Fotografia stradală a apărut de când aparatele foto au devenit suficient de portabile pentru a fi uşor de transportat. Este un gen care include o gamă largă de stiluri, dar este definit în linii mari ca imagini neregizate înregistrate în public. Majoritatea oamenilor se gândesc la stilul newyorkez din perioada anilor ’60 până în ’80 ca fiind esenţa fotografiei stradale – fotografii realizate în ritm alert, uneori cu feţele oamenilor în prim-plan. Însă, la fel ca toate tipurile de fotografie, a evoluat.
Într-o epocă în care toată lumea are un smartphone în buzunar, fotografii stradali serioşi se diferenţiază prin calitatea imaginilor realizate cu aparatul foto şi creativitatea lor. Pot rămâne fideli stilului de mai sus, dar fac fotografie stradală în propriul mod.
Să-l luăm pe Andres McNeill. Locuind în Glasgow, Regatul Unit, a câştigat un public substanţial pe reţelele sociale pentru fotografiile lui dramatice, bazate pe arhitectură, ale oraşului scoţian. Pentru Andres, pe primul loc sunt clădirile, apoi oamenii.
Aici, el îşi dezvăluie sfaturile pentru fotografiere pe stradă.
Cele mai bune sfaturi pentru fotografie stradală unică
1. Observaţi lumea din jur
Când Andres face o şedinţă foto de o zi, evită în mod deliberat să se gândească prea mult unde se duce, reacţionând în schimb la ceea ce vede. Cu toate acestea, are o idee despre ceea ce caută. „Aş spune că sunt puţin diferit de mulţi fotografi stradali, pentru că ţin cont de arhitectura urbană”, explică el. „Sunt interesat să arăt proporţiile. Îmi place să am o clădire masivă şi apoi oameni în prim-plan pentru a crea contrast.”
De obicei, Andres se plimbă până când găseşte o locaţie care crede că va crea o compoziţie impresionantă, după care îşi pregăteşte aparatul de fotografiat şi aşteaptă. „Găsesc o clădire frumoasă ca fundal, iar persoana care trece prin faţă este aproape secundară”, spune el. Subiectul ideal se bazează adesea pe o repetiţie vizuală sau pe o coincidenţă – „o persoană cu o bluză verde lângă un panou publicitar cu imaginea unei persoane cu o bluză verde, lucruri de genul acesta”.
Când fotografiez oamenii într-o scenă, este important să ţin cont de un punct de focalizare – indiferent că sunt ochii personajului principal, faţa unei persoane din mijlocul unei mulţimi sau cineva mergând grăbit pe stradă.
2. Găsiţi un stil care să vă inspire
Cinematografia este un punct de referinţă important pentru Andres, care compune o imagine „aproape ca pe cadrul definitoriu de început al unui film”.
El subliniază că nu există o „abordare unică” atunci când vine vorba de fotografia stradală de astăzi. Andres este atras în principal de formele şi modelele clădirilor, indiferent dacă sunt edificii victoriene din secolul al XIX-lea sau structurile brutaliste ocazionale pe care le poţi găsi pe străzile din Glasgow. El spune: „Îmi place mult să folosesc linii conducătoare, profitând de liniile unei clădiri pentru a îndruma privirea către un subiect. Uneori voi fotografia cu o clădire de fiecare parte a cadrului şi apoi în mijloc o persoană sau poate un taxi care se îndreaptă spre mine.
„Există atât de multe abordări posibile”, adaugă Andres. „Vechiul mod era să folosim întotdeauna distanţa de 35 mm, uneori să fotografiem de la nivelul şoldului, de aproape, în timp ce acum folosim o varietate atât de mare de distanţe focale. Dacă te simţi mai introvertit, ai putea folosi 85 mm sau 200 mm şi fotografia de peste drum, surprinzând un moment pe care l-ai putea pierde la 35 mm.”
3. Adoptaţi perspective creative
Pentru a crea imagini originale, încercaţi să fotografiaţi dintr-un unghi neobişnuit sau dintr-o perspectivă neconvenţională. Unul dintre lucrurile pe care Andres le iubeşte la Glasgow este faptul că, fiind foarte deluros, poate aduce în cadru diferite perspective şi straturi. Altitudinea este, de asemenea, excelentă pentru surprinderea apusurilor de soare.
Altă tehnică utilă este să căutaţi reflexii în geamuri sau pe alte suprafeţe lucioase. În afară de geamuri, pentru a crea compoziţii interesante, aţi putea experimenta cu bălţi şi râuri.
Dacă fotografiaţi imagini stradale, gândiţi-vă ce este unic în oraşul dumneavoastră şi folosiţi-vă de aceasta pentru a crea imagini interesante şi originale.
4. Folosiţi vremea în avantajul dumneavoastră
Deşi are un mediu construit frumos, Glasgow este şi unul dintre cele mai umede oraşe din Regatul Unit. Pe Andres nu-l deranjează însă. De fapt, el verifică prognoza meteo sperând că va ploua. „Prietenii şi familia mă urăsc pentru asta”, râde el.
„Lucrând cu aparate foto din sistemul EOS R, deoarece rezoluţia este atât de ridicată, pot vedea fiecare picătură de ploaie”, adaugă el. „Ploaia conferă imaginilor un aspect complet diferit de ceea ce aţi fotografia într-o zi de vară. E un aspect mai capricios.” În plus, umbrelele sunt obiecte de recuzită excelente.
5. Fiţi respectuos
Este întotdeauna recomandat să verificaţi aspectele juridice legate de fotografia stradală pentru locul în care intenţionaţi să fotografiaţi – dar, în general, majoritatea ţărilor permit fotografierea în spaţii publice dacă nu se specifică altfel. Aceasta include fotografierea pietonilor de pe stradă şi a persoanelor din locuri publice, cum ar fi parcurile.
Chiar şi aşa, fotografierea străinilor poate fi intimidantă. „Doar fiţi sincer cu privire la ceea ce faceţi şi lăsaţi să se vadă pasiunea care vă însufleţeşte”, sfătuieşte Andres, care de regulă face o fotografie şi apoi, dacă e posibil, merge şi vorbeşte cu subiectul şi i-o arată pe ecranul aparatului foto. De asemenea, vă puteţi oferi să îi trimiteţi imaginile sau îi puteţi spune cum să vă găsească pe reţelele sociale, astfel încât să poată vedea imaginile online.
Majoritatea oamenilor sunt de acord să fie fotografiaţi, dar Andres va şterge cu plăcere imaginea dacă i se cere.
6. Creaţi geanta de echipamente perfectă pentru fotografia stradală
Cu dimensiuni compacte şi performanţă bună la lumină scăzută, aparatele foto mirrorless Canon din sistemul EOS R, de la modelele full frame EOS R8 şi EOS R6 Mark II la modelele APS-C EOS R10 şi EOS R50, sunt o alegere excelentă pentru fotografia stradală.
În mod obişnuit, Andres înregistrează imagini cu timpi scurţi de expunere în modul rafală continuă. „Vreau să îngheţ acţiunea şi nu vreau să ratez fotografia”, explică el.
În mod tradiţional, fotografii stradali au folosit obiective de 35 mm sau 50 mm, deoarece sunt cele mai apropiate de modul în care ochiul uman vede lumea şi, prin urmare, oferă o perspectivă naturală. Atât Canon RF 50mm F1.8 STM, cât şi RF 35mm F1.8 MACRO IS STM oferă un efect bokeh frumos şi uniform, iar deschiderile largi ale diafragmei contribuie, de asemenea, la crearea unui efect cinematografic, izolând subiectul şi menţinând fundalul neclar.
Dacă, totuşi, fundalul este la fel de important ca subiectul, un obiectiv grandangular ar putea fi o opţiune mai bună. Supercompactul Canon RF 28mm F2.8 STM dispune atât de o distanţă focală versatilă, cât şi de o diafragmă rapidă pentru a experimenta cu estomparea fundalului, fiind astfel un obiectiv ideal pentru fotografia stradală. Obiectivul universal Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM dispune de stabilizare optică a imaginii pentru a reduce la minimum mişcarea aparatului şi vă oferă totodată versatilitatea de a surprinde atât scene urbane panoramice, cât şi portrete stradale mai intime. „Uneori îmi place să pot folosi zoomul şi să creez perspective diferite”, spune Andres.
Fotografierea cu un teleobiectiv vă ajută să păstraţi o anumită distanţă între dumneavoastră şi subiect, astfel încât să nu trebuiască să îi invadaţi intimitatea. Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM este un obiectiv cu zoom 10x extrem de versatil, ideal dacă vă doriţi un singur obiectiv cu o distanţă focală pentru fiecare scenariu.
Fotografia stradală este cel mai accesibil tip de fotografie. Nu aveţi nevoie de echipamente complicate şi costisitoare pentru a începe. Nu trebuie să călătoriţi în străinătate, să faceţi drumeţii montane sau să staţi săptămâni întregi într-o ascunzătoare până când apare o creatură rară. Tot ce trebuie să faceţi este să vă luaţi geanta, să ieşiţi pe străzile din apropiere şi să fotografiaţi. Şi este o abilitate care se îmbunătăţeşte pe măsură ce exersaţi. „Până nu vă veţi antrena ochiul, nu vă veţi da seama că momentele incredibile se întâmplă tot timpul”, spune Andres. „Trebuie doar să aveţi răbdare.”
Subiectele fascinante sunt chiar în apropierea dumneavoastră. Aşa că ieşiţi, pregătiţi-vă şi apăsaţi declanşatorul.
Articol scris de Rachel Segal Hamilton
Produse conexe
-
EOS R8
Avansaţi la fotografii şi filme full frame şi realizaţi-vă ambiţiile creative. -
EOS R10
Faceţi următorii paşi în fotografie şi filmare cu un aparat foto mirrorless din sistemul EOS R construit pe baza unui senzor de dimensiune APS-C. -
RF 28mm F2.8 STM
Un obiectiv plat şi subţire pentru fotografia stradală şi de călătorie, cu o distanţă focală versatilă de 28 mm şi diafragmă rapidă maximă de f/2,8. -
RF 50mm F1.8 STM
Un obiectiv RF de 50 mm cu distanţă focală fixă, compact, silenţios şi uşor, având o deschidere mare a diafragmei, de f/1,8, perfect pentru valorificarea viziunii dumneavoastră creative. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Obiectivul de zi cu zi ideal pentru pasionaţii de aparate foto mirrorless full frame. Simplu de utilizat, RF 24-105mm F4-7.1 IS STM este uşor, compact şi gata să vă ducă fotografia la următorul nivel. -
RF 24-240mm F4-6.3 IS USM
Un zoom 10x versatil pentru sistemul EOS R, oferind o flexibilitate uriaşă într-un singur obiectiv portabil.