Când vă gândiţi la fotografia macro, mâncarea este adesea ignorată în favoarea unor subiecte mai tradiţionale, cum ar fi insectele şi florile. Cu toate acestea, fotografia culinară este incredibil de accesibilă, cu o serie de subiecte potenţiale la îndemână în propria casă. În plus, nu trebuie să vă bazaţi pe vreme bună sau să aşteptaţi ca subiectul să rămână nemişcat pentru a obţine rezultate excelente.
Dar asta nu înseamnă că este întotdeauna uşor să obţineţi rezultate care să nu fie doar o simplă poză a prânzului. O modalitate de a aborda diferit fotografia culinară este să utilizaţi un obiectiv macro pentru a vă apropia foarte mult, creând imagini abstracte uimitoare care au puterea de a fascina privitorul. De asemenea, puteţi încerca tehnici precum suprapunerea focalizării – acum mai uşoară ca niciodată datorită funcţiilor inovatoare ale unora dintre cele mai recente aparate foto Canon, cum ar fi Canon EOS R10.
L-am provocat pe fotograful macro Matt Doogue să încerce fotografia culinară. El este mai obişnuit să fotografieze macro în aer liber, fiind specializat în insecte, plante şi ciuperci, aşa că a sta în casă şi a fotografia subiecte în bucătăria lui s-a dovedit o experienţă interesantă, care l-a făcut să privească fotografia macro într-un mod complet nou.
Aici, el împărtăşeşte unele dintre lucrurile pe care le-a descoperit.
FOTOGRAFIA MACRO
Folosirea prim-planurilor în fotografia culinară
1. Căutaţi texturi, forme, culori şi modele
Alimentele care funcţionează deosebit de bine pentru fotografii macro extreme sunt cele care au un model ori o textură, culoare sau formă interesantă. „Orice este îmbrăcat în zahăr arată uimitor, deoarece cristalele de zahăr arată ca diamantele atunci când le fotografiezi de aproape”, spune Matt. „Cele mai multe dulciuri au texturi, protuberanţe şi forme care oferă rezultate bune, plus veţi găsi că dulciurile au adesea culori vii – nuanţe de roşu, galben, roz şi verde.”
„Dincolo de asta, legumele precum conopida, varza şi chiar ceapa au o structură interesantă. Cu cât este mai natural produsul, cu atât veţi vedea o simetrie mai bună, în timp ce produsele fabricate, cum ar fi dulciurile, ar putea oferi rezultate abstracte mai bune.”
2. Aveţi în vedere iluminarea
Pentru Matt, iluminarea joacă adesea un rol important în lucrările lui macro, dar mâncarea este foarte diferită de subiectele sale obişnuite. „Nu am avut nevoie să dispersez lumina în apropiere la fel de mult ca pentru ceva strălucitor, cum ar fi un gândac”, spune el.
Pentru acest proiect, Matt a cumpărat un mic softbox ieftin de studio, deşi puteţi încerca oricând să vă confecţionaţi propriul softbox. De asemenea, el a folosit lumini LED pentru a scoate în evidenţă elemente ale subiectului.
„Puteţi şi să creaţi o serie, în care fiecare imagine arată complet diferit”, adaugă Matt. „De exemplu, imaginile cu acadeaua suzetă arată un cerc rotund cu o gaură neagră, dar dacă o iluminez din unghiuri diferite pot să obţin de fiecare dată altă imagine, chiar dacă folosesc acelaşi aparat foto şi obiectiv.”
Dacă nu aveţi mijloace de iluminare disponibile, puteţi lucra şi cu lumina naturală, în special dacă puteţi fotografia alimente lângă o fereastră şi lucra cu lumina zilei. Utilizarea unui reflector, chiar şi a unuia confecţionat acasă din folie de bucătărie, vă poate ajuta să vă iluminaţi subiectul.
3. Alegeţi obiectivul macro potrivit pentru fotografia culinară
Deşi puteţi fotografia alimente cu o mulţime de tipuri diferite de obiective, pentru cele mai bune şi mai detaliate rezultate, veţi dori să căutaţi un obiectiv care poartă denumirea de „macro”.
Există opţiuni potrivite pentru diverse bugete şi stiluri de fotografiere. Obiectivul Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM este o opţiune fantastică, fiind uşor, cu o distanţă mică de focalizare. Raportul de mărire este de 0,5x, dar puteţi crea în continuare fotografii detaliate, precum şi să vă îndepărtaţi puţin pentru a arăta mai mult context, dacă doriţi. Pentru persoanele cu un buget mai mare care doresc să se apropie cât mai mult posibil, RF 100mm F2.8L MACRO IS USM este o variantă excelentă, oferind mărire de 1,4x pentru acele fotografii abstracte din altă lume.
Pentru mai multe sfaturi, consultaţi ghidurile noastre pentru cele mai bune echipamente pentru începători pentru fotografia macro şi cele mai bune obiective Canon pentru fotografia culinară. Puteţi folosi şi instrumentul Canon util de căutare a obiectivelor, care adaptează recomandările în funcţie de aparatul foto, genul de fotografie dorit şi caracteristicile pe care le apreciaţi cel mai mult.
4. Încercaţi suprapunerea focalizării
Suprapunerea focalizării este o tehnică în care imagini înregistrate cu diferite puncte de focalizare sunt îmbinate. Puteţi face acest lucru manual utilizând instrumente precum Depth Compositing (Compunerea profunzimii) din software-ul Canon Digital Photo Professional (DPP), dar modele precum Canon EOS R10 şi EOS R7 vă permit să faceţi totul în aparatul foto.
„Asta îmi va economisi foarte timp”, spune Matt. „Cu EOS R10, am reuşit să realizez o serie de 100 de fotografii într-un minut pentru suprapunerea focalizării, iar imaginea a fost apoi procesată rapid în aparatul foto. Când am mai încercat această tehnică înainte, a trebuit să cumpăr un calculator nou de ultimă generaţie pentru a procesa fişierele imagine şi a le îmbina în software-ul de editare a imaginilor. Acum că EOS R10 poate crea o imagine compusă şi poate să lucreze rapid cu un singur fişier imagine, m-a inspirat să încerc această tehnică mai des.”
„Mai mult, aparatul foto vă oferă şi imaginile individuale. Asta este excelent în cazul în care decideţi ulterior că nu doriţi o «suprapunere completă» – de exemplu, dacă doriţi mai multă estompare în prim-plan. Oferindu-vă toate fişierele, aveţi libertatea sau creativitatea de a ajusta lucrurile exact aşa cum doriţi.”
Toate aparatele foto din sistemul EOS R dispun şi de o opţiune de afişare manuală a evidenţierii focalizării, care foloseşte culori vii pentru a evidenţia zonele din imagine care sunt focalizate.
5. Exploraţi diferite subiecte
Dacă sunteţi începător în fotografia culinară, vi se poate părea dificil să lucraţi în acest mod lent şi mult mai calculat. Vă poate ajuta însă să descoperiţi noi moduri de a vă vedea subiectul, oferindu-vă posibilitatea de a crea imagini diferite şi de a explora o parte mai conştientă a fotografiei.
„Am fost uimit de această experienţă, în special cea de a fotografia bomboane jeleu de fructe”, spune Matt. „M-am pierdut în lumea mâncării. Toate aceste lucruri mici pe care le cumperi la supermarket fără să te gândeşti – le iei, le pui în coş, le mănânci; nu le priveşti şi nu apreciezi cu adevărat complexitatea şi modelul, în special în cazul produselor naturale. O mare parte din artă este inspirată de natură şi puteţi vedea de ce atunci când fotografiaţi de aproape şi vedeţi aceste modele şi structuri uimitoare create chiar de natură.”
6. Creaţi imagini interesante
Crearea de imagini abstracte de aproape vă oferă o superputere – capacitatea de a captiva şi de a stârni uimire cu fotografiile dumneavoastră. Puteţi chiar să vă creaţi propriul joc de „ghicitul alimentelor” cu prietenii, familia sau urmăritorii de pe reţelele sociale.
„Am trimis imaginea unei bomboane jeleu de fructe [imaginea de antet] la doi geologi”, spune Matt. „Le-am cerut să-mi spună ce piatră credeau că este. Am primit răspunsuri precum cuarţ roz şi alte lucruri. Au intrat chiar într-o mică dezbatere despre ce era!”
„Când am fotografiat varză, cineva din familia mea a spus că nu va mai mânca asta niciodată din cauza detaliilor dezvăluite în prim-plan.”
Ca în cazul oricărei arte, fotografia înseamnă să faci privitorul să simtă ceva, fie că este vorba de surpriză, foame sau, în acest caz, dezgust. Dacă te face să simţi emoţii puternice, înseamnă că şi-a îndeplinit scopul.
Încercarea fotografiei culinare i-a dezvăluit lui Matt posibilităţile creative. „Cu siguranţă vreau să includ mai multe elemente naturale şi mai multă simetrie a plantelor, frunzelor şi florilor în fotografia mea”, spune el. „De asemenea, mă voi uita mai atent la ciuperci şi licheni, precum şi la modelele de pe copaci şi scoarţă. Dacă pot face ca o bomboană jeleu de fructe să arate ca o pictură cristalină, atunci sunt sigur că pot face ceva uimitor şi cu subiectele mele tipice.”
Matt găzduieşte, de asemenea, ateliere şi cursuri, iar abordarea acestei provocări i-a oferit idei noi. „Obişnuiam să sfătuiesc oamenii să cumpere flori pentru a exersa acasă, dar acum voi recomanda cu siguranţă mâncare, pentru că sunt uimit de lucrurile pe care le poţi vedea.”
Articol scris de Astrid Pitman
Produse conexe
-
Aparate foto mirrorless
EOS R10
Faceţi următorii paşi în fotografie şi filmare cu un aparat foto mirrorless din sistemul EOS R construit pe baza unui senzor de dimensiune APS-C. -
Obiective RF
RF 85mm F2 MACRO IS STM
RF 85mm F2 MACRO IS STM oferă versatilitate pentru prim-planuri datorită compresiei telefoto subtile şi stabilizării imaginii echivalente cu 5 stopuri, într-un corp compact şi uşor. -
Obiectiv macro
RF 100mm F2.8L Macro IS USM
Un obiectiv macro RF profesional, RF 100mm F2.8L MACRO IS USM este perfect pentru imagini în mărime naturală cu mărire de 1,4x cu aparatul în mână şi portrete superbe, având calitatea seriei L.