Fotografia alb-negru de bună calitate are o trăsătură atemporală, care pur şi simplu nu poate fi transmisă prin imaginile color, adăugând în acelaşi timp dramatism, emoţii şi pasiune. Prin urmare, este întotdeauna utilizată în portretistică şi fotografia de nuntă. Însă şi imaginile monocrome (care conţin o singură culoare) pot fi extraordinare pentru accentuarea formei, texturii, a tonurilor şi detaliilor, făcând atât negrul cât şi albul la fel de potrivite pentru peisaje şi fotografia de arhitectură, fotografia de acţiune şi de sport şi multe altele.
Crearea unei imagini alb-negru impresionante poate fi percepută uneori ca o provocare, deoarece suntem atât de obişnuiţi să vedem lumea în culori. Mai jos veţi găsi mai multe sfaturi de specialitate, care vă vor ajuta să vă perfecţionaţi stilul fotografic.
FOTOGRAFIA ALB-NEGRU
Modernă şi atemporală: exprimaţi-vă creativitatea cu fotografia alb-negru
Ce este fotografia alb-negru?
Există două opţiuni de a crea fotografii alb-negru: puteţi fotografia color şi converti imaginea în alb-negru în etapa de post-producţie sau puteţi selecta opţiunea Monocrom din meniul Stil de imagine al aparatului foto, ceea ce vă va permite să vedeţi cum va arăta imaginea pe ecranul LCD sau prin vizorul electronic al aparatului foto.
Reţineţi că este posibil ca o imagine care arată bine în culori să nu fie potrivită pentru alb-negru şi invers. Spre exemplu, florile roşii ies în evidenţă pe un fundal verde atunci când sunt fotografiate color. Însă dacă fotografiaţi acelaşi subiect în monocrom, veţi constata că roşul şi verdele sunt convertite în nuanţe de gri similare.
Prin exersare, veţi învăţa să „vedeţi” monocrom, însă vă puteţi accelera procesul de învăţare. În general, veţi observa că pentru acelaşi subiect imaginile alb-negru vor necesita mai mult contrast decât cele color. Fotografiaţi acelaşi subiect de două ori, prima dată color şi apoi alb-negru şi comparaţi imaginile.
Pentru fotografia alb-negru se recomandă să fotografiaţi în format RAW , deoarece acesta oferă mai multe posibilităţi de ajustare a imaginii decât pentru fişierele JPEG atunci când folosiţi software-ul Canon Digital Photo Professional (DPP). De asemenea, configurându-vă aparatul foto să salveze fişiere RAW, veţi putea salva toate informaţiile despre culori ale imaginii, chiar dacă fotografiaţi monocrom.
5 sfaturi despre fotografia alb-negru
- Utilizaţi o deschidere mică a diafragmei şi o valoare ISO cât mai mică
- Verificaţi histogramele aparatului foto
- Încercaţi cu diverse filtre
- Fotografiaţi în format RAW şi verificaţi opţiunile aparatului foto
- Accentuaţi contrastul din imaginile dumneavoastră alb-negru
Deseori preferate pentru fotografia de nuntă, imaginile alb-negru pot accentua impresia de emoţie şi dramatism. De asemenea, monocromul poate avea ca efect concentrarea atenţiei pe expresiile faciale, precum şi accentuarea detaliilor şi formelor elementelor-cheie, de la obiecte mici precum verighetele şi pantofii, până la rochia de mireasă şi chiar întreaga locaţie.
Fotografia alb-negru are în general rezultate bune în portretistică. Acest lucru se poate datora faptului că multe portrete emblematice din secolul trecut sunt monocrome şi suntem obişnuiţi cu stilul. Adăugarea luminii laterale este deosebit de utilă, deoarece oferă un contrast puternic între zonele luminoase şi cele întunecate.
Fotografia de natură şi viaţă sălbatică alb-negru
Multe imagini cu peisaje se bazează pe albastrul intens al cerului sau nuanţele calde de roşu produse de soarele la apus. La fel, multe imagini cu natura depind de nuanţele naturale şi intense ale animalelor şi vieţii sălbatice. Peisajele alb-negru transmit un sentiment diferit, deseori asociat cu atmosferă şi dramatism, iar imaginile monocrome cu natura pot fi utilizate şi pentru a accentua detaliile minunate pe care le observăm la animale, insecte şi plante.
Abilitatea de a şti ce imagini să convertiţi în alb-negru este un talent. În principiu, doriţi să „adăugaţi” ceva prin îndepărtarea culorilor, aşa că întrebaţi-vă cum se va îmbunătăţi imaginea dacă o prezentaţi în monocrom.
Căutaţi fotografii care nu depind de culori pentru a crea interes sau în care culoarea distrage atenţia de la subiect. Scenele cu peisaje care au o anumită atmosferă sau intensitate generată de lumini şi umbre sunt perfecte, deoarece acestea vor fi accentuate de contrastul dramatic oferit de efectul monocrom. Fotografii de natură ar trebui să caute tipare şi detalii care pot fi aduse în prim-plan prin îndepărtarea culorii, cum ar fi scoarţa veche a unui copac sau textura splendidă a penelor unei păsări.
Fotografia de peisaje şi de arhitectură alb-negru
Peisajele sunt potrivite pentru fotografia alb-negru, mai ales când există puţine culori în scenă – fără nuanţe de verde intens şi câteva flori roşii sau galbene. Vă puteţi concentra pe formele copacilor desfrunziţi, ale pereţilor din piatră şi clădirilor. Compoziţia şi contrastul devin elementele-cheie ale imaginii.
Grila cu regula treimilor – care poate fi vizualizată prin vizorul electronic (EVF) al aparatelor foto mirrorless Canon, precum Canon EOS RP şi Canon EOS R6 şi care poate fi aplicată pe ecranul din spate al aparatelor foto EOS DSLR în modul Vizualizare live – este extrem de utilă în fotografia alb-negru, având puţine culori care să distragă atenţia. Poziţionând subiectul principal într-un punct în care una dintre liniile orizontale se intersectează cu liniile verticale veţi îmbunătăţi compoziţia.
Fotografiile de arhitectură sunt deseori realizate monocrom, pentru a accentua forma clădirilor. De asemenea, posibilitatea de contrast mărit oferită de fotografiile alb-negru spre deosebire de cele color oferă subiectului un aspect frumos. Aceste fotografii sunt adesea realizate dimineaţa devreme, în parte pentru a evita distragerile cauzate de trafic şi persoane, dar şi pentru a profita de lumina soarelui situat jos pe cer. Această lumină proiectează umbre lungi şi poate produce efecte estetice atrăgătoare când cade pe pietre brute sau beton brut. Ca atmosfera, texturile sunt adeseori îmbunătăţite în mare măsură de simplitatea albului şi negrului.
Fotografia pe timp de noapte merită încercată atât în alb-negru cât şi în culori. Adeseori, galbenul strălucitor al felinarelor stradale sau lumina lunii pline însufleţesc locaţia. Alternativ, s-a demonstrat că textura şi tiparele dintr-o scenă îmbunătăţesc efectul monocrom. Iar dacă doriţi să transmiteţi senzaţia de forme, umbre şi lumini impresionante, albul şi negrul vă ajută să evitaţi problemele cauzate de diversele surse de lumină care au temperaturi de culoare diferite.
Fotografia de sport şi de acţiune alb-negru
Prin natura lor, scenariile sportive şi de acţiune sunt deseori pline de culori – atât de multe, încât persoana sau obiectul de interes pe care încercaţi să le fotografiaţi se pierd în scenă. Conversia în alb şi negru poate elimina toate distragerile, îmbunătăţind în acelaşi timp expresiile de pe feţele oamenilor.
Scenele cu contrast ridicat arată bine în alb şi negru, imaginile realizate în lumina puternică a soarelui produc umbre întunecate şi zone foarte luminoase. Acestea sunt foarte utile în imaginile alb-negru, iar efectele pot fi accentuate în etapa de post-producţie, pentru a crea imagini pline de dramatism.
Utilizarea filtrelor pentru fotografia alb-negru
Pentru fotografia alb-negru se folosesc deseori filtrele obiectivului pentru a modifica nuanţele din imagine. Spre exemplu, filtrele galben şi roşu absorb lumina albastră, iar astfel cerul albastru pare mai întunecat.
În acest mod, pe lângă faptul că scena va fi mai plină de dramatism, va creşte şi contrastul dintre norii albi şi cer. Alternativ, aparatele foto digitale Canon EOS dispun adesea de un efect filtru în setările pentru Stilul de imagine. Puteţi selecta galben, roşu, portocaliu sau verde pentru a modifica nuanţele monocrome astfel încât să simulaţi efectul filtrelor, accentuând culori specifice prin care acestea să devină mai luminoase sau mai întunecate.
Conţinutul recomandat al kitului pentru fotografia alb-negru
De cele mai multe ori, imaginile alb-negru impresionante au contrast ridicat. Din acest motiv, este important ca aparatul foto să aibă un interval dinamic bun, astfel încât să poată menţine detaliile atât în zonele foarte luminoase, cât şi în cele foarte umbrite. Indiferent de numărul de megapixeli, de obicei un aparat full-frame va oferi un interval dinamic mai bun decât un model APS-C; astfel, aparatele precum Canon EOS RP, EOS R6 şi EOS 6D Mark II sunt îndeosebi potrivite în acest scop. Dar chiar şi aparatele foto cu senzor mai mic decât full-frame, precum Canon EOS M50 Mark II şi PowerShot G7 X Mark III, pot realiza fotografii alb-negru superbe, chiar dacă au senzori de imagine mai mici în termeni de dimensiuni fizice.
Toate aceste aparate foto pot realiza imagini în modul de calitate RAW, cu o adâncime de culoare de 14 biţi. Astfel se obţine un interval dinamic mult mai mare decât cu modul JPEG pe 8 biţi, ceea ce oferă o libertate mult mai mare de a modifica luminozitatea şi a mări contrastul în timpul editării imaginilor într-un program precum DPP.
Stilul de imagine Monocrom disponibil pe toate aceste aparate foto oferă beneficii suplimentare precum posibilitatea de a aplica filtre digitale în etapa de fotografiere, cum ar fi galben, portocaliu, verde sau roşu, pentru a perfecţiona progresiv contrastul şi efectul dramatic al cerului albastru cu nori. Sunt disponibile şi efecte de nuanţare, cum ar fi Sepia, pentru crearea unui aspect antic. Unul dintre avantajele aparatelor foto mirrorless este că puteţi previzualiza filtrul şi efectele de nuanţare direct prin vizor în timp de fotografiaţi. Previzualizarea este disponibilă şi pe ecranul din spate al unui aparat foto DSLR dacă fotografiaţi în modul Vizualizare live.
Aparatele EOS mirrorless sau DSLR vă oferă avantajul de a monta obiectivul ideal pentru orice scenariu de fotografiere specific. Obiectivele cu zoom precum Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM şi RF 24-105mm F4L IS USM vă oferă libertatea de a fotografia cu o gamă vastă de distanţe focale, fără a fi necesar să schimbaţi obiectivele. Totuşi, obiectivele „mai rapide” cu distanţă focală fixă, precum Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 50mm F1.8 STM şi RF 85mm F2 MACRO IS STM oferă timpi de expunere mai scurţi în condiţii de lumină redusă, astfel încât să puteţi surprinde mişcarea fără a fi nevoie să creşteţi setarea ISO prea mult, ceea ce este benefic pentru fotografia alb-negru, deoarece menţine la minim nivelul de zgomot din imagine. De asemenea, puteţi folosi o profunzime a câmpului mai mică, pentru a izola subiectul dintr-o scenă şi a reduce distragerea cauzată de un fundal aglomerat.
Adesea, imaginile alb-negru cu impact conţin detalii foarte mici şi textură bogată. Pentru a le putea menţine pe acestea în timpul fotografierii cu aparatul în mână, funcţia eficientă de stabilizare a imaginii poate fi un avantaj esenţial. Toate obiective cu „IS” de la Canon enumerate mai sus dispun de stabilizare optică a imaginii, iar cele două obiective Macro IS au un „stabilizator de imagine hibrid” care este mai eficient la fotografierea de prim-planuri. Canon EOS R6 are un sistem de stabilizare a imaginii integrat (IBIS) pe 5 axe, care oferă stabilizare echivalentă cu până la 8 stopuri atunci când este utilizat cu un obiectiv compatibil. De asemenea, EOS R6 vă ajută să păstraţi cu adevărat claritatea chiar şi în cele mai complexe fotografii, cu ajutorul sistemului de focalizare automată de generaţie viitoare.
Articol scris de Matthew Richards
Produse conexe
-
Aparate foto mirrorless
EOS R6
Indiferent ce şi cum fotografiaţi, EOS R6 vă permite să vă folosiţi creativitatea în moduri la care nu v-aţi fi gândit că sunt posibile. -
Aparate foto mirrorless
EOS RP
Un aparat foto mirrorless full-frame mic, uşor şi intuitiv, conceput pentru fotografie de călătorie şi de fiecare zi. -
Compact digital
PowerShot G7 X Mark III
Un aparat foto conectat care capturează imagini video şi fotografii superbe pe care urmăritorii dumneavoastră de pe reţelele sociale le vor iubi. -
Obiective RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Obiectivul de zi cu zi ideal pentru pasionaţii de aparate foto mirrorless full frame. Simplu de utilizat, RF 24-105mm F4-7.1 IS STM este uşor, compact şi gata să vă ducă fotografia la următorul nivel. -
Obiective RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Obiectiv MACRO f/1,8 de 35 mm, cu deschidere rapidă a diafragmei, pentru perspectivă grandangulară, focalizare la distanţă redusă şi stabilizator de imagine hibrid. -
Obiectiv standard
RF 50mm F1.8 STM
Un obiectiv RF de 50 mm cu distanţă focală fixă, compact, silenţios şi uşor, având o deschidere mare a diafragmei, de f/1,8, perfect pentru valorificarea viziunii dumneavoastră creative.
Articole conexe
-
FOTOGRAFIA DE NATURĂ
Natură în alb şi negru
Creaţi imagini alb-negru incredibile cu natură folosind PowerShot G7 X Mark III.
-
FOTOGRAFIA ALB-NEGRU
Fotografierea alb-negru cu expunere prelungită
Descoperiţi cum Stephen McNally capturează fotografii enigmatice cu expunere prelungită în alb-negru.
-
FOTOGRAFIA ALB-NEGRU
Surprindeţi lumea în monocrom
Fotograful daltonist Chris Ward explică modul de a crea imagini care se concentrează pe detaliile mai fine.
-
FOTOGRAFIA DE FAMILIE
11 sfaturi pentru fotografia de familie
Descoperiţi sfaturi şi trucuri pentru realizarea de portrete de familie incredibile cu ambasadoarea Canon Helen Bartlett.