Ghid turistic ziua, fotograf de trasee de lumină noaptea, Piotr Skrzypiec îşi foloseşte cunoştinţele despre locaţii frumoase şi tehnicile de expunere prelungită pentru a crea fotografii peisagistice uimitoare în Slovenia şi nu numai. Astfel, nu este de mirare că a fost desemnat câştigător al primei ediţii a concursului Canon Redline Challenge.
Concursul de fotografie a urmărit să stimuleze abilităţile fotografilor amatori cu tema „lumină pe întuneric”. Trei dintre imaginile lui Piotr au ajuns pe lista scurtă a juriului, iar fotografia sa atmosferică a unui viaduct învăluit de ceaţă a fost selectată ca marea câştigătoare.
Piotr a folosit o expunere prelungită pentru a transforma farurile puternice ale maşinilor care treceau în dungi sinuoase colorate. Expunerea prelungită se referă la fotografierea cu un timp de expunere lung, care poate varia de la secunde la ore, şi care are ca rezultat estomparea obiectelor în mişcare. Tehnica nu necesită un aparat foto sau un obiectiv specializat, iar rezultatele pot fi îndrăzneţe. Pe lângă faptul că estompează mişcarea, expunerile prelungite sunt bune pentru a maximiza lumina care intră în aparatul foto în scopul reducerii sensibilităţii ISO, ceea ce îmbunătăţeşte calitatea imaginii.
Aici, Piotr revizitează locaţiile unde a realizat alte fotografii şi oferă sfaturi despre cum să realizaţi fotografii similare cu dâre de lumină.
FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ
Surprinderea mişcării cu expuneri prelungite: sfaturi de la câştigătorul Redline Challenge
1. Nu fotografiaţi pe timp de noapte
Amurgul este un moment mult mai potrivit pentru a face fotografii cu dâre de lumină decât noaptea, deoarece cerul va fi întunecat, dar va avea totuşi suficientă culoare pentru a menţine lucrurile interesante. Dacă este întunecată şi lipsită de detalii, fotografia poate părea „îngreunată”, aşa că începeţi să fotografiaţi atunci când există suficientă lumină ambiantă pentru a fotografia clădirile, dealurile şi alte părţi ale peisajului. „Este vorba despre acele 20 de minute de la sfârşitul «orei albastre»”, spune Piotr. „Mai târziu de atât, umbrele vor fi prea întunecate şi luminile prea puternice pentru a crea o fotografie echilibrată.”
2. Faceţi cercetări proprii
Poate părea evident, dar asiguraţi-vă că drumul pe care l-aţi ales este vizibil în perioada anului în care doriţi să-l fotografiaţi. O scenă poate părea promiţătoare iarna, dar vara pot exista copaci care blochează cea mai bună privelişte.
„Întotdeauna este bine să găsiţi un loc înalt de unde să fotografiaţi, care să vă permită să vedeţi clar drumul”, sugerează Piotr. „Cu câţiva ani în urmă, m-am întors în această locaţie în mijlocul verii. Deşi noaptea se putea distinge forma de inimă a drumului datorită dârelor de lumină, era greu să o văd clar din cauza podgoriei. De atunci, au făcut multe îmbunătăţiri. Există o nouă platformă pentru fotografi, care oferă spaţiu suficient pentru cel puţin 10 trepiede. De asemenea, au tuns viţa de vie care era în prim-plan, astfel încât forma frumoasă a drumului să fie mai vizibilă.”
3. Planificaţi compoziţia
Chiar dacă veţi face fotografiile pe măsură ce se apropie noaptea, pregătiţi-vă la lumina zilei, astfel încât să aveţi suficient timp pentru a vă încadra fotografia. „Când doriţi să realizaţi o fotografie bună, trebuie să vă gândiţi la fundal şi la prim-plan şi la modalitatea de a umple aceste zone,” ne sfătuieşte Piotr.
„De asemenea, este o idee bună să ne gândim la dârele de lumină în trafic ca la o linie de ghidare care conduce ochiul din prim-plan spre fundal. Cea mai bună ocazie de a face acest lucru este dacă sunteţi suficient de norocoşi să găsiţi un drum în formă de S care şerpuieşte prin scenă până la, să zicem, o biserică sau un munte sau un punct focal la fel de evident.”
4. Menţineţi claritatea imaginilor
Pentru a vă asigura că părţile statice ale imaginii rămân clare în fotografia finală, va trebui să fixaţi aparatul foto pe un trepied şi să evitaţi să îl atingeţi în timpul expunerii. „Folosesc temporizatorul automat de două secunde al aparatului foto”, dezvăluie Piotr. „Aşadar, verific compoziţia, apăs pe buton şi două secunde mai târziu începe expunerea.”
Gama Canon de aparate foto mirrorless şi DSLR dispun de funcţia de temporizator automat. Piotr foloseşte, de asemenea, funcţia de blocare a oglinzii atunci când fotografiază cu aparate foto DSLR care au această funcţie. Odată activată, aceasta blochează oglinda şi întârzie începerea expunerii, reducând astfel posibilitatea ca vibraţiile din interiorul aparatului foto să afecteze claritatea imaginii. „Totuşi, nu aveţi această problemă în cazul unui aparat foto mirrorless,” spune Piotr, „pentru că nu are oglindă!”
5. Fotografiaţi chiar mai mult
Capacitatea de a controla durata expunerii este esenţială. Toate aparatele foto EOS – de la Canon EOS 4000D până la Canon EOS 5D Mark IV – vă permit să aveţi o expunere cu durata de până la 30 de secunde. Modul Prioritate de timp de expunere (Tv) vă permite să setaţi un timp de expunere precis, aparatul foto reglând automat deschiderea diafragmei. Apoi, puteţi seta sensibilitatea ISO în funcţie de scenă.
Fotografierea în modul Manual (M) vă oferă controlul asupra diafragmei, care vă permite să obţineţi şi nivelul perfect de claritate. Pentru a vă personaliza şi mai mult setările, gama Canon de aparate foto mirrorless full frame, cum ar fi Canon EOS RP, dispune, de asemenea, de un mod Valoare flexibilă (Fv). Acesta este, în esenţă, un mod complet automat care vă permite să preluaţi controlul asupra timpului de expunere, diafragmei şi/sau sensibilităţii ISO în orice moment.
Va trebui să utilizaţi modul Bulb pentru expuneri mai lungi de 30 de secunde. Unele aparate EOS au o opţiune „B” pe selectorul de mod, dar la altele trebuie să selectaţi modul Manual şi să alegeţi o valoare a timpului de expunere mai mare de 30 de secunde.
6. Setaţi o expunere
Deşi, în mod evident, aveţi nevoie de o expunere relativ lungă pentru a reda luminile maşinilor ca dâre lungi care şerpuiesc prin imagine, durata exactă variază. Piotr explică: „Totul depinde de tipul de drum şi de densitatea traficului. De obicei, pe o autostradă, nu este nevoie de o expunere de 30 de secunde, deoarece sunt multe maşini şi multe dâre de lumină. Dar există unele locuri mai liniştite unde numai o expunere foarte lungă va crea acest efect”.
„Eu utilizez mereu o deschidere a diafragmei de f/8 sau f/11. De obicei, nu este bine să folosiţi o deschidere mai mare de f/8, deoarece este posibil ca unele părţi ale fotografiei să nu fie clare. Dacă trebuie să măriţi sensibilitatea ISO la o valoare cum ar fi ISO 800, este în regulă. Dacă imaginea este puţin granulată, puteţi lucra la acest aspect atunci când editaţi imaginea. Pe cele mai recente aparate foto, precum Canon EOS R5 pe care l-am câştigat, ISO 800 nu este o valoare prea mare şi nu văd niciun zgomot în imagine la această setare.” Intervalul ISO al aparatului EOS R5 este cuprins între ISO 100 şi 51.200, astfel încât ISO 800 este o sensibilitate relativ scăzută care oferă o calitate excelentă a imaginii în condiţii de lumină slabă.
7. Alegeţi echipamentul potrivit
Nu trebuie să folosiţi un obiectiv profesional din seria L pentru a realiza fotografii cu dâre de lumină ce arată profesional. Un obiectiv compact şi cu greutate redusă precum Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM sau RF 35mm F1.8 Macro IS STM va fi mai uşor de transportat, oferindu-vă în acelaşi timp imagini clare şi detaliate.
„De obicei, veţi folosi o deschidere a diafragmei destul de mică pentru a obţine o imagine clară, aşa că nu aveţi neapărat nevoie de un obiectiv cu o deschidere maximă rapidă a diafragmei, cum ar fi f/1,8 sau f/2,8”, spune Piotr. „Folosesc mereu obiective cu zoom, deoarece oferă mai multe opţiuni de încadrare a unei scene, dar, în realitate, alegerea obiectivului nu este la fel de importantă ca alte aspecte, cum ar fi utilizarea unui trepied şi volumul de trafic. Trebuie să fie clar, nimic altceva!”
Asta este tot. Fotografierea dârelor de lumină este o modalitate excelentă de a învăţa cum să controlaţi expunerea şi să folosiţi fotografia pentru a surprinde ceva ce nu este vizibil cu ochiul liber. În plus, nu necesită prea multe echipamente, iar rezultatele pot fi spectaculoase: întrebaţi-l pe Piotr!
Accesaţi centrul Redline Challenge pentru a vedea imaginile de pe lista scurtă şi pentru mai multe sfaturi şi sugestii de la profesionişti.
Articol scris de Marcus Hawkins
Produse conexe
-
Aparate foto mirrorless
EOS R6
Indiferent ce şi cum fotografiaţi, EOS R6 vă permite să vă folosiţi creativitatea în moduri la care nu v-aţi fi gândit că sunt posibile. -
Obiective RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Obiectivul de zi cu zi ideal pentru pasionaţii de aparate foto mirrorless full frame. Simplu de utilizat, RF 24-105mm F4-7.1 IS STM este uşor, compact şi gata să vă ducă fotografia la următorul nivel. -
Obiective RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Obiectiv MACRO f/1,8 de 35 mm, cu deschidere rapidă a diafragmei, pentru perspectivă grandangulară, focalizare la distanţă redusă şi stabilizator de imagine hibrid. -
Aparate foto DSLR
EOS 5D Mark IV
Indiferent ce fotografiaţi, vă promitem calitate fără compromisuri şi performanţe de nivel profesional. -
Obiective pentru DSLR
EF 24-105mm f/4L IS II USM
Preferat de cei ce doresc să transporte un singur obiectiv la locaţie, acest obiectiv oferă o calitate uimitoare a imaginii şi stabilizare avansată pentru aceasta. -
Obiectiv grandangular cu distanţă focală fixă
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Un obiectiv cu distanţă focală fixă de 24 mm compact şi uşor, ideal pentru fotografierea peisajelor, vlogging şi interioare – plus imagini macro excelente.