Sfaturi pentru fotografia macro

Aceste sfaturi de top pentru fotografia macro vă vor ajuta să realizaţi imagini spectaculoase de prim-plan. Iată tot ce trebuie să ştiţi, de la tehnici creative şi setări esenţiale ale aparatului foto până la alegerea echipamentelor Canon potrivite.
Un prim-plan extrem al unei viespi viu colorate care se hrăneşte din antera verde lime a unei flori.

Fotografiile de prim-plan cu diverse subiecte, de la insecte la flori, preparate culinare şi obiecte de uz casnic, pot dezvălui niveluri uimitoare de detalii. Cu aparatul foto şi obiectivul potrivite şi setările corecte, puteţi dezvălui detalii care sunt invizibile cu ochiul liber. De obicei, un obiectiv macro va furniza o mărire între 0,5x şi 1,0x la distanţa minimă de focalizare. Poate să nu vi se pară foarte impresionant, dar mărirea de 1,0x reproduce obiectele mici în mărime naturală pe senzorul de imagine al aparatului foto. Acestea vor fi apoi mărite extrem atunci când le vizualizaţi pe ecran sau în format imprimat, oferind o perspectivă complet nouă fotografiei dumneavoastră.

Orice poate fi subiectul dumneavoastră în fotografia macro, pe măsură ce descoperiţi o lume ascunsă şi vedeţi lucrurile de zi cu zi în mod diferit. Fotografierea la distanţe foarte apropiate poate fi foarte distractivă, dar nu fără provocări tehnice. Citiţi mai departe pentru a descoperi sfaturi de specialitate pentru crearea de imagini spectaculoase de prim-plan, precum şi cele mai bune echipamente Canon pentru fotografia macro, chiar şi pentru un buget limitat.

Tehnici de fotografiere macro

Un prim-plan al unei flori de un roz viu.

Natura are frumuseţi ascunse pe care le puteţi dezvălui în prim-planuri şi fotografii macro. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM la 1/1250 s, f/2 şi ISO 400. © Ilvy Njiokiktjien

Focalizarea poate fi dificilă la fotografierea în prim-plan şi necesită precizie extremă datorită profunzimii în general mici a câmpului. Aplicaţia Canon Photo Companion include un instrument util care calculează cele mai apropiate şi cele mai îndepărtate puncte de focalizare, profunzimea câmpului şi distanţa hiperfocală, în funcţie de aparatul foto şi setări.

Pentru imagini cu natură moartă, precum fotografia macro culinară, cel mai bine este să montaţi aparatul foto pe un trepied sau pe alt suport, astfel încât să fie stabil şi să nu existe mişcare sau neclaritate. Pentru stabilitate optimă, utilizaţi temporizatorul automat de două secunde al aparatului foto sau o telecomandă, astfel încât să nu fie nevoie să atingeţi aparatul foto când realizaţi fotografia.

Chiar şi atunci când utilizaţi un trepied, pot să apară vibraţii în cazul atingerii aparatului foto imediat înainte de expunere şi, pentru DSLR-uri, din cauza acţiunii oglinzii reflexive care se ridică. O bună combinaţie de setări disponibile pe majoritatea aparatelor foto DSLR Canon este utilizarea temporizatorului automat setat la două secunde împreună cu modul de blocare a oglinzii. Oglinda se va roti în acest caz în sus cu două secunde înainte de realizarea fotografiei, oferind suficient timp pentru disiparea vibraţiilor. Aplicaţia Canon Camera Connect este utilă şi în aceste situaţii, permiţându-vă să controlaţi aparatul foto de pe telefon.

Cu aparatul foto aşezat stabil, focalizarea automată poate funcţiona bine dacă utilizaţi focalizarea automată într-un singur punct şi aliniaţi cu precizie punctul cu partea subiectului pe care doriţi să o vedeţi cât mai clar. Focalizarea manuală poate funcţiona şi mai bine. Aparatele foto EOS M şi toate aparatele foto mirrorless din sistemul EOS R de la Canon dispun de o opţiune de evidenţiere a focalizării (obiectivul trebuie să fie în modul de focalizare manuală). Activaţi această opţiune, iar în vizor sau pe ecranul din spate vor fi indicate zone din cadru pe măsură ce sunt focalizate, permiţându-vă să reglaţi fin fotografia. Alternativ, utilizaţi o previzualizare mărită a zonei dorite pentru a asigura focalizarea manuală optimă. Puteţi folosi aceeaşi tehnică pe ecranul din spate al aparatelor Canon DSLR, comutând la modul de vizualizare live.

Subiecte macro excelente pe tot parcursul anului

Pentru fotografie macro eficientă, trebuie să gândiţi la scară mică. Gândacii de grădină, păianjenii şi albinele constituie subiecte minunate, în timp ce natura, în general, are multe de oferit pe tot parcursul anului. De la flori înflorite primăvara la albine şi fluturi vara, frunze aurii şi ciuperci toamna şi fulgi de zăpadă şi chiciură iarna, există întotdeauna ceva de fotografiat.

În interior, puteţi deveni creativ cu fotografia culinară macro sau puteţi realiza prim-planuri extreme ale obiectelor, cum ar fi creioane colorate, bogate în detalii fine. Pentru mai multă inspiraţie privind subiectul şi modul de fotografiere, vizionaţi videoclipul lui Ian Wade de mai sus despre fotografia macro de toamnă.

Iluminarea pentru fotografia macro

O imagine de prim-plan luminată puternic a unei verze roşii, realizată de Matt Doogue pe un aparat foto Canon EOS R10.

Această fotografie de aproape a unei verze roşii a fost realizată la mărire maximă şi luminată de sus. Fotograful Matt Doogue a folosit suprapunerea focalizării în aparatul foto pentru a menţine focalizarea uniformă în întreaga imagine. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM la 1/60 s, f/5,6 şi ISO 250.

Prin contrast, o versiune mai întunecată a imaginii de aproape a verzei roşii realizată de Matt Doogue pe un Canon EOS R10.

O imagine de aproape a unei verze roşii realizată la mărire maximă, de data asta cu o lumină din dreapta de intensitate redusă pentru a evidenţia textura şi contururile liniilor verzei. Matt a folosit din nou suprapunerea focalizării în aparatul foto pentru a menţine o focalizare mai uniformă. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM la 1/60 s, f/5,6 şi ISO 250.

Pentru a scoate în evidenţă detaliile, încercaţi să folosiţi diferite surse de lumină, de la lumina ambiantă naturală şi reflectarea luminii cu o bucată de carton sau o coală de hârtie albă până la utilizarea unui panou LED sau a unui bliţ Speedlite.

Lumina de intensitate relativ redusă nu este, în general, o problemă dacă utilizaţi un trepied pentru fotografii macro cu flori, prim-planuri cu preparate culinare şi alte subiecte de natură moartă, dar lumina scăzută poate duce la imagini cu aspect plat. Pentru fotografii în interior, puteţi adăuga lumină folosind o veioză sau puteţi folosi lumina naturală de la o fereastră. Lămpile foto cu LED sunt, de asemenea, o opţiune bună, precum şi inelele LED Macro Lite.

O soluţie mai avansată este să utilizaţi un bliţ sau Speedlite. Pe lângă faptul că adaugă lumină, durata foarte scurtă de declanşare a bliţului îngheaţă eficient acţiunea. Pentru un control excelent în prim-planuri şi un efect de iluminare fără umbre în fotografia macro, Canon Macro Ring Lite MR-14EX II este compatibil cu majoritatea obiectivelor macro Canon. Alternativ, încercaţi să luminaţi puternic subiectul dintr-un unghi oblic. Aceasta va crea umbre adânci, oferind un aspect tridimensional.

Creşterea profunzimii câmpului

A close-up image of blue flowers; the blooms in the centre are in focus, while the background is blurred.

Chiar şi cu cea mai precisă focalizare şi o diafragmă mai mică, veţi descoperi uneori că încă nu puteţi obţine claritatea dorită pe întreaga plajă. Din nou, acest lucru se datorează profunzimii foarte reduse a câmpului atunci când fotografiaţi de aproape. Unele aparate foto Canon, inclusiv Canon EOS R8 şi EOS R6 Mark II, dispun de un mod de bracketing la focalizare. Acesta este excelent pentru fotografia macro, deoarece realizează o serie de fotografii în timp ce trece automat printr-un interval de distanţe de focalizare între cadre. Fotografiile pot fi apoi îmbinate într-o singură imagine în etapa de editare, rezultând o profunzime mult mai mare a câmpului.

Compoziţia eficientă pentru fotografii macro

O fotografie de aproape a unui tort roz cu galben realizată de Matt Doogue cu un aparat Canon EOS R10.

În comparaţie cu un aparat foto full frame, un aparat foto în format APS-C precum Canon EOS R50 sau EOS R10 are un senzor de imagine mai mic. Pe lângă faptul că oferă obiectivului ataşat o distanţă focală „efectivă” mai mare, acesta vă oferă şi o mărire efectivă mai mare datorită factorului de decupare de 1,6x. Este excelent pentru focalizarea unei zone mici a unui obiect pentru o compoziţie dramatică, cum ar fi acest tort fotografiat la mărire maximă, luminat de sus şi uşor din spate pentru a adăuga umbră şi contrast. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM la 1/60 s, f/7,1 şi ISO 1250.

Puteţi utiliza profunzimea de regulă redusă a câmpului în avantajul dumneavoastră în fotografia macro. Zonele aflate cu mai mult de câţiva centimetri în faţa sau în spatele planului de focalizare vor deveni foarte neclare în imagine. Aşadar, este important să vă gândiţi la fundal, precum şi la obiectul pe care îl fotografiaţi.

Fundalurile cu o culoare şi luminozitate relativ uniforme vor forma un fundal simplu care poate ajuta la izolarea subiectului principal, scoţându-l în evidenţă în imagine. Fundalurile cu culori şi tonuri mai variate pot oferi şi acestea rezultate bune. În orice caz, luaţi în considerare culorile subiectului principal şi ale împrejurimilor sale şi cât de bine se combină pentru a îmbunătăţi imaginea de ansamblu.

Regula treimilor este un instrument clasic de compoziţie. Gândiţi-vă la cadrul imaginii împărţit de linii de grilă la distanţe egale, două pe orizontală şi două pe verticală. Puteţi adăuga această grilă în aparatul foto. Acum încercaţi să amplasaţi zona principală de interes în punctul în care se intersectează două linii. Aceasta poate crea un impact vizual maxim într-o imagine. Alternativ, încălcaţi regulile şi poziţionaţi subiectul principal chiar în centrul cadrului. Acest lucru poate funcţiona bine cu obiecte simetrice, care sunt oricum subiecte macro excelente.

Pentru flori, frunze şi alte subiecte care sunt puţin mai mari, un bun sfat pentru compoziţie este să faceţi zoom pe o zonă foarte mică a obiectului complet şi să realizaţi o fotografie strânsă, detaliată.

Cele mai bune aparate foto pentru fotografia macro

Un prim-plan extrem al unei scoici, arătând textura spiralelor.

Similar altor aparate foto din sistemul Canon EOS R, EOS RP dispune de o serie de funcţii eficiente pentru fotografia macro, inclusiv evidenţierea focalizării şi bracketingul la focalizare. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 24 mm, 15 s, f/4 şi ISO 100.

Un prim-plan extrem al unei flori roşii, arătând detaliile petalelor.

EOS RP dispune şi de un ecran spate tactil cu unghi variabil. Acesta este foarte util atunci când realizaţi fotografii macro din unghiuri dificile, permiţând totodată focalizarea rapidă şi uşoară pentru prim-planuri generale, deoarece puteţi atinge pur şi simplu imaginea de previzualizare în punctul în care doriţi să focalizaţi automat. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 24 mm, 1/10 s, f/4 şi ISO 100.

Nu aveţi nevoie de aparate foto şi obiective scumpe pentru a realiza prim-planuri. Cel mai bun aparat foto pentru fotografii macro este cel pe care îl aveţi la îndemână. Multe aparate foto automate de nivel de bază dispun de un mod de fotografiere macro care permite distanţe de focalizare de până la doar 1 cm, în timp ce aparatul compact Canon PowerShot G7 X Mark III are un mod macro mai puternic.

Aparatele foto EOS cu obiective interschimbabile vă oferă mai multă flexibilitate pentru fotografierea de prim-planuri, deoarece puteţi monta obiectivul ideal pentru această sarcină. Canon EOS R50 şi EOS R10 au, de asemenea, ecrane tactile cu unghi variabil, ceea ce facilitează fotografierea din unghiuri creative. Nu trebuie decât să atingeţi punctul de pe ecran asociat zonei din scenă în care doriţi să focalizaţi automat. Aceste aparate foto dispun, de asemenea, de o opţiune de previzualizare mărită şi de evidenţierea focalizării pentru focalizare manuală ultraprecisă. Alt avantaj al acestor aparate foto în format APS-C, comparativ cu corpurile full frame, este că factorul de decupare creşte efectiv mărirea maximă a unui obiectiv macro 1,0x la 1,6x.

Pentru pasionaţii care doresc să îşi ducă fotografia macro creativă la nivelul următor, gama Canon de aparate foto full frame este ideală. De exemplu, numărul mare de megapixeli al senzorilor full frame din EOS R8 şi EOS R6 Mark II le permite să păstreze o calitate incredibilă a imaginii în condiţii de lumină scăzută, creând fotografii clare chiar şi la valori ISO ridicate. La fel ca EOS R50 şi EOS R10, ambele includ, de asemenea, o funcţie de bracketing la focalizare, care este deosebit de utilă pentru fotografia macro.

Cele mai bune obiective pentru fotografierea prim-planurilor

Un prim-plan extrem al unei frunze, arătându-i structura complexă.

Ca şi cele mai recente obiective macro Canon, RF 85mm F2 MACRO IS STM are un stabilizator de imagine hibrid. Acesta contracarează mişcarea pe orizontală, precum şi pe verticală, făcând stabilizarea mult mai eficientă la fotografierea de prim-planuri şi imagini macro cu aparatul în mână. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R cu obiectiv Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM la 1/40 s, f/2 şi ISO 800.

Un prim-plan extrem al capului şi aripilor unui fluture.

Obiectivul Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM cu factor de mărire de 1,4x vă permite să surprindeţi detalii incredibile, cum ar fi solzii individuali de pe aripile acestui fluture. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM la 1/50 s, f/4,5 şi ISO 3200. © Oliver Wright Photography

Multe obiective standard de pe aparatele foto Canon EOS au distanţe minime de focalizare (MFD) impresionant de scurte. Acestea includ Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pentru aparatele foto din sistemul EOS R, care are o valoare MFD de doar 13 cm.

Printre obiectivele macro excelente se numără Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM şi RF 85mm F2 MACRO IS STM. Acestea oferă o mărire maximă de 0,5x şi dispun de stabilizatoare de imagine hibride. Acestea compensează deplasarea atât în plan vertical, cât şi orizontal, precum şi vibraţiile. În comparaţie cu stabilizatoarele de imagine obişnuite, stabilizatoarele de imagine hibride de la Canon sunt mult mai eficiente la fotografierea cu aparatul în mână pentru prim-planuri extreme.

Pentru cele mai bune obiective macro, Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM oferă o mărire de 1,4x de primă clasă, precum şi un inel de control al aberaţiilor sferice, care vă ajută să reglaţi aspectul efectului bokeh în zonele defocalizate din prim-plan şi fundal.

Cele mai bune setări pentru fotografia macro

O femeie realizează o imagine macro a unei scoici cu un aparat foto şi un obiectiv Canon. Este îmbrăcată în haine de iarnă şi se sprijină pe coate în nisip pentru a avea o poziţie stabilă.

Gândiţi-vă la cât de multe detalii puteţi surprinde într-o fotografie de peisaj panoramică. Acum, imaginaţi-vă că umpleţi cea mai mare parte a senzorului de imagine al aparatului foto cu ceva de mărimea unui timbru poştal. Chiar şi mărirea macro de 0,5x poate dezvălui detalii fine care nu sunt de obicei vizibile cu ochiul liber.

Un bărbat foloseşte un aparat foto cu un obiectiv mare pentru a realiza o fotografie de prim-plan cu o insectă pe o frunză.

Fotografierea de prim-planuri cu insecte şi alţi gândaci poate să nu ofere întotdeauna rezultatele dorite. Vă puteţi îmbunătăţi rata de succes selectând modul de focalizare automată (continuă) AI Servo şi modul de declanşare continuă la viteză ridicată. Ţineţi apăsat butonul declanşator pentru a captura o rafală de imagini în succesiune rapidă şi a vă asigura astfel că obţineţi câteva fotografii bune.

Modul de fotografiere macro al multor aparate foto Canon funcţionează bine, dar pentru fotografii de prim-plan mai creative cu aparate foto de nivel intermediar este bine să preluaţi dumneavoastră controlul. Utilizarea modurilor semiautomate şi manuale poate fi avantajoasă.

O provocare deosebită este aceea că profunzimea câmpului (distanţa dintre cele mai apropiate şi cele mai îndepărtate puncte dintr-o scenă care sunt redate clar) devine foarte mică în fotografia de prim-plan şi absolut minusculă în fotografia macro veritabilă. Pentru a creşte la maximum profunzimea câmpului, puteţi comuta la modul de fotografiere Av (Prioritate de diafragmă) şi puteţi seta o deschidere mică a diafragmei, de circa f/16 până la f/22. În acest caz poate fi nevoie însă de timpi de expunere lungi pentru o expunere corectă, mai puţin atunci când lumina este foarte puternică. Aceasta nu este, în general, o problemă dacă utilizaţi un trepied.

Fotografia macro a insectelor va necesita un timp de expunere scurt pentru a îngheţa mişcarea. Acest lucru este valabil şi atunci când sunt implicaţi alţi subiecţi vii, de exemplu, în fotografia macro a ochilor. O modalitate de a realiza acest lucru şi atunci când utilizaţi o deschidere mică a diafragmei este de a mări setarea ISO a aparatului foto. Totuşi, alegerea unei sensibilităţi ISO mai ridicate poate duce la pierderea detaliilor fine şi la o creştere a zgomotului de imagine – iar aici intră în joc capacităţile de zgomot redus ale aparatelor foto full frame, precum Canon EOS R8 şi EOS R6 Mark II.

Retuşuri finale

Ecranul din spate al unui aparat foto Canon EOS R6, afişând modul de fotografiere RAW şi setările pentru o imagine de prim-plan a capului unui papagal.

Multe aparate foto Canon dispun de un mod de calitate RAW. Utilizaţi această opţiune pentru a beneficia de cea mai mare libertate în etapa de editare, utilizând software precum Digital Photo Professional de la Canon (poate fi descărcat gratuit). Veţi putea regla fin valoarea expunerii şi nivelul de alb pentru luminozitate perfectă şi redare optimă a culorilor, fără nicio degradare a calităţii imaginii. De asemenea, puteţi aplica îmbunătăţirea clarităţii sau folosi masca Unsharp pentru a accentua detaliile şi puteţi adăuga impact prin reglarea clarităţii, a contrastului, a tonurilor şi a saturaţiei culorilor.

Marea majoritate a imaginilor de prim-plan şi macro pot fi îmbunătăţite semnificativ cu puţină editare. Dacă distanţa minimă de focalizare a obiectivului vă împiedică să vă apropiaţi cât de mult doriţi de subiect, nu intraţi în panică. Decuparea creativă în etapa de editare vă permite să eliminaţi zonele din margine nedorite ale unei imagini şi să păstraţi doar zona pe care doriţi să o păstraţi.

Nimic nu este vreodată perfect. Atunci când realizaţi fotografii macro sau de prim-plan, nivelul extrem de ridicat de detalii fine pe care le veţi surprinde va accentua orice fire de praf, pete şi alte defecte. O pensulă de corectare a defectelor punctuale sau un instrument de clonare din software-ul de editare a imaginilor poate masca în mod eficient aceste pete, copiind datele de luminozitate, culoare şi textură de la pixelii din jur.

Cele mai recente versiuni ale software-ului Canon Digital Photo Professional (DPP) includ, de asemenea, un instrument de compunere a profunzimii. Acesta automatizează procesul de conversie a unui lot de imagini realizate cu modul de bracketing la focalizare al acelor aparate foto din sistemul EOS R care nu au această opţiune integrată, îmbinându-le într-o singură imagine. Este perfect pentru creşterea profunzimii efective a câmpului vizual în fotografia de prim-plan şi macro.

Sperăm că aceste sfaturi şi tehnici au demonstrat cât de uşor este să vă iniţiaţi în fotografia macro şi v-au inspirat să îi exploraţi posibilităţile, concentrându-vă asupra detaliilor şi realizând propriile prim-planuri.


Articol scris de Matthew Richards

Produse conexe

Articole conexe

Fotografia culinară macro

Creaţi imagini abstracte interesante cu alimente folosind obiective macro Canon.

Suprapunerea focalizării pentru începători

Fotograful Matt Doogue explică modul în care instrumentele Canon de suprapunere a focalizării vă pot ajuta să realizaţi fotografii macro şi peisaje cu claritate în întregul cadru.

Cel mai bun kit de bază pentru macro

Alegerea de aparate foto, obiective şi accesorii pentru fotografia macro detaliată.

Descoperiţi tărâmul insectelor

Dezvăluiţi vieţile secrete ale micilor creaturi cu sfaturile lui Pierre Anquet.