Cele mai bune obiective de nivel de bază pentru fotografia peisagistică

De la peisaje largi şi întinse la prim-planuri cu detalii spectaculoase, există un obiectiv cu distanţă focală fixă sau un obiectiv cu zoom rentabil potrivit pentru orice tip de peisaj.
Un ponton de lemn pe un lac înconjurat de munţi. Norii de deasupra se reflectă pe suprafaţa lacului.

Imaginile cu peisaje panoramice pot fi incredibil de frumoase. Însă acestea deseori prezintă câteva diferenţe între ceea ce vede ochiul şi ceea ce înregistrează aparatul foto. Acest lucru se întâmplă din două motive principale. În primul rând, vederea umană are un unghi de vizualizare pe orizontală de aproximativ 210°. În schimb, un obiectiv cu zoom standard are un unghi de cuprindere de până la aproximativ 75° sau mai puţin. În al doilea rând, dumneavoastră vedeţi tridimensional orice peisaj, însă o imagine fotografică este bidimensională.

Vestea bună este că, alegând corect obiectivul şi folosind tehnica fotografică adecvată, puteţi compensa cu uşurinţă ambele aspecte. Chiar mai mult, Canon oferă o gamă de obiective cu distanţă focală fixă şi obiective cu zoom la preţuri accesibile, care asigură performanţă excelentă şi calitate superbă a imaginii. Să analizăm mai atent, începând cu modul în care alegeţi obiectivul în funcţie de aparatul dumneavoastră foto.

APS-C vs full frame pentru fotografia peisagistică

O vedere panoramică a orizontului unui oraş într-o zi însorită, imagine realizată cu modul de fotografiere panoramică cu un aparat Canon EOS R10.

Unele aparate foto din sistemul EOS R, cum ar fi Canon EOS R7 şi EOS R10, dispun de un mod de fotografiere panoramică, care creează imagini panoramice „îmbinate” în aparatul foto. Pe EOS R7, această funcţie este îmbunătăţită suplimentar de funcţia de îndreptare automată, care foloseşte sistemul integrat de stabilizare a imaginii (IBIS) al aparatului foto pentru a îndrepta automat linia orizontului. Fotografie realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF-S 18-45 mm F4.5-6.3 IS STM la 45 mm, 1/500 s, f/7,1 şi ISO 100.

Obiectivul pe care îl alegeţi depinde de aparatul foto pe care îl folosiţi, aşa că, înainte de toate, să analizăm diferenţele dintre aparatele foto full frame şi cele APS-C pentru fotografia de peisaj. Indiferent de numărul de megapixeli, aparatele foto full frame au elemente fotosensibile mai mari corespunzătoare pixelilor individuali. De la aparate foto full frame precum Canon EOS R6 Mark II vă puteţi aştepta la un interval dinamic mai mare pentru păstrarea detaliilor în zonele luminoase şi în cele întunecate. Alt avantaj îl reprezintă reducerea zgomotului de imagine, pe lângă un nivel mai ridicat de păstrare a detaliilor fine dacă aveţi nevoie să creşteţi sensibilitatea ISO în condiţii de luminozitate scăzută.

La rândul lor, aparatele foto APS-C precum Canon EOS R10 şi EOS R7 au un factor de decupare de 1,6x, care vă va oferi o profunzime a câmpului mai mare pentru orice distanţă focală „efectivă” raportată la distanţa reală. Acest lucru poate fi util pentru a menţine clare atât zonele din prim-plan, cât şi pe cele din fundal în imaginile cu peisaje. O idee bună pentru extinderea profunzimii câmpului cu orice aparat foto este să focalizaţi pe un punct aflat la o distanţă de circa o treime din planul imaginii. Aplicaţia Canon Photo Companion conţine un calculator de profunzime a câmpului şi de distanţă hiperfocală care vă poate ajuta să vă asiguraţi că menţineţi claritatea unei porţiuni mai mari din cadru.

Care este cel mai bun tip de obiectiv pentru fotografiile cu peisaje?

Stânci mari pe o plajă, întunecate pe fondul nuanţei rozalii a nisipului şi a mării, imagine surprinsă cu un obiectiv Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM.

Un zoom standard, cum ar fi Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, poate captura o mare parte din peisaj, dar îşi arată adevărata valoare atunci când încadrează o compoziţie în jurul unei zone mai mici, producând rezultate impresionante. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R7 cu obiectiv Canon RF 18-45mm F4.5-6.3 IS STM la 18 mm, 3,2 s, f/11 şi ISO 200.

Pentru imaginile clasice cu peisaje ample care conţin vederi panoramice extinse, cer vast şi dramatic şi reflexii pe lacuri, veţi avea nevoie de un obiectiv grandangular, care vă permite să includeţi mai mult în cadru pentru a crea interes şi dramatism.

Însă obiectivele grandangulare nu sunt singura opţiune pentru fotografierea peisajelor. Uneori merită să fiţi selectiv şi să vă creaţi compoziţia pe o zonă relativ mică. Un obiectiv cu zoom standard, cum ar fi Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, poate fi tot ce aveţi nevoie în aceste situaţii, când fotografiaţi cu un aparat foto full frame precum Canon EOS R6 Mark II. Acelaşi lucru este valabil şi la utilizarea obiectivului Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM pe un corp APS-C, cum ar fi Canon EOS R7. Chiar şi la capătul scurt al intervalului său de zoom foarte versatil veţi putea include destul de mult din peisaj.

Poate fi dificil să alegeţi între un obiectiv cu zoom şi unul cu distanţă focală fixă pentru fotografierea peisajelor. Ambele oferă multe beneficii. Când fotografiaţi peisaje, orice, de la pereţi, împrejmuiri şi garduri vii până la stânci, râuri şi lacuri, poate să vă blocheze calea, iar terenul dificil vă poate împiedica să mergeţi mai departe. Posibilitatea de a compensa o poziţie de fotografiere compromisă prin simpla rotire a unui inel de zoom poate fi nepreţuită.

Totuşi, ca de obicei, „zoom vs distanţă focală fixă” implică mai multe aspecte. Mulţi fotografi de peisaje profesionişti preferă să fotografieze cu obiective cu distanţă focală fixă. Distanţa focală fixă vă poate ajuta cu adevărat să vă concentraţi pe compoziţie, deplasându-vă pentru a găsi poziţia perfectă în care elementele din prim-plan, din mijloc şi din fundal se îmbină în mod ideal. De cele mai multe ori, schimbarea poziţiei vă oferă avantajul de a descoperi noi privelişti de fotografiat şi metode diferite de a le surprinde.

O imagine cu un peisaj realizată de sus cu un golf frumos înconjurat de vegetaţie verde şi apă de culoare turcoaz.

Cu un obiectiv compact şi uşor precum Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, veţi descoperi că vă puteţi aventura sau puteţi urca în zone care altfel ar fi inaccesibile şi veţi descoperi şi mai multe ocazii magice pentru fotografiere – cum ar fi această imagine impresionantă cu o plajă. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM la 24 mm, 1/200 s, f/11 şi ISO 100.

Dimensiunea şi greutatea sunt importante când alegeţi un obiectiv pentru peisaje. Un obiectiv uşor este foarte avantajos. Toate obiectivele ultra-grandangulare compacte din acest ghid au un design impresionant de compact şi de uşor. Vă puteţi aventura să fotografiaţi peisaje o zi întreagă cu un singur corp de aparat foto şi doar unul sau două astfel de obiective într-o geantă mică, fără să vă simţiţi îngreunat.

Ajută în acest sens şi faptul că nu veţi avea nevoie de trepied, adesea considerat esenţial în fotografia de peisaj tradiţională. Majoritatea obiectivelor noastre prezentate dispun de un stabilizator optic de imagine foarte eficient, a cărui performanţă este îmbunătăţită şi mai mult atunci când funcţionează împreună cu stabilizatorul IBIS de pe aparate foto precum Canon EOS R6 Mark II şi EOS R7. Veţi descoperi că puteţi fotografia cu aparatul în mână chiar şi în timpul „orei albastre” de la asfinţit, obţinând imagini clare de fiecare dată.

Cel mai bun obiectiv pentru începătorii în fotografia peisagistică: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

O imagine de tip peisaj a unui orăşel construit pe coasta unui deal, cu oceanul în fundal, realizată cu un obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Cu un interval generos de zoom într-un corp mic, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM dispune de un stabilizator optic de imagine echivalent cu 5 stopuri şi de un inel de focalizare/control, căruia îi puteţi aloca diferite funcţii, cum ar fi compensarea expunerii în timpul focalizării automate. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 105 mm, 1/320 s, f/11 şi ISO 100.

Exteriorul unei mici florării cu mai multe buchete expuse, imagine realizată cu un obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Fotografiind la capătul grandangular al intervalului de zoom al obiectivului Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM puteţi să surprindeţi toate detaliile din acest peisaj urban plin de culori, atunci când nu vă puteţi îndepărta mai mult. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM la 26 mm, 1/125 s, f/6,3 şi ISO 100.

De la privelişti impresionante, detalii minuscule şi orice altceva, un obiectiv universal precum Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM vă va permite să vedeţi întreaga poveste. Are potenţial grandangular la cea mai scurtă distanţă focală a sa. La distanţe focale standard de aproximativ 35-50 mm, veţi obţine o perspectivă foarte naturală, care va oferi o impresie corectă a spaţiului, distanţei şi relaţiei dintre zonele din prim-plan şi cele din fundal. Spre capătul lung al intervalului de zoom, distanţele focale telefoto au efectul de a comprima perspectiva, făcând ca zona din prim-plan şi cea din fundal să pară mai apropiate una de cealaltă. Este opusul efectului pe care îl obţineţi cu un obiectiv grandangular şi vă poate ajuta să abordaţi într-un nou mod interesant fotografia de peisaj creativă.

Cele mai bune obiective grandangulare de nivel de bază pentru peisaje: Canon RF 16mm F2.8 STM, Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

O bărcuţă luminată de soarele la asfinţit, fotografiată cu un obiectiv Canon RF 16mm F2.8 STM. Litoralul din prim-plan ghidează privirea prin cadru.

Aleile, râurile, şirurile de copaci şi alte obiecte care se întind din prim-plan până în fundal, cum ar fi profilul litoralului din această imagine, pot ajuta la ghidarea privitorului în imagine. Fotografie realizată cu un aparat Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 16mm F2.8 STM la 1/200 s, f/11 şi ISO 200.

O structură similară unui castel, ocupând un spaţiu extins, cu munţi şi cer albastru în fundal, imagine realizată cu un obiectiv Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM.

Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM aduce unghiuri de vizualizare cu adevărat extinse aparatelor foto cu format APS-C precum EOS R10 şi EOS R7. Experienţa de fotografiere reproduce mult mai îndeaproape câmpul vizual pe care îl vedeţi cu proprii ochi. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R7 cu obiectiv Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM la 10 mm, 1/320 s, f/10 şi ISO 200.

În continuare, obiectivul ultra-grandangular Canon RF 16mm F2.8 STM vă oferă o perspectivă complet nouă asupra peisajelor, deoarece fotografierea la 16 mm creşte unghiul de vizualizare de la 84° până la puţin peste 108°, ceea ce, în practică, este o diferenţă enormă.

Unghiul de vizualizare amplu face minuni pentru fotografierea peisajelor, iar corecţia în aparatul foto vă va oferi rezultate fără distorsiuni. De asemenea, oferă o distanţă focală efectivă utilă de 25,6 mm atunci când este utilizat cu aparatul în format APS-C Canon EOS R10, dar Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM merge mai departe cu un interval de zoom „efectiv” de 16-29 mm echivalent full frame. Este, de asemenea, unul dintre cele mai bune obiective Canon pentru vlogging, permiţându-vă să vorbiţi în faţa aparatului şi să surprindeţi totodată un fundal amplu pentru a include priveliştea, ideal pentru peisaje şi vloguri de călătorie.

Cu designul său retractabil, Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM este un obiectiv cu zoom ultra-grandangular mic şi uşor, care cântăreşte doar 150 g. Pentru fotografii de peisaje cu aparate foto în format APS-C din sistemul EOS R, este completarea perfectă pentru un obiectiv standard RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM, oferind o evoluţie perfectă a potenţialului de zoom grandangular.

Alte avantaje oferite de Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM includ stabilizatorul optic de imagine echivalent cu 4 stopuri care funcţionează cu orice aparat foto Canon din sistemul EOS R (îl puteţi utiliza şi pe un corp full frame în modul de decupare APS-C). Atunci când este montat pe aparate foto precum Canon EOS R7 , care dispun de IBIS, eficienţa stabilizării imaginii creşte până la 6 stopuri, permiţându-vă să fotografiaţi cu încredere cu aparatul în mână în întuneric aproape complet. De asemenea, puteţi comuta la modul de focalizare manuală şi puteţi realiza prim-planuri extreme cu o mărire macro de până la 0,5x. Este ideal pentru a surprinde detalii minuscule, cum ar fi o singură floare, pe un fundal amplu.

Obiectivele grandangulare pot surprinde peisaje vaste, însă în acelaşi timp exagerează efectul de perspectivă, prin care totul, în afară de zonele din prim-planul apropiat, pare să se piardă rapid în depărtare. Pentru a conferi un aspect tridimensional imaginilor grandangulare cu peisaje, adeseori este util să alegeţi câteva obiecte de interes din prim-plan care să ghideze privirea în cadru. O diafragmă închisă de la circa f/11 la f/16 vă va extinde profunzimea câmpului, permiţându-vă să menţineţi totul clar, de la obiectele apropiate din prim-plan la orizontul îndepărtat.

Cel mai versatil obiectiv grandangular cu zoom pentru peisaje: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

O imagine cu frunze şi flori de nufăr realizată cu expunere prelungită şi stabilizatorul de imagine al obiectivului oprit, în care luminile apar estompate.

Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM dispune de un stabilizator de imagine echivalent cu 5,5 stopuri pentru fotografiere cu aparatul în mână. Această imagine a fost realizată la lumină redusă cu stabilizatorul de imagine oprit. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM la 15 mm, 1/5 s, f/8 şi ISO 400.

O imagine cu frunze şi flori de nufăr realizată cu expunere prelungită şi stabilizatorul de imagine al obiectivului pornit, în care luminile apar clare.

Puteţi vedea uşor diferenţa în ce priveşte claritatea imaginii când stabilizatorul optic de imagine este pornit. Stabilizatorul de imagine al obiectivului funcţionează împreună cu IBIS din EOS R6 pentru a îmbunătăţi şi mai mult rezultatele. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM la 15 mm, 1/5 s, f/8 şi ISO 400.

Nimic nu se compară cu un obiectiv grandangular cu zoom precum Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM în termeni de versatilitate pe un aparat foto mirrorless full frame. Spre deosebire de multe obiective grandangulare cu zoom, acest obiectiv este îmbucurător de compact şi de uşor, cu o greutate de doar 390 g, furnizând un interval perfect de distanţe focale pentru fotografia de peisaj. Pe lângă faptul că vă oferă un unghi de vizualizare maxim uimitor de larg, dispune de o capacitate macro de 0,52x pentru prim-planuri şi de un stabilizator de imagine echivalent cu 5,5 stopuri care asigură fotografii clare realizate cu aparatul în mână, chiar şi în condiţii de luminozitate scăzută.

Pentru aparatele DSLR APS-C, Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM este o opţiune la fel de potrivită, iar dacă nu sunteţi familiarizat cu aparatele mirrorless, puteţi folosi acest obiectiv chiar şi pe aparate foto precum Canon EOS R10 cu un adaptor de montură Canon EF-EOS R.

Obiective cu distanţă focală fixă pentru fotografia de peisaj creativă: Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM şi Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Un câmp cu flori albe cu mijloc galben în sălbăticie. În depărtare se văd munţi şi un lac.

De la imagini grandangulare la prim-planuri extreme ale micilor detalii dintr-un peisaj, Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM se descurcă fără probleme şi este incredibil de versatil pentru un obiectiv cu distanţă focală fixă. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM la 1/125 s, f/11 şi ISO 100.

Un prim-plan cu mai multe flori albe cu mijloc galben în sălbăticie. Florile din prim-plan sunt focalizate, în timp ce acelea din spate sunt estompate.

Obiectivul Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM oferă mărire macro de 0,5x la cea mai mică distanţă de focalizare (14 cm), reproducând obiectele mici la jumătate din mărimea naturală, iar cele 5 stopuri ale stabilizatorului de imagine reduc riscul tremurării aparatului. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM la 1/1000 s, f/4 şi ISO 100.

Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM combină un unghi de vizualizare util cu o diafragmă rapidă de f/1,8. Astfel, puteţi menţine timpii de expunere scurţi chiar şi în condiţii de luminozitate scăzută dacă doriţi să îngheţaţi mişcarea frunzelor şi a altor elemente animate de vânt din peisaj.

De asemenea, deschiderea rapidă a diafragmei funcţionează bine cu distanţa de focalizare minimă cu adevărat mică a obiectivului, obţinând astfel o profunzime redusă a câmpului. Acest aspect poate fi excelent pentru a fotografia obiectele mici de interes dintr-un peisaj şi a le izola pe un fundal estompat, menţinând totuşi toate culorile frumoase ale naturii din scena în ansamblu.

Pentru un unghi de vizualizare mai moderat, însă cu aceleaşi avantaje, Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM este alegerea optimă. Oferind o perspectivă complet naturală la fotografierea de peisaje, este deosebit de eficient pentru prim-planuri extreme atunci când fotografiaţi cu aparatul în mână, deoarece puteţi profita de avantajul oferit de factorul de mărire macro de 0,5x al obiectivului. De asemenea, diafragma rapidă de f/1,8 vă oferă o profunzime redusă a câmpului pentru prim-planuri, astfel încât puteţi estompa fundalul în mod eficient.

Frumuseţea şi dramatismul spectaculoase ale unui peisaj minunat oferă extrem de multe posibilităţi oricărui fotograf. Cu aparatul foto şi obiectivele Canon potrivite, le veţi putea surprinde în toată splendoarea.

Articol scris de Matthew Richards

Produse conexe

Articole conexe

Provocarea obiectivelor pentru peisaje

Profesionista Verity Milligan îşi împărtăşeşte experienţa de fotografiere a unor peisaje creative cu două obiective uşoare.

Cele mai importante sfaturi pentru peisaje

Descoperiţi tehnici fotografice care vă vor ajuta să realizaţi fotografii cu peisaje mai bune.

Sfaturi pentru fotografierea peisajelor marine

Aflaţi cum să realizaţi fotografii uimitoare ale peisajelor marine cu sfaturile noastre profesionale pentru fotografii mai bune ale acestor peisaje.

Partenerul de drum ideal

Fotograful profesionist Martin Bissig face o călătorie în Sri Lanka cu aparatul EOS R10.