Sunetele din banlieue Paris
De Joseph Penney
Cartierele din Seine-Saint-Denis, din partea de nord a Parisului, constituie căminul unei generaţii ale cărei familii au migrat din vechile colonii franceze pentru a contribui la reconstruirea Franţei în perioada de după război. Este, de asemenea, cel mai sărac district al oraşului.
Dar cu toate că mulţi dintre cei de aici au fost marginalizaţi, suburbiile Franţei au produs câţiva dintre cei mai buni actori, artişti şi muzicieni contemporani, inclusiv actorul Omar Sy şi actorul de comedie Jamel Debbouze, fiecare format de propriile sale bătălii împotriva stereotipurilor înrădăcinate.
Ichon, un rapper în vârstă de 25 de ani ai cărui părinţi au emigrat din Cameroon şi care a crescut în Montreuil, un cartier din Seine-Saint-Denis, vrea ca muzica sa să depăşească linia care separă Parisul metropolitan de suburbiile banlieue neglijate.
„Am prieteni cu care am crescut aici şi care, atunci când le-am spus că sunt în Paris, s-au gândit „Wow, Paris!”, ca şi cum ar fi fost ceva extraordinar” afirmă acesta. „Au crezut că Parisul nu e pentru ei. Dar părerea mea este că alegerea îţi aparţine."
Muzica lui Ichon amestecă rapul cu alte genuri. Pe lângă muzică, se bucură de gătit, o pasiune moştenită de la părinţii săi, care conduc un restaurant în Montreuil.
„Viaţa e un videoclip. Într-o anumită măsură, totul e fals. Îţi alegi imaginea. Îţi alegi viaţa, îţi alegi videoclipul,” afirmă Ichon.
Worms-T, al cărui familie este originară din Algeria, este de asemenea un rapper din Seine-Saint-Denis, cunoscut de localnici ca „le 9-3” după numărul departamentului său.
Acesta locuieşte cu soţia sa şi cu tatăl său, îşi ia zilnic fiica de şcoală şi nu bea sau fumează, dar versurile bărbatului de 28 de ani conţin referinţe la un stil de viaţă foarte diferit din banlieues.
„În 9-3, comunităţile noastre diferite se unesc. Dacă toată lumea ar fi ocupată cu violenţa, crima, banii câştigaţi uşor, ar fi numai oameni bogaţi în 9-3. Dar cei bogaţi se află de cealaltă parte a periferiei,” spune acesta, referindu-se la autostrada care încercuieşte Parisul metropolitan.
Worms-T compune rap despre ceea ce cunoaşte: obstacolele vieţii din banlieues, grupul său La Rue La Vraie (Adevărata stradă), crima şi ascensiunea sa în vârful lumii rapului.
Versurile sale melancolice se adaugă imaginii ameninţătoare pe care mulţi francezi o au despre cartierele de beton, chiar dacă rapper-ul spune că se gândeşte la suburbii ca la locul prietenilor şi familiei sale.
„Ce vor să afle oamenii din banlieue? Vor să afle despre violenţă, deci asta o să le ofer, spune Worms-T . „E ca şi cum ţi-ai deschide inima, dar aceasta e întunecată. Respingem ceea ce ne-au adus în inimă."
Imigraţia şi identitatea sunt teme fierbinţi în Franţa în următoarele alegeri prezidenţiale. Partidele anti-imigraţie câştigă teren în Europa, inclusiv Frontul Naţional de extremă dreaptă din Franţa.
Artiştii din tânăra generaţie „Le 9-3’s” provin din diferite medii, dar împărtăşesc sentimentul că banlieues sunt izolate de curentul principal al societăţii şi prost reprezentate în mass media.
Designer-ul Aisse N’diaye îşi exprimă rădăcinile mauritane prin linia de îmbrăcăminte denumită Afrikanista.
Cea mai nouă colecţie a acesteia este denumită „Liberte, Egalite, Affaire de papiers” un joc de cuvinte între motto-ul naţional al Franţei şi lupta imigranţilor pentru obţinerea documentelor de identitate. Aceasta combină tricourile care poartă numele cartierelor africane din Paris cu epoleţi confecționați din sacoşe PVC cretate.
„Femeile africane sunt puternice, deci le arătăm puterea şi independenţa, o femeie care este mândră de originile sale şi care ştie încotro se îndreaptă,” afirmă N’diaye.
„Sunt franceză. Dar astăzi în Franţa oamenii nu mă recunosc ca fiind complet franceză... Când se petrece ceva negativ, mereu este vina imigranţilor sau vina musulmanilor.”