Fergus Kennedy: nu există limite cu Canon Log
După ce a utilizat Canon EOS 5D Mark IV pentru un proiect de reclamă pentru televiziune, realizatorul de filme Fergus Kennedy şi-a propus să afle până unde poate împinge limitele aparatului foto din punct de vedere creativ. Iniţial, Fergus a fost biolog marin şi încă realizează filme despre natură. Dar lucrează din ce în ce mai mult în domeniul fotografiei şi filmelor pentru clienţi din televiziune şi până la publicitate, concentrându-se în special pe utilizarea dronelor pentru surprinderea unor imagini dramatice din aer.
Noul proiect al lui Fergus a fost unul personal, oferindu-i libertatea de a-şi dezvolta propriile idei. Împreună cu fratele lui, Nick, care a fost operatorul camerei, a vrut să împingă limitele posibilului şi să afle până unde poate ajunge. Fergus a realizat că upgrade-ul cu Canon Log de care a beneficiat modelul EOS 5D Mark IV este un mare beneficiu în unele condiţii dificile la filmarea cu drone. Canon Log conferă capacitatea de a surprinde o parte mai mare a intervalului dinamic de la senzor, care poate fi utilizat la gradarea în post-producţie pentru obţinerea unui anumit aspect şi pentru îmbinarea înregistrărilor de pe camere diferite. Aceasta este o funcţie foarte puternică, care acum reprezintă norma pentru cineaştii profesionişti, iar faptul că este integrată în modelul EOS 5D Mark IV face din acesta un instrument serios pentru filmarea digitală.
„În trecut am utilizat modelul Canon XC10 pentru filmări cu drone în 4K,” explică Fergus. „Era o cameră foarte bună şi uşoară. Dar cu modelul EOS 5D Mark IV pot realiza şi fotografii de înaltă rezoluţie şi pot profita de gama vastă de obiective EF excelente, de aceea gama sa de utilizări este mai bogată. Am vrut să facem un film care prezintă sporturile cu acţiune rapidă utilizând fragmente îmbinate, ceea ce însemna că aveam nevoie de cea mai bună calitate şi flexibilitate de gradare în post-producţie. Având la dispoziţie Canon Log, EOS 5D Mark IV ni le-a putut oferi.”
"EOS 5D Mark IV este o cameră video foarte capabilă, oferind 4K şi acum Canon Log prin intermediul unui upgrade pentru firmware în service"
„EOS 5D Mark IV este o cameră video foarte capabilă, oferind 4K şi acum Canon Log prin intermediul unui upgrade pentru firmware în service”, adaugă Fergus. „Puteam să utilizăm modelul C300 Mark II, care încăpea pe dronele noastre. Dar EOS 5D Mark IV este mai uşor şi astfel beneficiam de zboruri mai lungi.”
Depăşirea obstacolelor
Fergus s-a confruntat cu destule provocări pe parcursul acestui proiect. În primul rând, îmbinarea imaginilor cu activităţi diferite într-o varietate de locuri era problematică. Era destul de dificilă din cauza acţiunii cu ritm alert, dar lucrurile s-au complicat şi mai mult deoarece drona era dirijată printr-o pădure deasă.
Una dintre cele mai mari provocări a apărut când filmam un kite surfer în plină acţiune. „Eram la al cincilea zbor,” explică Fergus. „Drona era la aproximativ 5 m altitudine şi la aproximativ 200 m de ţărmul mării, când a rămas fără energie, dar nu complet. Nu mai răspundea la comanda de accelerare şi s-a scufundat încet în mare, fără s-o mai recuperăm vreodată.” Fergus presupune că una dintre celulele din bateria principală de zbor s-a defectat. Din fericire, după recuperarea pierderii pe baza poliţei de asigurare, au revenit în aer. „Noua dronă are şase baterii în loc de una,” adaugă Fergus. „Deci, dacă una se defectează acum, nu se va mai prăbuşi!”
„Această filmare a necesitat orchestrarea atentă a acţiunilor a trei persoane, pilotul dronei, operatorul camerei şi sportivul pe care îl filmam,” continuă Fergus. „Toţi trei trebuiau să se sincronizeze perfect, ceea ce era dificil şi până la urmă am refăcut fiecare secvenţă de aproximativ 20 de ori, pentru a surprinde perfect acţiunea.” Fiabilitatea şi flexibilitatea modelului EOS 5D Mark IV s-au dovedit a fi valoroase, dându-i lui Fergus şi echipei sale încrederea că fiecare imagine realizată de trio va fi surprinsă excelent de cameră.
„Condiţiile de iluminat au pus foarte multe posibile probleme,” adaugă Fergus. „Pădurea era presărată cu umbre adânci şi zone foarte luminoase. Deasupra solului, dacă cerul este rezonabil de luminos, pământul este în umbră, deci trebuia să ne afundăm în umbră fără să pierdem zonele luminoase. Deasupra mării există multe puncte de lumină puternică care se reflectă. Toate aceste aspecte solicită foarte mult intervalul dinamic, latitudinea şi codecul camerei, deoarece o anumită expunere poate fi adecvată pentru zonele luminoase dar nu şi pentru cele umbrite, şi vice versa. În cazul fotografiilor, totul poate fi rezolvat dacă se fotografiază în format RAW. Dar la filmare, este nevoie de cât mai multă latitudine posibil, pentru a face dinamica să arate atrăgător în post-producţie. Şi acesta este punctul în care introducerea funcţiei Canon Log pentru EOS 5D Mark IV a fost foarte benefică, pentru că oferă această latitudine.”
Evoluţia
Modelul EOS 5D Mark IV pe care Fergus şi Nick l-au instalat pe dronă era echipat cu un singur obiectiv, un Canon EF 16-35mm f/4L IS USM, care răspundea tuturor cerinţelor acestora. „Imaginile au fost filmate în 4K la 30 de cadre pe secundă şi la timpul de expunere de 1/50,” adaugă Fergus. „Am utilizat o varietate de diafragme în funcţie de nivelul general de lumină, deşi a fost adăugat şi un filtru ND la obiectiv când lumina era foarte puternică.”
„Majoritatea timpului am filmat la ISO 400, cu excepţia perioadelor când lumina era slabă, când am trecut la ISO 3.200”, explică Fergus. „Canon Log asigură latitudine optimă de la ISO 400, chiar şi 12 stopuri. Dar caracteristica datorită căreia Canon Log este chiar şi mai uşor de utilizat este faptul că poţi activa şi previzualizarea View Assist, pentru a vă face o idee cum ar putea arăta înregistrarea după gradare. Am putut să o şi exportăm prin portul HDMI al camerei către suportul de stabilizare şi să o transferăm prin wireless la 1080p către monitoarele de pe sol. Este greu să-ţi dai seama dacă elimini umbrele şi exagerezi zonele luminoase la vizualizarea cu Canon Log nativ, de aceea View Assist este foarte util pentru evitarea acestor situaţii, chiar dacă gradarea finală utilizată este puţin diferită.”
"...EOS 5D Mark IV poate acţiona cu uşurinţă drept cameră B alături de camerele Canon Cinema EOS."
Pentru Fergus, rezoluţia video optimizată a modelului EOS 5D Mark IV a fost motivul iniţial pentru achiziţionarea camerei, dar aceasta a fost îmbunătăţită acum cu Canon Log. „Clienţii solicită tot mai mult imagini 4K,” explică el. „Dar avem şi libertatea de mişcare suplimentară oferită de decuparea în post-producţie. Cu Canon Log această flexibilitate se extinde chiar mai mult. Puteţi utiliza LUT-uri similare (Look-Up-Tables) cu C100 şi C300. Aceste LUT-uri aplică o gradare predefinită înregistrării atunci când trebuie combinate imagini de la mai multe camere. De fapt, am încercat să utilizăm aceleaşi LUT-uri ca un C300 şi înregistrările se îmbină foarte bine. EOS 5D Mark IV poate acţiona cu uşurinţă drept cameră B alături de camerele Canon Cinema EOS.”
Cu această filmare, Fergus a convertit înregistrarea M-JPEG nativă filmată cu EOS 5D Mark IV în 4K, în format ProRes, înainte de a o importa în software-ul de editare Adobe Premiere Pro, pentru redare mai uniformă. Fişierul 4K nativ este înregistrat la o frecvenţă de date foarte mare de 500 Mbits/sec, iar ProRes o reduce la o valoare mai uşor de gestionat, astfel încât hardware-ul şi software-ul de editare să facă faţă cu uşurinţă. „În realitate nu pierdeţi nimic dacă convertiţi într-o versiune de înaltă calitate a ProRes, deoarece înregistrarea iniţială este extrem de bună,” exclamă Fergus.
„Am utilizat instrumentele de gradare Lumetri din Premiere Pro. Din cauza condiţiilor de iluminat extrem de variate, am gradat fiecare imagine individual, dar utilizând un LUT cu interval dinamic larg ca punct de pornire. Apoi am ajustat curbele, umbrele, zonele luminoase, albul şi saturaţia. Nu a fost nevoie de implicarea unor eforturi imense sau de o muncă foarte intensă pentru prelucrarea înregistrării. Nu am considerat că trebuie să recuperăm ceva ce s-a pierdut, nici nu ne-am dorit un aspect foarte stilizat. A fost ceva mai natural, aşa că ne-am concentrat mai mult să scoatem în evidenţă potenţialul maxim din fiecare imagine.”
O relaţie lungă şi benefică
Fergus intenţionează să utilizeze intensiv capacităţile avansate ale modelului EOS 5D Mark IV în proiectele viitoare. „Acesta este calul meu de povară, folosesc această cameră în fiecare zi pentru fotografii şi acum pe o dronă pentru fotografii şi filme. Am avut modele EOS 5D chiar de când a apărut varianta iniţială, şi au fost întotdeauna perfect fiabile când au călătorit în jurul lumii odată cu mine. În această săptămână voi cumpăra o carcasă pentru utilizarea subacvatică, pentru a lua Mark IV cu mine când voi face scufundări în Indonezia spre finalul anului. Din cauza contrastelor în lumină şi la umbră care apar sub apă, modul Canon Log va fi foarte preţios şi în acest context.”
FLOW de Fergus Kennedy
Conţinut asociat
Produs
Dual Pixel RAW
Descoperiţi cum se utilizează Dual Pixel RAW pentru ajustarea micro, efectul bokeh şi reducerea efectului de fantomă.
Poveste
Canon Log în acţiune
Descoperiţi cum a utilizat Fergus Kennedy modul Canon Log cu 5D Mark IV pentru a filma cu o dronă.