PROIECTE LA DOMICILIU

Cum să vă amenajaţi propriul studio acasă

Deveniţi creativ cu fotografia cu bliţ şi aflaţi cum să realizaţi portrete uimitoare cu buget redus.
Portretul unei femei care poartă un colier mare, verde şi o beretă albastră, pe un fundal violet.

Nu aveţi întotdeauna nevoie de un studio dedicat sau de un set de bliţuri scumpe pentru a crea fotografii de studio rafinate, cu aspect profesional. Cu doar câteva echipamente simple şi un spaţiu pentru realizarea fotografiilor, oricine poate amenaja un studio elementar în propria locuinţă. Aici vă vom explica cum să vă creaţi propriul studio, cu echipamente şi cheltuieli minime. Mai departe, vom explora şi câteva dintre elementele fundamentale ale fotografiei de studio, precum utilizarea dispozitivelor de modificare a luminii şi configurarea expunerii cu bliţ. Având abilităţi de bază şi echipamentele potrivite, puteţi crea o varietate de imagini uimitoare, de la portrete excepţionale până la fotografii rafinate de produse, natură moartă şi multe altele.

1. Lista echipamentelor de bază

Un aparat Canon EOS RP, cu două bliţuri Canon Speedlite, un trepied şi o umbrelă albă aşezate pe un blat din lemn.

Familiarizarea cu fotografia de studio în propria locuinţă necesită câteva echipamente simple – aici avem două bliţuri Canon Speedlite – 470EX-AI şi 600EX II-RT, un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv RF 85mm F2 Macro IS STM, un suport de lumină, o umbrelă albă de studio şi un suport de umbrelă.

Un bărbat care priveşte prin vizorul unui aparat Canon EOS RP cu un bliţ Speedlite ataşat.

Pentru a declanşa un bliţ aflat la distanţă, folosiţi un al doilea bliţ Canon Speedlite, un declanşator de bliţ wireless sau (dacă este compatibil) bliţul pop-up al aparatului foto.

Amenajarea unui studio simplu acasă, ca acesta, nu va fi foarte costisitoare şi poate să nu ocupe mult spaţiu. În esenţă, pe lângă aparatul foto, aveţi nevoie de unul sau două bliţuri Speedlite, pe care le puteţi poziţiona şi declanşa la distanţă de aparat. Un suport de lumină este ideal, dar puteţi folosi şi un trepied de rezervă (suportul din plastic care este livrat cu majoritatea bliţurilor Speedlite poate fi înşurubat pe filetul unui trepied) pentru a vă ţine bliţul. O umbrelă albă, simplă este alt articol accesibil, dar eficient pentru a obţine o lumină care să avantajeze subiectul. Veţi avea nevoie de o modalitate de a ataşa umbrela de suportul de lumină, precum un stativ de umbrele. În final, va trebui să puteţi declanşa bliţul la distanţă folosind declanşatoare wireless. Alternativ, dacă aveţi două bliţuri Speedlite compatibile, puteţi ataşa unul de patina aparatului foto şi îl puteţi folosi pentru a declanşa celălalt bliţ. Acest lucru are avantajul suplimentar că puteţi controla puterea bliţului separat de aparatul foto, de la distanţă. Dacă aparatul dvs. Canon are un bliţ pop-up compatibil, îl puteţi folosi şi pe acesta pentru a declanşa şi controla bliţurile Canon Speedlite montate la distanţă.

2. Alegerea unui spaţiu

Un bărbat care fotografiază portrete în studioul de acasă, cu un fundal gri şi o umbrelă albă pentru a difuza lumina bliţului.

Alegeţi un spaţiu cu un perete mare, luminos sau improvizaţi un decor pentru a crea un fundal simplu, curat.

O încăpere cu un perete alb sau crem simplu este ideală pentru amenajarea unui studio foto acasă. Dacă pereţii nu sunt într-o singură culoare, puteţi agăţa un cearceaf alb sau, şi mai bine, puteţi investi într-un decor pliabil ca acesta. Când alegeţi o cameră în care să fotografiaţi, este indicat ca aceasta să aibă tavanul înalt, deoarece vă va permite să ridicaţi lumina pentru iluminare de sus în jos pe faţa subiectului, lucru care tinde să fie mai plăcut vizual. Reţineţi că lumina preia din culoarea oricărei suprafeţe pe care cade, aşadar, dacă pereţii au o culoare puternică, este posibil să nuanţeze lumina care cade pe subiect.

Dar nu vă limitaţi la un singur tip de cameră. Dacă aveţi scări fotogenice, acestea pot fi ideale pentru fotografiile de grup, în timp ce fotografierea subiectului de sus poate produce portrete frumoase şi relaxate.

3. Alegeţi un obiectiv pentru portrete

Un aparat Canon EOS RP cu obiectiv de 85 mm ataşat.

Un obiectiv de 85 mm, precum modelul RF 85mm F2 Macro IS STM utilizat aici, este ideal pentru portrete, deoarece distanţa focală oferă o perspectivă plăcută asupra feţelor.

Distanţele focale diferite pot avea un efect vizibil asupra aspectului subiectului. Un obiectiv grandangular poate exagera trăsăturile feţei unei persoane prin alungirea nenaturală a nasului şi a frunţii, în special dacă este folosit pentru prim-planuri. Perspectivele exagerate pot fi uneori interesante, dar, în general, distanţele focale mai mari tind să avantajeze mai mult subiectul. Aşadar, dacă folosiţi un obiectiv cu zoom, faceţi un pas înapoi şi folosiţi capătul tele al obiectivului. Dacă intenţionaţi să fotografiaţi multe portrete, este indicat să folosiţi un obiectiv dedicat pentru portrete. O distanţă focală de 85 mm (sau un obiectiv de 50 mm pe un aparat foto cu senzor crop) este considerată perfectă pentru portrete datorită modului în care surprinde trăsăturile feţei, în cele mai avantajoase proporţii.

4. Măriţi sursa de lumină

Un bărbat într-un pulover verde, care ţine un bliţ Canon pe un trepied orientat spre o umbrelă albă.

O umbrelă albă de studio este accesibilă ca preţ, versatilă şi ideală pentru începătorii care doresc să atenueze lumina când realizează portrete.

Ca un bec simplu, bliţul Speedlite este o sursă de lumină relativ mică. Lumina produsă de acesta va avea aşadar margini vizibile, ceea ce duce la umbre evidente şi un contrast puternic. Adesea, în cazul portretelor, este indicat să difuzaţi lumina astfel încât să cadă mai delicat pe faţă – un dispozitiv de modificare vă va ajuta să realizaţi acest lucru. Precum o fereastră mare, un dispozitiv de modificare simplu, precum o umbrelă sau o cutie softbox, vă va mări sursa de lumină, permiţându-i să învăluie subiectul şi să umple delicat spaţiile cu umbră.

Puteţi să înclinaţi umbrela către subiect sau să o orientaţi în partea opusă acestuia, pentru a redirecţiona lumina înapoi la subiect. Adesea, în cazul portretelor, cel mai bine este să aduceţi lumina cât mai aproape de faţă, deoarece acest lucru măreşte sursa de lumină în comparaţie cu subiectul.

Portretul unei femei cu păr castaniu, cu faţa iluminată de un bliţ.

Umbrele sunt mai proeminente în această imagine, deoarece bliţul Speedlite a fost folosit fără alte accesorii. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv RF 85mm F2 Macro IS STM la 1/100 s, f/11 şi ISO 100.

Portret din profil al unei tinere purtând un pulover pe gât de culoare gri, privind către aparatul foto.

Gândiţi-vă la sursa de lumină: de exemplu, dacă fotografiaţi în lumina directă a soarelui, în umbră, în interior sau de la o fereastră. Poziţionaţi subiectul astfel încât să profitaţi din plin de lumina naturală. Dacă lumina este prea puternică, micşoraţi deschiderea diafragmei sau timpul de expunere. Dacă este înnorat, puteţi încerca să utilizaţi o sursă de lumină artificială în interior sau puteţi afla mai multe trucuri pentru a crea lumină în casă. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 85 mm F2 Macro IS STM la 85 mm, 1/100 s, f/5,6 şi ISO 100.

5. Setarea expunerii şi a puterii bliţului

Ecranul de setări al unui aparat foto Canon EOS RP.

Mai întâi setaţi expunerea manuală, apoi reglaţi puterea bliţului în funcţie de expunere.

O persoană care reglează setările de pe spatele unui bliţ Canon Speedlite pentru a realiza un portret.

Reglaţi bliţul Canon Speedlite la modul Manual (M) – poate va fi nevoie să încercaţi diverse niveluri de putere, dar începeţi cu ¼.

Folosirea bliţului vă oferă o libertate incredibilă în privinţa expunerii. Puteţi seta bliţul să fie mai intens decât lumina ambiantă sau în armonie cu aceasta. Iată o setare simplă pentru expunerea cu bliţ: setaţi bliţul la Manual (M) şi alegeţi un nivel de putere – nivelul ¼ este un bun punct de plecare. Cât despre setările de expunere, comutaţi aparatul foto la modul de expunere manuală şi setaţi timpul de expunere la 1/160 s sau oricare este viteza maximă de sincronizare a bliţului.

Setaţi ISO la 100 şi diafragma la f/8. Realizaţi o fotografie de probă şi apoi reglaţi puterea bliţului până când lumina de pe faţa subiectului este potrivită. Puteţi modifica puterea bliţului fie reglându-i nivelul de intensitate, fie mutând lumina mai aproape sau mai departe de subiect.

6. Poziţionarea bliţului

Portretul unei femei îmbrăcate într-un pulover gri pe gât, pe un fundal gri, iluminat din lateral.

Amplasare luminii într-o parte creează efectul de divizare a luminii şi afundă partea opusă în umbră. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv RF 85mm F2 Macro IS STM la 1/100 s, f/8 şi ISO 100.

Portretul unei femei îmbrăcate într-un pulover gri pe gât, pe un fundal gri, cu lumina venind din stânga sus pentru a crea un triunghi de lumină pe obrazul din dreapta.

Poziţionarea bliţului în stânga sus şi înclinarea sa în jos creează o „iluminare de tip Rembrandt”, cu un unghi plăcut de lumină pe obrazul din dreapta. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv RF 85mm F2 Macro IS STM la 1/100 s, f/8 şi ISO 100.

Portretul unei femei îmbrăcate într-un pulover gri pe gât, pe un fundal gri, iluminat de sus.

Orientarea bliţului direct deasupra feţei ne conferă o iluminare de tip „fluture” şi accentuează pomeţii. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv RF 85mm F2 Macro IS STM la 1/100 s, f/8 şi ISO 100.

Portretul unei femei îmbrăcate într-un pulover gri pe gât, iluminat de jos.

Iluminatul de jos pare nenatural, deoarece suntem obişnuiţi cu lumina zilei, care se răsfrânge de sus. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv RF 85mm F2 Macro IS STM la 1/100 s, f/8 şi ISO 100.

Unul dintre cele mai bune lucruri legate de utilizarea bliţului separat de aparatul foto pentru portrete este controlul pe care vi-l conferă. Locul în care îl aşezaţi va influenţa dramatic aspectul feţei.

7. Încercaţi diverse rapoarte

Un portret dintr-o parte al unei femei, pe un fundal gri.

Iluminarea subiectului din spate vă permite să creaţi un portret atmosferic, în care predomină tonurile întunecate. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv RF 85mm F2 Macro IS STM la 1/100 s, f/8 şi ISO 100.

Portretul unei femei care poartă un colier mare, verde, pe un fundal gri, cu un reflector alb în spate.

Având al doilea bliţ aşezat în spatele subiectului, puteţi crea un reflector în fundal. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv RF 85mm F2 Macro IS STM la 1/100 s, f/5 şi ISO 100.

Dacă vreţi să vă duceţi fotografierea cu bliţ la următorul nivel, folosiţi un bliţ suplimentar şi încercaţi diferite rapoarte. Încercaţi să orientaţi un bliţ spre fundal şi celălalt spre subiect. Setat la o putere redusă, bliţul din spate va pune în lumină în mod subtil fundalul. Prin contrast, setată la un nivel de putere ridicat, lumina de fundal poate supraexpune decorul, pentru un aspect foarte luminos. Desigur, puteţi folosi şi al doilea bliţ pentru a optimiza anumite părţi din subiect. De exemplu, dacă îl înclinaţi spre subiect din spatele dvs., puteţi crea o lumină de contur atrăgătoare, care va scoate în evidenţă silueta.

Portretul unei femei care poartă un colier mare, verde şi o bluză albă, pe un fundal alb.

Un al doilea bliţ aşezat în spatele subiectului poate intensifica bliţul iniţial pentru a crea un aspect luminos. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv RF 85mm F2 Macro IS STM la 1/100 s, f/5 şi ISO 100.

Portretul unei femei care poartă un colier mare, verde şi o bluză albă, pe un fundal gri închis.

Folosind un al doilea bliţ aşezat în spatele subiectului, puteţi înclina bliţul spre subiect pentru a ilumina părul sau silueta. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv RF 85mm F2 Macro IS STM la 1/100 s, f/4,5 şi ISO 100.

8. Folosiţi filtre de gel

Un bliţ Canon Speedlite cu un filtru de gel roz ataşat.

Un bliţ Speedlite cu un filtru de gel roz aşezat pe un suport direct în spatele subiectului şi înclinat spre fundal.

Portretul unei femei cu o beretă albastră, pe un fundal violet.

Utilizarea unui filtru de gel colorat reprezintă o modalitate simplă şi eficientă de a conferi intensitate culorilor fotografiei dvs. Aceasta poate adăuga şi contrast imaginii, dacă folosiţi culori care contrastează cu cele ale subiectului. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS RP cu obiectiv RF 85mm F2 Macro IS STM la 1/100 s, f/5 şi ISO 100.

Pentru culori îndrăzneţe, încercaţi să adăugaţi filtre de gel la bliţ. Aceste bucăţi impresionante de acetat colorat pot fi fixate în faţa bliţului şi pot fi folosite fie pentru a nuanţa lumina care cade pe subiect, fie pentru a crea fundaluri îndrăzneţe pentru fotografiile dvs. de studio. Când încercaţi diverse culori, gândiţi-vă cum puteţi folosi recuzita şi ţinutele pentru a completa schema cromatică şi folosiţi o roată de culori pentru a stabili ce arată cel mai bine. Aici, o beretă albastră îndrăzneaţă adaugă încă o pată de culoare fotografiei. Cu siguranţă veţi găsi numeroase elemente de recuzită şi accesorii prin casă, care pot fi utilizate pentru a face portretele mai interesante şi atrăgătoare, şi veţi putea totodată să vă confecţionaţi propriile dispozitive de modificare a luminii. Articolul nostru cu sfaturi despre confecţionarea propriilor accesorii foto vă arată cum să realizaţi o cutie softbox şi un tub reflector dintr-o cutie de carton şi un tub cilindric, căptuşit cu folie. Chiar şi mai simplu, puteţi confecţiona propriul reflector din carton şi o folie de aluminiu, care poate fi folosit pentru a direcţiona lumina de la Speedlite şi a elimina umbrele de pe subiect.



Articol scris de James Paterson

Produse conexe

Articole conexe

  • PROIECTE LA DOMICILIU

    3 accesorii pentru aparatul foto pe care le puteţi realiza chiar dumneavoastră

    Realizaţi-vă propriul tub de reflector softbox pentru o lumină concentrată şi fotoliu tip sac pentru stabilizarea aparatului foto.

  • FOTOGRAFIA PORTRET

    Fotografiaţi portrete abstracte

    Experimentaţi cu expunerile multiple, pictura cu lumină, jocul de umbre şi multe altele.

  • FOTOGRAFIA PORTRET

    Cum să surprindeţi tonuri de piele perfecte în portrete

    Stăpâniţi arta complicată a surprinderii unor tonuri de piele naturale cu fotografa profesionistă de modă Jade Keshia Gordon.

  • FOTOGRAFIA PORTRET

    Iluminarea high-key şi low-key pentru portrete

    Creaţi configuraţii de iluminare clasice pentru portrete melancolice de înaltă calitate.