FOTOGRAFIA MACRO

Lăsaţi-vă captivat de detalii: 4 tehnici pentru a face fotografii macro acasă

Casa dvs. vă oferă o mulţime de oportunităţi simple pentru a realiza fotografii în prim-plan. Lăsaţi-vă inspirat de detaliile sufrageriei, bucătăriei sau pervazului ferestrei.
Un prim-plan alb-negru cu o mamă care îşi sărută bebeluşul adormit, pe care îl ţine pe umăr.

Fotografierea în prim-plan este un mod minunat de a deveni creativ folosindu-vă de ceea ce aveţi acasă. Fie că fotografiaţi liniile fine din palmele unui bebeluş, detaliile minuţioase de pe frunzele plantelor de casă sau baloanele de săpun din chiuveta de la bucătărie, descoperirea lucrurilor mici pe care poate le-aţi trecut cu vederea vă poate aduce bucurie, inspiraţie şi perspective noi, inepuizabile, de a realiza fotografii.

Amuzamentul fotografiilor în prim-plan sau macro nu are limite – puteţi găsi subiecte excelente în fiecare cameră a casei. Indiferent ce tip de aparat foto aveţi acasă, puteţi să vă apropiaţi şi să exploraţi detaliile fascinante. Un obiectiv (sau echipament) cu zoom standard sau chiar un aparat foto compact poate realiza fotografii frumoase. Şase fotografi vor vorbi despre unele dintre cele mai captivante lucruri pe care le-au fotografiat acasă, dezvăluind ce anume i-a inspirat să privească totul mai îndeaproape.

1. Măriţi imaginile pentru a fotografia lucrurile dragi şi apropiate

Un prim-plan al capului unui bebeluş care stă întins pe spate.

Aici, fotograful Kate Gray a pus copilul pe un pat lângă fereastră, pentru a se folosi de sursa de lumină naturală. „Acesta este un bun început pentru fotografierea atât din unghiuri ridicate, cât şi joase, iar copilul are o poziţie frumoasă şi confortabilă”, explică ea. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS 5D Mark III (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS 5D Mark IV) cu obiectiv EF 100mm f/2.8L Macro IS USM la 1/320 s, f/2,8 şi ISO 500. © Kate Gray Photography

„Fotografiile pe care le-am făcut copiilor mei când erau bebeluşi au fost cele care m-au inspirat să fac prim-planuri pentru alte familii”, spune fotograful de familie Kate Gray. „Ştiu că fără aceste fotografii nu mi-aş aminti gropiţele perfecte de pe degeţelele grăsuţe ale fiicei mele sau modul în care pielea din jurul ochilor fiului meu căpăta linii fine odată cu primele lui zâmbete largi.”

Deşi un obiectiv macro special este ideal pentru fotografii în prim-plan, puteţi obţine rezultate excepţionale şi cu un zoom standard sau chiar cu un obiectiv cu distanţă focală fixă. Obiectivul standard Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, de exemplu, poate focaliza de la distanţe mici de până la 25 cm, însemnând că poate încadra perfect cele mai mici detalii.

Obiectivele macro specializate au distanţa focală a unui teleobiectiv, ceea ce este ideal pentru izolarea fiecărui element, iar dacă utilizaţi un obiectiv cu zoom nu trebuie decât să măriţi imaginea. Apoi, setaţi diafragma la f/5,6 sau o deschidere mai rapidă, dacă este posibil, şi utilizaţi stabilizarea imaginii pentru a elimina riscul mişcării aparatului foto. În cele din urmă, încadraţi şi încercaţi să vă apropiaţi de subiect cât de mult puteţi. Veţi pierde focalizarea dacă vă apropiaţi mai mult decât distanţa minimă de focalizare a obiectivului, aşadar poate fi nevoie să vă mişcaţi uşor în spate şi în faţă pentru a găsi cea mai bună poziţie.

2. Surprindeţi complexitatea naturii

Imaginea unui fulg de zăpadă mărit foarte mult, cu detalii minuţioase, pe fondul unui material negru estompat.

„Am realizat fotografia cu f/8 şi am prioritizat diafragma, deoarece aveam nevoie de o deschidere mică, reuşind să focalizez mai mult din fulgul de zăpadă”, spune fotograful Jamie Spensley. „Apoi am echilibrat setările pentru o imagine aproape neagră în lumină naturală, setând sensibilitatea ISO la 200 şi timpul de expunere la 1/100 s. Am făcut nişte fotografii de referinţă la diferite intensităţi ale bliţului pentru a vedea ce funcţionează cel mai bine pentru o expunere frumoasă a imaginii.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 80D cu obiectiv Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. © Jamie Spensley

Prim-plan al unei plante năsturel de care atârnă o picătură de apă.

„Am observat întotdeauna lucrurile mici, aşa că fotografia macro a devenit curând preferata mea”, spune fotograful Agi Wojcik. „În primăvara anului 2020 am început să-mi plantez propriile plante şi legume şi am observat cât de frumos arătau frunzele verzi după ce le udam. Am dorit să surprind strălucirea soarelui în picătura de apă pentru că ştiam că nu va mai rămâne pe frunză mult timp.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS RP cu obiectiv Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM la 1/250 s, f/8 şi ISO 800. © Agi Wojcik

Fotografia macro poate dezvălui comori naturale nevăzute, de la modelul de labirint de pe spatele unei frunze la complexitatea unică a unui fulg de zăpadă cu o formă perfectă. Iar fotografierea de aproape vă oferă oportunităţi de a surprinde frumuseţea naturii oriunde se găseşte ea, inclusiv pe pervazul ferestrei într-o zi rece şi ploioasă.

Jamie Spensley a avut nevoie doar de fundalul unei jachete negre pentru a scoate la iveală detaliile fascinante ale unui fulg de zăpadă. A obţinut acea iluminare distinctivă, delicată, utilizând un difuzor pentru fotografii macro. „Este un con din material alb care se fixează în jurul obiectivului. Acesta se prelungeşte astfel cu un tunel din material reflectorizant ce se ataşează de bliţ, ajutând lumina să ajungă la con. Rezultatul final este o lumină extrem de delicată, perfectă pentru fotografiile macro.”

Pentru alte moduri în care puteţi fi creativi atunci când fotografiaţi de aproape, obiectivele EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM şi EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM au integrate inele Macro Lite ce permit fotografilor să se apropie fără să facă umbră.

Fotograful Agi Wojcik a utilizat modul Scenă în prim-plan pentru a fotografia planta năsturel din apartamentul ei. „În acest fel, nu mai trebuia să mă preocup de setări şi mă puteam concentra, în schimb, pe focalizarea potrivită. Am folosit, de asemenea, focalizarea automată punctuală şi o opţiune foarte utilă de mărire din modul de vizualizare în timp real. După ce am văzut cât de bine a ieşit fotografia, am fost inspirată să îmi iau aparatul foto şi să explorez şi alte subiecte care se aflau jurul meu în casă.”

3. Căutaţi extraordinarul în viaţa de zi cu zi

O fotografie macro a unui creion ce trasează o linie pe hârtie.

„Am setat ISO la o valoare relativ mică, deoarece era suficientă lumină”, spune fotograful Lucas Piltz. „Diafragma era setată la f/7,1, deci erau zone mari focalizate clar, în timp ce timpul de expunere era setat la 1/100 s.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 250D la 1/100 s, f/7,1 şi ISO 800. © Lucas Piltz

Pentru mulţi artişti, totul începe de la umilul creion şi fotografiindu-l de aproape, fotograful Lucas Piltz a descoperit un mod de a-şi sărbători şi folosi latura creativă.

A ales să fotografieze o secvenţă de imagini pentru a obţine o adâncime a câmpului mai mare decât ar fi fost posibil în mod normal. „Am folosit un trepied pentru a evita mişcarea”, spune el, „şi am focalizat manual, deoarece astfel am mai mult control şi învăţ mai multe. Am început chiar de la zona frontală de focalizare şi am continuat spre spate.” Cu imaginea încadrată, Lucas a fotografiat 40 de versiuni ale creionului, toate cu diferite puncte de focalizare, după care le-a îmbinat împreună.

Această tehnică se numeşte suprapunerea focalizării şi o puteţi realiza suprapunând un set de imagini cu diferite puncte de focalizare în software-ul Canon Digital Photo Professional.

4. Fotografiaţi lucrurile cotidiene din perspectivă abstractă

O fotografie macro cu picături circulare violet de ulei în apă.

Andrea Hunt foloseşte ingrediente simple precum uleiul şi apa pentru a da un aspect supranatural imaginilor ei abstracte. Folosind diferite cantităţi de ulei şi aşezând diverse obiecte colorate sub tava cu apă se obţin modele şi motive unice, inepuizabile. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 7D Mark II cu obiectiv Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM la 1/100 s, f/10 şi ISO 1250. © Andrea Hunt

Un prim-plan cu bule de detergent de culoare galbenă.

Tibo Tuypens se bazează pe puterea geometriei pentru a incita imaginaţia privitorului. „Mi-am folosit aparatul Canon EOS 7D Mark II şi obiectivul EF-S 60mm f/2.8 Macro USM, adăugând doar un bliţ Speedlite”, spune el. „Pot să folosesc fără probleme ISO 100, cu un timp de expunere de 1/400 s şi o deschidere a diafragmei de f/2,8, pentru a păstra fundalul frumos şi estompat.” © Tibo Tuypens

„Fiind lucrător medical din prima linie, îmi folosesc pasiunea pentru fotografie ca instrument de mindfulness, pentru a mă relaxa şi a-mi petrece plăcut timpul liber”, explică Andrea Hunt, fotograf macro. „Fotografia macro dezvăluie detalii care sunt rareori observate. Puteţi fi foarte creativi în limitele propriilor voastre case şi grădini.”

Pentru a recrea instantaneele suprarealiste realizate de Andrea, veţi avea nevoie de un vas de sticlă transparent, umplut cu apă şi aşezat pe un suport ridicat. Adăugaţi apoi uleiul – treptat, pentru a experimenta cu diferite cantităţi. Pentru a colora uleiul în culori interesante, Andrea pune sub vas un smartphone sau o tabletă cu un afişaj colorat, dar puteţi folosi şi un carton sau tapet colorat.

Când fotografiaţi ulei în suspensie, este uşor să focalizaţi manual şi să fotografiaţi în modul Prioritate de diafragmă (Av). „Fotografierea la f/10 îmi oferă suficientă adâncime a câmpului pentru a acoperi un strat de ulei fără a ajunge la fundul vasului”, spune Andrea.

Puteţi folosi aceeaşi tehnică pentru a vă distra în timpul treburilor gospodăreşti. Fotograful Tibo Tuypens a descoperit că detergentul de vase poate crea forme frumoase, geometrice, adăugând câteva picături de detergent într-un vas de copt cu o cantitate mică de apă.

Pentru fundal, lui Tibo îi place să utilizeze coli de hârtie colorată. „Folosesc apoi bliţul pentru a reflecta colorile prin apă”, spune el. „Aceasta funcţionează de minune pentru combinarea culorilor şi crearea de diferite variaţii.”

Pentru a produce bule, pur şi simplu luaţi un pai şi suflaţi în apă – apoi începeţi să fotografiaţi! „Orice aţi pune în faţa obiectivului, este întotdeauna un joc al formelor, texturilor şi al luminii difuze”, spune Tibo.

Articol scris de Phil Hall

Produse conexe

Articole conexe