FOTOGRAFIA CREATIVĂ

Vedere de sus: şase sfaturi profesioniste pentru fotografii extraordinare realizate de sus

Fotograful de lifestyle şi cunoscutul creator de conţinut de pe TikTok Chris Priestley arată cum vă puteţi perfecţiona fotografiile realizate de sus.
O persoană care aranjează un cadru pentru fotografiere de sus, cu un ceas roz, un notebook, o tastatură şi prăjituri macarons roz pe o farfurie.

Fotografiile realizate de sus reprezintă un mod creativ de a prezenta tot felul de subiecte şi produse – de la produse de machiaj şi bijuterii, la preparate culinare şi anunţuri privind naşterea unui copil. Bloggerii şi creatorii de conţinut de pe reţelele sociale oferă numeroase surse de inspiraţie pentru acest tip de fotografie. Cum să începeţi însă să vă concepeţi şi perfecţionaţi propriile fotografii realizate de sus şi cum să vă asiguraţi că acestea se remarcă pe reţelele sociale?

Alegeţi simplitatea, recomandă fotograful de produse comerciale şi de lifestyle Chris Priestley, care îşi câştigă existenţa din realizarea de fotografii de sus şi are 54.000 de urmăritori pe Instagram şi peste 1 milion de urmăritori pe TikTok. „În ceea ce priveşte obiectele de recuzită pentru fotografiile realizate de sus, cu cât sunt mai puţine, cu atât mai bine, deoarece un fundal care distrage atenţia poate compromite imaginea.”

Vestea bună este că oricine poate realiza fotografii de sus. Nu vă trebuie echipamente de specialitate – un obiectiv standard sau chiar un aparat foto compact este tot ce aveţi nevoie pentru a încerca această tehnică fascinantă. De fapt, totul începe cu un creion şi o coală de hârtie, după cum explică Chris în primele şase sfaturi de mai jos.

1. Planificaţi compoziţia

O fotografie de sus a unui ceas roşu cu negru aşezat pe pietricele albe, cu frunze albe şi alte obiecte de recuzită împrăştiate în jurul lui.

„Când fotografiez de sus, îmi place să lucrez cu o temă cromatică”, spune Chris Priestley. „Încep prin a căuta accente de culoare pe produsul principal. La acest ceas roşu, marcajele numerelor erau evidenţiate cu alb, aşa că ştiam că un fundal alb îl va completa. Nu am putut găsi toate obiectele de recuzită în alb, aşa că am vopsit cu spray carabinierele, busola şi frunzele artificiale pentru ca imaginea să fie completă.” Fotografie realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.2L USM la 1/200 s, f/5,6 şi ISO 100. © Chris Priestley

Chris începe să deseneze aranjamente pe o coală de hârtie, care să-l ajute cu compoziţia, deoarece, spune el, poate fi destul de dificil să începeţi de la zero când aveţi aparatul foto în poziţie.

„Când schiţez un cadru de fotografiat de sus, încerc să mă asigur că obiectul principal se află într-o poziţie care îl va ajuta să iasă în evidenţă”, explică el. „Fundalul şi orice alte obiecte de recuzită trebuie să completeze subiectul, din punct de vedere estetic sau funcţional sau din perspectiva stilului de viaţă al publicului ţintă.”

Abilitatea de a discerne când o imagine realizată de sus devine prea aglomerată sau haotică se dezvoltă prin practică, adaugă Chris. El recomandă să construiţi totul în jurul obiectului principal şi fundalului ales. „Îmi place să folosesc regula treimilor şi să împart imaginea în nouă casete. Apoi, mă asigur că fiecare obiect de recuzită sau element de design are propria casetă.”

2. Construiţi-vă colecţia de obiecte de recuzită

Ecranul LCD al unui aparat foto Canon pe care se vede o imagine realizată de sus a unui ceas roz, cu obiecte de decor roz şi albe asortate.

„Îmi place ca obiectele de recuzită să nu apară complet în cadru, precum tastatura şi notebookul din această imagine”, spune Chris. „Îmi doream şi ca obiectele de recuzită să creeze forme care să ghideze privirea prin imagini, aşa că am aliniat tastatura, protecţia de birou, notebookul, stiloul şi ceasul pentru a obţine acest lucru.” © Andy Holbrook / Chris Priestley

O fotografie realizată de sus a unui ceas roz cu o tastatură, un notebook, un stilou, petale şi prăjituri macarons în jurul acestuia – toate roz cu alb.

„Nu-mi place să am prea mult spaţiu negativ, deoarece pur şi simplu compromite echilibrul imaginii”, spune Chris. „Având tastatura situată în colţul din dreapta sus al acestei imagini, îmi doream să găsesc ceva pentru colţul din stânga jos, chiar dacă ar fi fost numai o petală. Astfel, acea zonă nu ar părea că a fost uitată, iar întreaga imagine pare «încadrată».” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.2L USM la 1/200 s, f/8 şi ISO 100. © Chris Priestley

Chris recomandă să nu aruncaţi niciodată obiectele de recuzită pe care le cumpăraţi pentru fotografiile realizate de sus. „Nu ştiţi niciodată când veţi mai avea nevoie de ele”, spune el. „Acum am o cutie mare cu obiecte de recuzită pe care să mă bazez. Este bine să aveţi totul la îndemână şi să umpleţi spaţiile care altfel nu ar arăta bine.”

Totuşi, Chris recomandă să folosiţi fundaluri fotografice uşoare, disponibile în comerţ, în loc să depozitaţi multe fundaluri voluminoase. „Puteţi cumpăra panouri foto de dimensiunea A1 care sunt disponibile în diverse stiluri, inclusiv din lemn, marmură şi cu efect de placă de ardezie.” Este exact ce a folosit pentru fundalul din marmură din fotografiile cu ceasuri de mai sus.

Obiectele de recuzită dintr-o fotografie realizată de sus vă ajută cu adevărat să spuneţi povestea şi oferă context subiectului, arătând cui ar trebui să-i aparţină obiectul.

Indiferent de obiectele de recuzită pe care le alegeţi pentru fotografiile realizate de sus, Chris recomandă să vă asiguraţi întotdeauna că sunt impecabile. „Lucrând cu clienţi importanţi am aflat că petele sau praful sau orice altceva similar efectiv distrug fotografia. Indiferent cât de bună este imaginea, ochiul privitorului va fi atras în mod firesc către imperfecţiune.”

„Dacă există zgârieturi sau urme, încercaţi să le ascundeţi cu alte obiecte de recuzită şi asiguraţi-vă că totul este impecabil înainte de a fotografia”, continuă Chris. „Nu aţi vrea să treceţi din nou prin toate imaginile în etapa de post-producţie pentru a le curăţa, ar fi un coşmar.”

3. Poziţionarea şi setările aparatului foto pentru fotografierea de sus

Un bărbat se pregăteşte să realizeze o fotografie de sus a unui ceas negru, folosind un aparat foto Canon pe un trepied. O lumină mare de studio luminează cadrul.

„Menţineţi partea din spate a aparatului foto paralelă cu aranjamentul pe care doriţi să-l fotografiaţi de sus”, spune Chris. „O mică abatere va distorsiona imaginea.” Unele trepiede dispun de nivele integrate în capul trepiedului, fiind incredibil de utile pentru a vă asigura că aparatul foto este exact în poziţie. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Nu aveţi nevoie de echipament de specialitate pentru a crea fotografii de sus impresionante, însă un trepied vă va menţine aparatul în poziţie în timp ce vă aranjaţi obiectele de recuzită.

Chris foloseşte un aparat foto Canon EOS R5 şi spune că greutatea sa a fost un avantaj în timp ce fotografia de sus pentru a obţine fotografiile din acest articol. „Nu am avut nicio problemă să-l înclin peste masă. Cu un aparat foto mai greu, ar fi trebuit să adaug greutate pe trepied pentru a preveni căderea acestuia. Ecranul articulat cu unghi variabil mi-a permis să îl mut în poziţia din care puteam vedea şi imaginea.”

În ceea ce priveşte alegerea unui obiectiv pentru fotografii realizate de sus, Chris recomandă un obiectiv standard de 50 mm, precum Canon RF 50mm F1.2L USM. „Motivul pentru care aş alege un obiectiv de 50 mm, nu unul cu unghi mai larg, este că acesta nu provoacă distorsiuni la distanţele de la care veţi fotografia. Spre exemplu, dacă realizaţi o fotografie de sus cu un obiectiv de 16 mm, veţi descoperi o distorsiune de perspectivă la margini, care nu arată bine în fotografiile de produse.”

Un aparat foto precum Canon EOS RP este, de asemenea, o alegere excelentă pentru acest tip de imagini, în combinaţie cu un obiectiv standard precum Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM – acesta acoperă intervalul de 50 mm şi deschiderile diafragmei recomandate de Chris în acest articol. De asemenea, aţi putea utiliza un aparat foto compact precum Canon PowerShot G7 X Mark III, mai ales dacă aveţi un buget mai mic. Are o greutate de numai 304 g (inclusiv bateria şi cardul de memorie), însă va surprinde o multitudine de detalii cu senzorul său incredibil de 20,1 MP.

Deşi deschiderile mici ale diafragmei precum f/16 şi f/22 vor focaliza mai mult din fotografia realizată de sus, Chris foloseşte de obicei setări f-stop cuprinse între f/5,6 şi f/8. „Nu-mi plac setările mai mari, deoarece se va afişa în detaliu o parte prea mare din imagine”, spune el. „Îmi place să creez puţin mai multă profunzime, astfel încât, deşi suficient de clar, fundalul să fie uşor nefocalizat – ceea ce va atrage în mod natural atenţia privitorului către subiectul principal.”

4. Iluminaţi-vă cadrul de la un unghi de 45°

Un bărbat îmbrăcat complet în negru aranjează o lumină mare de studio într-o bucătărie.

În ceea ce priveşte iluminarea imaginilor realizate de sus, Chris recomandă utilizarea unei singure surse de lumină, indiferent că este o lumină de studio precum cea din imagine sau lumina naturală de la fereastră. „Lumina naturală este foarte bună pentru realizarea unor fotografii luminoase, feerice”, spune el. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Un fotograf care utilizează aplicaţia Canon Camera Connect pe un smartphone pentru a realiza o fotografie a unui ceas roşu înconjurat de echipament de căţărare.

Chris a folosit aplicaţia Canon Camera Connect pentru a realiza fotografiile. „Desigur, după ce cadrul unei fotografii realizate de sus este aranjat, nu vreau să-l mut”, spune el. „Folosind aplicaţia, am putut interacţiona cu aparatul foto fără să-l ating. Am putut să modific deschiderea diafragmei şi timpul de expunere, să acţionez declanşatorul şi, de asemenea, să măresc pentru a vedea imaginea la înaltă rezoluţie.” © Andy Holbrook / Chris Priestley

În ceea ce priveşte iluminarea, Chris recomandă să o menţineţi relativ simplă. „Pentru multe din lucrările mele fotografiez cu o singură sursă de lumină poziţionată la un unghi de 45° faţă de subiect, atât pe orizontală, cât şi pe verticală. În mod normal, astfel se creează o lumină foarte plăcută în imagine.

„Există multe tipuri de surse de lumină pe care le puteţi utiliza”, continuă el. „Deoarece lucrez la nivel comercial, folosesc de obicei lumini de studio, deoarece îmi permit să folosesc dispozitive de modificare a luminii pentru a modela şi atenua lumina. Şi iluminatul continuu este o opţiune excelentă, deoarece puteţi vedea unde cad umbrele, ceea ce vă va ajuta când aranjaţi obiectele de recuzită în cadru pentru fotografia realizată de sus.”

Şi un bliţ Speedlite, precum Canon Speedlite EL-1, declanşat de la distanţă folosind transmiţătorul Canon Speedlite ST-E3-RT V2, vă oferă control creativ asupra iluminării fotografiei realizate de sus, mai ales când este utilizat în combinaţie cu o umbrelă sau un softbox pentru a difuza lumina.

Alternativ, puteţi utiliza şi lumina naturală, spune Chris. De cele mai multe ori, este indicat să fotografiaţi într-o zi înnorată mai degrabă decât în lumina puternică a soarelui, deoarece norii sunt elemente naturale care difuzează şi atenuează lumina. „Dacă vă aranjaţi cadrul de fotografiat de sus la un unghi de 45° faţă de fereastră”, spune Chris „în principiu veţi obţine cam acelaşi rezultat pe care l-aţi obţine utilizând lumină artificială."

5. Personalizaţi-vă cadrele pentru diferite canale sociale

O fotografie de sus în prim-plan a unui ceas negru cu curele negre aşezate pe fiecare parte, pe un fundal de plăci de ardezie sparte.

Pentru majoritatea fotografiilor pe care le realizează de sus, Chris preferă să încadreze pe aparat imaginea finală. Însă pentru această compoziţie expresivă cu plăci de ardezie, a fotografiat cu un unghi mai larg, astfel încât să aibă puţin spaţiu de manevră pentru a decupa imaginea ulterior. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.2L USM la 1/100 s, f/8 şi ISO 100. © Chris Priestley

O imagine realizată de sus cu un ceas negru şi două curele negre pe cioburi de placă de ardezie. În prim-plan se vede un aparat foto pe un trepied.

Iniţial, Chris plănuia să folosească o placă de ardezie pentru fundalul fotografiei realizate de sus, însă nu era destul de interesant. Aşa că a spart-o cu un ciocan şi a aranjat cioburile înainte de a umple golurile cu pietricele de acvariu negre. El recomandă să folosiţi pastile adezive când poziţionaţi şi repoziţionaţi obiectele. „Vă vor fi cu siguranţă un aliat pentru fotografiile realizate de sus şi pentru fotografia de produse. După ce pregătesc fundalul, îmi place să aranjez obiectul principal înainte de a decora restul cadrului. Pentru a mă asigura că rămâne în poziţie, folosesc o bucăţică discretă de pastilă adezivă.” © Andy Holbrook / Chris Priestley

„Îmi place că aparatul meu foto Canon EOS R5 are un număr mare de megapixeli, aşa că pot decupa fără a pierde din calitatea imaginii”, spune Chris. El subliniază însă că reţelele sociale au cerinţe diferite pentru dimensiunile şi specificaţiile imaginilor. În loc să realizaţi o fotografie de sus şi să decupaţi pur şi simplu mai multe imagini alternative din aceasta în programul de editare, Chris recomandă să nu vă grăbiţi şi să aranjaţi cadrul pentru fiecare tip de utilizare online.

„Fotografiez cu un raport de aspect de 3:2, deoarece fotografiile realizate de sus sunt utilizate în mod normal pe bloguri sau site-uri web”, explică el. „Trebuie să luaţi însă în considerare că, dacă doriţi să vă adaptaţi imaginea pentru diverse canale sociale, cum ar fi 4:5 pentru Instagram sau chiar 9:16, va trebui să modificaţi poziţia obiectelor de recuzită. De asemenea, aş recomanda eliminarea unor obiecte de recuzită, deoarece veţi lucra cu un spaţiu mult mai mic.”

6. Încercaţi să mutaţi elementele

Dacă doriţi cu adevărat să fiţi inovator în fotografiile realizate de sus, aţi putea experimenta cu mişcarea, aşa cum a făcut Chris în imaginea de mai sus. Pentru a obţine acest efect uluitor, el recomandă să fotografiaţi separat elementele în mişcare, în loc să încercaţi să surprindeţi totul într-o singură fotografie. Vedeţi mai multe lucrări de-ale lui pe TikTok.

Un bărbat care montează aparatul foto orientat în jos pe un trepied, fotografiind un ceas roz pe o placă albă rotundă, cu petale roz căzând în jurul acestuia.

„Am aşezat cureaua ceasului şi am aranjat petalele în jurul lui, după care am lăsat uşor să cadă câteva petale în timp ce realizam mai multe fotografii”, explică el. „Apoi, am decupat petalele care mi-au plăcut în Adobe Photoshop şi am creat o imagine compusă. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Un aparat foto orientat în jos, pe un trepied, fotografiind de sus un ceas roz pe o placă albă rotundă, cu petale roz căzând în jurul acestuia.

Mişcarea într-o fotografie realizată de sus reprezintă o metodă excelentă de a adăuga dinamism. O metodă simplă de a include mişcare este de a adăuga obiecte de recuzită şi a le îndepărta la final, astfel încât videoclipul final să prezinte un produs care se mişcă sau dispare. © Andy Holbrook / Chris Priestley

„Unul dintre beneficiile creării unei imagini compuse în Photoshop îl reprezintă faptul că am putut pune petalele pe straturi diferite”, continuă Chris. „Apoi, am putut transfera acele straturi în Adobe After Effects, unde am adăugat un aparat foto virtual. După aceea, am mutat aparatul foto prin acele straturi către ceas, pentru a obţine efectul 3D pe care îl vedeţi aici.”

Dacă preferaţi ceva mai simplu, puteţi încerca să fotografiaţi elementele în mişcare în poziţia potrivită într-o singură imagine. Aceasta va presupune puţină practică, aşa că setaţi-vă aparatul foto la modul de declanşare continuă şi fotografiaţi în rafală în timp ce adăugaţi mişcarea. Pentru a însufleţi imaginile, încercaţi să le combinaţi în GIF-uri animate utilizând Adobe Photoshop sau editorul de imagini preferat.

V-am inspirat? Încercaţi şi dumneavoastră să creaţi o fotografie realizată de sus şi împărtăşiţi rezultatul folosind hashtagul #FreeYourStory, etichetând @canonemea.



*Adobe, After Effects, Lightroom şi Photoshop sunt fie mărci comerciale înregistrate, fie mărci comerciale ale Adobe în Statele Unite şi/sau în alte ţări.



Articol scris de Marcus Hawkins

Produse conexe

Articole conexe