Ghidul începătorului pentru suprapunerea focalizării

Urmaţi sfaturile fotografului macro Matt Doogue pentru a descoperi caracteristicile aparatelor foto din sistemul EOS R care simplifică suprapunerea focalizării.
Un set de 100 de cadre suprapuse complet procesate cu imaginea unei pene de păun în prim-plan, realizate de Matt Doogue folosind funcţia de compunere a profunzimii prin bracketing la focalizare integrată în aparatul Canon EOS R10.

Suprapunerea focalizării este o metodă de fotografiere prin care se realizează mai multe fotografii la distanţe de focalizare uşor diferite („bracketing”), care ulterior sunt combinate sau „suprapuse” într-o singură imagine, astfel încât mai mult din subiect sau scenă să fie focalizat. Puteţi combina imaginile folosind software-ul de editare sau instrumentele de suprapunere a focalizării integrate în aparatele foto Canon.

Când fotografiaţi foarte aproape de subiect, utilizaţi de obicei o diafragmă mare (număr F mic) pentru a permite pătrunderea unei cantităţi cât mai mari de lumină. În acest caz, însă, profunzimea câmpului va fi foarte mică, ceea ce înseamnă că în mare parte subiectul sau scena nu vor fi focalizate. Suprapunerea focalizării poate oferi o multitudine de detalii frumoase şi complexe în fotografia macro, însă este ideală şi pentru peisaje atunci când doriţi ca o scenă să fie clară în întregul cadru.

Cu o experienţă de peste zece ani în fotografierea pentru publicaţii de natură, fotograful macro profesionist Matt Doogue este expert în suprapunerea manuală a focalizării. Totuşi, funcţiile de vârf oferite de aparatele foto mirrorless din sistemul EOS R de la Canon vă pot ajuta să obţineţi acelaşi rezultat fără nicio editare. Utilizând funcţiile de bracketing şi suprapunere a focalizării integrate în Canon EOS R7 şi EOS R10, puteţi obţine prim-planuri fascinante cu efort minim.

Pentru suprapunerea focalizării este important să alegeţi cele mai bune echipamente macro pentru începători, însă trebuie să cunoaşteţi şi moduri practice de a le utiliza. Descoperiţi în acest ghid modul în care Matt utilizează suprapunerea focalizării pentru a realiza fotografii uimitoare cu natură, atât manual, cât şi în aparatul foto. Cu câteva sfaturi despre modul de fotografiere macro şi cea mai recentă gamă de aparate foto din sistemul Canon EOS R, în curând veţi realiza fotografii impresionante, extrem de clare.

Bracketing la focalizare

O captură de ecran în care se vede meniul de bracketing la focalizare pe un aparat foto Canon cu opţiunea „Bracketing la focalizare” activată.

Activaţi funcţia de Bracketing la focalizare din meniul aparatului foto şi setaţi numărul de imagini care să fie realizate. Valoarea pasului de focalizare poate fi mărită când subiectul se află mai departe de aparat sau când lucraţi cu diafragme mai mici. Pentru subiecţi macro şi diafragme mai mari, selectaţi un pas de focalizare mai mic.

Fotograful Matt Doogue se lasă în jos în spatele unui trepied pentru a fotografia un pod folosind funcţia de bracketing la focalizare de pe Canon EOS R7.

„Pentru a vă asigura că seria dumneavoastră de imagini este perfect aliniată, este esenţial să utilizaţi un trepied robust pentru a preveni mişcarea aparatului foto între fotografii”, recomandă Matt. El sugerează să realizaţi mai puţine imagini pentru scene de peisaj decât pentru subiecte macro mici.

Indiferent de metoda pe care o utilizaţi pentru a suprapune imaginile, prima etapă din proces constă în realizarea mai multor fotografii la diferite setări de focalizare pentru a captura întreaga profunzime a câmpului subiectului pe care îl fotografiaţi. Aceasta se numeşte bracketing la focalizare şi aproape fiecare aparat foto din sistemul Canon EOS R are o funcţie care automatizează procesul, realizând o serie de fotografii cu distanţa de focalizare care creşte de la o fotografie la alta, pe care ulterior le puteţi combina.

„Funcţia de bracketing funcţionează din cel mai apropiat punct de focalizare pe subiectul dumneavoastră”, explică Matt. „Modifică automat distanţa focală a obiectivului, realizând o fotografie la fiecare pas pe care l-aţi ales în meniu, micşorând efectiv scena.”

Imaginea unui pod în care doar prima secţiune este focalizată, realizată de Matt Doogue folosind funcţia de bracketing la focalizare de pe un Canon EOS R7.

O fotografie din seria de imagini cu bracketing la focalizare realizată de Matt, în care doar ancora din prim-plan este focalizată. Pentru a vă asigura că valoarea diafragmei rămâne aceeaşi în fiecare cadru din serie, utilizaţi modul Prioritate diafragmă (Av) sau Expunere manuală. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R7 cu obiectiv Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM la 1/400 s, f/5,6 şi ISO 100. © Matt Doogue

O fotografie „suprapusă”, formată dintr-o serie de imagini realizate cu diferite setări de focalizare, în care se vede întreaga scenă focalizată, realizată de Matt Doogue cu un Canon EOS R7.

O fotografie „suprapusă” realizată de Matt, formată dintr-o serie de imagini realizate cu diferite setări de focalizare, în care se vede întreaga scenă focalizată. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R7 cu obiectiv Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM la 1/400 s, f/5,6 şi ISO 100. © Matt Doogue

Va trebui să vă asiguraţi că obiectivul este setat la modul de focalizare automată (AF) – pentru obiectivele fără comutator AF/MF, setaţi modul AF în meniul aparatului. Cu un obiectiv grandangular veţi putea decupa imaginea finală pentru a vă asigura că subiectul rămâne în cadru în întregime.

Matt consideră că meniul de bracketing la focalizare este foarte uşor de configurat şi utilizat. „După ce aţi făcut câteva suprapuneri, veţi şti ce face fiecare opţiune”, spune el.

Când sunteţi pregătit, apăsaţi pur şi simplu butonul declanşatorului pentru a începe să faceţi fotografii. Un contor din colţul de sus al ecranului LCD indică numărul de fotografii rămase.

Suprapunerea focalizării pe aparatul foto

O captură de ecran în care se vede meniul de bracketing la focalizare pe un aparat foto Canon cu opţiunea „Bracketing la focalizare” activată.

Aparatele foto precum Canon EOS R7 şi EOS R10 au o funcţie de compunere a profunzimii în meniul de Bracketing la focalizare, care vă permite să combinaţi imaginile realizate într-un singur fişier JPEG, salvând în acelaşi timp toate cadrele iniţiale.

O captură de ecran în care se vede meniul de bracketing la focalizare pe un aparat foto Canon cu opţiunea „Compunere profunzime” activată.

Când funcţia de compunere a profunzimii este activată, puteţi utiliza funcţia de Decupare a profunzimii pentru a tăia automat imaginea.

Canon EOS R7 şi EOS R10 simplifică procesul şi prin suprapunerea automată a secvenţei de imagini în aparatul foto, eliminând necesitatea procesării imaginilor pe un calculator. „Posibilitatea de a realiza în aparatul foto o imagine compusă este ceva cu adevărat revoluţionar”, spune Matt. „Imaginile individuale sunt salvate împreună cu o imagine compusă în profunzime, aşa că rezultatul apare imediat. În orice caz, deoarece aparatul foto păstrează cadrele individuale ale imaginii suprapuse, puteţi în continuare să le procesaţi singur sau să le utilizaţi individual.”

Funcţia de suprapunere integrată în aparatul foto este disponibilă în fiecare mod de expunere pe EOS R7. „Vă sugerez să utilizaţi modul Manual (M), deoarece astfel veţi avea control complet asupra aparatului foto şi, în cele din urmă, asupra modului în care va arăta imaginea finală”, spune Matt. „Veţi avea nevoie de un timp de expunere mai mic pentru a evita mişcarea aparatului foto atunci când fotografiaţi cu aparatul în mână, ceea ce se poate obţine prin setarea unor valori mai mari pentru ISO şi diafragmă.”

Este indicat să faceţi o fotografie de probă pentru a vă asigura că sunteţi mulţumit de setări şi, de asemenea, este important să menţineţi aparatul stabil. „Aproape întotdeauna folosesc un trepied atunci când folosesc funcţia de suprapunere din aparatul foto, deoarece vreau să reduc la minimum impactul mişcării asupra cadrelor”, explică Matt. Însă acesta nu este ideal pentru subiecţii vii. „În aceste situaţii, un timp de expunere mai mic şi o sensibilitate ISO mai mare compensează orice mişcare neintenţionată produsă de fotograf”, adaugă el. Funcţia de stabilizare a imaginii integrată în EOS R7 îi oferă lui Matt libertatea suplimentară de a fotografia cu aparatul foto în mână.

O fotografie în prim-plan a unei stamine de floare formată din 100 de cadre, suprapuse utilizând funcţia de compunere a profunzimii prin bracketing la focalizare integrată în aparatul Canon EOS R10. Imagine realizată de Matt Doogue.

Matt a fotografiat această stamină de floare cu funcţia de suprapunere integrată în aparatul foto Canon EOS R10. El recomandă realizarea mai multor imagini pentru imagini macro decât pentru peisaje – această imagine este formată din 100 de cadre. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM la 1/80 s, f/4 şi ISO 200. © Matt Doogue

Un set de 150 de fotografii suprapuse complet procesate cu imaginea unui bob de sare minuscul, realizate de Matt Doogue cu un aparat foto Canon EOS R7 şi un obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM.

Această imagine compusă a unui bob de sare este formată din 150 de cadre procesate intern în EOS R7. „Se economiseşte foarte mult timp nemaifiind nevoie să combini imaginea în software de postprocesare”, spune Matt. „Nici nu-mi imaginez cât ar dura să procesez un set de 150 de imagini suprapuse pe calculator.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R7 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM la 1/30 s, f/7,1 şi ISO 320. © Matt Doogue

Numărul de cadre pe care trebuie să le realizaţi depinde de subiect, dar cu funcţia de suprapunere integrată în aparatul foto, Matt a reuşit să combine sute de cadre pentru subiecţi mici, cum ar fi un bob de sare. „Pentru suprapunerea pentru peisaje, veţi utiliza în mod normal o diafragmă mai mică sau o profunzime mai mare a câmpului, astfel încât să nu fie necesar să realizaţi atât de multe cadre – mai ales când realizaţi cadre cu o profunzime de câmp mai mare simultan”, explică el. Continuă spunând că pentru imaginile macro, utilizarea unei valori prea mici a profunzimii câmpului atunci când suprapuneţi poate duce la difracţie – un efect optic care limitează calitatea imaginilor şi cauzează pierderea luminii.

Dacă nu aveţi un aparat foto cu funcţie de suprapunere integrată, puteţi combina imaginile utilizând software precum Canon Digital Photo Professional (DPP), disponibil gratuit, care are un instrument dedicat pentru compunerea profunzimii. „DPP va alinia şi va combina cele mai clare părţi ale fiecărei imagini pentru a crea o imagine finală cu o profunzime extinsă a câmpului”, spune Matt.

Suprapunerea focalizării în DPP

Deţinătorii de aparate foto din sistemul EOS R pot descărca gratuit DPP de la Canon. Vedeţi cum îl puteţi utiliza pentru a crea o imagine compusă în profunzime.

Suprapunerea manuală a focalizării

Deşi îi place să folosească tehnologiile care economisesc timp de pe Canon EOS R7 şi EOS R10, Matt consideră că suprapunerea manuală a focalizării este în continuare utilă. „Metoda tradiţională de focalizare este cea mai dificilă, dar oferă mai multe opţiuni creative şi este accesibilă oricui”, spune el. „De asemenea, aveţi o mai mare libertate în ceea ce priveşte opţiunile de lumină, deoarece unele dintre funcţiile integrate nu funcţionează cu bliţ.”

Dacă aparatul foto Canon pe care îl deţineţi nu dispune de funcţia de bracketing la focalizare sau de suprapunere integrată în aparatul foto, puteţi încerca suprapunerea manuală a focalizării. „Principiile sunt aceleaşi, cu excepţia faptului că utilizatorul trebuie să realizeze fiecare fotografie şi apoi să le proceseze pe toate într-o imagine compusă suprapusă”, explică Matt. Expunerea manuală şi focalizarea manuală sunt esenţiale. „Dezactivaţi focalizarea automată (AF) şi focalizaţi manual pe cel mai apropiat punct al subiectului”, spune el. „Utilizaţi modul de Vizualizare live al aparatului foto pentru a mări subiectul şi a asigura o focalizare precisă dacă este posibil.”

Opţiuni privind lumina

O fotografie în prim-plan a unei stânci pe care se văd diferite forme de viaţă, cum ar fi ciuperci şi muşchi, realizată de Matt Doogue cu un Canon EOS R10.

Pentru a demonstra capacităţile aparatului EOS R10 de fotografiere la lumină scăzută şi de suprapunere a imaginilor în aparat, Matt a decis să fotografieze o stâncă. „Pe stânci se află adesea multe forme de viaţă, inclusiv ciuperci, muşchi şi licheni”, spune el. Această imagine este doar un singur cadru din acest proces. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM la 1/100 s, f/5 şi ISO 500. © Matt Doogue

Un set de imagini suprapuse complet procesate cu imaginea unei stânci pe care se văd ciuperci şi muşchi, realizate de Matt Doogue cu un Canon EOS R10 şi prelucrate în aparatul foto.

Matt s-a bazat pe lumina naturală pentru această fotografie macro plină de viaţă. „Acesta este rezultatul unui set complet de imagini suprapuse procesate intern de EOS R10”, spune el. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R10 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM la 1/100 s, f/5 şi ISO 500. © Matt Doogue

Iluminarea este importantă indiferent de metoda pe care o alegeţi pentru suprapunerea focalizării. Dacă lumina nu este suficientă, timpul de expunere poate fi prea lung pentru a îngheţa mişcarea, dar dacă adăugaţi prea multă lumină, rezultatul poate fi neplăcut. Pentru Matt, „lumina naturală este excelentă pentru a păstra irizaţia şi culorile unui subiect, care uneori pot fi estompate de sursele de lumină externe.”

Matt adaugă iluminare externă dacă lumina zilei nu este potrivită. „Sursele de lumină constantă (LED-urile) sunt accesibile, au greutate redusă şi pot fi plasate oriunde în jurul subiectului, având ca rezultat unghiuri mai dinamice”, spune el.

Matt foloseşte aproximativ aceleaşi setări de suprapunere, dar îşi ajustează diafragma în funcţie de dimensiunea subiectului, de numărul de imagini suprapuse necesare şi de mărire. „Valoarea ISO pe care o folosesc este de obicei în jur de 320 atunci când folosesc bliţul, iar timpul de expunere este de aproximativ 1/160 secunde”, explică el.

Meniul de bracketing la focalizare de la Canon elimină complicaţiile la realizarea mai multor imagini, iar funcţia inovatoare de compunere a profunzimii de pe Canon EOS R10 şi EOS R7 simplifică procesul, economisind astfel timp prin eliminarea necesităţii de postprocesare şi permiţându-vă să vă concentraţi pe aspecte mai creative, cum ar fi compoziţia si expunerea. Focalizarea manuală este în continuare o opţiune excelentă atunci când aveţi nevoie de un nivel maxim de control.

Matt consideră că, indiferent de metoda pe care o utilizaţi, suprapunerea focalizării transformă obişnuitul în ceva impresionant. „Suprapunerea focalizării transformă ordinarul în extraordinar”, spune el. De la imagini macro la peisaje, instrumentele Canon uşor de utilizat pentru suprapunerea focalizării vă vor permite să realizaţi imagini uimitoare, cu claritate în întregul cadru.


Articol scris de Lauren Scott şi Andrea Ball

Produse conexe

Articole conexe

Cel mai bun kit de bază pentru macro

Alegerea de aparate foto, obiective şi accesorii pentru fotografia macro detaliată.

Sfaturi pentru fotografia macro

Fotografia macro pe înţelesul tuturor – descoperiţi cele mai bune echipamente, sfaturi şi tehnici.

Fotografia culinară macro

Creaţi imagini abstracte interesante cu alimente folosind obiective macro Canon.

Cele mai importante sfaturi pentru peisaje

Descoperiţi tehnici fotografice care vă vor ajuta să realizaţi fotografii cu peisaje mai bune.