Cum să realizaţi fotografii macro incredibile cu albine

Trei fotografi de insecte profesionişti oferă sfaturi pentru atragerea albinelor în grădină pentru a le putea fotografia în prim-plan.
Prim-plan cu o albină care se hrăneşte din flori mov de zambilă struguraş, realizat cu un aparat foto Canon EOS-1D X Mark III de fotojurnalistul de natură sălbatică Christian Ziegler.

Albinele sunt nişte creaturi incredibile. Pe lângă faptul că sunt drăgălaşe şi frumoase, ele sunt esenţiale pentru biodiversitatea planetei. Albinele polenizează plantele şi recoltele, ajutând oamenii şi natura sălbatică, dar, din nefericire, sunt în pericol.

„În ultimii 20 de ani, mult mai multe specii de albine au ajuns pe cale de dispariţie”, spune fotojurnalistul de natură sălbatică şi ambasadorul Canon Christian Ziegler, care crede că este extrem de important să fotografiem albinele pentru a le scoate în evidenţă frumuseţea şi importanţa şi pentru a face cunoscută situaţia dificilă în care se află.

Dar cum puteţi fotografia şi dumneavoastră albine? Nu este uşor, însă, cu ajutorul necesar, chiar şi începătorii o pot face. Aici, Christian şi fotografii macro de natură sălbatică Matt Doogue şi Ingo Arndt oferă sfaturi pentru crearea unui mediu favorabil pentru insecte, pentru fotografierea albinelor în prim-planuri uimitoare.

1. Creaţi o grădină atractivă pentru albine

Prim-plan cu o albină pe o floare de păducel, realizată cu un aparat Canon EOS-1D X Mark III de fotojurnalistul de natură sălbatică Christian Ziegler.

Alegeţi plante indigene de ghiveci şi gard viu, deoarece vă oferă cele mai mari şanse pe termen lung de a atrage albinele. „Plantele indigene se răspândesc şi cresc în locurile potrivite şi sunt mai rezistente decât plantele non-indigene”, spune fotograful de natură sălbatică Ingo Arndt. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS-1D X Mark III cu obiectiv Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM la 1/200 s, f/22 şi ISO 1250. © Christian Ziegler

Hotel pentru albine creat prin realizarea de găuri în beţe şi lemn, fotografiat cu un obiectiv Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM de fotojurnalistul de natură sălbatică Christian Ziegler.

Pentru a atrage albinele solitare, care nu trăiesc în stupi, puteţi instala un „hotel de albine” – practic, o cutie de lemn cu găuri, care imită cuiburile pe care şi le fac albinele. © Christian Ziegler

Nu trebuie să mergeţi departe pentru a fotografia albine. Dacă vă faceţi grădina cât mai atractivă pentru albine, acestea vor veni la dumneavoastră, oferindu-vă nenumărate ocazii de a face fotografii uimitoare. Mai mult decât atât, măsurile luate pentru a atrage albinele le vor ajuta şi să se dezvolte.

„Sfatul meu pentru o grădină atractivă pentru albine este să cultivaţi plante indigene cu mult polen şi nectar”, spune Christian. „Plante precum lavanda şi salvia atrag albinele, deoarece florile lor durează mai mult. Şi nu tundeţi gazonul – chiar şi o suprafaţă mică cu iarbă asigură un habitat minunat pentru albine.”

Matt spune că florile indigene sunt cele care au asigurat hrana albinelor ani de zile. „Informaţi-vă”, continuă el. „Aflaţi ce îi place să mănânce subiectului, unde îi place să stea, ce plante îi sunt necesare pentru împerechere.”

„Hotelurile de albine sunt excelente”, spune el. „Le puteţi cumpăra din magazine sau le puteţi confecţiona, făcând găuri în nişte bucăţi de lemn.”

2. Păstraţi distanţa

Nu ignoraţi pericolele. Este important să respectaţi albinele şi să păstraţi distanţa atunci când le fotografiaţi în habitatul lor natural, deoarece vă pot înţepa. „Albinele zboară atunci când vă apropiaţi prea mult, însă poate fi periculos să fotografiaţi aproape de stup”, explică Ingo.

Cel mai uşor mod de a păstra distanţa este să folosiţi un teleobiectiv. Obiectivele cu distanţă focală mai mare, precum Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, sau obiectivele cu zoom cu distanţă focală telefoto, precum Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM sau Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM, vă permit să fotografiaţi albinele fără a vă apropia prea mult.

Aplicaţia Canon Camera Connect reprezintă, şi ea, un instrument util, deoarece vă permite să controlaţi aparatul foto de la distanţă.

Citiţi ghidul de achiziţie pentru a afla mai multe despre cel mai potrivit kit de bază pentru fotografia macro.

3. Fotografiaţi la momentul potrivit

Prim-plan cu o albină cu capul acoperit cu polen, pe o floare galbenă, realizat cu un aparat foto Canon EOS 6D de fotograful macro Matt Doogue.

Veţi avea mai puţin succes la fotografierea albinelor dacă încercaţi să le surprindeţi când este cald, deoarece se mişcă mai repede şi sunt mai dificil de fotografiat. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS 6D (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS 6D Mark II) cu obiectiv Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo la 1/125 s, f/9 şi ISO 160. © Matt Doogue

Ora de aur – imediat după răsărit şi chiar înainte de apus, când soarele aflat jos pe cer creează o lumină caldă şi umbre lungi frumoase – este perfectă pentru fotografierea albinelor. Este şi momentul în care albinele se mişcă mai încet şi sunt mai calme şi, prin urmare, mai uşor de fotografiat. „Albinele sunt mai active atunci când este cald”, explică Ingo. „La amiază mai există şi problema luminii foarte puternice şi a contrastului care, în mod normal, nu este un lucru bun pentru fotografie. Momentele mele preferate sunt ora de după răsărit şi ora de dinaintea apusului.”

Dacă mergeţi chiar mai devreme, este posibil ca albinele să doarmă încă. „Anumite albine dorm pe plante”, spune Matt. „Ele se prind cu gura de margine şi stau nemişcate, astfel că e un moment bun pentru a exersa, precum şi pentru a folosi suprapunerea focalizării [vedeţi mai jos]. Bondarii, de exemplu, pot fi adesea găsiţi pe florile de cruciuliţă, dimineaţa devreme. Stau să se încălzească şi nu se mişcă prea mult, astfel că este momentul perfect pentru a încerca fotografia macro.”

4. Căutaţi culori şi texturi

Prim-plan cu o albină încolăcită pe stamina unei flori roşii, realizat cu un aparat foto Canon EOS 6D de fotograful macro Matt Doogue.

„Când fotografiaţi cadre mai largi, încercaţi să includeţi puţin din mediul înconjurător pentru ca privitorul să îşi facă o idee despre locul în care a fost realizată fotografia – într-o pădure sau într-un strat cu flori”, spune Matt. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS 6D cu obiectiv Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo la 1/160 s, f/9 şi ISO 320. © Matt Doogue

Prim-plan cu o albină cu capul într-un fagure, realizat cu un aparat foto Canon EOS 6D de fotograful macro Matt Doogue.

Forma şi textura fagurelui îl fac un fundal interesant pentru fotografierea albinelor în timp ce acestea lucrează. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS 6D cu obiectiv Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo la 1/40 s, f/10 şi ISO 320. © Matt Doogue

La fel ca în orice alt gen de fotografie, este recomandat să căutaţi şi să luaţi în calcul elementele care să vă scoată în evidenţă imaginile. Texturile plantelor şi formele geometrice ale ochilor insectelor sunt perfecte, iar Matt recomandă să căutaţi culori vii, cum sunt nuanţele de roşu, mov şi albastru. Gândiţi-vă la culoarea florilor atunci când decideţi ce plante care atrag albinele să cultivaţi sau folosiţi un fundal colorat în grădină sau pe balcon pentru a vă fi mai uşor să fotografiaţi insectele în acţiune.

Christian, pe de altă parte, caută modele, texturi şi lumină interesante. „Mă ghidez însă după comportamentul insectelor”, adaugă el.

„Este grozav să surprinzi comportamentul subiectului”, convine Matt. „Asta înseamnă fotografie. Poţi să ai un portret de furnică, ceea ce e grozav, sau poţi să o surprinzi în timp ce cară o altă furnică moartă sau în timp ce aduce mâncarea la muşuroi, ceea ce schimbă complet fotografia. Schimbă modul în care o vedem şi suntem mai interesaţi de ea.”

5. Fotografiaţi albinele în zbor

Prim-plan cu o albină-orhidee care zboară spre o floare galbenă de orhidee, realizat cu un obiectiv Canon EF 16-35mm f/2.8L USM de fotojurnalistul de natură sălbatică Christian Ziegler.

Obiectivele cu stabilizare a imaginii vă ajută să menţineţi stabilitatea cadrelor atunci când urmăriţi o albină şi fotografiaţi cu aparatul în mână. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS 5D (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS 5D Mark IV) cu obiectiv Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (urmat acum de modelul mai nou Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) la 1/80 s, f/16 şi ISO 400. © Christian Ziegler

Unele dintre cele mai captivante imagini cu albine le prezintă în zbor, însă pot fi dificil de fotografiat în acest mod din cauza vitezei cu care se mişcă. „Trebuie să fii rapid şi să foloseşti timpi de expunere scurţi pentru a îngheţa mişcarea”, explică Ingo.

Atât Ingo, cât şi Matt recomandă să blocaţi focalizarea pe o zonă prin care este probabil să treacă o albină, cum ar fi o floare. „Focalizaţi în prealabil folosind focalizarea manuală (MF) şi aşteptaţi”, spune Matt.

Pentru a surprinde albinele în zbor fără bliţ, Christian recomandă folosirea modului Prioritate timp de expunere (Tv) şi setarea unei valori de minimum 1/500 s. El recomandă setarea unui timp de expunere scurt şi atunci când fotografiaţi în modul Manual (M), iar apoi reglarea sensibilităţii ISO pentru a echilibra expunerea. „Când nu folosiţi bliţul, soluţia este ISO”, spune el. „Fără bliţ, puteţi seta ISO 8.000. Am folosit chiar şi ISO 25.600 şi funcţionează bine.”

6. Încercaţi focalizarea manuală

Prim-plan cu o albină zburând pe un fundal galben, realizat de fotojurnalistul de natură sălbatică Christian Ziegler.

Ingo recomandă să încercaţi diverse setări pentru a crea interes vizual. „Jucaţi-vă, în special atunci când învăţaţi: uneori puteţi obţine rezultate frumoase”, spune el. „Puteţi încerca o expunere lungă în loc să îngheţaţi totul sau puteţi încerca să urmăriţi insecta în zbor cu un timp de expunere mai lung”. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R3 cu obiectiv Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo la 1/200 s, f/16 şi ISO 1000. © Christian Ziegler

Un prim-plan cu zeci de albine între pereţii fagurelui unui stup, realizat cu un obiectiv Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM de fotograful macro Ingo Arndt.

Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM are un veritabil raport de mărire de 1:1, ceea ce înseamnă că obiectul pe care îl fotografiaţi este reprodus în mărime naturală pe senzorul aparatului foto. Echivalentul său RF, obiectivul RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, ajunge la un factor de mărire de 1,4x. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS 5DS R (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS 5D Mark IV) cu obiectiv Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM la 1/200 s, f/16 şi ISO 250. © Ingo Arndt

Matt, Christian şi Ingo recomandă cu toţii exersarea focalizării manuale. „Este mai bine să decideţi exact unde anume să focalizaţi pe insectă”, recomandă Ingo, care propune folosirea unei focalizări manuale setate pentru a putea reacţiona mai rapid la mişcările insectei. „De cele mai multe ori, trebuie să vă mişcaţi foarte repede”, continuă el. „Reglez de dinainte focalizarea, găsesc distanţa corectă, apoi merg la albine şi îmi mişc capul înainte şi înapoi pentru a obţine focalizarea. Mereu mă mişc eu sau mişc aparatul, nu reglez focalizarea pe obiectiv. Este mult mai rapid.”

Pentru a verifica mai uşor focalizarea, puteţi folosi opţiunea de evidenţiere a focalizării, care evidenţiază planul focal. Puteţi folosi şi vizualizarea live pentru a face zoom într-un cadru şi a verifica focalizarea în timp ce compuneţi. „Este un lucru foarte util pentru a vă asigura că subiectul este focalizat”, spune Matt. „Verificaţi întotdeauna de două ori, mai ales când fotografiaţi cu focalizare manuală.”

Folosind aplicaţia Canon Camera Connect puteţi să reglaţi focalizarea manuală a obiectivului de pe smartphone.

7. Folosiţi bliţ difuz pentru iluminare

Prim-plan cu o albină pe o masă de lemn, cu reflexia ei în apă, realizat cu un obiectiv Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM de fotojurnalistul de natură sălbatică Christian Ziegler.

Ingo recomandă folosirea bliţurilor Speedlite tradiţionale difuzate cu un softbox pentru obţinerea de reflexii în ochii insectelor. „Puteţi folosi un bliţ inelar, însă ochii mari ai insectelor cu inelul reflectat în ei par nenaturali”, explică acesta. „Reflexia soarelui va apărea doar ca un punct mic”. Christian foloseşte şi el această tactică în fotografiile lui. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R3 cu obiectiv Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM la 1/320 s, f/14 şi ISO 320. © Christian Ziegler

La un factor ridicat de mărire, este dificil de obţinut o profunzime a câmpului suficient de extinsă pentru a surprinde un ochi de insectă întreg în focalizare completă. Cea mai bună soluţie este lumina artificială, cum este bliţul, care vă permite să expuneţi suficient şi, în acelaşi timp, să folosiţi o deschidere mică a diafragmei pentru o profunzime mare a câmpului, un timp de expunere suficient de scurt pentru a evita estomparea şi o sensibilitate ISO redusă pentru cea mai clară imagine.

Bliţul influenţează, de asemenea, culorile şi are impact asupra fotografiilor. „Este mult mai bine să folosiţi lumină artificială decât lumină naturală pentru a arăta ochii insectelor”, explică Ingo. „Uneori, aceştia sunt lucioşi sau coloraţi în culorile curcubeului. Când foloseşti bliţul, obţii mai multe culori."

Ingo recomandă, de asemenea, folosirea bliţului de deasupra pentru a imita lumina soarelui. „Dacă fotografiaţi în modul peisaj, lăsaţi bliţul pe aparat. În modul portret, ţineţi bliţul în mână, poziţionat deasupra”, spune el.

De asemenea, puteţi poziţiona bliţul într-o parte pentru a crea umbre laterale pe subiecţi şi a obţine un aspect artistic. Indiferent de amplasarea aleasă, Matt recomandă difuzarea luminii bliţului. „Altfel, obţineţi o lumină intensă”, spune el. „Ne dorim o lumină de calitate. Difuzarea reduce acea diferenţă accentuată dintre lumină şi umbră.”

Multe bliţuri Canon Speedlite sunt prevăzute cu difuzoare pentru a atenua lumina, însă puteţi crea şi dumneavoastră unul, punând o coală albă de hârtie în faţa bliţului.

8. Încercaţi suprapunerea focalizării

Prim-plan cu o albină aşezată pe o floare roz şi care se uită direct la aparat, cu o profunzime redusă a câmpului. Imagine realizată de fotograful macro Matt Doogue.

Profunzimea câmpului vă permite să controlaţi cât din imagine este focalizat clar şi cât este estompat, ceea ce o face unul dintre cele mai importante instrumente pentru fotografi, în special în fotografia macro. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS 6D cu obiectiv Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo la 1/180 s, f/4 şi ISO 100. © Matt Doogue

Puteţi gestiona profunzimea câmpului şi folosind suprapunerea focalizării, însă aceasta funcţionează doar pentru subiecţi statici, precum albinele adormite.

„Puteţi contracara lumina insuficientă prin deschiderea diafragmei şi suprapunerea imaginilor”, explică Matt. Suprapunerea focalizării are loc atunci când aparatul face o serie de fotografii, mutând punctul focal pentru fiecare dintre acestea, astfel încât puteţi suprapune secţiuni focalizate. Acest lucru vă permite să folosiţi un timp de expunere scurt, precum şi o deschidere mare a diafragmei, menţinând, în acelaşi timp, planul focal extins, fără a fi nevoie de bliţ sau o valoare ISO ridicată.

Aparatele foto Canon EOS R10, EOS R8 şi EOS R7 sunt prevăzute cu opţiuni de suprapunere a focalizării şi compunere a profunzimii, care aranjează în straturi imaginile realizate cu suprapunerea focalizării, astfel încât imaginea finală este creată în întregime în aparat.

Prim-plan cu o albină pe un fagure, realizat cu un aparat foto Canon EOS 6D de fotograful macro Matt Doogue.

Este nevoie de ani de practică, abilităţi şi dedicare pentru a realiza fotografii macro uimitoare. Matt, de exemplu, are peste un deceniu de experienţă în domeniu, iar acum îşi foloseşte platforma pentru a creşte gradul de conştientizare şi susţinere pentru problemele de mediu. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS 6D cu obiectiv Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo la 1/40 s, f/11 şi ISO 320. © Matt Doogue

Nu vă descurajaţi dacă nu reuşiţi să realizaţi de la început fotografii la fel de impresionante precum cele din acest articol. Reţineţi că este nevoie de timp pentru a stăpâni arta oricărui tip de fotografie. Ceea ce contează este creativitatea, perfecţionarea şi realizarea unor fotografii care să vă mulţumească.

„Este dificil, în special cu reţelele sociale, să nu îţi compari fotografiile cu imaginile uimitoare realizate de alţii”, recunoaşte Matt. „Însă, dacă nu renunţaţi, continuaţi să exersaţi şi să vă lansaţi provocări, veţi obţine fotografii uimitoare.”



Articol scris de Peter Wolinski

Produse conexe

Articole conexe

Cel mai bun kit de bază pentru macro

Alegerea de aparate foto, obiective şi accesorii pentru fotografia macro detaliată.

Sfaturi pentru fotografia macro

Fotografia macro pe înţelesul tuturor – descoperiţi cele mai bune echipamente, sfaturi şi tehnici.

Descoperiţi tărâmul insectelor

Dezvăluiţi vieţile secrete ale micilor creaturi cu sfaturile lui Pierre Anquet.

Suprapunerea focalizării pentru începători

Fotograful Matt Doogue explică modul în care instrumentele Canon de suprapunere a focalizării vă pot ajuta să realizaţi fotografii macro şi peisaje cu claritate în întregul cadru.