IMPRIMAŢI

Editarea fotografiilor pentru imprimare

Ghidul dumneavoastră pas cu pas pentru obţinerea celor mai bune rezultate când imprimaţi fotografiile.
O femeie, ţinând un pachet de hârtie de imprimantă Canon într-o mână, examinează câteva fotografii imprimate pe o masă din faţa ei, cu un laptop deschis lângă ele. O imprimantă Canon este vizibilă pe o comodă în fundal.

Fotografiile imprimate sunt cadouri şi suveniruri excelente. Puteţi folosi fotografiile pentru a crea felicitări, calendare şi decoraţiuni pentru locuinţă, pentru a realiza albume de colaje sau pentru a vă personaliza lucrurile cu autocolante cu imaginile preferate. Imprimările vă ajută totodată să vă amintiţi de călătorii, întâlniri de familie sau evenimente importante din viaţa familiei.

Puteţi alege dintr-o gamă de aplicaţii pentru imprimare. Pentru felicitări şi calendare, Easy-PhotoPrint Editor de la Canon vă ajută să editaţi, să decupaţi, să modificaţi fundalurile, să adăugaţi text sau rame şi să utilizaţi multe alte instrumente creative, cum ar fi şabloane, ştampile şi simboluri, pentru a vă îmbunătăţi imaginile, apoi să le imprimaţi. Aplicaţia Canon PRINT facilitează, de asemenea, producerea unei game de proiecte de imprimare, deschizând o mulţime de posibilităţi creative.

Pe lângă faptul că vă exersaţi creativitatea şi adăugaţi note personale, veţi dori ca imprimările să aibă cea mai bună calitate posibilă, cu detalii clare, o gamă bogată de tonuri şi culori realiste. Aici ne vom concentra asupra optimizării imaginilor utilizând Canon Digital Photo Professional (DPP) sau software-ul dumneavoastră preferat de editare pentru a obţine cele mai bune rezultate la imprimare.

Un laptop stă deschis pe un birou cu software-ul Canon Easy-PhotoPrint pe ecran, hârtie Canon în stânga şi o imprimantă Canon în dreapta.

Canon Easy-PhotoPrint Editor facilitează adăugarea de text, rame, modele şi alte retuşuri creative fotografiilor înainte de a le imprima cu imprimante PIXMA şi MAXIFY compatibile. Are chiar şi un instrument Auto Photo Fix cu un singur clic, conceput pentru a optimiza fotografiile pentru imprimare.

Un bărbat ţine o fotografie a Marelui Canal din Veneţia, cu o imprimantă Canon pe un birou în fundal.

Alegeţi un tip de hârtie care vă va pune în valoare fotografiile din excursiile cu familia în locuri speciale şi asiguraţi-vă că produceţi o amintire pe care o veţi preţui.

Alegerea unei imprimante

Ce imprimantă ar trebui să utilizaţi? Dacă intenţionaţi să cumpăraţi una, consultaţi ghidurile noastre pentru cele mai bune imprimante Canon pentru imprimarea fotografiilor şi imprimante pentru fiecare scenariu. Deocamdată, vom presupune că folosiţi o imprimantă bună cu jet de cerneală de uz general.

Trebuie să ţineţi cont, totuşi, că veţi obţine culori mai realiste dacă utilizaţi o imprimantă cu mai mult decât cele patru culori de cerneală de bază. De exemplu, seria Canon PIXMA TS8750 foloseşte şase cartuşe separate, inclusiv cinci cerneluri colorate pe bază de coloranţi, pentru o calitate superbă a fotografiilor, cu un spaţiu de culoare şi o gamă de tonuri îmbunătăţite. Pentru a face cu adevărat impresie, Canon PIXMA PRO-200, care utilizează opt cartuşe separate de cerneală pe bază de coloranţi, oferă imprimare A3+ în format mare de calitate profesională la un preţ relativ accesibil.

Alegerea hârtiei

Indiferent de imprimanta pe care o folosiţi, alegeţi un tip adecvat de hârtie care să corespundă caracterului imaginii şi tipului de imprimare dorit. În general, hârtia foto lucioasă, precum hârtia foto lucioasă GP-501 de la Canon, poate accepta o gamă mai mare de tonuri decât hârtia mată, ceea ce o face o alegere bună pentru fotografii color vii, de calitate profesională. Hârtia mată, precum hârtia foto mată MP-101 de la Canon, este excelentă pentru imagini mai melancolice, cu contrast redus, în special alb-negru. Hârtia din bumbac, pânza şi hârtia de artă sunt disponibile cu diverse texturi şi finisaje şi pot fi perfecte pentru un cadou memorabil sau o decoraţiune unică.

Aspectul esenţial este că diferite suporturi au caracteristici diferite de absorbţie a cernelii şi de reflexie, ceea ce face vitală utilizarea setărilor corecte atunci când imprimaţi. În plus, pentru rezultate optime, ţineţi cont de modul în care intenţionaţi să utilizaţi imaginea şi optimizaţi-o pentru suportul pe care imprimaţi.

Un utilizator ţine o fotografie imprimată într-o mână, lângă el fiind un laptop care afişează fotografii de la aceeaşi ocazie. Mai multe fotografii imprimate se află pe birou, pe fiecare parte a laptopului.

Cele mai recente modele de laptopuri tind să redea culori prea reci (prea albastre) şi au un raport de contrast de până la un milion la unu – de mii de ori mai mare decât o fotografie imprimată. Pentru o corespondenţă mai bună între ceea ce vedeţi pe ecran şi ceea ce obţineţi la imprimare, reduceţi luminozitatea ecranului şi calibraţi culorile. Ca punct de pornire, reglaţi tonul de alb pe care îl vedeţi pe ecran pentru a corespunde albului hârtiei pe care o utilizaţi.

Gestionarea culorilor

Înainte de a începe editarea fotografiilor, este o idee bună să vă calibraţi monitorul, dacă este posibil. Aceasta va asigura că imprimările dumneavoastră corespund mai bine cu ceea ce vedeţi pe ecran, prevenind încercările care consumă timp şi resurse. Cel mai eficient mod de a face acest lucru este utilizarea unui kit de calibrare, dar dacă aceasta este o investiţie prea mare pentru a justifica doar o fotografie imprimată ocazional, iată câteva soluţii rapide de încercat.

În primul rând, se întâmplă adesea ca imprimările să arate prea întunecate, pur şi simplu pentru că monitorul dumneavoastră dezvăluie mai multe detalii în zonele umbrite decât pot fi imprimate. Ecranele moderne acceptă un interval mult mai mare de luminozitate decât imprimările, cu un raport de contrast în general de cel puţin 1.000:1 şi adesea mai mare. Comparativ, cea mai bună hârtie foto lucioasă ar putea obţine un raport de contrast de 200:1 între cel mai întunecat negru şi cel mai strălucitor alb, în timp ce o hârtie mată ar putea oferi doar 100:1. Pentru o redare mai precisă pe ecran a ceea ce veţi obţine la imprimare, pur şi simplu reduceţi luminozitatea monitorului.

În al doilea rând, afişajele LCD moderne tind să fie prea albastre, în special atunci când sunt noi (culorile devin adesea mai calde – mai galbene – pe măsură ce afişajul este utilizat mai mult timp). Pentru a remedia acest lucru în Windows, accesaţi Settings (Setări) > Display (Afişaj) > Calibrate display color (Calibrare culoare afişaj). Pe un Mac, accesaţi meniul Ajutor şi căutaţi Display Calibrator Assistant (Asistent de calibrare a afişajului). Afişajele au de obicei o setare implicită pentru punctul de alb (temperatura de culoare) de D65 sau 6500 K – încercaţi să o modificaţi la D50 sau 5000 K. Sau, mai simplu, setaţi punctul de alb astfel încât albul de pe ecran să corespundă cu albul hârtiei pe care imprimaţi, în condiţiile de luminozitate în care va fi vizualizat – şi aveţi grijă ca luminozitatea ecranului să nu vă păcălească ochiul.

În cele din urmă, verificaţi setările de culoare. În DPP, accesaţi Instrumente > Preferinţe şi faceţi clic pe Gestionare culori. Nu vă faceţi griji cu privire la prima opţiune, Spaţiul de culoare de lucru – fotografii profesionişti înregistrează uneori în Adobe RGB, un spaţiu de culoare mai larg, dar dacă fotografiile dumneavoastră sunt sRGB, nu există niciun beneficiu practic să schimbaţi setarea. În pop-upul Profil de imprimare, selectaţi imprimanta pe care o veţi utiliza. DPP aplică gestionarea culorilor utilizând profilurile ICC pentru imprimantele care le acceptă, acestea conţinând detalii despre capacităţile exacte de culoare ale dispozitivelor şi oferind o fidelitate mai bună a culorilor.

În continuare, pentru Intenţia de redare, selectaţi Colorimetric relativ. Această setare înseamnă că, dacă o imagine conţine orice culori care se situează în afara gamei de culori a imprimantei, acestea vor fi convertite în cele mai apropiate culori care pot fi imprimate, dar restul imaginii va rămâne neschimbat. Dacă selectaţi Perceptual, toate culorile din imagine vor fi ajustate astfel încât să se păstreze relaţia dintre ele şi veţi găsi adesea că imaginile color devin nesaturate şi par terne. În general, culorile se vor modifica mai puţin dacă utilizaţi setarea Colorimetric relativ.

O captură de ecran din software-ul Canon DPP ce prezintă îmbunătăţirea luminozităţii într-o imagine cu un cuplu de proaspăt căsătoriţi îmbrăţişaţi.

Software-ul Canon Digital Photo Professional vă oferă opţiuni mai extinse decât aplicaţiile pentru smartphone, dându-vă posibilitatea, de exemplu, să efectuaţi ajustări specifice ale anumitor culori, cu glisoare pentru Nuanţă, Saturaţie şi Luminozitate pentru fiecare gamă de culori.

Noţiuni de bază privind editarea

Dacă puteţi începe cu un fişier RAW, care conţine toate datele privind culorile şi tonurile capturate de senzor, veţi avea mai multă libertate de editare. Cu toate acestea, dacă nu aţi fotografiat în format RAW, puteţi utiliza totuşi DPP pentru a îmbunătăţi imaginea pentru imprimare (deşi unele instrumente şi opţiuni nu vor fi disponibile). Dacă începeţi cu un TIFF sau JPEG, cea mai bună practică este să lucraţi cu o copie a imaginii, pentru a păstra originalul.

În cazul fişierelor RAW, un prim pas bun este corectarea oricăror aberaţii optice cu Optimizatorul de obiectiv digital din DPP (dacă aţi utilizat un aparat foto acceptat cu un obiectiv acceptat) sau cu instrumentele din panoul Corecţie obiectiv, care pot remedia defecte precum vignetarea şi distorsiunile obiectivului. Fişierele JPEG vor avea o serie de corecţii ale obiectivului aplicate în aparatul foto.

DPP 4.17 dispune de Neural Network Image Processing (necesită abonament), care utilizează inteligenţa artificială bazată pe învăţare automată pentru a analiza în mod inteligent diferitele zone ale fiecărei imagini şi pentru a aplica îmbunătăţiri selective pe baza conţinutului imaginii. Poate rafina zonele cu detalii, poate aplica o reducere mai eficientă a zgomotului în zonele mai puţin detaliate şi poate corecta defectele şi distorsiunile cauzate de imperfecţiunile obiectivului. Dacă imprimaţi adesea fotografii sau dacă doriţi să imprimaţi fotografii ale unor ocazii importante, unice în viaţă, cum ar fi o nuntă, merită să luaţi în considerare un abonament.

O captură de ecran din software-ul Canon DPP care prezintă o fotografie a unei mirese care se pregăteşte. Zonele subexpuse sunt evidenţiate cu albastru, iar cele supraexpuse cu roşu.

DPP are un afişaj de avertizare foarte util pentru zonele luminoase şi cele întunecate, care vă poate alerta cu privire la zonele cu risc de decupare (pierdere a detaliilor tonale). O suprapunere roşie indică zonele luminoase care ar putea fi imprimate în alb uniform, iar o suprapunere albastră indică zonele întunecate care riscă să fie imprimate fără detalii distincte. Acest afişaj vă poate ajuta să efectuaţi reglajele corespunzătoare ale luminozităţii şi tonurilor.

Decupaţi şi rafinaţi compoziţia

Apoi, luaţi în considerare compoziţia imaginii. Dacă planificaţi o imprimare cu un raport de aspect diferit de imaginea originală, cum ar fi un portret 1x1 pătrat sau un peisaj 16x9 panoramic, decupaţi pentru a vă asigura că obţineţi încadrarea dorită şi că nu sunt eliminate elemente importante ale imaginii. De asemenea, puteţi decupa pentru efect creativ, fie pentru a elimina zonele nedorite din fotografie sau care distrag atenţia, fie pentru a concentra atenţia asupra unui anumit element. Puteţi roti imaginea pentru a adăuga interes sau pentru a îndrepta un orizont înclinat.

Principiile de compoziţie, cum ar fi regula treimilor, vă pot ajuta să creaţi o încadrare eficientă pentru a ghida privirea. Într-un portret, decuparea strânsă poate adăuga impact, dar, de obicei, cel mai bine este să evitaţi poziţionarea subiectului chiar în centrul cadrului – compoziţiile asimetrice arată mai dinamic.

Evitaţi decuparea până la o zonă foarte mică a unei imagini, care ar putea să nu conţină suficiente detalii pentru o imprimare satisfăcătoare. Acestea fiind spuse, Canon a introdus un instrument inovator Neural Network Upscaling Tool (necesită abonament)1, care poate dubla rezoluţia unei imagini cu rezultate mult mai realiste decât upscalingul convenţional. Acest instrument, care are la bază tehnologia Canon de procesare a imaginii cu deep learning, poate fi ideal dacă o fotografie a fost decupată semnificativ sau pur şi simplu nu are suficienţi pixeli pentru imprimare în format mare.

Alternativ, în loc să decupaţi un fundal detaliat ce distrage atenţia, puteţi lua în considerare estomparea acestuia. În acest moment, puteţi continua să aplicaţi mai multe editări creative, eventual corectând tonurile de culoare cu funcţia Reglare nivel de alb din DPP, retuşând petele sau detaliile nedorite sau folosind filtre şi stiluri de imagine pentru stilizare rapidă şi uşoară. Puteţi, de exemplu, să faceţi o imagine să arate ca şi cum ar fi fost realizată cu un aparat foto vechi de unică folosinţă sau să-i daţi un finisaj sepia retro, printre multe altele.

O captură de ecran din software-ul Canon DPP care afişează histograma şi alte opţiuni din panoul de instrumente Reglare gamma.

În panoul de instrumente Reglare gamma din DPP, dacă imaginea arată fie prea întunecată, fie prea ştearsă, încercaţi să faceţi clic pe butonul Auto (A) de deasupra histogramei pentru o remediere rapidă. Verificaţi dacă histograma se întinde complet de la stânga la dreapta, descrescând gradual la fiecare capăt. Dacă se opreşte la distanţă de oricare capăt (ca în acest exemplu), glisaţi marcajele de dedesubt (B) spre interior până când acestea ating marginea graficului. Acest lucru face ca umbrele cele mai întunecate să fie complet negre şi zonele cele mai luminoase să fie alb pur. Această gamă completă de la închis la deschis va face ca imaginea să arate mai bogată şi mai intensă la imprimare, în special pe hârtie foto lucioasă.

O captură de ecran din software-ul Canon DPP care afişează comenzile din panoul de instrumente Avansate, inclusiv Contrastul, Saturaţia culorilor şi Claritatea.

Panoul de instrumente Avansate al DPP include comenzi pentru reglarea tonului, a culorilor şi a clarităţii. În DPP nu este posibilă mascarea zonelor şi îmbunătăţirea clarităţii la nivel local, aşa cum este posibil în unele software-uri de editare, cum ar fi Adobe Photoshop2, dar folosind opţiunea Mască Unsharp din DPP (disponibilă pentru fişierele RAW), menţinând setarea Fineţe la un nivel scăzut şi ridicând Pragul, efectul de îmbunătăţire a clarităţii va fi limitat la margini distincte şi se va evita îngroşarea texturii pielii şi a altor zone relativ nedetaliate ale imaginii.

Reglaţi tonurile şi intervalul dinamic

Dacă imaginea este întunecată sau contrastul este scăzut, puteţi utiliza Optimizatorul auto-luminozitate din DPP pentru a corecta automat luminozitatea şi contrastul. Dacă doriţi mai mult control, deschideţi panoul de instrumente Reglare gamma din DPP. Aici, la fel ca aparatul foto, DPP afişează o histogramă – o reprezentare grafică a tonurilor imaginii, de la cele mai închise la cele mai deschise. Dacă graficul este întrerupt la oricare dintre capete, aceasta înseamnă că imaginea suferă de decupare, iar detaliile tonale se pierd în cele mai luminoase zone sau în cele mai întunecate umbre.

Începeţi prin a face clic pe Auto (deasupra histogramei), ceea ce reglează automat punctul de alb, punctul de negru şi punctul median şi resetează Optimizatorul auto-luminozitate şi contrastul. Apoi, puteţi regla manual luminozitatea, nivelul de alb şi alte setări.

Multor persoane le place să crească saturaţia şi contrastul pentru a conferi imaginilor mai mult impact – pentru aceasta, încercaţi panoul de instrumente Avansate din DPP. De asemenea, puteţi modifica expunerea generală cu ajutorul glisorului de reglare Luminozitate. Uneori, este o idee bună să luminaţi imaginea per ansamblu dacă imprimaţi pe hârtie mată, care poate părea mai puţin albă, dar nu exageraţi – opriţi-vă când zonele albe arată mai degrabă albe decât gri. Dacă imaginea începe să pară nenaturală, reduceţi gradul reglare a umbrelor şi zonelor luminoase utilizând glisoarele.

Dacă este necesar, puteţi utiliza panoul Instrument de reglare parţială din DPP pentru a regla fin luminozitatea, contrastul, nuanţele şi saturaţia anumitor secţiuni ale imaginii.

O captură de ecran din software-ul DPP de la Canon, care prezintă un detaliu al unei imagini cu malul unui râu la asfinţit, cu zgomot de imagine evident în nori şi afişat în fereastra cu detalii din DPP.

Fotografiile realizate în condiţii de lumină scăzută pot fi afectate de zgomot de imagine, în special în zonele întunecate, iar o îmbunătăţire excesivă a clarităţii poate înrăutăţi şi mai mult zgomotul, aşa cum arată în prim-plan fereastra cu detalii din panoul din dreapta al DPP.

O captură de ecran din software-ul Canon DPP care prezintă aceeaşi fotografie a unui râu la asfinţit, cu zgomotul de imagine redus considerabil.

DPP include instrumente foarte eficiente de reducere a zgomotului, care pot viza atât zgomotul de luminanţă (granularitatea), cât şi zgomotul de crominanţă (pete de culoare). Comparaţi detaliile de prim-plan de aici cu originalul.

Creşteţi claritatea pentru imprimare

Îmbunătăţirea clarităţii trebuie să fie întotdeauna pasul final. Veţi obţine cele mai bune rezultate dacă imaginea este cât mai clară posibil de la început, astfel că încercaţi să corectaţii mai întâi orice zgomot de imagine (şi evitaţi deschiderea şi salvarea JPEG-urilor în mod repetat – calitatea imaginii se va deteriora de fiecare dată). Pentru îmbunătăţirea clarităţii sau reducerea zgomotului, vizualizaţi imaginea la o mărire de 100 %, astfel încât să puteţi vedea clar efectele.

O anumită îmbunătăţire a clarităţii este utilă pentru toate fotografiile, deoarece imprimarea estompează uşor imaginile în mod inerent, dar acest lucru variază în funcţie de tipul de hârtie – cu cât cerneala este absorbită şi disipată mai mult, cu atât efectul de estompare este mai mare. Aceasta înseamnă că imprimarea pe pânză va necesita un grad mai mare de îmbunătăţire a clarităţii decât imprimarea pe hârtie semilucioasă sau satinată, iar imprimarea pe hârtie foto lucioasă va necesita şi mai puţin.

Instrumentul Claritate din DPP va îmbunătăţi contrastul de-a lungul marginilor imaginii pentru a crea o impresie de claritate sporită, dar Masca Unsharp oferă un control mai fin – are comenzi separate pentru Intensitate, Fineţe şi Prag. Cu toate acestea, spre deosebire de software-ul echivalent, cum ar fi Photoshop, instrumentul Mască Unsharp din DPP este disponibil numai cu fişiere RAW.

Indiferent de instrumentele pe care le utilizaţi, creşteţi claritatea selectiv – evitaţi creşterea clarităţii acolo unde doriţi tranziţii line, tonuri uniforme ale pielii sau fundaluri indistincte. Accentuarea clarităţii zonelor cu o culoare uniformă poate crea zgomot de imagine neatractiv. Cu Neural Network Image Processing Tool din DPP 4.17, se poate îmbunătăţi automat claritatea detaliilor fine şi texturii pentru cel mai bun efect, în timp ce zonele relativ nedetaliate ale unei imagini vor păstra gradaţiile fine şi un aspect fără zgomot.

Setări pentru imprimare optimă

Sunteţi gata de imprimare? În loc să selectaţi direct Imprimare, mergeţi la Fişier > Imprimare cu setări detaliate. Lăsaţi rezoluţia la 350 dpi, setarea implicită din DPP pentru imprimare. Pentru rezultate optime, setaţi întotdeauna Calitatea imprimării la Ridicată. Utilizarea setărilor corecte din Preferinţe (ca mai sus) ar trebui să asigure corespondenţa culorilor, dar în meniul derulant Tip de hârtie este esenţial să selectaţi hârtia pe care o utilizaţi – alegerea setărilor greşite aici vă poate distruge toate eforturile.

Urmaţi acest ghid pentru a profita la maximum de fotografiile dumneavoastră de fiecare dată şi pentru a produce imprimări pe care veţi fi încântat să le expuneţi sau daţi mai departe – şi consultaţi sfaturile de top ale unui profesionist pentru afişarea fotografiilor de familie.


Articol scris de Alex Summersby

  1. Neural Network Upscaling Tool este disponibil doar pentru Windows şi necesită un abonament (este disponibilă o perioadă de încercare gratuită de o lună). Dacă vă abonaţi la Neural Network Processing Tool, Neural Network Upscaling Tool nu necesită un abonament suplimentar.
  2. Adobe şi Photoshop sunt fie mărci comerciale înregistrate, fie mărci comerciale ale Adobe în Statele Unite şi/sau în alte ţări.

Produse conexe

  • Imagine frontală a imprimantei Canon Pixma Pro-200

    Imprimante foto profesionale

    PIXMA PRO-200

    Axată pe imprimarea vie a fotografilor color, versatilitate şi capacitate de utilizare, PIXMA PRO-200 este alegerea ideală pentru pasionaţii de fotografie şi fotografii în devenire.
  • Imprimante pentru acasă

    PIXMA TS7450a Series

    Un multifuncţional elegant pentru pasionaţii de tehnologie, cu diferite tipuri de imprimare creativă, plus tehnologie ADF pentru a simplifica procesul de copiere şi scanare a mai multor coli diferite.
  • Imprimante pentru acasă

    Seria PIXMA TS5350

    Prezentaţi-vă abilităţile creative cu gestionarea flexibilă a suporturilor, aplicaţiile creative interesante şi conexiunea perfectă cu smartphone-ul oferite de PIXMA seria TS5350.
  • PIXMA G640

    Imprimante pentru acasă

    PIXMA G640

    Primul multifuncţional din gama PIXMA G cu şase rezervoare reîncărcabile de cerneală pe bază de coloranţi, PIXMA G640 îmbină imprimarea la calitate foto fără egal cu posibilitatea de a produce volume mari la costuri extrem de scăzute.

Articole conexe

  • NOŢIUNI DE BAZĂ

    Fotografierea pentru a realiza imagini imprimate

    Şapte sfaturi esenţiale pentru a surprinde amintiri pe care le veţi păstra imprimate.

  • NOŢIUNI DE BAZĂ ALE EDITĂRII

    Cum se editează fotografiile speciale

    Perfecţionaţi-vă fotografiile ocaziilor speciale cu aceste sfaturi simple pentru editarea fotografiilor.

  • FOTOGRAFIA DE NUNTĂ

    Creaţi-vă propriul album foto de nuntă

    Este extrem de satisfăcător să vă creaţi propriul album foto de nuntă. Aflaţi cum să faceţi acest lucru cu sfaturile noastre profesioniste.

  • EDITAREA FOTOGRAFIILOR/POST-PRODUCŢIE

    Editarea imaginilor RAW cu DPP

    Aflaţi cum să vă editaţi, cizelaţi şi perfecţionaţi fotografiile RAW utilizând software-ul DPP de la Canon.