Pentru a fotografia ca un profesionist, aveţi nevoie de echipamentul potrivit. Însă, cu o mulţime de opţiuni de aparate foto şi obiective disponibile acum datorită progresului rapid al tehnologiei aparatelor foto, cum puteţi şti care este cel mai potrivit pentru nevoile dumneavoastră?
Fie că sunteţi absolvent aflat la început în domeniu, amator entuziast dornic să vă extindeţi teritoriul sau un tânăr profesionist care îşi doreşte să avanseze în carieră, unul dintre cele mai importante aspecte de luat în considerare este tipul de fotografie pe care doriţi să-l urmaţi. Un fotograf de documentare care poate că trebuie să lucreze silenţios şi discret în diverse medii va avea necesităţi diferite în materie de echipamente faţă de un fotograf de modă, spre exemplu, care lucrează cu modele profesioniste în scenarii gândite cu atenţie.
Alt factor important este capacitatea unui aparat foto de a înregistra videoclipuri. „Devine o unealtă din ce în ce mai importantă”, spune specialistul în produse Canon Europe, Mike Burnhill. „De exemplu, videoclipurile reprezintă o parte esenţială a platformelor de socializare, iar abilităţile de a realiza atât fotografii, cât şi videoclipuri cresc semnificativ şansele de a lucra în industria foto.”
În acest articol, trei tineri profesionişti, specializaţi în domenii diferite, fiecare având propria poveste unică despre cum s-a lansat în domeniu, discută despre aparatele foto şi obiectivele Canon pe care le folosesc şi motivul pentru care acestea sunt ideale pentru stilul pe care l-au ales. Aceştia sunt: fotograful de modă şi de portrete din Nigeria Emmanuel Oyeleke, fotografa de documentare de origine germană şi rusă Nanna Heitmann şi Ingo Leitner din Austria, parte din echipa de fotografie din două persoane Carmen şi Ingo. Perspectivele lor personale sunt însoţite de sfaturile profesioniste oferite de Mike Burnhill.
Fotografiaţi ca un profesionist: kitul esenţial cu care vă puteţi perfecţiona fotografia
Cel mai bun kit pentru fotografia de modă
Fost jucător profesionist de Scrabble care s-a îndrăgostit de fotografie în timpul turneelor din întreaga lume, Emmanuel Oyeleke a câştigat mai multe premii, printre care şi Fotograful anului ASFA Fashion în 2019. În mare parte autodidact, s-a lansat în domeniu fotografiind nunţi (unele cu 3000 de invitaţi) în ţara sa natală Nigeria, după care a trecut la fotografia de stil de viaţă, iar acum realizează periodic editoriale frumoase şi îndrăzneţe pentru cele mai importante reviste de modă din Africa, precum şi lucrări comerciale pentru mărci precum Coca-Cola şi Unilever.
„Am început să folosesc sistemul EOS R în 2018 şi pentru mine a fost o revelaţie”, spune el. „Nu trebuie să vă faceţi griji pentru partea tehnică, deoarece aparatele foto pur şi simplu oferă rezultate, oferindu-vă libertatea de a fi creativ, fără restricţii”. Foloseşte în principal Canon EOS R5, de când a fost lansat, în 2020. „Senzorul de 45 MP surprinde o cantitate imensă de informaţii şi îmi oferă posibilitatea de a decupa, păstrând în acelaşi timp rezoluţia ridicată a imaginii.”
„Dacă aveţi bugetul necesar, aş spune că EOS R5 este ideal pentru industria modei, însă dacă bugetul este o problemă, aş recomanda EOS R6, deoarece face aproape tot ce face R5, numai că la rezoluţie mai mică.”
„Deşi fotografia de modă se concentrează pe haine, când privim imaginile cu oameni, de obicei ne atrag mai întâi feţele, aşa că urmărirea feţei/ochilor disponibilă pe EOS R5 şi EOS R6 este importantă”, adaugă Mike Burnhill. „Printre caracteristici utile pentru activitatea în domeniul modei se numără ecranul tactil cu unghi variabil, care vă permite să fotografiaţi din diferite unghiuri, oferind imagini interesante şi dinamice.”
Obiectivele preferate ale lui Emmanuel sunt Canon RF 50mm F1.2L USM şi RF 85mm F1.2L USM şi le recomandă pe amândouă celor care studiază fotografia de modă. „Sunt precise, rapide, foarte bine construite şi merită investiţia – un obiectiv bun va rezista mulţi ani”, spune el încântat.
„Sunt obiective excelente pentru a fotografia orice, de la fotografii care surprind întregul subiect la portrete, cu o perspectivă măgulitoare”, confirmă Mike. „Cealaltă alternativă ar fi un obiectiv cu zoom, precum RF 24-70mm F2.8L IS USM sau EF 24-70mm f/2.8L II USM montat cu un adaptor.”
Cel mai bun kit pentru fotografia de documentare
Fotografa de documentare Nanna Heitmann s-a născut în 1994 în Germania şi şi-a cumpărat primul aparat DSLR, un Canon EOS 400D (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS 850D), când avea 14 ani. În copilărie o inspirau imaginile pe care le vedea în revista National Geographic şi apoi a urmat cursuri de fotojurnalism şi fotografie de documentare la Universitatea de Ştiinţe Aplicate şi Arte din Hanovra. De atunci, lucrările ei au fost publicate în revista National Geographic, în revista TIME şi de Volkskrant, dar nu numai. În 2019, a fost invitată să devină membru nominalizat al Magnum.
În ultimii ani, Nanna, care lucrează în principal la proiecte pe termen lung, cum ar fi documentarea comunităţii din jurul ultimei mine de cărbuni din Germania, a folosit Canon EOS R şi Canon EOS R5. „Înainte, utilizam Canon EOS 5D Mark III, dar acum îmi place foarte mult să lucrez cu aparatele foto mirrorless Canon”, spune ea. „Deoarece transport echipamentul o zi întreagă, este mult mai bine să lucrez cu un aparat foto mai uşor.”
Nanna spune că inovaţiile introduse pe EOS R şi EOS R5, inclusiv focalizarea automată la lumină scăzută de până la -6 EV, oferă multe avantaje pentru activitatea de realizare a documentarelor. „Sensibilitatea la lumină scăzută este importantă atunci când lucraţi fără bliţ în condiţii de lumină scăzută, iar modul de fotografiere silenţioasă al aparatului foto vă permite să lucraţi discret”, spune ea. „Aş recomanda cu siguranţă atât EOS R, cât şi EOS R5 studenţilor fotografi de documentare”.
Pentru cei cu un buget mai redus, poate fi bun şi un alt aparat foto din sistemul EOS R, cum ar fi EOS RP. „Este un aparat foto mai mic şi mai uşor şi are o mulţime de funcţii excelente, inclusiv modul de fotografiere silenţioasă şi, precum alte aparate foto din sistemul EOS R, este complet compatibil cu obiectivele EF”, spune Mike.
„Dacă bugetul vă permite să cumpăraţi un aparat foto EOS R6, capabilităţile sale impresionante la lumină scăzută vă vor ajuta să faceţi faţă unei game vaste de condiţii de iluminare, iar cu urmărirea feţei/ochilor nu trebuie să vă mai faceţi griji cu privire la focalizare, putând astfel să vă concentraţi pe sincronizare, compoziţie şi expresii.”
Deoarece Nannei îi place să se apropie de oameni când îi fotografiază, foloseşte aproape întotdeauna obiectivele Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM şi RF 50mm F1.2L USM. „Aceste două obiective sunt tot ce am nevoie”, spune ea. „Prefer obiectivele cu distanţă focală fixă în locul obiectivelor cu zoom, deoarece te fac să te mişti şi să lucrezi mai mult la imagini.”
Mike este de acord că aceste două obiective reprezintă combinaţia perfectă. „Distanţele focale de 35 mm şi 50 mm au fost mereu preferate pentru realizarea de documentare şi reportaje, deoarece oferă o perspectivă naturală”, spune el. „Obiectivul RF 35mm F1.8 Macro IS STM este mic, la un preţ rezonabil şi are un stabilizator de imagine echivalent cu 5 stopuri, pentru fotografii clare realizate cu aparatul foto în mână.”
Cel mai bun kit pentru fotografia de nuntă
Carmen şi Ingo Leitner s-au cunoscut în 2003, pe o plajă din Italia. După ce şi-au descoperit pasiunea comună pentru fotografie în timp ce călătoreau împreună, au început să fotografieze nunţi ale membrilor familiei şi prietenilor, după care au făcut pasul hotărâtor şi şi-au deschis propria afacere în 2009.
Echipa formată din soţ şi soţie, care şi-au început cariera ca inginer tehnic şi respectiv machior, fotografiază de atunci nunţi în unele dintre cele mai frumoase locaţii din lume. Primul lor DSRL, pe care încă îl mai au, a fost un EOS 350D (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS 850D), iar acum utilizează aparate foto EOS R5 şi EOS R6, deseori lucrând simultan, unul realizând fotografii, iar celălalt filmând.
„Pentru noi, cea mai importantă caracteristică este sistemul de focalizare extrem de precis, disponibil atât pe EOS R5, cât şi pe EOS R6”, spune Ingo. „Chiar şi cu diafragma obiectivului larg deschisă, imaginile sunt incredibil de clare. Celălalt mare avantaj, care se aplică şi pentru videoclipuri, îl reprezintă stabilizarea încorporată a imaginii (IBIS), care oferă o stabilizare echivalentă cu până la 8 stopuri cu anumite obiective, ceea ce înseamnă că nu avem nevoie de trepiede sau monopiede.”
Pentru cei care îşi doresc să lucreze ca fotografi de nuntă, Ingo consideră că EOS R5 merită cu certitudine investiţia. „Dacă nu aveţi nevoie de fişiere de 45 MP, veţi beneficia de performanţe foarte bune şi cu EOS R6”, adaugă el.
„Cele mai mari două avantaje ale acestor aparate foto pentru fotografia de nuntă sunt urmărirea feţei/ochilor şi funcţia de fotografiere silenţioasă, care vă permite să realizaţi fotografii fără ca oamenii să îşi dea seama, în special în locaţii liniştite”, adaugă Mike. „De asemenea, acestea sunt aparate foto hibride, care pot înregistra videoclipuri până la 8K RAW şi 4K la 120p pe EOS R5 şi 4K UHD până la 60p pe EOS R6.”
Carmen şi Ingo folosesc în principal obiectivele Canon EF 35mm f/1.4L II USM, RF 50mm F1.2L USM şi RF 85mm F1.2L USM, plus RF 28-70mm F2L USM. Pentru debutanţii în fotografia de nuntă, Ingo recomandă: „Aş sugera un obiectiv de 35 mm şi 50 mm, cu deschideri maxime largi ale diafragmei – obiective din seria L dacă vă puteţi permite.”
„Când sunteţi la început ca fotograf de nuntă, un obiectiv universal cu zoom, cum ar fi RF 24-105mm F4L IS USM, este extrem de util. Este un obiectiv care poate face câte puţin din toate”, sugerează Mike. „Îl puteţi şi combina cu un RF 50mm F1.8 STM sau un EF 85mm f/1.8 USM – ceva rapid, mic şi luminos. Astfel, veţi putea să creaţi diverse tipuri de imagini, spre exemplu, folosind cea mai mare deschidere a diafragmei pentru a diferenţia un subiect de fundal. Cu un obiectiv cu zoom şi un obiectiv rapid cu distanţă focală fixă, veţi fi pregătiţi pentru majoritatea situaţiilor.”
Indiferent de calea pe care alegeţi să o urmaţi – fotografia de modă, fotografia portret, fotografia de documentare, fotografia de nuntă sau multe altele – investiţia în echipamente este o investiţie în viitorul dumneavoastră. Aventura dumneavoastră ca fotograf profesionist începe aici...
Articol scris de David Clark
Produse conexe
-
Aparate foto mirrorless
EOS R
Aparat foto mirrorless full frame care oferă noi oportunităţi creative fotografilor şi realizatorilor de film. -
Aparate foto mirrorless
EOS RP
Un aparat foto mirrorless full-frame mic, uşor şi intuitiv, conceput pentru fotografie de călătorie şi de fiecare zi. -
Aparate foto mirrorless
EOS R6
Indiferent ce şi cum fotografiaţi, EOS R6 vă permite să vă folosiţi creativitatea în moduri la care nu v-aţi fi gândit că sunt posibile. -
Obiective RF
RF 24-70mm F2.8L IS USM
Oferiţi fotografiilor mirrorless full frame un aspect profesional cu un zoom de 24-70 mm cu deschidere rapidă a diafragmei şi stabilizare a imaginii în 5 trepte. -
Obiective pentru EOS R
RF 24-105mm F4L IS USM
Obiectiv cu zoom f/4 de 24-105 mm din seria L, uşor şi versatil, cu focalizare automată rapidă şi silenţioasă şi stabilizare a imaginii în 5 trepte. -
Obiective RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Obiectiv MACRO f/1,8 de 35 mm, cu deschidere rapidă a diafragmei, pentru perspectivă grandangulară, focalizare la distanţă redusă şi stabilizator de imagine hibrid. -
Obiective pentru EOS R
RF 50mm F1.2L USM
Obiectiv f/1,2 de 50 mm cu distanţă focală fixă pentru claritate excepţională, dar şi performanţă remarcabilă la lumină redusă. -
Obiective pentru EOS R
Mount Adapter EF-EOS R
Adaptorul de montură standard EF-EOS R permite folosirea fără probleme a obiectivelor EF şi EF-S pe aparatele foto EOS R.