FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

Cele mai importante sfaturi pentru a fotografia peisaje

Abilităţi de fotografiere, tehnici fotografice şi sfaturi esenţiale care vă vor ajuta să realizaţi fotografii cu peisaje mai bune.
O fotografie cu un copac pe marginea unui deal, pe fondul unui cer violet.

Puteţi întâlni diverse locuri interesante şi peisaje uimitoare când vă plimbaţi. Însă, pentru a găsi locuri demne de fotografiat, trebuie să perseveraţi. Aşadar, când găsiţi un loc excelent, doriţi să-l surprindeţi în cel mai bun mod. În acest articol, vom analiza câteva dintre cele mai obişnuite greşeli în fotografia peisagistică şi modurile în care pot fi corectate.

1. Compoziţia peisajului: surprindeţi detalii în prim-plan

Un peisaj cu un copac mare pe panta unui deal.

Deşi această fotografie este un peisaj bun, imaginea poate fi îmbunătăţită utilizând un unghi mai coborât al aparatului foto. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 24 mm, 1/100 s, f/16 şi ISO 160.

Un peisaj cu un copac mare pe panta unui deal, cu iarbă acoperită cu chiciură în prim-plan.

O poziţie uşor mai coborâtă a aparatului foto evidenţiază tulpinile îngheţate în prim-planul acestei imagini, adăugând interes şi profunzime aceste părţi din cadru. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 24 mm, 1/100 s, f/16 şi ISO 160.

Gândiţi-vă cum puteţi completa peisajele îndepărtate cu detalii de prim-plan. Cunoscute de obicei ca puncte de atracţie în prim-plan, aceste detalii mai apropiate pot face miracole pentru compoziţia dvs., ghidând privirea prin scenă. În schimb, un prim-plan gol şi tern nu va face decât să irosească o porţiune mare din cadru.

Când căutaţi un punct de atracţie în prim-plan, încercaţi să utilizaţi vizualizarea în timp real şi experimentaţi cu mai multe poziţii ale aparatului foto pentru a găsi cel mai bun echilibru între prim-plan şi fundal. Un aparat foto cu ecran cu unghi variabil precum Canon EOS RP este potrivit pentru a fotografia la nivelul solului, acest lucru fiind deseori necesar atunci când încadraţi pietre sau plante. Introducând astfel de obiecte în partea din faţă a scenei, puteţi obţine o compoziţie echilibrată. Însă ţineţi cont şi de faptul că nu orice fotografie peisagistică trebuie să aibă neapărat un punct de atracţie în prim-plan. Nu este decât un procedeu de compoziţie pe care îl puteţi utiliza la nevoie.

2. Obiectivele pentru peisaje: nu folosiţi întotdeauna un obiectiv grandangular

Un peisaj cu câmpuri verzi vălurite delimitate de rânduri de copaci.

Un unghi de vizualizare mic evidenţiază culorile după-amiezii târzii din peisajul îndepărtat. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 105 mm, 1/8 s, f/16 şi ISO 100.

Un peisaj amplu cu câmpuri verzi vălurite delimitate de rânduri de copaci, cu nori deasupra.

În schimb, acelaşi peisaj fotografiat cu o perspectivă mai vastă oferă mai puţine detalii. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 24 mm, 1/8 s, f/16 şi ISO 100.

Obiectivele grandangulare vă pot ajuta să surprindeţi întreaga amploare a unei scene frumoase, însă nu orice fotografie necesită un câmp vizual larg. Uneori, mărirea unor detalii aflate la distanţă poate avea ca rezultat fotografii peisagistice mai interesante. Un obiectiv cu zoom standard precum Canon RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM folosit aici are un interval de distanţe focale util pentru începătorii în fotografia peisagistică. Cele două fotografii evidenţiate au fost realizate la ambele capete ale intervalului de 24-105 mm, aşa că dacă sunteţi începător în fotografia peisagistică, acest obiectiv este ideal. Când vine timpul să treceţi la un model mai avansat, obiectivele din seria L precum Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM oferă un nivel superior de rezistenţă la intemperii şi o deschidere maximă mai rapidă a diafragmei. Însă, pentru începători, un obiectiv cu zoom standard vă va ajuta să surprindeţi scene cu detalii incredibile.

3. Lumina pentru peisaje: alegeţi momentul din zi

Un copac mare pe un câmp în pantă, înălţându-se deasupra norilor joşi.

Fotografierea în lumina directă a soarelui poate crea deseori umbre neplăcute şi un contrast prea mare. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM la 1/80 s, f/16 şi ISO 125.

Un copac mare pe un câmp în pantă, înălţându-se deasupra norilor joşi pe fundalul cerului în nuanţe de roz şi violet la apus.

Dacă aşteptaţi să aveţi o lumină mai blândă la începutul sau sfârşitul zilei, puteţi obţine imagini mai pline de atmosferă. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM la 0,4 s, f/16 şi ISO 100.

Lumina în care fotografiaţi este o alegere creativă, creează atmosferă şi poate îmbunătăţi fotografiile cu peisaje. Una dintre greşelile clasice este fotografierea scenelor în lumina puternică a soarelui. Deşi aceasta poate fi bună pentru a evidenţia culori îndrăzneţe, de obicei creează scene cu prea mult contrast. Priviţi diferenţa dintre aceste două imagini. Prima a fost realizată în lumina directă a soarelui. Surprinde scena, dar îl lipseşte atmosfera. Detaliile din copac distrag atenţia, există o fâşie de umbră neaspectuoasă de-a lungul părţii inferioare a cadrului şi chiar şi umbra fotografului neglijent. Dacă reveniţi la aceeaşi scenă mai târziu în cursul zilei, când copacul este în umbră, veţi obţine o scenă cu mai puţine detalii, însă cu mai multă atmosferă. Cerul este mai colorat, copacul arată ca o siluetă îndrăzneaţă, iar peisajul ceţos din depărtare pare mai dramatic.

4. Menţineţi liniile drepte: îndreptaţi linia orizontului

O imagine cu un copac pe fundalul unui cer înnorat deschisă în Canon Digital Photo Professional.

Linia înclinată a orizontului poate fi corectată cel mai bine pe aparatul foto, utilizând liniile de grilă sau ecranul cu nivelă, însă se poate remedia cu uşurinţă şi ulterior, prin decupare.

Fotografie realizată cu un aparat Canon EOS RP pe un trepied, afişând linii de grilă şi o nivelă electronică pe ecranul rabatabil.

Pe lângă grila 3 x 3 pentru îndreptarea liniei orizontului, puteţi folosi ecranul cu nivelă disponibil pe multe aparate foto precum acest model Canon EOS RP.

Există mai multe moduri de a vă asigura că linia orizontului este dreaptă când fotografiaţi. Activaţi vizualizarea în timp real şi utilizaţi grila 3 x 3 pentru a îndrepta linia orizontului. Dacă utilizaţi un trepied, este posibil ca în cap să fie integrată o nivelă cu bulă utilă. Chiar şi cu aceste ajutoare, uneori poate fi totuşi nevoie să corectaţi o imagine care nu e dreaptă. Puteţi face aceasta uşor în Canon Digital Photo Professional. Pentru a corecta înclinarea, nu trebuie decât să utilizaţi glisorul pentru unghi din setările instrumentului de decupare.

5. Menţineţi focalizarea: păstraţi prim-planul şi fundalul clare

Copaci acoperiţi cu muşchi într-o pădure învăluită în ceaţă.

Această primă imagine a fost realizată cu o deschidere a diafragmei de f/4, iar fundalul este semnificativ estompat. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM la 1/160 s, f/4 şi ISO 100.

O imagine clară cu copaci acoperiţi cu muşchi într-o pădure învăluită în ceaţă.

Utilizând o deschidere mică a diafragmei de f/16, atât prim-planul, cât şi fundalul sunt clare. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM la 1/80 s, f/16 şi ISO 800.

De multe ori, în fotografia peisagistică scopul este să surprindeţi scena cu claritate deplină din faţă până în spate pentru a arăta cantitatea maximă de detalii. Aceasta se numeşte adâncimea maximă a câmpului. Pentru a obţine acest lucru, trebuie să setaţi o diafragmă mai închisă (număr f mare). Exemplele de mai sus arată diferenţa dintre o deschidere mare şi una mică a diafragmei la fotografierea unui peisaj.

În prima imagine s-a utilizat o diafragmă de f/4. Copacul din prim-plan este clar, însă scena din spate este estompată. În al doilea cadru, cu o diafragmă mai închisă de f/16, atât prim-planul, cât şi fundalul sunt mult mai clare. Dacă doriţi să evidenţiaţi un aspect cheie al peisajului, o diafragmă mai deschisă poate fi foarte utilă, însă de cele mai multe ori se preferă o diafragmă mai închisă şi adâncimea maximă a câmpului. Puteţi seta cu uşurinţă diafragma pentru peisaje utilizând modul AV, după care puteţi seta o diafragmă mai închisă precum f/16. Urmăriţi timpul de expunere – dacă scade prea mult, trebuie să utilizaţi un trepied sau să măriţi valoarea ISO pentru a evita neclaritatea în imagini.

Pentru a obţine cele mai clare peisaje, este util să fotografiaţi cu valoarea cu care funcţionează cel mai bine obiectivul dvs. De obicei, obiectivul va realiza cele mai clare imagini la două trepte f de setarea maximă a deschiderii diafragmei. Aşadar, dacă utilizaţi un obiectiv cu setare maximă de f/2,8, valoarea cu care funcţionează cel mai bine sistemul optic respectiv va fi de aproximativ f/5,6.

O problemă cu care se confruntă frecvent fotografii de peisaje este că puteţi focaliza pe ceva în prim-plan, însă riscaţi să estompaţi totul în spate. Şi invers, dacă focalizaţi pe elemente din fundal, prim-planul va fi neclar. Focalizarea la distanţă hiperfocală vă ajută să obţineţi claritate pe o porţiune mai mare din cadru, găsind cel mai apropiat punct pe care puteţi focaliza şi menţinând în acelaşi timp o claritate acceptabilă a fundalului. Această tehnică nu este atât de complicată pe cât pare şi poate fi lăsată în seama calculatorului de adâncime a câmpului (DOF) şi distanţă hiperfocală din aplicaţia Photo Companion.

6. Unghiurile pentru peisaje: nu fotografiaţi totul de la nivelul ochilor

Un fotograf lăsându-se jos pe o plajă pentru a realiza o fotografie la un unghi coborât cu un far victorian.

Unghiurile mai joase au ca rezultat compoziţii de mai mare impact, îmbunătăţind reflexiile şi micşorând fâşia anostă de nisip din cadru.

Un far victorian reflectat pe apa de pe nisip.

Ecranul cu unghi variabil vă permite să compuneţi cu uşurinţă de la înălţimi neobişnuite. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 1/100 s, f/11 şi ISO 4000.

De obicei se fotografiază de la nivelul ochilor, însă nu întotdeauna se obţine astfel şi cea mai interesantă fotografie. Încercaţi să ridicaţi sau să coborâţi aparatul foto pentru a experimenta cu diverse înălţimi: este posibil să descoperiţi unghiuri mai interesante. Spre exemplu, reflexiile vor arăta mai bine dacă aparatul foto este coborât aproape de apă. Este indicat să utilizaţi un aparat foto cu ecran cu unghi variabil, precum Canon EOS RP, deoarece veţi reuşi să compuneţi de la o înălţime confortabilă în timp ce ţineţi aparatul aproape de sol sau deasupra capului.


Articol scris de James Paterson

Produse conexe

Articole conexe

  • FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

    Cum să fotografiaţi peisaje cu aparatul foto în mână

    Învăţaţi cum să surprindeţi peisaje inedite fără trepied.

  • NOŢIUNI DE BAZĂ DESPRE FOTOGRAFIE

    Suprapunerea focalizării pentru începători

    Fotograful Matt Doogue explică modul în care instrumentele Canon de suprapunere a focalizării vă pot ajuta să realizaţi fotografii macro şi peisaje cu claritate în întregul cadru.

  • NOŢIUNI DE BAZĂ ALE EDITĂRII

    Cum să editaţi imaginile cu peisaje pentru imprimare

    Tehnici de editare care vă vor transforma fotografiile cu peisaje în lucrări de artă.

  • FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

    Sfaturi pentru fotografierea peisajelor marine

    Aflaţi cum să realizaţi fotografii uimitoare ale peisajelor marine cu sfaturile noastre profesionale pentru fotografii mai bune ale acestor peisaje.