FOTOGRAFIA PORTRET

Fiţi creativ: cum să fotografiaţi portrete abstracte

Adăugaţi un nou element portretelor dumneavoastră, experimentând cu expunerile multiple, pictura cu lumină, jocul de umbre şi multe altele pentru imagini abstracte uimitoare.
Mai multe dâre de lumină colorate se împletesc în jurul unui fotomodel cu mâinile în şolduri, pe un fundal negru.

Abstractizarea figurii umane a avut multe forme de-a lungul istoriei artei, de la formele cubiste ale lui Picasso până la sculpturile lui Henry Moore. În fotografie, un portret abstract ne poate oferi o realitate diferită de feţele şi corpurile de zi cu zi, pe care suntem obişnuiţi să le vedem cu toţii. Nu există reguli şi nu este nevoie de claritate sau precizie. Mai degrabă decât să surprindem o reprezentare exactă a subiecţilor noştri, putem transmite concepte şi emoţii prin imaginile noastre. Este, de asemenea, un test extraordinar pentru abilităţile noastre de fotografiere şi o oportunitate de a experimenta şi de a ne juca la nesfârşit.

1. Jucaţi-vă cu umbrele

În această imagine alb-negru, capul unui fotomodel este bine încadrat pe un fundal negru, iar umbra unui model mandala cade pe fruntea şi pe restul feţei acestuia.

Acest portret alb-negru ilustrează perfect jocul dintre umbră şi lumină. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM la 1/500 s, f/4 şi ISO 100.

Un fotomodel stă în lumina soarelui pe un fundal negru, cu un model de mandala ţinut în faţa ei şi un trepied proiectându-i umbre pe piele.

Amplasat între soarele strălucitor şi subiectul nostru, un model mandala circular proiectează o serie de umbre interesante. Obiectivul Canon RF 85mm F2 Macro IS STM dispune de distanţa focală ideală pentru acest tip de portret în prim-plan.

Ce ar fi să creaţi modele interesante de lumină şi umbră în jurul subiectului dumneavoastră? Nu aveţi nevoie decât de un obiect cu spaţii sau găuri care să lase lumina să treacă. Aceste tipuri de obturatoare de lumină se numesc „gobo” în limba engleză (prescurtare de la „go-betweens” – obiecte intermediare). Probabil că veţi putea găsi o mulţime de obiecte prin casă care ar putea funcţiona. Ar putea fi pături cu ţesătură largă, măşti pentru calorifere, jaluzele cu lamele, strecurători sau chiar crengi de copac sau mese de grădină din metal. Aici am folosit un model mandala circular. Desigur, puteţi să vă creaţi propriile obturatoare de lumină personalizate, folosind o bucată de carton şi un cuţit utilitar.

Cheia pentru a crea umbre bine definite cu ajutorul obturatorului este să folosiţi o sursă de lumină care creează contururi clare. Lumina directă a soarelui este ideală, dar puteţi folosi şi o lanternă, un bec fără abajur sau un bliţ Speedlite. Cu cât sursa de lumină este mai mică, cu atât umbrele vor fi mai evidente şi mai clare. Apropiaţi cât mai mult de faţă obturatorul de lumină, iar dacă utilizaţi o lumină artificială, mutaţi sursa de lumină la distanţă şi stingeţi toate celelalte lumini. Ceea ce este grozav la portretele abstracte este că nu aveţi neapărat nevoie de un echipament de nivel profesionist pentru a realiza fotografii de calitate. Un aparat foto DSLR pentru începători, cum ar fi Canon EOS 850D, cu un obiectiv standard sau un obiectiv pentru portrete ar putea fi echipamentul ideal. În ceea ce priveşte setările aparatului, folosiţi modul Prioritate de diafragmă (Av) şi încercaţi să adăugaţi un stop sau două de compensare a expunerii negativă, astfel încât umbrele să arate bine şi să fie adânci.

2. Surprindeţi reflexii suprarealiste

Un aparat foto este ţinut aproape de podea, fiind îndreptat spre o grămadă de cioburi de oglindă care se suprapun.

Câteva cioburi de oglindă spartă pot fi folosite pentru realizarea unor portrete pline de atmosferă. Ecranul LCD cu unghi variabil al aparatului foto Canon EOS R6 este foarte util atunci când fotografiaţi atât de aproape de podea.

O grămadă de cioburi de oglindă întinse pe podea, cea mai mare bucată reflectând capul şi trunchiul unui bărbat care priveşte în altă parte.

Spuneţi o poveste despre identitate şi despre sine cu cioburi sparte de oglindă. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM la 1/60 s, f/22 şi ISO 640.

Oglinzile pot evoca sentimente puternice despre sine şi identitate, aşa că sunt un accesoriu ideal de introdus în portretul abstract. Atunci când lucraţi cu oglinzi, provocarea constă în obţinerea unghiurilor corecte şi în poziţionarea subiectului în reflexie. De asemenea, trebuie să alegeţi între a focaliza silueta reflectată sau oglinda însăşi, fiindcă cele două se vor afla în planuri de focalizare diferite. Dacă doriţi ca ambele să fie clare, încercaţi să folosiţi o deschidere mică a diafragmei, cum ar fi f/16, deoarece aceasta vă permite să măriţi profunzimea câmpului.

Folosind o oglindă, puteţi fotografia o întreagă gamă de imagini abstracte, experimentând cu autoportrete şi creând unghiuri. Dacă aveţi o oglindă de mână, puteţi cere subiectului să o ţină aproape de faţă, realizând un portret suprarealist, sau puteţi folosi mai multe oglinzi mari pentru a crea efectul de infinit al unei imagini fără sfârşit.

3. Pictaţi feţe cu lumină

Mai multe dâre de lumină colorate se împletesc în jurul capului şi trunchiului unui fotomodel, pe un fundal negru.

Dârele de lumină colorate pot crea un efect dramatic, fantastic. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 24-105mm F4-71 IS STM la 44 mm, 8 s, f/16 şi ISO 100.

Un fotomodel stă în faţa unui aparat foto şi a unui trepied, cu o mână în şold. În spatele ei, un bărbat ţine în mână o lumină LED multicoloră care se roteşte.

O lanternă sau o lumină LED care se roteşte (pe care o puteţi face acasă sau cumpăra dintr-un parc de distracţii) poate fi utilizată pentru a crea dâre de lumină care se rotesc în jurul subiectului în timpul unei expuneri prelungite.

În timp ce noi trăim realitatea de la un moment la următorul, un aparat foto este capabil să surprindă diferite perioade de timp, reunite într-o singură imagine. O expunere prelungită ne permite să mărim timpul de expunere pentru o varietate de efecte abstracte, iar unul dintre cele mai captivante efecte este pictura cu lumină.

Prin deplasarea unei surse de lumină, cum ar fi o lanternă colorată, în jurul unei scene în timpul unei expuneri de câteva secunde, puteţi crea dâre de lumină uimitoare. Pentru a realiza portrete cu picturi de lumină, trebuie să fotografiaţi într-o cameră întunecată (nu trebuie să fie complet obscură), să cereţi subiectului să stea nemişcat şi să instalaţi aparatul foto pe un trepied. Setările corecte de expunere vor depinde de puterea lanternelor şi de lumina ambiantă, dar un bun punct de plecare este modul Manual (M) cu un timp de expunere de 13 secunde, diafragmă f/16 şi ISO 100. Apăsaţi butonul declanşator, apoi începeţi să mişcaţi lanterna sau alte surse de lumină în jurul subiectului cu mişcări uniforme şi fluide pentru a picta cu lumină. Încercaţi să pictaţi atât în faţa, cât şi în spatele subiectului pentru a adăuga profunzime efectului şi încercaţi să orientaţi lanterna spre faţa acestuia pentru a o ilumina – nu uitaţi să faceţi acest lucru din lateral, astfel încât să nu fiţi surprins în imaginea finală.

4. Fotografierea prin sticlă

Un bărbat ţine un aparat foto în dreptul ochilor, fotografiind printr-o uşă de sticlă stropită cu picături de apă un fotomodel aflat de cealaltă parte a acesteia.

Fotografierea prin sticlă poate estompa sau întuneca uşor subiectul, în timp ce apa de pe sticlă poate adăuga efecte atmosferice suplimentare.

O femeie fotografiată din profil ţine ochii închişi. Ea este nefocalizată şi văzută prin sticla acoperită cu picături de apă care se scurg în jos.

O deschidere largă a diafragmei de f/2,8, alături de claritatea oferită de obiectivul Canon RF 50mm F1.8 STM, ne permit să aducem în prim-plan picăturile de apă de pe fereastră, în timp ce faţa din spatele ei este estompată. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 la 1/200 s, f/2,8 şi ISO 320.

Suprafeţele translucide sunt ideale pentru portretele abstracte. Plasate între subiect şi aparatul foto, sticla mată, mătasea subţire sau orice altă suprafaţă semiopacă va ascunde detaliile, dar va lăsa o impresie a chipului, rezultând portrete de o frumuseţe eterică. Încercaţi să plasaţi subiectul pe o parte a unei ferestre, cu faţa spre lumină, apoi fotografiaţi de cealaltă parte a geamului. Încercaţi diverse puncte de focalizare – poate doriţi să focalizaţi suprafaţa, astfel încât faţa din spatele acesteia să fie estompată. Câteva picături de apă pe sticlă pot crea o atmosferă melancolică minunată, mai ales atunci când fotografiaţi într-o zi înnorată.

5. Creaţi expuneri multiple

Conturul feţei şi al umerilor unei femei este completat cu un vârtej de vopsele roşii şi albastre.

Atunci când fotografiaţi un portret pe un fundal luminos, puteţi folosi o expunere dublă pentru a umple doar conturul subiectului. Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R6 cu obiectiv Canon RF 50mm F1.8 STM la 1/250 s, f/5 şi ISO 100.

Ecranul LCD al unui aparatului foto afişează capul şi umerii unei femei pe un cer luminos, cu stropi suprapuşi de vopsea albastră şi roşie.

Modul Expunere multiplă al aparatului foto Canon EOS R6 ne permite să îmbinăm portretele cu orice ne place. Am surprins câţiva stropi de vopsea pentru rezultate vii.

Modul de expunere multiplă al aparatului foto Canon vă permite să îmbinaţi două sau multe fotografii pentru a crea imagini conceptuale şi efecte abstracte. Efectul este inspirat de vechea tehnică de expunere dublă a aceluiaşi cadru de film. Dar, cu un aparat foto Canon precum EOS R6, puteţi duce lucrurile la un alt nivel. După ce alegem un număr de expuneri în meniul aparatului foto, realizăm prima fotografie, apoi, în timp ce compunem o a doua, vom vedea cadrul anterior suprapus peste feedul cu vizualizare live, ceea ce ne ajută să le încadrăm pentru a lucra în armonie. Puteţi obţine acest efect şi în etapa de postprocesare, utilizând software-ul Canon Digital Photo Professional (DPP).

Atunci când realizaţi portrete cu dublă expunere, încercaţi să vă încadraţi subiectul în profil, cu silueta pe un fundal luminos, cum ar fi cerul sau o fereastră. Apoi, când veţi realiza al doilea cadru, acesta se va armoniza cu conturul îndrăzneţ al capului. În ceea ce priveşte al doilea cadru (sau al treilea, al patrulea sau al cincilea), opţiunile creative sunt infinite. Puteţi alege un peisaj urban sau o scenă din natură, puteţi alege un obiect care este pe placul subiectului, puteţi surprinde un animal sau chiar o altă persoană.

Data viitoare când fotografiaţi un portret, gândiţi-l într-un mod diferit şi exprimaţi-vă folosind unul sau toate aceste sfaturi.


Articol scris de James Paterson

Produse conexe

Articole conexe

  • FOTOGRAFIA PORTRET

    Portrete de basm

    Zece sfaturi de specialitate pentru crearea unor imagini mistice memorabile cu Rosie Hardy.

  • FOTOGRAFIA PORTRET

    Iluminarea high-key şi low-key pentru portrete

    Creaţi configuraţii de iluminare clasice pentru portrete melancolice de înaltă calitate.

  • PORTRET

    Portrete queer cu emoţii

    Fotograful non-binar Louis Painter despre fotografiile din comunitatea queer.

  • PROIECTE LA DOMICILIU

    Amenajaţi-vă propriul studio acasă

    Descoperiţi cum să deveniţi creativ folosind bliţul şi să realizaţi portrete uimitoare cu buget redus.