FOTOGRAFIA DE SPORT
Fotografia de acţiune: sfaturi de la un profesionist
Aflaţi mai multe despre fotografia de sporturi de acţiune din această sesiune de mentorat cu un expert în ciclism montan.
FOTOGRAFIA DE SPORT
Vă place sportul, dar nu sunteţi sigur cum să-l imortalizaţi într-un mod unic şi distractiv? Exersând puţin, puteţi învăţa să realizaţi fotografii creative care vă vor ajuta să retrăiţi cele mai intense momente ale meciului.
Aici, cinci fotografi de sport profesionişti îşi împărtăşesc tehnicile creative şi secretele pe care le-au descoperit de-a lungul anilor, participând la meciuri şi turnee în întreaga lume. Indiferent dacă fotografiaţi cu un aparat Canon EOS 90D sau Canon EOS-1D X Mark II, principiile fotografice sunt aceleaşi. Învăţaţi cum să imortalizaţi la perfecţie o lovitură decisivă, cum să reduceţi la tăcere mulţimea pentru a reda emoţia în stare pură şi cum să folosiţi zoomul şi încadrarea pentru a surprinde ceva complet diferit din acest ghid al începătorului pentru fotografia de sport de primă clasă.
Fotograful Getty Images, Mark Kolbe, care a realizat această imagine cu o minge de tenis de masă plutind aparent deasupra capului unui jucător, explică povestea de la baza acestei fotografii: „Am realizat această fotografie pentru Getty Images prima dată când am fotografiat tenis de masă. Ştiam că prim-planurile concurenţilor care servesc sunt întotdeauna foarte apreciate, aşa că m-am concentrat pe concurenţii cu un serviciu neobişnuit sau diferit.
„Mi-am fixat privirea pe peretele roşu din locaţie şi Rhikesh Taucoory din Mauritius mi-a atras atenţia – nu numai datorită stilului lui de a servi, ci şi datorită modului în care lumina puternică de sus se reflecta pe creştetul capului său. Meciul înaintase destul, iar eu nu mai aveam prea mult timp să surprind fotografia la care visam. Am folosit un obiectiv cu distanţă focală fixă de 400 mm, deoarece ştiam că, dacă totul mergea cum trebuie, zoomul mi-ar fi permis să surprind în cel mai bun mod aruncatul mingii şi concentrarea intensă a jucătorului. Fotografiam mingea direct deasupra capului său, cu ambii ochi fixaţi pe ea, pentru a-i da impresia de levitaţie. Acesta a fost un alt motiv pentru care am realizat fotografia de foarte aproape cu obiectivul de 400 mm: voiam să îi izolez capul şi mingea pe fundalul roşu. Marja de eroare nu este prea mare la fotografierea aşa de aproape, însă am perseverat, iar la cea de-a opta şi ultima punere a mingii în joc, mingea, ochii şi serviciul s-au aliniat ca eu să obţin fotografia.”
Sfatul lui Mark pentru a-i reproduce încadrarea ieşită din comun este următorul: „Când măriţi pentru a focaliza pe acţiune, încercaţi să planificaţi din timp momentele care pot fi surprinse, locurile în care consideraţi că veţi obţine cea mai bună imagine şi nu ezitaţi când totul se aliniază! Deseori, cu obiectivele cu zoom există o tentaţie mare de a apropia, apoi de a depărta şi apoi de a apropia din nou... ceea ce poate duce la pierderea focalizării. Veţi avea şanse mai mari să surprindeţi momentul dacă aveţi răbdare: setaţi o anumită distanţă focală de care sunteţi mulţumit şi aşteptaţi apariţia imaginii pe care o doriţi.”
Dacă vă doriţi rezultate similare cu un aparat Canon EOS 90D, ar fi recomandat să îl combinaţi cu obiectivul Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM de la Canon. Dacă îl utilizaţi la zoom maxim, chiar dacă veţi sta pe margine, tot veţi putea surprinde detalii incredibile, iar senzorul APS-C de 32,5 megapixeli de pe Canon EOS 90D vă permite să vă apropiaţi şi mai mult de acţiune, mărind distanţa focală efectivă de teleobiectiv.
Fotoreporterul de sport Elizabeth Kreutz, care fotografiază cu Canon şi care este autoarea imaginii de mai sus cu boxerii în plină luptă, spune că surprinderea acţiunii la momentul potrivit este o abilitate ce merită învăţată. „Pentru această fotografie cu Manny Pacquiao şi Timothy Bradley Jr. am folosit obiectivul Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM pentru a mă apropia şi a surprinde dramatismul şi forţa unei lovituri puternice. Îmi place sincronizarea acestei imagini: impactul pumnului, grimasa de pe faţa lui Manny, contracţiile muşchilor şi picăturile de transpiraţie sărind de pe ambii luptători, cu lumina reflectorului între ei.”
Pentru a surprinde o astfel de mişcare, Elizabeth spune că este important „să fii gata oricând”. După cum explică ea, este utilă şi pregătirea aparatului foto pentru fotografierea continuă în rafală: „Alegeţi modul Timp de expunere şi selectaţi un timp de expunere mai mic de 1/1000 secunde. De asemenea, va trebui să setaţi aparatul foto la modul Fotografiere continuă pentru numărul maxim de cadre pe secundă.” Canon EOS 90D poate fotografia 10 cadre pe secundă (cps), ceea ce înseamnă că veţi avea şanse mari să capturaţi cadrul dorit.
În ceea ce priveşte focalizarea, Elizabeth preferă să aibă control total: „Folosesc focalizarea automată într-un singur punct şi o modific manual în timpul meciului pentru a-mi crea punctul de focalizare şi compoziţia. Este nevoie de ceva exerciţiu, în special cu boxerii mai rapizi”, spune ea. Dacă preferaţi să nu vă bazaţi pe focalizarea automată într-un singur punct, focalizarea automată (AF) cu urmărire – disponibilă pe multe aparate foto Canon, inclusiv pe Canon EOS 90D – vă permite să focalizaţi şi să urmăriţi un subiect oriunde se deplasează în cadru, ceea ce este de mare ajutor în fotografia de sport.
Tom Jenkins este fotograf de sport pentru ziarele naţionale The Guardian şi The Observer din Regatul Unit, precum şi fost ambasador Canon. El recomandă să experimentaţi cu neclaritatea mişcării pentru a reda senzaţia de viteză şi entuziasm, ca în fotografia lui de mai sus. „Am făcut această fotografie a alergării de 1500 de m pentru bărbaţi pentru The Guardian”, spune el. „Această cursă nu era foarte importantă, aşa că m-am hotărât să experimentez cu timpi de expunere mai lungi şi să combin mai multe expuneri. Încercam sa ilustrez mişcarea alergătorilor şi să-mi pun creativitatea în practică cu culorile tricourilor, pantalonilor scurţi şi pantofilor, precum şi cu tabelele de marcaj de pe stadion. Am obţinut fotografia dorită după câteva încercări, jucându-mă cu locaţia şi timpul de expunere; în plus, am panoramat pe alergători în timp ce aceştia treceau în viteză. Această imagine este compusă de fapt din două cadre combinate în aparatul foto, capturate când făceam zoom rapid între expuneri.
„Ori de câte ori am ocazia să experimentez astfel, întotdeauna ţin minte ce am învăţat: ce a mers bine, ce nu. Încerc să reţin aceste cunoştinţe, sperând că într-o zi poate exista un alt eveniment sportiv la care să pot folosi aceeaşi tehnică.”
Sfatul lui Tom pentru dvs. este următorul: „Experimentaţi cu timpii de expunere, zoomul şi panoramarea cu aparatul dvs. foto. Eu am un Canon PowerShot G7 X Mark II, care este excelent pentru panoramare la timpi de expunere lungi. După părerea mea, panoramarea fotografiilor funcţionează de obicei cel mai bine dacă staţi paralel cu acţiunea, aşadar, ţineţi cont de locaţie şi gândiţi-vă dacă poate exista un loc mai bun din care să realizaţi fotografia.”
Fotograful de presă Marc Aspland este fotograf principal de sport la unul dintre cele mai mari cotidiene din Regatul Unit, The Times. Este şi ambasador Canon şi îi place să-şi pună kitul Canon în locuri strategice pentru a obţine fotografii diferite, ca această fotografie la o cursă de cai. „Am obţinut această fotografie cu un aparat foto controlat de la o distanţă de aproximativ 18 metri. Am poziţionat aparatul foto cu un transmiţător ataşat sub balustrade, asigurându-mă că am linia de sosire în cadru. Când am văzut calul trecând de linia de sosire, am declanşat o rafală de 12 cadre pe secundă (cps) pentru a-i oferi aparatului foto de la distanţă ocazia de a surprinde momentul. Din fericire pentru mine, calul câştigător a apărut pe interior, aşa că este mai mare în cadru, în timp ce calul de pe locul doi sosind la mijloc apare mult mai mic.
„Această fotografie este specială deoarece calul este în plină mişcare, lumina este bună, astfel încât puteţi vedea toate detaliile formei, muşchii calului şi faţa jocheului; în plus, jocheul câştigător poartă un portocaliu strălucitor – dacă ar fi purtat negru, nu ar mai fi fost atât de remarcabil. Şi, bineînţeles, este şi linia de sosire.”
Pentru a reproduce abordarea lui Marc, puteţi poziţiona aparatul foto şi-l puteţi controla de la distanţă utilizând aplicaţia Canon Camera Connect de pe smartphone (în cazul în care aparatul dvs. foto are Wi-Fi) sau utilizând o telecomandă wireless. Alternativ, puteţi utiliza ecranul rabatabil al aparatului foto (dacă este echipat cu aşa ceva) pentru a fotografia din locuri sau unghiuri neobişnuite. „Evitaţi tot ce este evident”, spune Marc. „Evitaţi „fotografiile de duzină” obişnuite; evitaţi să staţi acolo unde consideraţi că „ar trebui” să stea toţi fotografii.
„Dacă fotografiaţi tineri care joacă fotbal, staţi în spatele zonei noroioase din faţa porţii unde este tânărul ţintuit într-o băltoacă pregătit pentru atacantul care se apropie – trebuie să analizaţi situaţia şi să găsiţi neobişnuitul din ea.”
Ambasadorul Canon şi fotograful de sport Andrey Golovanov spune că decorul anumitor evenimente sportive poate adăuga un plus de interes fotografiilor dvs. „M-am hotărât să fotografiez pe cont propriu Maratonul din Moscova din 2014, după ce cu doi ani înainte fusesem angajat să fotografiez portrete ale alergătorilor care terminau cursa”, spune el. „Astfel, ştiam toate dedesubturile şi cele mai bune locuri de fotografiat de-a lungul traseului: Moscow City şi dealul Kremlinului din Moscova. Primul loc pe care l-am ales a fost Moscow City, cu fundalul său de zgârie-nori. Acolo am găsit băltoaca perfectă pe asfalt care să reflecte unul dintre turnurile Kremlinului, surprinzând în acelaşi timp şi picioarele alergătorilor. Cred că această fotografie este spectaculoasă şi a fost premiată cu locul întâi în categoria Neobişnuite la Festivalul Sportfolio din Franţa.
„Sfatul meu pentru fotografii începători este să vă şlefuiţi abilităţile capturând compoziţii interesante la evenimente locale la care este uşor să participaţi, mai degrabă decât să călătoriţi pentru a participa la campionate mondiale. Maratoanele sunt sporturi excelente de fotografiat, deoarece au de obicei acces liber. Cam peste tot există un tip de cursă de lungă distanţă pe parcursul anului şi aveţi timp, dar şi ocazii din plin să vă jucaţi şi să vă perfecţionaţi tehnica.
„Priviţi mediul în care fotografiaţi şi imaginaţi-vă un mod creativ de a spune vizual povestea. De exemplu, dacă ecranul aparatului dvs. poate fi deplasat, încercaţi să fotografiaţi din poziţii avantajoase neobişnuite, precum deasupra mulţimii, prin mulţime sau întins pe pavaj. Utilizarea reflexiilor, ca în această băltoacă, este alt truc excelent. Căutaţi ape stătătoare sau ferestre lucioase, indiferent că sunt ale maşinilor sau clădirilor – chiar şi ochelarii de soare sunt buni. Astfel, cu cât exersaţi mai mult, cu atât vor fi mai bune fotografiile.”
Get Inspired (Inspiră-te) este principala sursă de sfaturi utile privind fotografia, ghiduri de achiziţie şi interviuri interesante – tot ce aveţi nevoie pentru a găsi cel mai bun aparat foto sau cea mai bună imprimantă şi pentru a vă realiza următoarea idee creativă.
Înapoi la toate Sfaturile şi tehnicileFOTOGRAFIA DE SPORT
Aflaţi mai multe despre fotografia de sporturi de acţiune din această sesiune de mentorat cu un expert în ciclism montan.
FOTOGRAFIA DE SPORT
Dave Rogers, unul dintre principalii fotografi de sporturi, împărtăşeşte 10 din cele mai bune sfaturi şi tehnici ale sale pentru a vă perfecţiona fotografia de sport.
FOTOGRAFIA DE SPORT
Cinci fotografi de sport profesionişti oferă sfaturi despre cum să realizaţi fotografii de sport care ies în evidenţă.