Portretele stradale sunt uşor de confundat cu fotografia stradală. Cele două stiluri au multe lucruri în comun: ambele implică fotografierea persoanelor necunoscute în afara unui studio foto. Dar, în timp ce fotografia stradală este spontană, deseori realizată fără ca subiectul să ştie că a fost fotografiat, în portretele stradale, aşa cum explică fotograful Julian Love, specializat în fotografia de lifestyle şi portrete, „persoana pe care o fotografiaţi este conştientă de situaţie.
„Vorbiţi cu ei, rugaţi-i să pozeze”, continuă el. „Este mult mai interactiv – o colaborare, nu doar o observare.” Recent, Julian şi-a luat aparatul foto Canon EOS RP într-o excursie pe străzile oraşului său natal, Bath, Regatul Unit, pentru a surprinde portrete stradale. În acest articol, el ne oferă opt sfaturi pentru a realiza fotografii extraordinare.
FOTOGRAFIA STRADALĂ
Cum să realizaţi portrete stradale: sfaturi de la un profesionist
1. Identificaţi un subiect
„Cuvântul «stradă» poate fi un pic înşelător”, spune Julian, însă nu este necesar ca subiectul dumneavoastră să meargă pe stradă. „De obicei, nu este cea mai bună idee să îi abordaţi pe aceştia, deoarece sunt grăbiţi să ajungă undeva.” În schimb, Julian vă sfătuieşte să căutaţi oameni care nu se grăbesc şi care s-ar putea bucura să petreacă cinci minute cu dumneavoastră. În special, el recomandă căutarea unor potenţiali subiecţi în locuri în care oamenii sunt de obicei în aşteptare – staţii de autobuz, de taxi sau gări.
„De asemenea, proprietarii de magazin sunt bucuroşi să fie fotografiaţi, întrucât se află, deseori, în medii interesante”, adaugă el. „Totuşi, nu vă duceţi la ei într-o dimineaţă de sâmbătă, când sunt extrem de ocupaţi.” Când alegeţi un subiect, gândiţi-vă cum aţi putea include mediul lor în imagine, pentru a spune o poveste despre ei. Florile viu colorate, de exemplu, sunt un fundal perfect pentru imaginea lui Julian cu florăreasa Marcia Wood (fotografia de sus), care s-a mutat din Londra în Bath împreună cu soţul ei, horticultor, acum circa patru ani. „Ea avea o personalitate jovială şi a fost încântată să se lase fotografiată”, spune Julian.
2. Începeţi o conversaţie
Portretele stradale depind de cât de implicat este subiectul, aşadar primul lucru de făcut este să începeţi o conversaţie. „De obicei, mă prezint, le spun că sunt fotograf şi le explic de ce doresc să îi fotografiez”, spune Julian. „Poate fi pentru că sunt îmbrăcaţi într-un mod interesant, au un aspect interesant sau se află într-un loc interesant. Sau poate pentru că lumina este deosebit de frumoasă.” Unii oameni s-ar putea să nu se vadă pe ei înşişi aşa cum îi vedeţi dumneavoastră, aşa că nu vă temeţi să încurajaţi puţin un potenţial subiect, explicându-i ce anume vi se pare dumneavoastră, ca fotograf, atât de interesant.
3. Simplificaţi compoziţia
După spusele lui Julian, în arta compoziţiei este esenţială simplificarea conţinutului din cadru. Şi acest lucru este valabil mai ales, spune el, „când sunteţi în lumea reală, în medii pe care nu le puteţi controla”. În locurile publice, poate fi multă dezordine la nivel vizual, culori puternice sau variaţii de la lumină la întuneric. „Este bine să reduceţi cât mai mult aceste lucruri, pentru o compoziţie uşor mai grafică şi pentru a obţine un contrast bun între subiect şi fundal. Aţi putea căuta un fundal simplu; sau, dacă subiectul poartă culori aprinse, fundalul poate fi întunecat şi invers; sau aţi putea căuta un contrast al culorilor: dacă subiectul poartă verde, fundalul poate fi roşu. Încercaţi să vă faceţi subiectul să iasă în evidenţă.”
4. Nu vă fie frică să daţi indicaţii
Aşa cum susţine Julian, portretele stradale înseamnă interacţiune. Aşadar, nu fiţi timid dacă este nevoie să cereţi subiectului să îşi schimbe poziţia. „Lumina poate fi mai plăcută dacă fotografiaţi subiecţii în umbră sau aţi putea realiza o fotografie mai bună dacă le oferiţi câteva sfaturi despre cum să pozeze”, spune Julian. El a descoperit că ecranul din spate al aparatului foto Canon EOS RP a fost util în ceea ce priveşte acest element al portretelor stradale. „Interacţionaţi cu subiectul puţin mai mult şi nu vă ascundeţi în spatele aparatului foto”, spune el.
Funcţia de focalizare automată cu detectarea şi urmărirea feţei a aparatului foto Canon EOS RP a fost, de asemenea, utilă. „Este o tehnologie excelentă care, repet, vă permite să petreceţi mai mult timp interacţionând cu subiectul şi alegând compoziţia, fără a trebui să vă îngrijoraţi în legătură cu focalizarea. Fiecare fotografie este perfect focalizată pe faţa persoanei, chiar şi atunci când subiecţii ocupă puţin spaţiu în cadru.”
5. Schimbaţi obiectivele
Pentru acest portret stradal, Julian a fotografiat oamenii atât în interior, cât şi în aer liber, folosind trei obiective diferite: Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, Canon RF 50mm F1.8 STM şi Canon RF 85mm F2 Macro IS STM. „Pentru portretele de interior, am folosit obiectivele de 35 mm sau de 50 mm, iar pentru portretele de exterior, obiectivele de 50 mm sau de 85 mm. Decizia mea a depins de cât de mult fundal voiam să includ. În interior, sunteţi mai aproape de subiect, deoarece spaţiul este mai mic şi doriţi să arătaţi mai mult din mediul lor natural, aşadar obiectivul de 35 mm este util. În aer liber, fundalul este mai aglomerat, mai puţin controlat, deci un obiectiv lung contribuie la izolarea subiectului şi face ca portretul să se concentreze mai mult pe subiecţi.”
Aparatul foto Canon EOS RP şi obiectivele alese de Julian sunt toate uşoare, fiind ideale pentru fotografierea portretelor din mers, fără inconvenientul unei greutăţi mari. De asemenea, aparatul foto EOS RP este echipat cu focalizare automată cu urmărirea ochilor, o tehnologie Dual Pixel CMOS AF care ajută la păstrarea focalizării pe ochii subiectului, asigurând o calitate a imaginii extrem de precisă pentru portrete.
6. Profitaţi la maximum de lumină
În portretele sale stradale, Julian foloseşte doar lumina naturală disponibilă. „Când fotografiez în interior, într-un magazin, de exemplu, îi rog să stingă luminile artificiale. Interioarele sunt deseori iluminate cu benzi de lumini sau spoturi luminoase care nu sunt avantajoase şi este foarte greu să lucrezi cu ele, aşa că este bine să căutaţi un loc cu ferestre mari”, spune el.
„Dacă fotografiaţi în aer liber, faceţi-o fie dimineaţa devreme, fie pe seară, când soarele a coborât pe cer”, adaugă el. „Deseori, când sunt la început, fotografii cred că au nevoie de soare strălucitor pentru a face fotografii frumoase. Pentru portrete, cu siguranţă, nu este cazul. Într-o zi înnorată, norii se comportă ca o cutie softbox uriaşă, iar lumina difuză este mult mai măgulitoare.”
7. Surprindeţi momente naturale
Atunci când faceţi portrete stradale, nu sunteţi în căutarea unor fotografii de acţiune sau a unor „momente decisive”, însă poate fi de ajutor să creaţi o poveste, înfăţişând subiectul făcând ceva ce este relevant pentru acesta, de exemplu, un tipograf lângă o maşină de tipărit. „În general, subiectul şi fundalul nu se mişcă şi nu trebuie să reacţionez foarte repede la multe schimbări, aşa că, de obicei, folosesc modul Manual (M)”, spune Julian. „Dacă folosiţi modul Prioritate de diafragmă (Av), de fiecare dată când reîncadraţi uşor fotografia, expunerea se va schimba, întrucât aparatul foto o recalculează. Deseori am ceva strălucitor în fundal sau în prim-plan şi tot ce vreau este să captez acea zonă luminoasă.”
8. Păstraţi legătura
De obicei, Julian poartă asupra lui cinci fotografii mici din portofoliul său pentru a le arăta potenţialilor subiecţi şi o imprimantă instantanee pentru a le oferi pe loc o fotografie. „În felul acesta, totul pare mai mult un schimb”, spune el. O imprimantă portabilă precum Canon Zoemini sau Canon SELPHY Square QX10 este ideală în acest scop. Deseori, oamenii cer o copie a fotografiei, poate pentru profilul lor de pe reţelele sociale sau pentru a o imprima şi expune, astfel că Julian are la el şi cărţi de vizită. „În felul acesta, nu trebuie să le mai scrieţi adresa de e-mail de 25 de ori pe zi”, adaugă el.
Deşi cere întotdeauna permisiunea înainte de a face portrete stradale, Julian foloseşte un formular de consimţământ pentru publicarea fotografiilor doar dacă face fotografii pentru un proiect comercial. „Nu aveţi nevoie de un formular de consimţământ în scopuri editoriale dacă prezentaţi pur şi simplu o persoană aşa cum este şi nu o asociaţi cu un produs, un serviciu sau o marcă. Le explic cum va fi folosită fotografia şi obţin acordul lor verbal”, spune el.
Acest gen de fotografie este dificil din exact acelaşi motiv pentru care este interesant: pentru că este imprevizibil. Dar, deşi sunt multe aspecte dincolo de controlul dumneavoastră, cu puţină atenţie, practică şi încredere, puteţi lucra în mod creativ cu elementele pe care le aveţi la dispoziţie – subiectul, compoziţia, lumina şi locaţia – pentru a realiza portrete stradale frumoase şi autentice.
Articol scris de Rachel Segal Hamilton