A wooden chopping board with balls of colourful clay spread along it.

TEHNICI VIDEO

Cum să creaţi prima dvs. animaţie stop-motion

Crearea unui videoclip de animaţie stop-motion este un proiect distractiv de filmare de care se poate bucura întreaga familie. Realizând o serie de fotografii statice cu un obiect şi mutându-l câte puţin între cadre, puteţi crea o secvenţă de imagini care poate fi redată ca un film, creând iluzia că obiectul se mişcă.

Configurarea aparatului foto EOS pentru cele mai bune rezultate este partea uşoară – adevărata pricepere constă în a da viaţă unui obiect neînsufleţit şi a-i adăuga personalitate.

Aici, animatorul profesionist Ed Jackson vă oferă sfaturile sale pentru primii paşi în animaţia stop-motion. De când şi-a finalizat studiile de animaţie stop-motion, Ed a lucrat pentru numeroşi clienţi din domeniu – inclusiv Aardman Animations, unde a colaborat la serialul TV Mielul Shaun, filmul Early Man: Tare ca piatra al lui Nick Park şi filmul Mielul Shaun, Farmageddon.

Ed demonstrează cât de uşor este să vă familiarizaţi cu animaţia stop-motion folosind o configuraţie simplă: un aparat foto Canon EOS 250D, câteva lumini şi o bilă de plastilină.

Alegeţi un subiect

Există o gamă vastă de obiecte în casă şi în jurul casei care pot reprezenta subiecte ideale pentru proiectul dvs. De exemplu, puteţi arăta cărămizi de construcţie care se asamblează singure, formând o structură, o pungă cu bomboane care se deschide singură sau maşinuţe de jucărie care fac curse pe blatul din bucătărie. Ed sugerează însă să începeţi cu ceva simplu, aşa cum a făcut el cu videoclipul cu bila săritoare.

„Plastilina sau pasta de modelat reprezintă subiectul meu preferat, deoarece poate fi manipulată foarte uşor. În scurtmetrajul pe care l-am creat, am filmat pur şi simplu bila de deasupra şi am mişcat-o de-a lungul unei mesei, schimbându-i forma pentru a crea iluzia de salturi.

„Sfatul meu este să nu vă lăsaţi purtaţi de val la început, pregătind ceva prea complex. Păstraţi fundalul simplu şi concentraţi-vă pe animaţie. Dacă aveţi o poveste, faceţi-o scurtă şi simplă şi încercaţi mai întâi un proiect mic pentru a putea testa totul înainte de a încerca un proiect foarte lung.”

Configuraţi-vă aparatul foto

The back of an EOS camera showing the settings used for filming stop-motion.
Montarea aparatului foto pe un trepied este cel mai bun mod de a vă asigura că nu se mişcă între fotografii şi că încadrarea rămâne consecventă.

Raportul de aspect standard pentru filme este de 16:9, dar aparatul dvs. foto este setat în mod implicit să înregistreze imagini statice la un raport de aspect de 3:2. Pentru a vă asigura că filmul dvs. stop-motion va fi prezentat „pe ecran lat”, schimbaţi raportul de aspect din meniul principal înainte de a începe să fotografiaţi. Se poate ca aparatul dvs. foto EOS să trebuiască setat la modul Vizualizare în timp real pentru a prezenta această opţiune.

Ed recomandă setarea manuală a focalizării, a expunerii şi a nivelului de alb. Făcând acest lucru, setările vor rămâne aceleaşi, iar fiecare cadru al filmului final va avea un aspect consecvent. Folosirea luminii artificiale vă va oferi, de asemenea, un caracter mai unitar.

„Puteţi fotografia afară sau lângă o fereastră, dar lumina naturală se schimbă în permanenţă, desigur. Lucrul într-o cameră întunecată cu câteva veioze vă oferă mai mult control, dar chiar şi aşa puteţi avea câteva pâlpâiri în filmul final, după cum puteţi vedea în exemplul meu. Acest lucru contribuie la efectul general.”

Utilizaţi un trepied

An EOS camera on a tripod pointing down at a small ball of green clay on a tabletop.
Pentru a vă asigura că aparatul foto nu se mişcă, realizaţi fiecare fotografie folosind declanşarea de la distanţă sau utilizând smartphone-ul şi aplicaţia Canon Camera Connect.

Instalând aparatul foto pe un trepied, vă veţi asigura că încadrarea generală nu se schimbă de la o fotografie la alta şi că fiecare fotografie pe care o faceţi este clară. Un aparat foto EOS cu ecran cu unghi variabil vă permite să vă încadraţi cu uşurinţă fotografia, chiar şi atunci când fotografiaţi dintr-un unghi neobişnuit. „Asiguraţi-vă că aţi fixat bine aparatul, pentru că nu este de dorit să se mişte la un moment dat”, subliniază Ed.

Utilizarea unui trepied vă oferă, de asemenea, mai multă libertate în ceea ce priveşte setarea expunerii. Păstraţi ISO la o sensibilitate redusă, precum ISO 200, astfel încât imaginea să nu prezinte granulaţie. Realizaţi fotografii de test cu deschideri diferite ale diafragmei pentru a vedea ce aspect preferaţi, apoi ajustaţi timpul de expunere pentru a vă asigura că imaginea este suficient de luminoasă.

Animatorii profesionişti folosesc software avansat precum Dragonframe pentru a controla aparatul foto, a fotografia şi a examina secvenţele, a programa efectele de iluminare şi nu numai. Dar puteţi simplifica lucrurile când sunteţi la început, realizând fiecare fotografie manual.

În loc să apăsaţi butonul declanşatorului pentru a realiza fiecare fotografie, folosiţi declanşarea la distanţă. Astfel, nu veţi mişca accidental aparatul foto în timpul secvenţei. Dacă aparatul dvs. foto dispune de Wi-Fi, puteţi utiliza şi aplicaţia Canon Camera Connect pentru a realiza fiecare fotografie şi a reda imaginile fără a atinge aparatul foto.

Selectaţi o durată

Articole conexe
Filmmaker Matthew Vandeputte uses his camera from an elevated position among city buildings. © Pete Jobson

FOTOGRAFIA CU REDARE ACCELERATĂ

Surprinderea mişcării în videoclipuri cu redare accelerată

Tehnici infailibile pentru filmările cu redare accelerată timelapse, hyperlapse şi cu încetinitorul.

Create and print a time-lapse time stack

REDARE ACCELERATĂ

Creaţi şi imprimaţi imagini suprapuse cu redare accelerată

Transformaţi o sesiune de fotografiere cu redare accelerată într-o singură imagine cu acest tutorial despre modul de suprapunere a mai multor imagini consecutive.

Ed Jackson rolling a ball of green clay in his hand below an EOS camera on a tripod.
Pentru început, fotografiaţi două cadre de fiecare dată înainte de a vă muta obiectul. Acest lucru va înjumătăţi timpul de lucru şi va produce un aspect plăcut de desen animat în filmul dvs. finalizat.

Durata proiectului dvs. stop-motion va depinde de numărul de cadre statice pe care le realizaţi şi de rata de cadre a filmului dvs. De exemplu, dacă secvenţa dvs. va fi redată la 25 cps (cadre pe secundă), acest lucru înseamnă că va trebui să realizaţi 25 de imagini statice pentru fiecare secundă a videoclipului dvs. Puteţi alege şi 24 cps pentru a obţine un aspect puţin mai cinematografic.

Mutaţi obiectul

Ed Jackson, by his camera on a tripod and a desk lamp, adjusting a ball of pink clay.
Experimentaţi pentru a descoperi cât de mult trebuie să mişcaţi obiectul între cadre – mişcările mici dau iluzia unei mişcări mai line, dar acest lucru poate însemna că aveţi nevoie de mai mult timp pentru a vă spune povestea.

Cât de mult mutaţi obiectul în fiecare fotografie va depinde de rata de cadre. „Dacă fotografiaţi pentru 25 cps, de exemplu, variaţiile trebuie să fie relativ mici pentru a obţine o mişcare animată mai discretă, altfel totul se va mişca prea repede”, explică Ed. „Cu 12 cadre pe secundă, însă, toate variaţiile pot fi mai mari şi puteţi repoziţiona obiectul cu mai mult curaj. În cele din urmă, depinde de ceea ce se întâmplă în cadru şi de ce mişcare încercaţi să prezentaţi.”

Editaţi-vă filmul

A Canon EOS camera on a tripod, pointing down at a chopping board covered with balls of brightly coloured clay.
Cu o gamă de aplicaţii simple de editare, uşor de găsit pentru dispozitive mobile şi desktop, editarea fotografiilor pentru a obţine o secvenţă este mai uşoară decât credeţi.

Dacă aţi realizat cadre statice pentru filmul dvs. fără a utiliza software sau aplicaţii suplimentare, atunci va trebui să le compilaţi într-un videoclip. Ed foloseşte de mult timp Adobe Premiere Pro, dar puteţi utiliza orice software de editare video de bază. Importaţi pur şi simplu fotografiile individuale în cronologie, adăugaţi o coloană sonoră dacă doriţi, apoi exportaţi filmul ca fişier video MP4, MOV sau un alt format similar, care poate fi distribuit.

Sunt disponibile mai multe aplicaţii simple pentru dispozitive mobile şi calculatoare, care pot automatiza procesul şi vă pot permite să examinaţi animaţia în timp ce lucraţi, precum şi să obţineţi un film finalizat. Ed sugerează aplicaţia denumită Stop Motion Studio.

Animaţia stop-motion este practic una dintre cele mai uşoare forme de videoclipuri pe care le puteţi crea. Nu aveţi nevoie de multe echipamente sau de mult spaţiu – deşi aveţi nevoie de multă răbdare! Puteţi să folosiţi orice aparat foto EOS, să-l setaţi la operare manuală şi să începeţi chiar azi.

După ce v-aţi familiarizat cu principiile de bază, puteţi începe să vă jucaţi cu tehnici noi şi să încercaţi să vă construiţi propriul dvs. stil. „La un serial TV precum Mielul Shaun, mişcăm de obicei păpuşile de 12 ori pentru fiecare secundă de filmare”, spune Ed. „Facem două fotografii cu fiecare poziţie pentru a obţine numărul corect de cadre necesar pentru redare. Realizarea a două fotografii între mişcări economiseşte timp şi încetineşte animaţia când aceasta este redată, făcând-o să semene mai mult cu desenele animate. Când realizăm un film, însă, tendinţa este să mişcăm păpuşile în fiecare dintre cele 24 sau 25 de cadre, deoarece astfel obţinem un aspect mai realist.”

Important este să încerci, spune Ed, încurajator. „Fiţi creativ, învăţaţi din greşelile proprii şi distraţi-vă cu aceste proiecte.”

Articol scris de Marcus Hawkins

Produse conexe

Articole conexe

Get Inspired (Inspiră-te) este principala sursă de sfaturi utile privind fotografia, ghiduri de achiziţie şi interviuri interesante – tot ce aveţi nevoie pentru a găsi cel mai bun aparat foto sau cea mai bună imprimantă şi pentru a vă realiza următoarea idee creativă.

Înapoi la toate Sfaturile şi tehnicile