Fotografiile realizate de sus reprezintă un mod creativ de a prezenta tot felul de subiecte şi produse – de la produse de machiaj şi bijuterii, la preparate culinare şi anunţuri privind naşterea unui copil. Bloggerii şi creatorii de conţinut de pe reţelele sociale oferă numeroase surse de inspiraţie pentru acest tip de fotografie. Cum să începeţi însă să vă concepeţi şi perfecţionaţi propriile fotografii realizate de sus şi cum să vă asiguraţi că acestea se remarcă pe reţelele sociale?
Alegeţi simplitatea, recomandă fotograful de produse comerciale şi de lifestyle Chris Priestley, care îşi câştigă existenţa din realizarea de fotografii de sus şi are 54.000 de urmăritori pe Instagram şi peste 1 milion de urmăritori pe TikTok. „În ceea ce priveşte obiectele de recuzită pentru fotografiile realizate de sus, cu cât sunt mai puţine, cu atât mai bine, deoarece un fundal care distrage atenţia poate compromite imaginea.”
Vestea bună este că oricine poate realiza fotografii de sus. Nu vă trebuie echipamente de specialitate – un obiectiv standard sau chiar un aparat foto compact este tot ce aveţi nevoie pentru a încerca această tehnică fascinantă. De fapt, totul începe cu un creion şi o coală de hârtie, după cum explică Chris în primele şase sfaturi de mai jos.
FOTOGRAFIA CREATIVĂ
Vedere de sus: şase sfaturi profesioniste pentru fotografii extraordinare realizate de sus
1. Planificaţi compoziţia
Chris începe să deseneze aranjamente pe o coală de hârtie, care să-l ajute cu compoziţia, deoarece, spune el, poate fi destul de dificil să începeţi de la zero când aveţi aparatul foto în poziţie.
„Când schiţez un cadru de fotografiat de sus, încerc să mă asigur că obiectul principal se află într-o poziţie care îl va ajuta să iasă în evidenţă”, explică el. „Fundalul şi orice alte obiecte de recuzită trebuie să completeze subiectul, din punct de vedere estetic sau funcţional sau din perspectiva stilului de viaţă al publicului ţintă.”
Abilitatea de a discerne când o imagine realizată de sus devine prea aglomerată sau haotică se dezvoltă prin practică, adaugă Chris. El recomandă să construiţi totul în jurul obiectului principal şi fundalului ales. „Îmi place să folosesc regula treimilor şi să împart imaginea în nouă casete. Apoi, mă asigur că fiecare obiect de recuzită sau element de design are propria casetă.”
2. Construiţi-vă colecţia de obiecte de recuzită
Chris recomandă să nu aruncaţi niciodată obiectele de recuzită pe care le cumpăraţi pentru fotografiile realizate de sus. „Nu ştiţi niciodată când veţi mai avea nevoie de ele”, spune el. „Acum am o cutie mare cu obiecte de recuzită pe care să mă bazez. Este bine să aveţi totul la îndemână şi să umpleţi spaţiile care altfel nu ar arăta bine.”
Totuşi, Chris recomandă să folosiţi fundaluri fotografice uşoare, disponibile în comerţ, în loc să depozitaţi multe fundaluri voluminoase. „Puteţi cumpăra panouri foto de dimensiunea A1 care sunt disponibile în diverse stiluri, inclusiv din lemn, marmură şi cu efect de placă de ardezie.” Este exact ce a folosit pentru fundalul din marmură din fotografiile cu ceasuri de mai sus.
Obiectele de recuzită dintr-o fotografie realizată de sus vă ajută cu adevărat să spuneţi povestea şi oferă context subiectului, arătând cui ar trebui să-i aparţină obiectul.
Indiferent de obiectele de recuzită pe care le alegeţi pentru fotografiile realizate de sus, Chris recomandă să vă asiguraţi întotdeauna că sunt impecabile. „Lucrând cu clienţi importanţi am aflat că petele sau praful sau orice altceva similar efectiv distrug fotografia. Indiferent cât de bună este imaginea, ochiul privitorului va fi atras în mod firesc către imperfecţiune.”
„Dacă există zgârieturi sau urme, încercaţi să le ascundeţi cu alte obiecte de recuzită şi asiguraţi-vă că totul este impecabil înainte de a fotografia”, continuă Chris. „Nu aţi vrea să treceţi din nou prin toate imaginile în etapa de post-producţie pentru a le curăţa, ar fi un coşmar.”
3. Poziţionarea şi setările aparatului foto pentru fotografierea de sus
Nu aveţi nevoie de echipament de specialitate pentru a crea fotografii de sus impresionante, însă un trepied vă va menţine aparatul în poziţie în timp ce vă aranjaţi obiectele de recuzită.
Chris foloseşte un aparat foto Canon EOS R5 şi spune că greutatea sa a fost un avantaj în timp ce fotografia de sus pentru a obţine fotografiile din acest articol. „Nu am avut nicio problemă să-l înclin peste masă. Cu un aparat foto mai greu, ar fi trebuit să adaug greutate pe trepied pentru a preveni căderea acestuia. Ecranul articulat cu unghi variabil mi-a permis să îl mut în poziţia din care puteam vedea şi imaginea.”
În ceea ce priveşte alegerea unui obiectiv pentru fotografii realizate de sus, Chris recomandă un obiectiv standard de 50 mm, precum Canon RF 50mm F1.2L USM. „Motivul pentru care aş alege un obiectiv de 50 mm, nu unul cu unghi mai larg, este că acesta nu provoacă distorsiuni la distanţele de la care veţi fotografia. Spre exemplu, dacă realizaţi o fotografie de sus cu un obiectiv de 16 mm, veţi descoperi o distorsiune de perspectivă la margini, care nu arată bine în fotografiile de produse.”
Un aparat foto precum Canon EOS RP este, de asemenea, o alegere excelentă pentru acest tip de imagini, în combinaţie cu un obiectiv standard precum Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM – acesta acoperă intervalul de 50 mm şi deschiderile diafragmei recomandate de Chris în acest articol. De asemenea, aţi putea utiliza un aparat foto compact precum Canon PowerShot G7 X Mark III, mai ales dacă aveţi un buget mai mic. Are o greutate de numai 304 g (inclusiv bateria şi cardul de memorie), însă va surprinde o multitudine de detalii cu senzorul său incredibil de 20,1 MP.
Deşi deschiderile mici ale diafragmei precum f/16 şi f/22 vor focaliza mai mult din fotografia realizată de sus, Chris foloseşte de obicei setări f-stop cuprinse între f/5,6 şi f/8. „Nu-mi plac setările mai mari, deoarece se va afişa în detaliu o parte prea mare din imagine”, spune el. „Îmi place să creez puţin mai multă profunzime, astfel încât, deşi suficient de clar, fundalul să fie uşor nefocalizat – ceea ce va atrage în mod natural atenţia privitorului către subiectul principal.”
4. Iluminaţi-vă cadrul de la un unghi de 45°
În ceea ce priveşte iluminarea, Chris recomandă să o menţineţi relativ simplă. „Pentru multe din lucrările mele fotografiez cu o singură sursă de lumină poziţionată la un unghi de 45° faţă de subiect, atât pe orizontală, cât şi pe verticală. În mod normal, astfel se creează o lumină foarte plăcută în imagine.
„Există multe tipuri de surse de lumină pe care le puteţi utiliza”, continuă el. „Deoarece lucrez la nivel comercial, folosesc de obicei lumini de studio, deoarece îmi permit să folosesc dispozitive de modificare a luminii pentru a modela şi atenua lumina. Şi iluminatul continuu este o opţiune excelentă, deoarece puteţi vedea unde cad umbrele, ceea ce vă va ajuta când aranjaţi obiectele de recuzită în cadru pentru fotografia realizată de sus.”
Şi un bliţ Speedlite, precum Canon Speedlite EL-1, declanşat de la distanţă folosind transmiţătorul Canon Speedlite ST-E3-RT V2, vă oferă control creativ asupra iluminării fotografiei realizate de sus, mai ales când este utilizat în combinaţie cu o umbrelă sau un softbox pentru a difuza lumina.
Alternativ, puteţi utiliza şi lumina naturală, spune Chris. De cele mai multe ori, este indicat să fotografiaţi într-o zi înnorată mai degrabă decât în lumina puternică a soarelui, deoarece norii sunt elemente naturale care difuzează şi atenuează lumina. „Dacă vă aranjaţi cadrul de fotografiat de sus la un unghi de 45° faţă de fereastră”, spune Chris „în principiu veţi obţine cam acelaşi rezultat pe care l-aţi obţine utilizând lumină artificială."
5. Personalizaţi-vă cadrele pentru diferite canale sociale
„Îmi place că aparatul meu foto Canon EOS R5 are un număr mare de megapixeli, aşa că pot decupa fără a pierde din calitatea imaginii”, spune Chris. El subliniază însă că reţelele sociale au cerinţe diferite pentru dimensiunile şi specificaţiile imaginilor. În loc să realizaţi o fotografie de sus şi să decupaţi pur şi simplu mai multe imagini alternative din aceasta în programul de editare, Chris recomandă să nu vă grăbiţi şi să aranjaţi cadrul pentru fiecare tip de utilizare online.
„Fotografiez cu un raport de aspect de 3:2, deoarece fotografiile realizate de sus sunt utilizate în mod normal pe bloguri sau site-uri web”, explică el. „Trebuie să luaţi însă în considerare că, dacă doriţi să vă adaptaţi imaginea pentru diverse canale sociale, cum ar fi 4:5 pentru Instagram sau chiar 9:16, va trebui să modificaţi poziţia obiectelor de recuzită. De asemenea, aş recomanda eliminarea unor obiecte de recuzită, deoarece veţi lucra cu un spaţiu mult mai mic.”
6. Încercaţi să mutaţi elementele
Dacă doriţi cu adevărat să fiţi inovator în fotografiile realizate de sus, aţi putea experimenta cu mişcarea, aşa cum a făcut Chris în imaginea de mai sus. Pentru a obţine acest efect uluitor, el recomandă să fotografiaţi separat elementele în mişcare, în loc să încercaţi să surprindeţi totul într-o singură fotografie. Vedeţi mai multe lucrări de-ale lui pe TikTok.
„Unul dintre beneficiile creării unei imagini compuse în Photoshop îl reprezintă faptul că am putut pune petalele pe straturi diferite”, continuă Chris. „Apoi, am putut transfera acele straturi în Adobe After Effects, unde am adăugat un aparat foto virtual. După aceea, am mutat aparatul foto prin acele straturi către ceas, pentru a obţine efectul 3D pe care îl vedeţi aici.”
Dacă preferaţi ceva mai simplu, puteţi încerca să fotografiaţi elementele în mişcare în poziţia potrivită într-o singură imagine. Aceasta va presupune puţină practică, aşa că setaţi-vă aparatul foto la modul de declanşare continuă şi fotografiaţi în rafală în timp ce adăugaţi mişcarea. Pentru a însufleţi imaginile, încercaţi să le combinaţi în GIF-uri animate utilizând Adobe Photoshop sau editorul de imagini preferat.
V-am inspirat? Încercaţi şi dumneavoastră să creaţi o fotografie realizată de sus şi împărtăşiţi rezultatul folosind hashtagul #FreeYourStory, etichetând @canonemea.
*Adobe, After Effects, Lightroom şi Photoshop sunt fie mărci comerciale înregistrate, fie mărci comerciale ale Adobe în Statele Unite şi/sau în alte ţări.
Articol scris de Marcus Hawkins
Produse conexe
-
Aparate foto mirrorless
EOS R5
Reevaluaţi ceea ce ştiaţi despre aparatele foto mirrorless. Performanţa ireproşabilă a aparatului EOS R5 vă va revoluţiona arta fotografică şi cinematografică. -
Obiective pentru EOS R
RF 50mm F1.2L USM
Obiectiv f/1,2 de 50 mm cu distanţă focală fixă pentru claritate excepţională, dar şi performanţă remarcabilă la lumină redusă. -
Compact digital
PowerShot G7 X Mark III
Un aparat foto conectat care capturează imagini video şi fotografii superbe pe care urmăritorii dumneavoastră de pe reţelele sociale le vor iubi. -
Bliţ profesional
Speedlite EL-1
Un bliţ Speedlite avansat care oferă o fiabilitate remarcabilă şi performanţă avansată la viteză mare într-un corp durabil, rezistent la intemperii. -
Transmiţător wireless
Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2)
Utilizaţi bliţuri Speedlite compatibile cu radiofrecvenţă, pe distanţe de până la 30 m. Funcţii suplimentare la distanţă pentru EL-1.
Articole conexe
-
FOTOGRAFIA CREATIVĂ
Testaţi şapte stiluri diferite
Duceţi-vă fotografia în noi direcţii şi creaţi imagini remarcabile încercând un stil nou în fiecare zi.
-
PROIECTE LA DOMICILIU
3 accesorii pentru aparatul foto pe care le puteţi realiza chiar dumneavoastră
Realizaţi-vă propriul tub de reflector softbox pentru o lumină concentrată şi fotoliu tip sac pentru stabilizarea aparatului foto.
-
FOTOGRAFIA DE PRODUS
Cum să vă îmbunătăţiţi fotografia de produs
Descoperiţi cum Sophie Sellu, deţinătoare a unei mici afaceri şi câştigătoare de premii, a folosit fotografia de produs în avantajul ei.
-
PROIECTE LA DOMICILIU
Amenajaţi-vă propriul studio acasă
Descoperiţi cum să deveniţi creativ folosind bliţul şi să realizaţi portrete uimitoare cu buget redus.