Tânăra fotografă britanică Dani Connor s-a consacrat ca profesionist în timpul pandemiei de Covid-19, după ce a rămas blocată în Laponia suedeză. Dani lucra ca voluntară într-o rezervaţie de naturală din provincie când o mare parte din lume a intrat în carantină; s-a folosit de timpul liber construind o relaţie apropiată cu natura sălbatică indigenă – în special cu un grup mic de veveriţe roşii.
„Mi s-a părut o ocazie foarte bună de a-mi lansa cariera”, spune ea. „M-am gândit că voi încerca asta şase luni şi, dacă nu reuşesc, mă voi întoarce la meseria mea de la Muzeul de istorie naturală din Londra.” După doar jumătate de an de eforturi susţinute, Dani a adunat 60.000 de urmăritori pe Instagram, YouTube şi Twitter, fiind susţinută financiar de abonaţi pe Patreon care au devenit interesaţi de munca ei.
Am rugat-o pe Dani să ne dezvăluie câteva din cele mai bune sfaturi ale ei pentru studentul la fotografie Jonty Clark, care era foarte dornic că afle mai multe despre fotografierea animalelor în sălbăticie. I-am oferit lui Jonty un Canon EOS R7, pe care Dani l-a utilizat într-o şedinţă foto cu natură sălbatică în Spania, şi i-am instalat într-o ascunzătoare pentru fotografi de unde să aibă garanţia că vor vedea păsări de pradă rapide.
Acestea sunt sfaturile împărtăşite de Dani în acea zi, împreună cu câteva dintre cele mai bune fotografii ale ei şi ale lui Jonty.
FOTOGRAFIEREA NATURII SĂLBATICE
Sfaturi pentru tinerii fotografi de natură sălbatică: o şedinţă foto de o zi cu profesionista Dani Connor
Sfatul 1: integraţi-vă în mediul subiectului dumneavoastră
Fotografierea dintr-o ascunzătoare înseamnă că mediul poate fi controlat. Se pune mâncare pe obiecte din faţa ascunzătorii pentru a atrage păsările în raza de fotografiere. Activitatea este aproape garantată, ceea ce înseamnă că acest tip de locaţie este alegerea evidentă pentru o şedinţă foto de o zi.
Dani a petrecut mult timp în ascunzători la începutul carierei sale când trăia în Suedia şi apreciază şi acum avantajele folosirii lor. „Fotografierea din ascunzători vă forţează să fiţi creativi şi să găsiţi metode de a realiza fotografii care să se deosebească de cele obţinute de oricine altcineva în acelaşi loc. Este o metodă excelentă de a vă exersa tehnica şi este perfectă pentru a fotografia împreună cu alţi fotografi”, spune ea.
Până în prezent, experienţa lui Jonty s-a rezumat în mare parte la studiouri, fotografiind animale de companie exotice ca parte a cursurilor practice de la universitate. Gândindu-se la acea zi, el spune: „Am învăţat multe despre comportamentul vânturelului de la Dani, dar şi din orele în care am observat păsările din ascunzătoare. La sfârşitul şedinţei foto deja puteam anticipa când urmau să zboare în picaj din copacii din apropiere, ceea ce mi-a oferit mai mult timp să mă pregătesc. Fotografiile din studio sunt foarte bine regizate, însă a fost extraordinar să observ comportamentul în sălbăticie. Cearta puilor de vânturel cu vântureii adulţi în faţa noastră ne-a oferit ocazii excelente de a realiza imagini captivante.”
Sfatul 2: investiţi într-un aparat foto care le poate face pe toate
Dani este în primul rând fotografă, însă atrage atenţia potenţialilor clienţi prin videoclipurile pe care le încarcă pe YouTube. Când sunteţi la început în domeniu, este util să învăţaţi şi noţiuni video de bază, chiar dacă numai pentru a vă promova pe reţelele sociale. În acest scop, va trebui să alegeţi echipamentul potrivit.
„Canon EOS R7 este un aparat foto multifuncţional excelent pentru cei care sunt la început în cariera de creator de conţinut”, recomandă Dani. „Îl diferenţiază stabilizarea integrată a imaginii (IBIS), care este utilă nu numai la fotografierea subiecţilor care se mişcă rapid, ci şi în deplasare, când realizaţi vloguri cu dumneavoastră în sălbăticie.”
Jonty a ales să-şi combine aparatul Canon EOS R7 cu un obiectiv Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM, care are un stabilizator optic de imagine integrat, completând sistemul IBIS al aparatului foto. „Stabilizarea imaginii a fost semnificativ mai bună decât cea de pe aparatul meu Canon EOS 90D”, spune Jonty „iar aparatul foto mi-a dat senzaţia unui mare progres din toate punctele de vedere. Mod de fotografiere continuă mai rapid, interval ISO mai mare, îndreptare automată – a fost un aparat foto excelent, care cu siguranţă mi-a oferit tot ce aveam nevoie pentru a-mi începe călătoria către o meserie cu normă întreagă.”
Citiţi ghidul nostru despre cele mai bune obiective pentru fotografia de natură sălbatică pentru a afla mai multe despre opţiunile de obiective cu care să realizaţi imagini uluitoare cu animale sălbatice şi păsări.
Sfatul 3: focalizaţi pe ochii subiectului
Focalizarea automată cu detectarea ochilor animalelor este o funcţie pe care Canon EOS R7 o moşteneşte de la alte aparate foto profesionale, cum ar fi Canon EOS R5 şi EOS R6, eliminând complicaţiile la focalizarea pe subiecţi care se mişcă rapid. „Îmi place foarte mult modul de detectare a ochilor animalelor de pe aparatul meu EOS R5, deoarece nu doar urmăreşte continuu subiecţii în timp ce se deplasează, ci şi focalizează automat pe ochii acestora, ceea ce îmi simplifică mult munca. Şi EOS R7 dispune de funcţia de detectare a ochilor animalelor, care îi va ajuta foarte mult pe începătorii în fotografia de păsări şi natură sălbatică”, spune Dani.
Aplicaţia Canon Photo Companion este un instrument util cu care vă puteţi familiariza cu funcţiile aparatului foto, cu exerciţii, tutoriale şi sfaturi pentru modelul dumneavoastră de aparat foto şi pentru nivelul de abilităţi. „Mi-am personalizat butoanele de pe EOS R7”, spune Jonty, căruia i s-a părut uşor să se familiarizeze cu noul aparat foto. „Am setat butonul de blocare a expunerii pentru a selecta focalizarea pe animal şi apoi am apăsat la jumătate butonul declanşatorului pentru a o restrânge pe ochi. Acum că am învăţat aceste funcţii, mi se par esenţiale în fotografia de natură sălbatică.”
Pe lângă aceste beneficii, există şi avantajele fotografierii cu un aparat foto cu senzor cu crop (APS-C) precum Canon EOS R7. „Aparatele foto cu senzor APS-C vă permit să vă apropiaţi mai mult de subiect”, spune Dani. „Fotografiam cu un obiectiv Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM şi un extender Canon EF 1.4X III pe aparatul meu Canon EOS R5, ceea ce mi-a oferit o distanţă focală echivalentă de 420 mm, însă intervalul maxim de 150 mm al lui Jonty a fost extins până la 240 mm mulţumită factorului de decupare de 1,6x. A fost suficient de aproape pentru a produce rezultate minunate din ascunzătoare şi ar fi excelent şi pentru o plimbare prin oraş sau parcul local când doriţi să vă apropiaţi mai mult de subiect.”
Sfatul 4: nu rataţi niciodată o fotografie cu modul rafală RAW
Dani şi Jonty au încercat modul în rafală RAW atunci când fotografiau vânturei din ascunzătoare. Canon EOS R7 permite fotografierea la 15 cadre pe secundă (cps) atunci când se foloseşte obturatorul mecanic sau la 30 cps când se foloseşte obturatorul electronic, adică acelaşi număr de cadre pe secundă ca într-un film. „Este incredibil de rapid şi extrem de potrivit pentru păsările în zbor, permiţându-vă să alegeţi cea mai bună fotografie dintr-o succesiune de imagini”, spune Dani.
În acest mod poate fi activată şi prefotografierea, care înregistrează cu o jumătate de secundă înainte de apăsarea butonului declanşatorului şi salvează imaginile ca fişiere RAW separate. „Această funcţie este atât excelentă deoarece mi-a oferit posibilitatea de a mă întoarce în timp într-un fel. Vântureii au fost imprevizibili, însă această funcţie mi-a oferit mult mai mult timp să reacţionez şi să obţin fotografia dorită”, spune Jonty.
Sfatul 5: creaţi-vă propriile oportunităţi
„Cel mai bun sfat pe care i-l pot oferi lui Jonty şi oricui îşi doreşte să se afirme ca fotograf de natură sălbatică este să creeze oportunităţi. Este o piaţă foarte saturată, însă tot este posibil să vă remarcaţi”, spune Dani. L-a sfătuit pe Jonty să urmărească alţi fotografi profesionişti pentru a vedea cum lucrează, pur şi simplu întrebându-i: „Pot să vă urmăresc timp de o zi ca să văd ce faceţi?” – şi să nu uite de importanţa contribuţiei personale la prezenţa online.
„Oamenii nu mă urmăresc pentru fotografia mea sau deoarece îşi doresc să vadă natură sălbatică”, adaugă Dani. „Se aşteaptă ca fotografii de natură sălbatică să realizeze fotografii bune, însă mi-am câştigat urmăritorii deoarece oamenii doreau să afle ce aveam de spus. Mă prezint întotdeauna în videoclipurile de pe YouTube, deoarece ştiu că de îndată ce oamenii observă o personalitate, vor fi mai interesaţi de conţinutul meu.”
„A fost atât de util să învăţ de la Dani mai multe despre partea de promovare a fotografiei”, spune Jonty. „Este destul de descurajant să văd portofoliile fotografilor experimentaţi care şi-au perfecţionat arta în zeci de ani, însă am fost inspirat cu adevărat când am văzut cât de multe a realizat Dani într-un timp scurt concentrându-se pe veveriţele roşii şi folosindu-se de puterea reţelelor sociale.”
Gândindu-se la acea zi, Jonty spune: „Cu ajutorul lui Dani şi deoarece aparatul foto m-a ajutat să izolez subiecţii cu atâta uşurinţă, am învăţat repede să mă adaptez la un mediu mai dinamic.”
Jonty şi-a încheiat ziua simţindu-se inspirat, cu o mulţime de fotografii impresionante pe care să le adauge în portofoliul său, însă şi Dani a învăţat multe din timpul petrecut împreună, mai ales despre modul în care se poate profita la maximum de echipamentele pe care le ai deja: „Mi s-a părut că am învăţat şi eu multe de la Jonty”, conchide ea. „Indiferent că învăţ de la cineva sau învăţ eu pe cineva, există întotdeauna un transfer de informaţii.”
Articol scris de Matthew Bowen