Albinele sunt nişte creaturi incredibile. Pe lângă faptul că sunt drăgălaşe şi frumoase, ele sunt esenţiale pentru biodiversitatea planetei. Albinele polenizează plantele şi recoltele, ajutând oamenii şi natura sălbatică, dar, din nefericire, sunt în pericol.
„În ultimii 20 de ani, mult mai multe specii de albine au ajuns pe cale de dispariţie”, spune fotojurnalistul de natură sălbatică şi ambasadorul Canon Christian Ziegler, care crede că este extrem de important să fotografiem albinele pentru a le scoate în evidenţă frumuseţea şi importanţa şi pentru a face cunoscută situaţia dificilă în care se află.
Dar cum puteţi fotografia şi dumneavoastră albine? Nu este uşor, însă, cu ajutorul necesar, chiar şi începătorii o pot face. Aici, Christian şi fotografii macro de natură sălbatică Matt Doogue şi Ingo Arndt oferă sfaturi pentru crearea unui mediu favorabil pentru insecte, pentru fotografierea albinelor în prim-planuri uimitoare.
Cum să realizaţi fotografii macro incredibile cu albine
1. Creaţi o grădină atractivă pentru albine
Nu trebuie să mergeţi departe pentru a fotografia albine. Dacă vă faceţi grădina cât mai atractivă pentru albine, acestea vor veni la dumneavoastră, oferindu-vă nenumărate ocazii de a face fotografii uimitoare. Mai mult decât atât, măsurile luate pentru a atrage albinele le vor ajuta şi să se dezvolte.
„Sfatul meu pentru o grădină atractivă pentru albine este să cultivaţi plante indigene cu mult polen şi nectar”, spune Christian. „Plante precum lavanda şi salvia atrag albinele, deoarece florile lor durează mai mult. Şi nu tundeţi gazonul – chiar şi o suprafaţă mică cu iarbă asigură un habitat minunat pentru albine.”
Matt spune că florile indigene sunt cele care au asigurat hrana albinelor ani de zile. „Informaţi-vă”, continuă el. „Aflaţi ce îi place să mănânce subiectului, unde îi place să stea, ce plante îi sunt necesare pentru împerechere.”
„Hotelurile de albine sunt excelente”, spune el. „Le puteţi cumpăra din magazine sau le puteţi confecţiona, făcând găuri în nişte bucăţi de lemn.”
2. Păstraţi distanţa
Nu ignoraţi pericolele. Este important să respectaţi albinele şi să păstraţi distanţa atunci când le fotografiaţi în habitatul lor natural, deoarece vă pot înţepa. „Albinele zboară atunci când vă apropiaţi prea mult, însă poate fi periculos să fotografiaţi aproape de stup”, explică Ingo.
Cel mai uşor mod de a păstra distanţa este să folosiţi un teleobiectiv. Obiectivele cu distanţă focală mai mare, precum Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, sau obiectivele cu zoom cu distanţă focală telefoto, precum Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM sau Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM, vă permit să fotografiaţi albinele fără a vă apropia prea mult.
Aplicaţia Canon Camera Connect reprezintă, şi ea, un instrument util, deoarece vă permite să controlaţi aparatul foto de la distanţă.
Citiţi ghidul de achiziţie pentru a afla mai multe despre cel mai potrivit kit de bază pentru fotografia macro.
3. Fotografiaţi la momentul potrivit
Ora de aur – imediat după răsărit şi chiar înainte de apus, când soarele aflat jos pe cer creează o lumină caldă şi umbre lungi frumoase – este perfectă pentru fotografierea albinelor. Este şi momentul în care albinele se mişcă mai încet şi sunt mai calme şi, prin urmare, mai uşor de fotografiat. „Albinele sunt mai active atunci când este cald”, explică Ingo. „La amiază mai există şi problema luminii foarte puternice şi a contrastului care, în mod normal, nu este un lucru bun pentru fotografie. Momentele mele preferate sunt ora de după răsărit şi ora de dinaintea apusului.”
Dacă mergeţi chiar mai devreme, este posibil ca albinele să doarmă încă. „Anumite albine dorm pe plante”, spune Matt. „Ele se prind cu gura de margine şi stau nemişcate, astfel că e un moment bun pentru a exersa, precum şi pentru a folosi suprapunerea focalizării [vedeţi mai jos]. Bondarii, de exemplu, pot fi adesea găsiţi pe florile de cruciuliţă, dimineaţa devreme. Stau să se încălzească şi nu se mişcă prea mult, astfel că este momentul perfect pentru a încerca fotografia macro.”
4. Căutaţi culori şi texturi
La fel ca în orice alt gen de fotografie, este recomandat să căutaţi şi să luaţi în calcul elementele care să vă scoată în evidenţă imaginile. Texturile plantelor şi formele geometrice ale ochilor insectelor sunt perfecte, iar Matt recomandă să căutaţi culori vii, cum sunt nuanţele de roşu, mov şi albastru. Gândiţi-vă la culoarea florilor atunci când decideţi ce plante care atrag albinele să cultivaţi sau folosiţi un fundal colorat în grădină sau pe balcon pentru a vă fi mai uşor să fotografiaţi insectele în acţiune.
Christian, pe de altă parte, caută modele, texturi şi lumină interesante. „Mă ghidez însă după comportamentul insectelor”, adaugă el.
„Este grozav să surprinzi comportamentul subiectului”, convine Matt. „Asta înseamnă fotografie. Poţi să ai un portret de furnică, ceea ce e grozav, sau poţi să o surprinzi în timp ce cară o altă furnică moartă sau în timp ce aduce mâncarea la muşuroi, ceea ce schimbă complet fotografia. Schimbă modul în care o vedem şi suntem mai interesaţi de ea.”
5. Fotografiaţi albinele în zbor
Unele dintre cele mai captivante imagini cu albine le prezintă în zbor, însă pot fi dificil de fotografiat în acest mod din cauza vitezei cu care se mişcă. „Trebuie să fii rapid şi să foloseşti timpi de expunere scurţi pentru a îngheţa mişcarea”, explică Ingo.
Atât Ingo, cât şi Matt recomandă să blocaţi focalizarea pe o zonă prin care este probabil să treacă o albină, cum ar fi o floare. „Focalizaţi în prealabil folosind focalizarea manuală (MF) şi aşteptaţi”, spune Matt.
Pentru a surprinde albinele în zbor fără bliţ, Christian recomandă folosirea modului Prioritate timp de expunere (Tv) şi setarea unei valori de minimum 1/500 s. El recomandă setarea unui timp de expunere scurt şi atunci când fotografiaţi în modul Manual (M), iar apoi reglarea sensibilităţii ISO pentru a echilibra expunerea. „Când nu folosiţi bliţul, soluţia este ISO”, spune el. „Fără bliţ, puteţi seta ISO 8.000. Am folosit chiar şi ISO 25.600 şi funcţionează bine.”
6. Încercaţi focalizarea manuală
Matt, Christian şi Ingo recomandă cu toţii exersarea focalizării manuale. „Este mai bine să decideţi exact unde anume să focalizaţi pe insectă”, recomandă Ingo, care propune folosirea unei focalizări manuale setate pentru a putea reacţiona mai rapid la mişcările insectei. „De cele mai multe ori, trebuie să vă mişcaţi foarte repede”, continuă el. „Reglez de dinainte focalizarea, găsesc distanţa corectă, apoi merg la albine şi îmi mişc capul înainte şi înapoi pentru a obţine focalizarea. Mereu mă mişc eu sau mişc aparatul, nu reglez focalizarea pe obiectiv. Este mult mai rapid.”
Pentru a verifica mai uşor focalizarea, puteţi folosi opţiunea de evidenţiere a focalizării, care evidenţiază planul focal. Puteţi folosi şi vizualizarea live pentru a face zoom într-un cadru şi a verifica focalizarea în timp ce compuneţi. „Este un lucru foarte util pentru a vă asigura că subiectul este focalizat”, spune Matt. „Verificaţi întotdeauna de două ori, mai ales când fotografiaţi cu focalizare manuală.”
Folosind aplicaţia Canon Camera Connect puteţi să reglaţi focalizarea manuală a obiectivului de pe smartphone.
7. Folosiţi bliţ difuz pentru iluminare
La un factor ridicat de mărire, este dificil de obţinut o profunzime a câmpului suficient de extinsă pentru a surprinde un ochi de insectă întreg în focalizare completă. Cea mai bună soluţie este lumina artificială, cum este bliţul, care vă permite să expuneţi suficient şi, în acelaşi timp, să folosiţi o deschidere mică a diafragmei pentru o profunzime mare a câmpului, un timp de expunere suficient de scurt pentru a evita estomparea şi o sensibilitate ISO redusă pentru cea mai clară imagine.
Bliţul influenţează, de asemenea, culorile şi are impact asupra fotografiilor. „Este mult mai bine să folosiţi lumină artificială decât lumină naturală pentru a arăta ochii insectelor”, explică Ingo. „Uneori, aceştia sunt lucioşi sau coloraţi în culorile curcubeului. Când foloseşti bliţul, obţii mai multe culori."
Ingo recomandă, de asemenea, folosirea bliţului de deasupra pentru a imita lumina soarelui. „Dacă fotografiaţi în modul peisaj, lăsaţi bliţul pe aparat. În modul portret, ţineţi bliţul în mână, poziţionat deasupra”, spune el.
De asemenea, puteţi poziţiona bliţul într-o parte pentru a crea umbre laterale pe subiecţi şi a obţine un aspect artistic. Indiferent de amplasarea aleasă, Matt recomandă difuzarea luminii bliţului. „Altfel, obţineţi o lumină intensă”, spune el. „Ne dorim o lumină de calitate. Difuzarea reduce acea diferenţă accentuată dintre lumină şi umbră.”
Multe bliţuri Canon Speedlite sunt prevăzute cu difuzoare pentru a atenua lumina, însă puteţi crea şi dumneavoastră unul, punând o coală albă de hârtie în faţa bliţului.
8. Încercaţi suprapunerea focalizării
Puteţi gestiona profunzimea câmpului şi folosind suprapunerea focalizării, însă aceasta funcţionează doar pentru subiecţi statici, precum albinele adormite.
„Puteţi contracara lumina insuficientă prin deschiderea diafragmei şi suprapunerea imaginilor”, explică Matt. Suprapunerea focalizării are loc atunci când aparatul face o serie de fotografii, mutând punctul focal pentru fiecare dintre acestea, astfel încât puteţi suprapune secţiuni focalizate. Acest lucru vă permite să folosiţi un timp de expunere scurt, precum şi o deschidere mare a diafragmei, menţinând, în acelaşi timp, planul focal extins, fără a fi nevoie de bliţ sau o valoare ISO ridicată.
Aparatele foto Canon EOS R10, EOS R8 şi EOS R7 sunt prevăzute cu opţiuni de suprapunere a focalizării şi compunere a profunzimii, care aranjează în straturi imaginile realizate cu suprapunerea focalizării, astfel încât imaginea finală este creată în întregime în aparat.
Nu vă descurajaţi dacă nu reuşiţi să realizaţi de la început fotografii la fel de impresionante precum cele din acest articol. Reţineţi că este nevoie de timp pentru a stăpâni arta oricărui tip de fotografie. Ceea ce contează este creativitatea, perfecţionarea şi realizarea unor fotografii care să vă mulţumească.
„Este dificil, în special cu reţelele sociale, să nu îţi compari fotografiile cu imaginile uimitoare realizate de alţii”, recunoaşte Matt. „Însă, dacă nu renunţaţi, continuaţi să exersaţi şi să vă lansaţi provocări, veţi obţine fotografii uimitoare.”
Articol scris de Peter Wolinski
Produse conexe
-
EOS R7
Exploraţi natura sălbatică cu un aparat foto care oferă o viteză şi o calitate a imaginii senzaţionale într-un corp APS-C portabil, proiectat pentru viitor. -
EOS R10
Faceţi următorii paşi în fotografie şi filmare cu un aparat foto mirrorless din sistemul EOS R construit pe baza unui senzor de dimensiune APS-C. -
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Un obiectiv cu distanţă focală fixă de 24 mm compact şi uşor, ideal pentru fotografierea peisajelor, vlogging şi interioare – plus imagini macro excelente. -
RF 85mm F2 MACRO IS STM
RF 85mm F2 MACRO IS STM oferă versatilitate pentru prim-planuri datorită compresiei telefoto subtile şi stabilizării imaginii echivalente cu 5 stopuri, într-un corp compact şi uşor. -
RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
Un obiectiv cu zoom de la grandangular la teleobiectiv pentru seria EOS R APS-C, perfect pentru călătorii, natură sălbatică, sport şi stil de viaţă. -
RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM
Apropiaţi-vă cu acest teleobiectiv cu zoom APS-C uşor şi versatil şi găsiţi o nouă dimensiune pentru surprinderea călătoriilor, sporturilor, familiilor şi animalelor de companie.
Articole conexe
Cel mai bun kit de bază pentru macro
Alegerea de aparate foto, obiective şi accesorii pentru fotografia macro detaliată.
Sfaturi pentru fotografia macro
Fotografia macro pe înţelesul tuturor – descoperiţi cele mai bune echipamente, sfaturi şi tehnici.
Descoperiţi tărâmul insectelor
Dezvăluiţi vieţile secrete ale micilor creaturi cu sfaturile lui Pierre Anquet.
Suprapunerea focalizării pentru începători
Fotograful Matt Doogue explică modul în care instrumentele Canon de suprapunere a focalizării vă pot ajuta să realizaţi fotografii macro şi peisaje cu claritate în întregul cadru.