În fotografia de stradă se poate întâmpla orice. Momentele fotografice incredibile pot să apară din senin şi să dispară la fel de repede. Este provocarea supremă pentru un fotograf. Trebuie să fii pregătit pentru orice şi să ai un echipament care poate oferi rezultate.
Andres McNeill, care locuieşte în Glasgow, Regatul Unit, şi-a dezvoltat un public impresionant pe reţelele sociale datorită stilului său unic de fotografie stradală, care ia arhitectura istorică, ornamentată a oraşului său ca punct de plecare. „Mi-a plăcut întotdeauna să mă uit la oameni”, spune el, aşa că atunci când s-a apucat serios de fotografie în 2020, a gravitat în mod natural spre stradă.
Andres tinde să se plimbe prin oraş până găseşte un cadru bun şi apoi aşteaptă să apară persoana potrivită – un element final, dar esenţial, care completează compoziţia.
Ca mulţi fotografi stradali contemporani, Andres nu foloseşte neapărat distanţa focală fixă clasică de 35 mm, preferată la apariţia genului, experimentând în schimb cu orice funcţionează pentru subiectul său. El îşi foloseşte de regulă aparatul Canon EOS R5 sau EOS R6 şi un adaptor de montură Canon EF-EOS R pentru obiectivele lui EF.
Pentru a vedea dacă putea să-şi reproducă aspectul emblematic cu un echipament minim, şi-a folosit aparatul foto mirrorless full frame Canon EOS R8 cu un singur obiectiv grandangular cu distanţă focală fixă – extrem de compactul Canon RF 28mm F2.8 STM. Aici, aflăm dacă echipamentul a făcut faţă provocării.
Testarea unui obiectiv pentru fotografia stradală
Integrarea în mediul înconjurător
Cele mai bune obiective pentru fotografia stradală sunt cele care vă permit să fiţi agil, aşa încât să vă puteţi adapta rapid pentru a urmări acţiunea cu mişcare rapidă, iar o caracteristică cheie a obiectivului Canon RF 28mm F2.8 STM este designul său plat şi subţire.
Cântărind doar 120 g, RF 28mm F2.8 STM este uşor comparativ cu obiectivele cu zoom sau cu obiectivele mai rapide cu distanţă focală fixă, fiind ideal când vizitaţi un oraş precum Glasgow pe jos. „Este incredibil de mic”, spune Andres. „Folosit pe Canon EOS R8, pur şi simplu nu mi-a venit să cred cât de compact este. Mi se părea că sunt aproape invizibil.”
Pentru Andres, care are peste 1,80 m înălţime, este un mare avantaj să poată avea o prezenţă discretă. „Poţi fi foarte aproape de acţiune şi poţi totuşi obţine instantanee spontane – şi am fost mai puţin vizibil decât aş fi fost cu echipamentul meu obişnuit.”
O perspectivă mai amplă
Andres a rămas în centrul oraşului Glasgow pentru şedinţa foto, „pentru că acolo se întâmplă totul”, spune el. „Poţi găsi un amestec eclectic de oameni, aşa că este cel mai bun loc pentru fotografii.”
Distanţa focală grandangulară de 28 mm a fost o nouă experienţă pentru Andres, care a profitat de ocazia de a include în cadru mai mult din arhitectura oraşului. „Am putut să mă apropii foarte mult de oameni, deoarece dimensiunile aparatului foto şi obiectivului sunt atât de mici, dar am reuşit să surprind şi lăţimea clădirilor”, explică el.
Andres a surprins o varietate de imagini, înfăţişând oameni mergând între minunile arhitecturale, cu mici zone de lumină, proiectând umbre lungi. „Am realizat şi câteva expuneri mai lungi, cu maşini în mişcare care creează dâre”, adaugă el.
Diafragmă rapidă pentru fotografiere la lumină scăzută
Scoţia nu este în general cunoscută ca fiind prea însorită, aşa că pentru Andres este vital să aibă un obiectiv care se poate descurca bine în condiţiile unei vremi mohorâte, cu cer înnorat.
„Momentul meu preferat pentru a fotografia este «ora albastră», imediat după apusul soarelui, dar suficient de târziu pentru a părea că e noapte”, spune el. „Diafragma f/2,8 a fost perfectă pentru acele situaţii. Nu a trebuit să măresc prea mult sensibilitatea ISO pentru a obţine o imagine expusă decent. Te poţi baza pe timpi de expunere uşor mai lungi la f/2,8 pentru a obţine o fotografie cu adevărat clară.”
Pentru aspectul vizual pe care se străduieşte să-l obţină, Andres se inspiră din cinema, referindu-se la tonurile distinctive de albastru-violet-turcoaz prezente în cinematografia filmului În lumina lunii din 2016 ca exemplu al tipului de paletă de culori pe care o preferă în propriile fotografii.
Când fotografiază noaptea, Andres foloseşte lumina disponibilă de la ferestrele birourilor şi firmele luminoase ale fast-foodurilor pentru a-şi îmbunătăţi imaginile. După lăsarea întunericului, a fost impresionat în special de efectul bokeh produs de Canon RF 28mm F2.8 STM.
„Cu cât ai mai multe lamele ale diafragmei, cu atât efectul bokeh este mai uniform şi cu atât arată mai bine şi mai circular”, spune el. „Acest lucru a fost important, deoarece am avut lumini stradale şi faruri de maşini în fundal. Iar imaginile au fost îmbogăţite cu adevărat de acest efect bokeh atât de plăcut ochiului.”
Pe lângă realizarea de fotografii, Andres este şi videograf. RF 28mm F2.8 STM este un obiectiv ideal pentru creatorii de conţinut care lucrează cu mişcarea şi pentru realizarea de filme, deoarece corecţia variaţiei distanţei focale asigură o încadrare unitară la comutarea între punctele focale.
O opţiune perfectă pentru fotografia stradală
Aceasta a fost prima dată când Andres a folosit Canon EOS R8 şi i s-a părut un aparat foto excelent pentru fotografia stradală. A apreciat în mod deosebit focalizarea automată inteligentă, care i-a permis să-şi menţină subiecţii focalizaţi clar. „Mi se părea aproape ca şi cum aş fi trişat un pic uneori. Era aproape ca şi cum i-aş fi transmis telepatic aparatului ce să facă şi se întâmpla pur şi simplu.”
O imagine stradală de succes spune o poveste într-un singur cadru. Andres îşi aminteşte un exemplu reprezentativ al acestui fapt – un bărbat care stătea într-o baie de lumină, luând o pauză (dreapta sus). Datorită echipamentului său discret, Andres a reuşit să facă fotografia în timp ce omul şi-a continuat momentul de calm, netulburat. Pentru subiectul său, a fost, probabil, doar o altă zi obişnuită, dar, văzut prin obiectivul lui Andres, a devenit ceva magic.
„Singurul meu sfat pentru fotografii stradali este să exerseze şi să facă mai mult”, îndeamnă Andres. „Aş putea enumera tehnici, dar, de fapt, este vorba despre antrenarea ochiului pentru a vedea genul de momente pe care le cauţi. Şi asta te va face un fotograf stradal mai bun.”
Produse conexe
-
EOS R8
Avansaţi la fotografii şi filme full frame şi realizaţi-vă ambiţiile creative. -
EOS R10
Faceţi următorii paşi în fotografie şi filmare cu un aparat foto mirrorless din sistemul EOS R construit pe baza unui senzor de dimensiune APS-C. -
RF 28mm F2.8 STM
Un obiectiv plat şi subţire pentru fotografia stradală şi de călătorie, cu o distanţă focală versatilă de 28 mm şi diafragmă rapidă maximă de f/2,8.