FOTOGRAFIA DE SPORT
Fotografia de acţiune: sfaturi de la un profesionist
Aflaţi mai multe despre fotografia de sporturi de acţiune din această sesiune de mentorat cu un expert în ciclism montan.
FOTOGRAFIA DE SPORT
De-a lungul carierei sale de 40 de ani, Dave Rogers (fotograf Getty) a realizat unele dintre cele mai reprezentative fotografii din istoria rugby-ului. S-a aflat pe marginea terenului la fiecare Cupă Mondială de Rugby încă din 1987, iar anul acesta, în Japonia, îşi va petrece fiecare zi alături de echipa Angliei. Indiferent care este sportul dvs. preferat, vă prezentăm cele mai bune 10 sfaturi şi tehnici ale lui Dave pentru fotografii mai bune la evenimente sportive.
Interesul lui Dave pentru fotografie s-a dezvoltat când era adolescent, la începutul anilor ’70, pe când urmărea jocurile echipei engleze de fotbal Wolverhampton Wanderers. Îşi aminteşte că era interesat nu doar de joc, ci şi de ceea ce se întâmpla în culise – în special de activitatea fotografilor de pe tuşă.
De când a obţinut un loc de muncă în redacţia unui ziar local – graţie unui amestec de talent, determinare şi puţin noroc, după cum el însuşi afirmă – Dave şi-a câştigat locul în galeria de celebrităţi din domeniul fotografiei sportive. A surprins în imagini înfruntarea dintre neozeelandezul Jonah Lomu şi englezul Mike Catt de la Cupa Mondială de Rugby din 1995; l-a fotografiat pe Nelson Mandela, tot în 1995, înmânându-i trofeul căpitanului echipei naţionale de rugby a Africii de Sud, Francois Pienaar, unificând Africa de Sud după o lungă istorie a apartheidului; a fotografiat momentul când Jonny Wilkinson a marcat în prelungiri eseul dramatic ce a adus victoria Angliei la Cupa Mondială de Rugby din 2003 şi multe altele.
Cea mai memorabilă imagine surprinsă de Dave este de la Cupa Mondială de Rugby din 2003. În ea, căpitanul de atunci al echipei Angliei, Martin Johnson, stă semeţ deasupra fotografului, ridicând trofeul în aer imediat după ce echipa sa a câştigat turneul. Aproape îi puteţi auzi strigătul de bucurie, în timp ce coechipierii din spatele lui şi suporterii de pe stadion sărbătoresc victoria. În mâinile mari ale jucătorului de rugby trofeul pare ca de jucărie şi sclipeşte în marea de reflectoare ce luminează scena.
Când ne-am întâlnit cu Dave, începea să se pregătească pentru Cupa Mondială de Rugby din 2019 din Japonia, unde va merge împreună cu echipa Angliei. Pentru a se pregăti, îşi organiza itinerarul şi echipamentul foto şi obţinea autorizaţiile necesare pentru a utiliza pe stadion declanşatoare de la distanţă pentru aparatul foto. Ne-a spus că, pe lângă trei aparate foto profesionale, obiective, trepiede şi monopiede, va lua cu el şi echipamente pentru condiţii de umezeală, pentru a fi sigur că este pregătit pentru anotimpul ploios.
În plus, se gândea deja la fotografiile pe care speră să le realizeze. Printre miile de fotografii pe care preconizează că le va face de-a lungul turneului, speră în special că va realiza una anume: „Îmi doresc foarte mult să fotografiez momentul în care echipa Angliei ridică din nou trofeul Webb Ellis; Cupa Mondială!”
În cele ce urmează, el vă împărtăşeşte sfaturile sale de expert pentru a vă ajuta să faceţi fotografii mai bune, indiferent ce sporturi fotografiaţi.
„Cea mai mare provocare este să cunoşti jocul”, spune Dave. „Învăţaţi regulile jocului, pentru a şti ce încearcă jucătorii să facă”. Dacă nu puteţi anticipa următoarea mişcare a unui jucător, poate să vă fie greu să ţineţi pasul.
Fiecare sport este diferit. În comparaţie cu rugby-ul, „fotbalul este un joc mai alert, deci şi ritmul de fotografiere este mai rapid”, spune el. Pe de altă parte, în timp ce la rugby sunt mai mulţi jucători şi mai multe persoane care vă pot obtura vizibilitatea şi pot strica un cadru bun, la fotbal „sunt mai puţini jucători pe teren, aşa că aveţi o vedere mai bună”.
La începutul carierei sale, Dave a obţinut un loc la cursul organizat de Consiliul Naţional Britanic pentru pregătirea jurnaliştilor, deşi nu deţinea un aparat foto. A fost nevoit să cumpere ce şi-a permis la momentul respectiv: un aparat foto vechi de 35 mm, cu film. Dacă sunteţi la început, recomandarea sa este să aveţi în vedere „uşurinţa la utilizare, fiabilitatea şi raportul calitate-preţ” ca factori principali când luaţi o decizie. „Luaţi cel mai bun echipament pe care îl puteţi cumpăra”, spune Dave, şi feriţi-vă de falsele economii.
Dacă un kit DSLR complet este prea intimidant sau dacă nu vi-l puteţi permite, orientaţi-vă spre un aparat foto compact sau bridge, cu caracteristici care se ridică la nivelul aşteptărilor pentru fotografia sportivă. Aparatul foto Canon PowerShot SX70 HS, vârful de gamă bridge de la Canon, are zoom optic 65x, poate fotografia 10 cadre pe secundă şi are focalizare automată (AF) rapidă şi precisă, cu opţiune AF continuă pentru a vă ajuta să surprindeţi acţiunea.
Pentru a profita la maximum de selecţia extraordinară de obiective Canon, investiţia într-un aparat foto DSLR precum Canon EOS 80D este o alegere excelentă pentru fotografia de sport.
„Obiectivul standard pentru fotografia sportivă este Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM [şi chiar versiunea mai uşoară şi mai nouă a acestui obiectiv, Canon EF 400mm f/2.8L IS III USM], care este superb, iar eu folosesc mult şi obiectivul Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. Sunt fiabile şi rezistente la lovituri. Atunci când fotografiaţi evenimente sportive, lăsaţi aparatul foto jos în viteză şi vă mişcaţi foarte mult – aparatele foto trebuie să fie destul de solide pentru a rezista.
„Dacă sunteţi la început, obiectivul de 70-200 mm este mai util. Nu multe persoane folosesc un obiectiv de 400 mm înainte de a deveni specialişti.”
Pentru a obţine rezultate similare cu un buget mai mic, puteţi lua în considerare obiectivul Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM sau Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM. Ambele dispun de renumita tehnologie cu stabilizator de imagine (IS) de la Canon, care ajută la rezolvarea problemei imaginilor neclare cauzate de tremurul aparatului foto. Dacă mâinile vă tremură oricât de puţin, un element din interiorul obiectivului se mişcă şi el, pentru a contracara acţiunea iniţială. Astfel, chiar şi atunci când fotografiaţi cu aparatul foto în mână şi nu pe un trepied, fotografiile dvs. sunt deosebit de clare.
„Optaţi pentru un timp mic de expunere şi o deschidere largă a diafragmei [număr F mai mic], deoarece fundalurile pot fi foarte dezordonate şi pot distrage atenţia cu panouri publicitare şi alte elemente. Reţineţi, cu cât deschiderea diafragmei este mai mare, cu atât mai mică va fi focalizarea pe fundal. Nu trebuie decât să estompaţi fundalurile aglomerate şi să încercaţi să utilizaţi obiectivul cât mai mult timp la distanţa focală maximă. Alegeţi o setare ISO foarte scăzută, astfel încât să fie nevoie să utilizaţi un timp scurt de expunere cu o deschidere mare a diafragmei.”
Un pont de la Dave pentru a elimina fundalul cu totul este să „staţi undeva mai sus în tribune, pentru a putea privi în jos spre teren. Dacă puteţi fotografia de sus în jos, fundalul va fi terenul verde.”
Cele mai bune fotografii sunt realizate în zilele noroase, dar luminoase, este de părere Dave, pentru că lumina este mai uniformă pe întregul teren, astfel încât nu este nevoie să reglaţi foarte des setările de expunere. Dar dacă fotografiaţi pe vreme însorită, cu un contrast puternic între zonele întunecate şi cele cu soare, „alegeţi să staţi în partea însorită şi să fotografiaţi zonele umbrite”, spune el. Astfel, veţi lucra cu lumina în spate. Ar putea fi mai dificil dacă staţi în umbră şi fotografiaţi în partea însorită. De multe ori, în fotografii se va vedea doar silueta unui jucător pe fundalul foarte luminos. Prin urmare, staţi întotdeauna în partea însorită. În felul acesta veţi obţine şi culori mai frumoase.”
Acest sfat este cel mai uşor de aplicat la evenimente sportive locale mici, unde spectatorii au voie să stea şi să se plimbe prin parc sau prin zonă – astfel, puteţi căuta şi găsi locul perfect pentru a fotografia. La evenimentele pentru care se cumpără bilet şi unde se stă în tribune, ar fi bine să alegeţi locul potrivit unde să vă aşezaţi. Informaţi-vă despre poziţionarea arenei şi momentul din zi când urmează să se desfăşoare evenimentul, pentru a alege un loc care să fie în zona însorită pe tot parcursul evenimentului. Puteţi chiar să descărcaţi o aplicaţie de urmărire a poziţiei soarelui pentru fotografi.
Totuşi, uneori veţi dori să obţineţi un efect de siluetă. Pentru aceasta, reduceţi valoarea ISO, creşteţi timpul de expunere şi închideţi diafragma (utilizaţi un număr f mai mare). „Veţi avea nevoie de un fundal luminos”, recomandă Dave. „Subexpuneţi întreaga scenă. Fotografiile cu siluete pot fi de efect dacă nu le folosiţi prea des. Altfel, devin clişeu.”
După ce aţi realizat o selecţie bună de fotografii principale, este timpul să deveniţi creativi. Unii fotografi sportivi începători devin obsedaţi să îngheţe acţiunea, dar Dave vă recomandă să folosiţi neclaritatea pentru a scoate în evidenţă viteza. Pentru aceasta, încercaţi să setaţi timpul de expunere la 1/15 secunde. Totuşi, Dave precizează că „nu vreţi ca fotografia să fie atât de neclară încât să nu se înţeleagă ce fac sportivii. Veţi dori totuşi ca feţele să fie cât se poate de clare.”
În special în sporturile cu mişcare previzibilă şi liniară, cum ar fi curse de cai, atletism sau sporturi cu motor, panoramarea odată cu acţiunea (prin mişcarea aparatului foto pentru a urmări o persoană sau un vehicul în mişcare) vă va ajuta să păstraţi imaginea subiectului relativ clară şi să estompaţi orice altceva, transmiţând cu adevărat impresia de viteză.
Pentru mai mult dramatism, Dave sugerează să „coborâţi unghiul de fotografiere. Dacă vă lăsaţi în jos atunci când un jucător se aruncă în direcţia dvs., în fotografie va părea că zboară prin aer.”
Aceasta a fost strategia pe care Dave a folosit-o pentru a realiza imaginea memorabilă în care căpitanul de atunci al echipei Angliei, Martin Johnson, ridică deasupra capului trofeul de la Cupa Mondială de Rugby din 2003. Poziţionându-se mai jos decât Martin, perspectiva a scos în evidenţă înălţimea şi puterea jucătorului de rugby, care oricum avea o statură impresionantă.
„Iau cu mine două aparate foto, uneori chiar trei, pentru orice eventualitate. Dacă plouă, le protejez cât de bine pot. Mulţi folosesc genţi rigide, însă eu am un rucsac. Iau un obiectiv Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM, unul Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM, două corpuri de aparat foto şi două obiective mici cu zoom. De asemenea, iau trei sau patru baterii de rezervă, în special când este frig, deoarece se consumă mai repede. Luaţi cu dvs. protecţii impermeabile şi capace de obiectiv – întotdeauna merită efortul. Dacă nu aveţi aceste elemente, puneţi echipamentul într-o pungă de plastic. Veţi economisi mulţi bani cu reparaţiile.”
Dave foloseşte modelul de vârf Canon EOS-1D X Mark II, însă modelul mai accesibil Canon EOS 80D are carcasă din aliaj de magneziu şi este rezistent la praf şi umezeală, ceea ce îl face să fie fiabil în orice situaţie. De asemenea, dispune de un sistem sofisticat de focalizare automată în 45 de puncte şi de o viteză de fotografiere continuă rapidă de 7 cadre pe secundă cu urmărirea subiectului, fiind ideal în special pentru fotografierea sporturilor cu acţiune rapidă.
La un meci de rugby, Dave realizează în medie aproximativ 2.000 de fotografii pentru a obţine câteva de care este foarte mulţumit, aşa că nu vă descurajaţi dacă primele fotografii pe care le faceţi nu sunt atât de bune cum aţi fi sperat. „Cea mai mare problemă este atunci când nu vedeţi de oamenii care stau în picioare în faţa dvs. sau când oamenii trec prin cadru şi vă obturează câmpul vizual”, spune el. Dave trebuie să renunţe la multe din aceste imagini, dar continuă să fotografieze, aşteptând momentele potrivite. „Sunt foarte multe imagini inutile, însă acum, cu aparatele foto digitale, ştiţi ce fotografii aţi realizat şi puteţi vedea rezultatul doar uitându-vă pe ecran.”
Când veţi vedea pe ecranul aparatului foto imaginea câştigătoare, vă veţi da seama că a meritat să perseveraţi. Cu răbdare, imaginaţie şi echipamentul potrivit în geanta dvs. (recomandările noastre principale sunt aparatul foto DSLR Canon EOS 80D cu obiectiv Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM sau Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM ori un aparat foto bridge Canon PowerShot SX70 HS), şi dvs. puteţi realiza fotografii sportive cu care să vă mândriţi!
Articol scris de Matthew Bowen
Inspiră-te este principala sursă de sfaturi utile privind fotografia, ghiduri de achiziţie şi interviuri interesante – tot ce aveţi nevoie pentru a găsi cel mai bun aparat foto sau cea mai bună imprimantă şi pentru a vă realiza următoarea idee creativă.
Înapoi la toate Sfaturile şi tehnicileFOTOGRAFIA DE SPORT
Aflaţi mai multe despre fotografia de sporturi de acţiune din această sesiune de mentorat cu un expert în ciclism montan.
Fotografia de acţiune
Fotograful de sporturi extreme Richard Walch despre ceea ce îl motivează să surprindă fascinantele fotografii de la schi şi snowboarding.
FOTOGRAFIA DE SPORT
Cinci fotografi de sport profesionişti oferă sfaturi despre cum să realizaţi fotografii de sport care ies în evidenţă.