Fotografia de natură sălbatică: un profesionist şi un amator testează Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

Fotograful de natură Guy Edwardes face echipă cu pasionatul de fotografie Pete Lau pentru a împărtăşi sfaturi de top pentru surprinderea unor imaginilor uimitoare cu natură sălbatică cu Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.
Un huhurez bărbos cu ochi galbeni izbitori se uită direct în obiectiv într-o fotografie realizată de Guy Edwardes cu un obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Natura sălbatică este un gen unic: fiecare moment este o şansă de a descoperi extraordinarul, dar adevărata sa frumuseţe constă în faptul că oricine o poate încerca. Fost ofiţer de pompieri devenit pasionat de fotografie Pete Lau a dovedit acest lucru în timpul unei şedinţe foto unu la unu cu fotograful profesionist de natură sălbatică şi peisaje Guy Edwardes la Hawk Conservancy Trust, în Hampshire, Regatul Unit.

Pete şi Guy au fost printre primii care au folosit Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, un super-teleobiectiv uşor cu o distanţă focală de până la 800 mm, ideal pentru fotografierea animalelor şi păsărilor din orice poziţie şi fără a le deranja. Destinat adevăraţilor pasionaţi, dispune de un interval de diafragmă de f/6,3-9, un stabilizator optic de imagine echivalent cu 5,5 stopuri şi focalizare automată ultrarapidă care asigură claritate şi definiţie indiferent de cât de repede trece clipa. RF 200-800mm F6.3-9 IS USM este proiectat pentru a rezista la vreme schimbătoare, cu rezistenţă la praf şi umezeală echivalentă cu cea a obiectivelor Canon profesionale din seria L. De asemenea, dispune de un strat reflectorizant alb pentru performanţă optică fiabilă atunci când fotografiaţi în căldura soarelui.

„Acest obiectiv se remarcă prin intervalul său focal impresionant”, spune Pete, care a utilizat anterior un Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM şi RF 800mm F11 IS STM pentru a surprinde subiecţi îndepărtaţi. „Intervalul său de 200-800 mm este pur şi simplu incredibil, iar posibilitatea de a folosi un singur obiectiv pentru un subiect care într-o clipă poate fi la câţiva metri distanţă, iar în următoarea la 40 m, îmi oferă mult mai multă flexibilitate decât să schimb între două obiective. RF 200-800mm F6.3-9 IS USM oferă rezultate remarcabile, capacitate excepţională şi un bun raport calitate-preţ.”

Un portret de la umeri în sus al fotografului amator de natură sălbatică Pete Lau.

Pete Lau

Pete a rămas paralizat de la piept în jos după un accident de bicicletă montană în 2014, iar acum foloseşte un scaun cu rotile. În ciuda durerii continue, el şi-a descoperit pasiunea pentru fotografierea naturii sălbatice şi acum are un site web care oferă sfaturi despre modul în care oamenii care folosesc echipamente pentru mobilitate pot accesa lumea naturală.

„Greutatea sau lipsa acesteia a fost surpriza iniţială oferită de RF 200-800mm F6.3-9 IS USM”, adaugă Guy. „Este relativ compact şi extrem de uşor pentru distanţa sa focală. Faptul că fotografiază până la f/9 este un compromis rezonabil de bun în ceea ce priveşte tipurile de imagine pe care le puteţi realiza cu aceste dimensiuni şi greutate reduse.”

Guy a ales să folosească RF 200-800mm F6.3-9 IS USM cu Canon EOS R5, în timp ce Pete l-a folosit cu EOS R7. Aici, Guy şi Pete îşi împărtăşesc experienţa de a surprinde minunile naturii sălbatice – şi deşi au folosit RF 200-800mm F6.3-9 IS USM pentru a fotografia păsări de pradă, lecţiile pe care le împărtăşesc aici se aplică pentru toate vieţuitoarele.

Un portret de la umeri în sus al fotografului de peisaje şi natură sălbatică Guy Edwardes.

Guy Edwardes

Guy lucrează ca fotograf de peisaje şi natură sălbatică de aproape 30 de ani. El fotografiază în principal natura sălbatică şi locurile sălbatice din Regatul Unit, dar organizează şi ateliere de lucru în întreaga lume şi a furnizat mii de imagini bibliotecilor de stoc.

1. Fotografiaţi la nivelul ochilor animalelor

Un şoim sudic îşi umflă aripile în timp ce stă în iarbă, într-o fotografie realizată de Pete Lau cu un obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Deoarece Pete nu poate să stea în picioare sau în genunchi şi nici să se ridice şi să se aşeze înapoi în scaunul cu rotile, cei doi au trebuit să găsească un mod creativ de a fotografia păsări pe sol, cum ar fi acest şoim sudic. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R7 cu obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM la 800 mm, 1/1600 s, f/9 şi ISO 1600. © Pete Lau

Un aparat foto Canon cu un obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ataşat ţinut jos aproape de sol de o persoană în scaun cu rotile.

„Guy mi-a sugerat să rabatez ecranul tactil cu unghi variabil de pe Canon EOS R7 şi să activez vizualizarea live”, explică Pete. „Am coborât cu grijă aparatul foto aproape de sol şi mi-am folosit cealaltă mână pentru a-l controla. Cu ecranul tactil îndreptat în sus spre mine, am reuşit să obţin fotografia.”

Guy preferă să fotografieze animale la nivelul ochilor. „Dacă subiectul se află pe iarbă, nisip sau apă, atunci voi sta întins pe pământ sau voi fotografia din cel mai jos unghi posibil”, explică el. „Se obţine o difuzie frumoasă în prim-plan, iar fundalul îşi pierde focalizarea mult mai rapid. Chiar şi o mică ajustare de 15-30 cm poate face o diferenţă majoră pentru aspectul imaginii. De asemenea, atunci când fotografiezi păsări de pradă, îţi permite să ascunzi lesele [ataşate de picioarele păsării].”

Să se aşeze pe pământ, chiar şi cu ajutorul lui Guy, nu a fost însă posibil pentru Pete. Din fericire, cei doi au găsit o soluţie – folosirea ecranului tactil cu unghi variabil al aparatului Canon EOS R7. „Ţinând aparatul foto pe marginea scaunului cu rotile şi folosind ecranul, Pete a reuşit să fotografieze dintr-un unghi foarte jos”, spune Guy. „A ajuns la poate 30 cm de sol şi asta a schimbat complet aspectul fotografiilor sale.”

Pete, care este un amator pasionat de mai mulţi ani, spune că acest lucru nu este ceva ce ar face în mod normal. „Este nemaipomenit, pentru că mi-a oferit mult mai multă flexibilitate”, spune el.

2. Schimbaţi perspectiva pentru a găsi un fundal mai bun

Într-o poiană înconjurată de copaci, doi fotografi, unul dintre ei în scaun cu rotile, îşi folosesc aparatele foto Canon cu obiectivul RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ataşat.

Pe lângă faptul că este incredibil de versatil, RF 200-800mm F6.3-9 IS USM este relativ compact şi uşor pentru un obiectiv cu acest interval de zoom, făcându-l potrivit nu numai pentru începători şi amatori, ci şi pentru cei cu probleme de mobilitate, cum este Pete.

Un huhurez bărbos stă pe creanga unui copac şi se uită direct în obiectiv într-o fotografie realizată de Guy Edwardes cu un obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

„Pentru a obţine un fundal interesant, nu trebuie neapărat să te deplasezi foarte mult”, spune Guy. „Pete tocmai şi-a mutat scaunul cu rotile puţin într-o parte şi asta a fost suficient pentru a schimba fundalul şi a obţine o fotografie bună.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu un obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM la 600 mm, 1/640 s, f/8 şi ISO 3200. © Guy Edwardes

„Chiar şi atunci când ai un subiect foarte bun, cum ar fi o bufniţă, uneori nu este suficient. Trebuie să vă gândiţi la fundal”, spune Guy, explicând că până şi o mică schimbare a poziţiei poate face o mare diferenţă. „Distanţa focală de 800 mm a obiectivului RF 200-800mm F6.3-9 IS USM vă oferă un câmp vizual foarte îngust, aşa că trebuie doar să vă schimbaţi uşor poziţia corpului pentru a vă schimba complet fundalul.”

Pete a fost plăcut surprins de faptul că o uşoară schimbare în poziţia scaunului cu rotile i-a permis să-şi îmbunătăţească semnificativ compoziţia fotografiilor. „Am crezut că trebuie să te mişti mult, dar nu este nevoie”, spune el. „La început, obţineam fotografii cu fundaluri aglomerate, cu rămurele ivindu-se ici şi colo, dar mişcându-mă doar câţiva centimetri mai la stânga sau la dreapta, diferenţa a fost uriaşă.”

3. Utilizaţi cea mai mare distanţă focală posibilă

Un vultur african fotografiat în plin zbor, pe un fundal neclar. Imagine realizată de Guy Edwardes cu un obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

„Cu cât distanţa focală este mai mare, cu atât mai rapid îşi vor pierde focalizarea fundalul şi elementele din prim-plan, în timp ce subiectul rămâne clar”, spune Guy. „De asemenea, cu cât staţi mai departe de subiecţi, cu atât este mai puţin probabil să îi deranjaţi.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM la 455 mm, 1/2500 s, f/8 şi ISO 1000. © Guy Edwardes

O caracara cu creastă fotografiată în plin zbor, pe un fundal neclar. Imagine realizată de Pete Lau cu un obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Acoperind distanţe focale de 200-800 mm, RF 200-800mm F6.3-9 IS USM este ideal pentru fotografii care doresc un obiectiv universal pentru natură sălbatică. „Ca fotograf amator, nu pot justifica costul unui obiectiv dedicat de 500 mm, 600 mm sau 800 mm”, spune Pete. „RF 200-800mm F6.3-9 IS USM îmi oferă însă un interval flexibil de distanţe focale şi capacitatea de a realiza fotografii pe care nu le-aş fi putut obţine înainte.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R7 cu obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM la 742 mm, 1/8000 s, f/9 şi ISO 1250. © Pete Lau

Guy utilizează adesea un obiectiv Canon RF 600mm F4L IS USM cu un extender Canon RF 1,4x pentru a fotografia natură sălbatică, dar a fost impresionat de distanţa focală de 800 mm a obiectivului RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. „În ceea ce priveşte fixarea focalizării, RF 200-800mm F6.3-9 IS USM s-a descurcat foarte bine la urmărire, chiar şi în condiţii de lumină scăzută”, spune el. „Dar cel mai bun lucru la fotografierea de la această distanţă este focalizarea automată mai rapidă. Imaginaţi-vă că fotografiaţi o pasăre zburând spre dumneavoastră cu un obiectiv de 800 mm. Va fi la mare distanţă, iar focalizarea automată va trebui să se deplaseze doar puţin pentru a o urmări. Pentru a surprinde pasărea la aceeaşi dimensiune în cadru cu un obiectiv de 300 mm, va trebui să fie mult mai aproape de dumneavoastră. Aceasta înseamnă că elementul obiectivului trebuie să se mişte mai mult şi mai rapid pentru a o menţine focalizată. În esenţă, cu cât distanţa focală este mai mare, cu atât focalizarea funcţionează mai uşor şi cu atât este mai eficientă.”

Distanţa focală de 800 mm a obiectivului RF 200-800mm F6.3-9 IS USM i-a adus şi alte beneficii lui Pete. „Cea mai mare frustrare pe care o am este că nu pot să mă apropii de subiecţi”, spune el. „Dacă sunt pe o cărare sau un traseu, sunt limitat fizic la acel spaţiu. Dacă ies de pe traseu, există posibilitatea să cad din scaunul meu, aşa că este incredibil să am o astfel de distanţă focală. Mă pot apropia mai mult decât am făcut-o vreodată.”

Asocierea RF 200-800mm F6.3-9 IS USM cu un aparat foto APS-C, cum ar fi EOS R7, este deosebit de utilă, deoarece senzorul mai mic decupează eficient imaginea, mărind distanţa focală a obiectivului. La capătul de 800 mm al intervalului focal al obiectivului, senzorul APS-C vă oferă acelaşi câmp vizual ca şi atunci când fotografiaţi cu un teleobiectiv de 1.280 mm pe un aparat foto full frame.

Guy adaugă că alt aspect minunat al obiectivului este intervalul său de zoom. „Dacă încercaţi să găsiţi o pasăre pe cer şi aţi făcut zoom maxim până la 800 mm, veţi descoperi că este dificil să o păstraţi în cadru”, explică el. „Începeţi cu zoomul la 300 sau 400 mm, astfel încât să puteţi găsi subiectul, apoi faceţi zoom la 800 mm pentru a obţine o fotografie care umple cadrul.”

4. Fotografiaţi cu aparatul în mână pentru flexibilitate

Fotograful Guy Edwardes ţine la ochi un aparat foto Canon cu un obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ataşat.

Guy spune că aşezarea mâinilor este crucială atunci când ţineţi un obiectiv lung precum Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. Pentru flexibilitate maximă, el sugerează prinderea obiectivului cât mai din spate posibil, susţinându-l cu palma dedesubt, cu degetele întinse în faţă pentru a regla inelul de zoom.

Peter Lau ţine la ochi un aparat foto Canon cu un obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM ataşat.

Guy şi Pete au fost amândoi plăcut surprinşi de dimensiunile compacte ale obiectivului RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. „În mod normal, nu aş putea ridica un obiectiv de 800 mm, pentru că este prea mare şi greu, dar RF 200-800mm F6.3-9 IS USM este incredibil de uşor”, spune Pete.

Pentru a surprinde vieţuitoare care se mişcă rapid, Guy recomandă să lăsaţi trepiedul acasă. „Fotografierea cu aparatul în mână vă oferă flexibilitate dacă trebuie să vă deplasaţi rapid sau în diverse locuri”, explică el. „Singura problemă este că, dacă fotografiaţi cu un teleobiectiv greu, nu puteţi ţine în mână prea mult timp o asemenea greutate.”

Stabilizatorul preferat al lui Pete este un monopied, care îl ajută şi cu greutatea echipamentului său, dar Guy i-a arătat o nouă tehnică. „Dacă îmi apropii coatele şi le proptesc pe burtă, asta îmi oferă mult mai multă flexibilitate atunci când urmăresc un subiect în mişcare. Cu monopiedul, sunt limitat la acest nivel”, spune el. „RF 200-800mm F6.3-9 IS USM este atât de uşor încât îl pot manevra cu o singură mână, în timp ce unele obiective îţi dau senzaţia că eşti la un antrenament de ridicat greutăţi.

„Designul este, de asemenea, foarte bine gândit”, adaugă el. „Pot ajunge la aproape orice comandă cu degetul mare şi încă un deget, iar pentru un super-teleobiectiv, este plăcut şi compact.”

5. Aflaţi cum să îngheţaţi mişcarea rapidă

O bufniţă-vultur a lui Verreaux îşi întinde aripile în zbor într-o fotografie realizată de Guy Edwardes cu un obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Folosind un timp scurt de expunere, Pete a reuşit să realizeze această fotografie a unei bufniţe-vultur a lui Verreaux în zbor. „Aceasta este singura bufniţă care are pleoape roz”, spune el. „Contururile de pe aripi o ajută să-şi schimbe poziţia şi direcţia de zbor, ceea ce a fost uimitor de văzut şi m-a făcut să apreciez foarte mult focalizarea automată cu detectarea ochilor animalelor de pe EOS R7, care a funcţionat foarte bine.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R7 cu obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM la 200 mm, 1/2700 s, f/6,3 şi ISO 100. © Pete Lau

O strigă îşi întinde aripile în zbor într-o fotografie realizată de Guy Edwardes cu un obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Stabilizatorul optic de imagine echivalent cu 5,5 stopuri din RF 200-800mm F6.3-9 IS USM funcţionează în tandem cu stabilizarea integrată a imaginii a aparatului EOS R7 pentru a asigura o stabilizare echivalentă cu până la 7,5 stopuri, făcând posibilă reacţia rapidă şi surprinderea unor imagini fără tremur ale păsărilor în zbor cu aparatul foto în mână. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R7 cu obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM la 481 mm, 1/4000 s, f/8 şi ISO 800. © Guy Edwardes

Atunci când fotografiaţi natură sălbatică, Guy recomandă utilizarea unui timp de expunere rapid. „Fotografiaţi la 1/2500 s sau mai puţin, chiar dacă este o pasăre pe o stinghie”, spune el. „Dacă îşi ia brusc zborul, veţi fi pregătiţi.”

Nu numai că timpul de expunere rapid va îngheţa mişcările vietăţii, dar Pete explică şi că ajută totodată la compensarea lor. „Sunt nesigur în mişcări din naştere”, explică el. „De la piept în jos, nu am nici un control asupra a ceea ce face corpul meu, aşa că mă confrunt cu multă mişcare a aparatului foto. Reducerea timpului de expunere compensează atât pentru mişcarea păsării, cât şi pentru a mea. Sistemul optic IS de pe RF 200-800mm F6.3-9 IS USM este pur şi simplu fenomenal; este revoluţionar pentru oameni ca mine, care au diferite dizabilități.”

Pentru a asigura un timp scurt de expunere, Guy spune că a lucrat confortabil la ISO 6400, în special în pădurile umbroase unde nivelurile de lumină erau scăzute. „Cred că oamenii îşi fac prea multe griji cu privire la nivelurile ridicate de ISO şi zgomot”, spune el. „Aş prefera să am o imagine foarte clară, chiar dacă ar avea un pic de zgomot, de care mă pot ocupa însă mai târziu folosind software-ul, decât să ratez fotografia cu totul.” În plus, performanţa ISO ridicată şi tehnologiile de reducere a zgomotului ale aparatelor foto moderne vă permit să obţineţi imagini mai clare la sensibilităţi ISO mai ridicate decât v-aţi aştepta.

Un portret de aproape al unui vultur pleşuv cu ciocul deschis, realizat de Pete Lau cu un obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

„Acest vultur pleşuv uriaş era în îngrăditura sa, dar aproape de gard, aşa că am optat pentru un portret pentru a vedea cum obiectivul ar defini detaliile”, explică Pete. „Rezultatele vorbesc de la sine, ca şi culorile din imagini.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R7 cu obiectiv RF 200-800mm F6.3-9 IS USM la 338 mm, 1/400 s, f/8 şi ISO 100. © Pete Lau

Indiferent dacă fotografiaţi păsări sau animale, tehnicile lui Guy, mărturia lui Pete şi un obiectiv precum Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, cu intervalul său de zoom versatil şi capacităţile impresionante, vă va ajuta să ajungeţi cu un pas mai aproape de surprinderea frumuseţii neîmblânzite a lumii naturale. „Încercaţi”, spune Pete. „Oricine poate să facă asta. Ieşiţi pe teren şi vedeţi ce puteţi realiza.”


Articol scris de Natalie Denton

Produse conexe

Articole conexe

Sfaturi pentru fotografierea naturii sălbatice

Profesionista Dani Connor împărtăşeşte cele mai bune sfaturi privind succesul în industrie unui fotograf de natură sălbatică în devenire.

Cum să fotografiaţi păsări

Sfaturi şi cele mai bune echipamente pentru începători pentru fotografierea păsărilor.

Cele mai bune obiective pentru natura sălbatică

Surprindeţi imagini incredibile cu animale şi păsări sălbatice cu ajutorul acestor obiective cu distanţă focală fixă şi acestor obiective cu zoom.

Cum să alegeţi un obiectiv

Tot ce trebuie să ştiţi despre obiective, de la tipurile de obiective la caracteristicile pe care să le aveţi în vedere.