Fotografii cu mişcare: cum să surprindeţi mişcarea în fotografiile dvs.

Descoperiţi cum puteţi profita la maximum de tehnologia integrată în aparatul dvs. foto Canon pentru a crea fotografii surprinzătoare cu mişcare.
Un ciclist montan făcând salturi prin pădure, cu un fundal estompat.

De la copii şi animale de companie jucându-se în grădină, până la cascade curgătoare în peisaje, sporturi de acţiune şi multe altele, fotografia vă oferă oportunitatea de a surprinde viaţa în mişcare, într-o singură imagine.

În calitate de fotograf, aveţi două opţiuni principale. Puteţi îngheţa acţiunea pentru a surprinde un moment anume sau vă puteţi folosi de neclaritatea generată de mişcare pentru a oferi o senzaţie de mişcare şi viteză. Aparatul dvs. foto Canon oferă tehnologia necesară pe care o puteţi folosi pentru ambele abordări, după cum vom explica în continuare.

Înţelegerea timpului de expunere în fotografiile cu mişcare

Un vultur îşi ia zborul de pe creanga unui copac.

Timpul în care obturatorul este deschis se măsoară în secunde, sau mai degrabă, în fracţiuni de secundă. Dacă vreţi să vă asiguraţi că un obiect în mişcare este îngheţat în timp, obturatorul trebuie să fie deschis pentru foarte puţin timp. Dacă vreţi să introduceţi neclaritatea creativă, prelungiţi timpul în care obturatorul este deschis. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R7 cu obiectiv Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM la 1/5000 s, f/2,8 şi ISO 640. © Dani Connor.

Cel mai important factor în surprinderea mişcării în fotografiile dvs. este controlarea timpului de expunere al aparatului foto. Este indicat să testaţi şi să vă jucaţi cu timpii de expunere până găsiţi ce vi se potriveşte. Majoritatea aparatelor foto mirrorless EOS au un timp de expunere maxim fie de 1/4000 s, fie de 1/8000 s, în timp ce unele aparate foto EOS mirrorless vă oferă opţiunea de a folosi un obturator electronic pentru timpi de expunere şi mai scurţi. La celălalt capăt al scalei, timpii de expunere mari permit obiectelor în mişcare să prezinte o neclaritate naturală, care poate fi eficientă la oferirea unei senzaţii de mişcare.

Cum setaţi timpul de expunere pentru fotografiile cu mişcare

O pasăre mare zburând deasupra capului, cu aripile întinse.

Dacă vă simţiţi confortabil folosind carateristicile avansate ale aparatului dvs. foto EOS (Sistem electro-optic), experimentaţi cu modul Prioritate de timp de expunere (Tv). Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R7 cu obiectiv Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM la 1/2000 s, f/8 şi ISO 500. © Canon Inc.

Un balerin schimbând poziţia, braţele fiindu-i neclare din cauza mişcării.

Modul Prioritate de timp de expunere (Tv) poate fie să îngheţe, fie să redea în mod neclar mişcarea subiectului dvs. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 la 2 s, f/10 şi ISO 100. © Wanda Martin, Ambasador Canon

Modul de fotografiere Tv (valoarea timpului de expunere) al aparatelor foto mirrorless Canon este numit deseori Mod prioritate timp de expunere. Este perfect pentru fotografiile cu mişcare, deoarece puteţi selecta pur şi simplu timpul de expunere dorit, iar sistemul de măsurare al aparatului foto va ajusta automat deschiderea diafragmei pentru expunerea corectă.

În anumite condiţii de iluminare foarte intensă sau foarte scăzută, este posibil ca intervalul de timpi de expunere disponibili să fie limitat. Acest lucru înseamnă că atunci când fotografiaţi în condiţii de lumină insuficientă, nu veţi putea folosi timpi de expunere suficient de mici pentru a surprinde subiectul, iar în zilele luminoase, nu puteţi creşte timpul de expunere suficient de mult pentru a introduce neclaritatea creativă. Cel mai uşor mod de a rezolva această problemă este prin folosirea modului ISO automat al aparatului foto, în combinaţie cu modul Prioritate timp de expunere. Astfel, aparatul dvs. foto va seta automat sensibilitatea ca să puteţi fotografia cu timpi de expunere mai mici sau mai mari.

Cum să îngheţaţi acţiunea

O persoană într-un caiac albastru, pe creasta unui val.

Cu cât faceţi zoom mai mult pe un subiect, cu atât se va observa mai mult tremurul aparatului foto, aşa că veţi avea nevoie de un timp de expunere mai mic pentru a reduce la minimum acest efect. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 la 1/2700 s, f/4 şi ISO 100. © Samo Vidic, Ambasador Canon

Un pilot de deltaplan aterizează pe un lac, împroşcând cu apă pe măsură ce înaintează.

Pe lângă utilizarea unor timpi de expunere diferiţi, există şi alte tehnici pe care le puteţi folosi pentru a transmite senzaţia de mişcare. Identificaţi acţiunea principală a evenimentului. Fotografierea unui singur subiect este suficient de bună, însă doi subiecţi care se mişcă în tandem sprijină ideea de mişcare rapidă şi acţiune, la fel ca în această fotografie cu pilotul de deltaplan şi apa împroşcată. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 Mark II cu obiectiv Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM la 147 mm, 1/2000 s, f/4,5 şi ISO 400.

Un timp de expunere de 1/250 s ar trebui să fie suficient de mic pentru a îngheţa oamenii în mers, în timp ce 1/500 s este mai potrivit dacă subiectul se mişcă puţin mai rapid. Pentru obiecte mai rapide, cum ar fi maşinile în mişcare sau păsările în zbor, sunt de preferat timpii de expunere de 1/2000 s, 1/4000 sau mai scurţi. Este important să experimentaţi cu timpi de expunere diferiţi până găsiţi varianta cea mai potrivită – şi nu uitaţi să vă distraţi!

Un căţel mic surprins în aer, în timp ce aleargă spre un frisbee.

Când fotografiaţi animale mici sau copii, este mai uşor să menţineţi focalizarea dacă subiectul se află la cel puţin trei metri depărtare de aparatul foto. Dacă se apropie mai mult, este mult mai greu să-i puteţi urmări. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R8 cu obiectiv Canon RF100-400mm F5.6-8 IS USM la 214 mm, 1/1250 s, f/7,1 şi ISO 800.

O bicicletă montană care face un salt într-un peisaj urban.

Aici, mişcarea bicicletei montane a fost îngheţată cu un timp de expunere de 1/2000 s şi cu bliţul unui Speedlite EL-1, ceea ce a permis surprinderea emoţiei scenei. Fotografie realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 15-35mm F2.8 L IS USM la 15 mm, 1/2000 s, f/3,2 şi ISO 100.

Copiii mici şi câinii tind să se mişte mai repede şi de obicei, în mod imprevizibil, aşadar un timp de expunere de 1/1000 s ar trebui să fie suficient şi ar merge, de asemenea, pentru a fotografia atleţi.

Modul de fotografiere Kids and Pets (Copii şi Animale) oferit de multe dintre aparatele foto PowerShot foloseşte mai multe cadre de focalizare pentru a asigura faptul că sistemul de focalizare automată îşi face treaba urmărind subiecţii. Pentru aparatele foto EOS care nu includ modul Kids and Pets, utilizaţi modul Servo AF (autofocalizare continuă).

Modul Scenă sport, disponibil la majoritatea aparatelor foto Canon este un bun punct de pornire pentru îngheţarea acţiunilor rapide. Acesta schimbă parametrii de fotografiere ai aparatului foto pentru a favoriza timpi de expunere mici, precum şi urmărirea subiecţilor în mişcare cu modul Servo AF şi fotografiază serii de cadre multiple în modul de declanşare continuă. Cu toate acestea, pentru a crea neclaritatea generată de mişcare în fotografiile de sport, este mai bine să treceţi pe modul Tv (Prioritate timp de expunere) şi să setaţi timpul de expunere dorit.

Aparatele foto din Sistemul Canon EOS R includ Focalizarea automată pe ochi în modul de urmărire, ceea ce îi permite aparatului foto să identifice şi să fixeze focalizarea pe ochii subiectului, acesta fiind un mod fiabil de a urmări subiectul în timpul mişcării.

Cum să surprindeţi neclaritatea generată de mişcare

O stradă aglomerată în Japonia, cu oameni care se îndepărtează de aparatul foto, estompaţi.

Timpii de expunere mai mari vor face ca mişcarea să fie surprinsă în mod neclar. Fotografie realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 10-20mm F4L IS STM la 10 mm, 1/0 s, f/4 şi ISO 3200.

Timpii de expunere mici şi expunerea de lungă durată vă permit să creaţi neclaritatea generată de mişcare în fotografiile dvs. Din nou, viteza obiectului în mişcare va determina cât de mic trebuie să fie timpul de expunere.

Un timp de expunere de 1/30 s este potrivit pentru biciclete, în timp ce timpii de expunere între 1/60 s şi 1/125 s sunt potriviţi pentru maşini şi motociclete. Dacă vreţi să surprindeţi neclaritatea mişcării unei cascade, un timp de expunere relativ lung de 3-5 secunde ar fi cel mai potrivit. Acest lucru funcţionează bine şi pentru „estomparea” oamenilor care se plimbă, înlăturându-i astfel în mod eficient din fotografiile arhitecturale cu străzi sau puncte de atracţie aglomerate.

La lumina puternică a zilei, poate fi dificil să obţineţi un timp de expunere suficient de mare pentru a crea neclaritate generată de mişcare, chiar dacă folosiţi o deschidere mică a diafragmei. Pentru a depăşi acest obstacol, puteţi poziţiona un filtru cu densitate neutră (ND) în faţa obiectivului pentru a reduce cantitatea de lumină care ajunge la senzor, ceea ce vă permite să prelungiţi expunerea. Uneori, expunerea ar putea depăşi 30 de secunde. În acest caz, selectaţi modul manual al aparatului foto şi folosiţi setarea Bulb.

Cum să surprindeţi mişcarea prin redare accelerată

Când puteţi controla viteza, puteţi da cu adevărat frâu liber creativităţii filmând. Fotografierea cu redare accelerată surprinde un număr de cadre la intervale regulate pentru a oferi o senzaţie de accelerare a mişcării sau timpului. Va trebui să realizaţi o secvenţă de fotografii la intervale regulate – aflaţi mai multe în ghidul nostru despre redarea accelerată.

Majoritatea aparatelor foto din sistemul EOS R au chiar un mod integrat pentru filmare cu redare accelerată, pentru a simplifica şi mai mult realizarea unor videoclipuri remarcabile.

Cum să creaţi mişcare folosind neclaritatea generată de zoom

O fotografie neclară cu frunze roşii.

Crearea neclarităţii generate de mişcare este în mod evident o provocare dacă subiectul este static. Cu toate acestea , puteţi crea o neclaritate interesantă folosind orice obiectiv cu zoom.

Selectaţi modul de fotografiere Tv şi alegeţi un timp de expunere între 1 şi 4 secunde. Faceţi zoom şi focalizaţi automat cu o atingere uşoară a butonului declanşatorului. Apoi, apăsaţi complet butonul declanşatorului pentru a porni expunerea, iar pe la jumătate, faceţi zoom out folosind inelul de zoom al obiectivului. Încercaţi să finalizaţi schimbarea setării de zoom în acelaşi timp cu terminarea expunerii. Alternativ, puteţi începe cu obiectivul setat pe zoom out, iar apoi faceţi zoom în timpul expunerii.

Cum să surprindeţi dâre de lumină

Dâre lungi de lumină roşie şi albă în mişcare pe o stradă de oraş.

Surprinderea dârelor de lumină de-a lungul unei străzi de oraş a fost posibilă datorită unei expuneri prelungite. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 Mark II cu obiectiv Canon RF 28-70mm f/2.8 IS USM la 58 mm, 3,2 s, f/14 şi ISO 100.

Surprinderea dârelor de lumină create de vehicule în mişcare este un mod grozav de a oferi o senzaţie de mişcare. Pe întuneric, supraexpunerea este puţin probabilă, aşadar puteţi folosi o expunere Bulb, iar apoi lăsaţi obiectivul deschis pentru câteva minute dacă este necesar, pentru a surprinde multe dâre de lumină în fotografie. Asiguraţi-vă doar că aparatul foto este montat pe un trepied, sau pe un alt suport solid şi lipsit de vibraţii.

Un alt truc este acela de a utiliza un bliţ pentru a lumina un vehicul în mişcare, astfel, pe lângă surprinderea dârelor de lumină, maşina, motocicleta, trenul sau chiar şi bicicleta, vor fi expuse frumos. Va trebui să setaţi bliţul pe modul de sincronizare cu a doua perdea, astfel încât acesta va fi declanşat la sfârşitul expunerii, nu la început. Cu un bliţ obişnuit sincronizat cu prima perdea, va părea că dârele de lumină se prelungesc în faţa vehiculului în mişcare şi nu în spatele său.

Cum să panoramaţi cu aparatul foto

Doi motociclişti pe motociclete de teren, mergând cu viteză pe un câmp.

Panoramarea aparatului foto astfel încât să urmărească subiecţii în mişcare va produce un fundal estompat, făcând ca acţiunea să pară mai dinamică. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 Mark II cu obiectiv Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM la 242 mm, 1/40 s, f/16 şi ISO 160.

Când lucraţi cu timpi de expunere mai mici pentru a crea neclaritatea generată de mişcare, mişcarea aparatului foto este întotdeauna un pericol, în special în cazul teleobiectivelor, ceea ce provoacă şi neclaritatea subiectului principal. Stabilizarea imaginii poate fi de ajutor. Unele obiective Canon IS (cu stabilizator de imagine) detectează automat panoramarea, şi aplică corecţii numai planului vertical atunci când panoramaţi orizontal.

Alte obiective Canon IS au moduri duble comutabile de stabilizare a imaginii, modul 1 fiind pentru fotografiere statică, iar modul 2 pentru panoramare. Unele obiective, cum ar fi Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM, au chiar şi un al treilea mod de stabilizare comutabil, care aplică stabilizare numai în timpul expunerii. Acest lucru uşurează urmărirea obiectelor care se mişcă în mod imprevizibil în vizor.

Aparatele foto precum Canon EOS R7 şi EOS R6 Mark II dispun la rândul lor de stabilizare integrată a imaginii (IBIS). Aceasta funcţionează în tandem cu stabilizatoarele de imagine ale obiectivelor stabilizate optic, pentru o performanţă de stabilizare şi mai bună.

Citiţi ghidul nostru Trucuri de panoramare pentru fotografiile de acţiune pentru mai multe informaţii.

Cum să adăugaţi mişcare cu expuneri multiple

O fotografie cu expunere multiplă a unei persoane pe bicicletă, făcând o săritură în faţa unei clădiri din beton.

O imagine cu expunere multiplă creată folosind fotografierea continuă, o modalitate utilă de a surprinde acţiunea în desfăşurare. Fotografie realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv RF 24-70mm F2.8 L IS USM la 1/1600 s, f/3,2 şi ISO 200.

Majoritatea aparatelor foto din sistemul EOS R dispun de o funcţie de expunere multiplă. O puteţi folosi în combinaţie cu modul de fotografiere continuă pentru a surprinde mai multe faze ale acţiunii într-un singur cadru. Veţi obţine cele mai bune rezultate dacă există o diferenţă clară între subiect şi fundal, de exemplu, un subiect luminos pe un fundal întunecat sau invers. Pentru mai multe informaţii, consultaţi ghidul nostru despre fotografierea cu expunere multiplă (disponibil în anumite limbi).

Altă opţiune este folosirea unui bliţ sau Canon Speedlite. Declanşarea unei serii de bliţuri în timpul unei expuneri de lungă durată poate surprinde un obiect în mişcare în diferite puncte ale traiectoriei sale, pe un fundal static.

Mişcaţi aparatul foto pentru a face clipurile video mai interesante

Filmările pot deveni mult mai dinamice dacă mişcaţi aparatul foto în timpul înregistrării, în loc de a-l ţine montat pe un trepied. Multe dintre aparatele foto mirrorless Canon din sistemul R dispun de IS digital pentru filme. Acesta este o formă de stabilizare electronică a imaginii numai pentru filmări, care compensează mişcarea aparatului foto şi oferă rezultate mult mai stabile. De asemenea, poate funcţiona în combinaţie cu stabilizarea optică a imaginii din obiective şi stabilizatorul de imagine integrat de pe aparatele foto Canon EOS R5 Mark II şi R6 Mark II.


Articol scris de Matthew Richards

Produse conexe

  • Aparate foto mirrorless

    EOS R6 Mark II

    Fotografii sau videoclipuri, acţiune sau portret – combinând performanţa cu calitatea imaginii, EOS R6 Mark II vă permite să vă dezvoltaţi creativitatea
  • Aparate foto mirrorless

    EOS R8

    Avansaţi la fotografii şi filme full frame şi realizaţi-vă ambiţiile creative.
  • Aparate foto mirrorless

    EOS R7

    Exploraţi natura sălbatică cu un aparat foto care oferă o viteză şi o calitate a imaginii senzaţionale într-un corp APS-C portabil, proiectat pentru viitor.
  • Aparate foto mirrorless

    EOS R100

    Creaţi amintiri perfecte la calitate excepţională cu acest aparat foto EOS R intuitiv, care este întotdeauna pregătit.
  • Obiective RF

    RF 28-70mm F2.8 IS STM

    Un obiectiv cu zoom f/2,8 de 28-70 mm mic, rapid şi uşor pentru aparate foto full-frame, cu IS şi etanşare la intemperii. Excelent pentru călătorii, portrete şi creativitate în fiecare zi.
  • Accesoriu Speedlite

    Speedlite EL-10

    Un bliţ Speedlite inteligent şi versatil pentru control şi creativitate sporite

Articole conexe

Sfaturi privind timpul de expunere

Familiarizaţi-vă cu timpul de expunere cu ghidul nostru pentru începători şi obţineţi fotografii de acţiune mai bune.

Fotografia cu panoramare pentru începători

Descoperiţi cum să folosiţi panoramarea pentru fotografii de acţiune mai bune cu aceste sfaturi.

Cum puteţi realiza filme cu redare accelerată acasă

Modul Film cu redare accelerată face mai uşoară ca niciodată dezvăluirea unei lumi ascunse, în mişcare.

5 sfaturi de top pentru fotografierea cu redare accelerată a peisajelor

Aduceţi peisajele la viaţă cu aceste sfaturi de top pentru fotografia cu redare accelerată.