The Northern lights illuminate the sky, casting green reflections in the lake below.

FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

Lumini, motor, acţiune: călătoria vieţii surprinzând frumuseţea aurorei boreale...

Fotograful austriac Markus Morawetz este cel mai bine cunoscut pentru fotografia sa de nuntă, însă de mult timp este inspirat de pasiunea lui pentru aventură. În martie 2019 s-a hotărât să-şi împărtăşească pasiunea cu soţia lui, Carina, şi cu fiica lor de 10 luni, Fanni. Familia şi-a lăsat casa situată la periferia Vienei, Austria, şi a pornit în călătorie cu o autorulotă, stabilindu-şi să privească şi să surprindă unul dintre cele mai maiestuoase spectacole ale naturii, aurora boreală, în nordul Norvegiei.

După ce au petrecut ultimele săptămâni de iarnă călătorind prin Austria, Germania, Danemarca, Suedia şi Norvegia, cei trei aventurieri au fost răsplătiţi cu acest spectacol minunat nu o dată, ci de două ori. „În acel moment, stăteam pe plajă în Norvegia, iar condiţiile erau perfecte – cerul senin şi frumos, fără vânt – iar aurora boreală s-a văzut timp de aproximativ o oră în fiecare zi, cu valuri incredibile de verde intens şi franjuri violet dansând deasupra noastră”, spune Marcus.

„Dacă plecaţi să fotografiaţi aurora boreală sau dacă doar vizitaţi Norvegia, trebuie să vă opriţi neapărat în Ramberg în Insulele Lofoten”, spune Markus. „Indiferent de perioada din an, această plajă, cu nisipul ei aproape alb şi apa de un albastru ca de gheaţă, este spectaculoasă. Zăpada proaspăt depusă era perfectă pentru a o trage pe Fanni cu sania.”

„Atât de mulţi oameni ne-au spus «Nu puteţi călători atât de departe cu un copil, este prea frig, este prea izolat»”, însă Marcus şi Carina s-au asigurat că erau bine protejaţi împotriva intemperiilor şi s-au aventurat în călătorie. „Unul dintre obiectivele noastre principale era să-i oferim fiicei noastre ocazia de a aprecia cu adevărat natura”, spune el. „Ştiam că va fi departe şi ştiam că va fi frig, însă luna martie este cea mai bună perioadă pentru a vedea aurora boreală.

„Întreaga după-amiază este învăluită într-o lumină aurie frumoasă, iar apoi, după apus, «ora albastră», cu cea mai spectaculoasă lumină. Chiar dacă aurora boreală nu apare, există foarte multe oportunităţi fotografice în această perioadă.” Dorind să nu se încarce cu multe bagaje, Markus a fotografiat cu EOS R de la Canon, cu un adaptor EF-EOS R pentru a putea utiliza unele dintre obiectivele sale EF preferate.

Articole conexe
A landscape image of pine trees, a lake and snow-dusted mountains under a starry sky.

FOTOGRAFIA NOCTURNĂ

Fotografierea cerului nopţii

Tehnici esenţiale pentru fotografierea stelelor noaptea, inclusiv redare accelerată şi imagini cu mişcarea stelelor.

A child, shot from behind, dressed in a hooded coat and beanie hat, watches fireworks light the sky pink.

FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

Cum să fotografiaţi pe vreme rece

Condiţiile de sub zero grade vă pot bulversa aparatul foto, aşa că urmaţi aceste sfaturi profesioniste pentru fotografierea în condiţii de zăpadă şi gheaţă.

10 tips for capturing fireworks

FOTOGRAFIILE CU ARTIFICII

10 sfaturi pentru fotografiile cu artificii

Echipamente, tehnici şi compoziţie – sfaturi esenţiale pentru a fotografia artificii.

„Ştiam că erau şanse mari să vedem aurora boreală în acea seară, iar noi eram pe plaja Unstad din Insulele Lofoten din Norvegia”, spune Markus. „Şi am văzut-o! A fost cu siguranţă unul dintre momentele cele mai importante; am fi fost atât de dezamăgiţi dacă am fi plecat acasă fără să o vedem. Aceasta a fost prima dată când am văzut-o pe cer. Ce moment magic – şi chiar şi mai frumos pentru mine ca fotograf.”

Principalele sfaturi ale lui Markus Morawetz pentru fotografierea aurorei boreale

1. Identificaţi cele mai bune locaţii

Ştiind că soarele va apune în jurul orei 17:00, familia a ajuns la noile destinaţii după-amiaza devreme pentru a identifica locaţia perfectă, cu fundal de mare impact. Markus şi Carina o luau pe Fanni în drumeţii prin zonă pentru a vedea ce le poate oferi locul în termeni de subiecte de prim-plan, pentru a adăuga interes şi gradaţie, ţinând cont în acelaşi timp de mai multe locuri alternative, în cazul în care luminile se văd mai bine în altă parte. „Căutaţi lucruri precum pietre frumoase, apă, copaci, poate o cabană”, recomandă Markus.

2. Pregătiţi-vă pentru frig

Pentru această fotografie, Markus a folosit un timp de expunere mare şi a profitat de ecranul cu unghi variabil al aparatului EOS R pentru a crea o imagine cu o compoziţie frumoasă.

Una dintre problemele principale cu care se confruntă fotografii care lucrează în medii mai reci este descărcarea rapidă a bateriei. Ştiind că o baterie descărcată poate face diferenţa între surprinderea şi ratarea aurorei boreale, Markus lua cu el mereu o baterie de rezervă atunci când pleca. „Am ţinut-o aproape de corp, în buzunarul de la pantaloni sau haină, deoarece cu cât este mai caldă bateria, cu atât ţine mai mult.” Fotografia cu Canon EOS R, care are o temperatură de funcţionare recomandată de la 0 până la 40 °C. Markus ştia că nu se poate garanta funcţionarea niciunui aparat foto în condiţii de îngheţ, de obicei între -5 şi -10 °C, şi a avut grijă să evite fluctuaţiile bruşte de temperatură – condensul care poate rezulta este o cauză bine cunoscută a defectării aparatelor foto. Cu toţi factorii de mediu luaţi în considerare, „EOS R a fost excelent”, afirmă acesta. „Şi-a făcut treaba timp îndelungat, ţinând cont de frig, şi am avut o experienţă minunată şi distractivă manevrându-l şi punându-mi creativitatea în practică.”

3. Exersaţi acasă

Markus a realizat această fotografie în apropierea casei lui, utilizând PowerShot G5 X Mark II de la Canon. „Norii pot adăuga dramatism în peisajele cu stele. Condiţiile se schimbă foarte repede”, spune el.

Nu trebuie să aşteptaţi până ieşiţi în căutarea luminilor pentru a începe să exersaţi, spune Markus. „Frigul nu numai că vă va descărca imediat bateria, ci vă va epuiza şi pe voi, ceea ce înseamnă că trebuie să lucraţi rapid şi să ştiţi ce faceţi. Aşadar, este indicat să exersaţi fotografierea cerului nocturn înainte de a vă îndrepta spre nord. Mergeţi în aer liber în apropiere, departe de poluarea luminoasă pe timp de iarnă, astfel încât să ştiţi cum să lucraţi cu mănuşi şi cu geacă groasă, şi exersaţi utilizând timpi de expunere lungi. Staţi acolo timp de aproximativ o oră şi, imediat ce vă familiarizaţi cu peisajul nocturn, încercaţi câteva fotografii cu mişcarea aparentă a stelelor sau cu Calea Lactee.”

4. Lent şi scăzut

Pentru cele mai clare rezultate, Markus recomandă să montaţi aparatul foto pe un trepied şi să folosiţi un nivel ISO scăzut cu timp de expunere mare. „Nu mă tem să măresc puţin ISO dacă este nevoie, însă, pentru a surprinde luminile, prefer să folosesc un trepied şi timpi de expunere mai mari, între 1 şi 5 secunde. Ştiu din fotografia de nuntă că, dacă este necesar, este mai bine să fac fotografia cu aparatul foto în mână, să zicem cu un nivel ISO 5000 dacă este prea întuneric, şi să am puţină granulaţie, pe care o pot schimba cu uşurinţă în faza de post-producţie, decât să ratez momentul. Dar, dacă aveţi timp, este mai bine să reduceţi nivelul ISO, să utilizaţi un timp de expunere mai lung şi să puneţi aparatul foto pe trepied pentru a elimina mişcarea şi a obţine un rezultat mai clar.”

5. Controlul luminii

„Când am descoperit acest loc, speram ca pietrele să reflecte culorile cerului. Când dansau deasupra noastră, îmi pregătisem deja planul general şi ce trebuia să fac pentru a lucra rapid.”

Fotografierea în această călătorie a însemnat să încerc să surprind detaliile din zonele luminoase, precum zăpada sau nisipul de pe ţărmul mării, dar şi detaliile din elementele mai întunecate, precum cerul sau munţii. „Este posibil să nu ştiţi exact ce anume să expuneţi”, spune Markus. „Nu pot expune prea mult timp, deoarece plaja va fi prea luminoasă, iar dacă ajustez luminozitatea numai pe plajă, cerul va fi prea întunecat. Puteţi încerca să iluminaţi sau să întunecaţi în faza de post-producţie, însă este posibil să obţineţi granulaţie şi claritate insuficientă.”

Trucul preferat al lui Markus este de a fotografia cu mai multe expuneri. „Voi realiza două fotografii compuse identic, una cu expunerea pentru lumină şi alta pentru întuneric, după care le voi îmbina în faza de post-producţie şi tot atunci voi amplifica puţin şi culorile. Dar există o metodă şi mai uşoară, utilizând modul HDR al aparatului EOS R de la Canon, care realizează trei fotografii continue la expuneri diferite şi le îmbină într-o singură imagine în aparatul foto, creând o fotografie cu o gamă de tonuri mai vastă.” Totuşi, este bine de reţinut că HDR funcţionează optim la lumina zilei. O alternativă ar fi să folosiţi un filtru de polarizare, care vă va permite să amplificaţi saturaţia culorilor în fotografii.

6. Compoziţii creative cu ecranul cu unghi variabil

Pentru a vă asigura că fotografiile dvs. ies în evidenţă, trebuie să fiţi original în ceea ce priveşte compoziţia. „Deseori mă veţi găsi întins pe jos sau căţărându-mă într-o tufă, deoarece nu vreau fotografii „obişnuite”, pe care toată lumea le face”, spune Markus. „Vreau ca ale mele să fie diferite, să spună o poveste, iar pentru a obţine acest lucru, găsesc unghiuri diferite. Ecranul rabatabil cu unghi variabil al aparatului Canon EOS-R m-a ajutat să fac acest lucru când fotografiam aurora boreală, deoarece era multă zăpadă şi gheaţă, aşa că m-am bucurat că nu a trebuit să mă aşez pe jos ca să îngheţ şi să mă ud sau să risc să urc într-un copac când nu existau spitale pe o distanţă de kilometri întregi. Nu a trebuit decât să ridic sau să cobor Canon EOS R şi să rabatez ecranul până când am reuşit să văd cadrul perfect.”

7. Concentrarea pe focalizare

„În întuneric, este posibil ca focalizarea automată să se fixeze cu dificultate, aşadar, folosesc focalizarea manuală şi o setez la infinit”, spune Markus. Astfel, obiectivul este setat să formeze o imagine a unui obiect atât de îndepărtat, încât depăşeşte distanţa de măsurare – în acest caz, stelele.

Pentru această călătorie, el a combinat un obiectiv cu zoom cu un obiectiv cu distanţă focală fixă, respectiv obiectivul Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM şi obiectivul Canon EF 35mm f/1.4L II USM. „Sunt obiective extraordinare pentru peisaje, cu deschideri foarte mari ale diafragmei şi care oferă totuşi adâncime şi claritate din plin, aşa că au fost perfecte pentru această călătorie.”

8. Combinaţi o deschidere mare a diafragmei cu un timp lung de expunere

„A apărut în cadru chiar şi autorulota de câteva ori!” Casa familiei, sub spectacolul de lumini pentru care au călătorit atât de departe pentru a-l vedea.

Combinând aparatul EOS R de la Canon cu obiectivul Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, Markus a asociat timpii lungi de expunere, de mai multe secunde, cu cea mai mare deschidere a diafragmei obiectivului. „Pentru majoritatea fotografiilor am ţinut obiectivul deschis la f/2,8. Acesta este un alt truc pentru fotografierea mişcării aparente a stelelor şi a Căii Lactee, însă aveţi nevoie de un obiectiv bun cu o deschidere foarte mică a diafragmei, astfel încât să nu trebuiască să măriţi prea mult ISO.”

Spre deosebire de aparatele foto DSLR tradiţionale, aparatul mirrorless full frame EOS-R de la Canon i-a permis lui Markus să-şi expună imaginile în timp real, folosind vizorul electronic (EVF) al aparatului foto pentru a aprecia cum va arăta fotografia finală înainte de a apăsa pe butonul declanşator. „Este fantastic, deoarece nu trebuie să fotografiaţi pentru a afla dacă fotografia este prea luminoasă sau prea întunecată – vă va spune EVF acest lucru. Astfel, puteţi economisi mult timp şi evita stresul, un aspect foarte important când surprindeţi luminile, deoarece nu ştiţi niciodată cât timp veţi sta şi este prea frig ca să vă pierdeţi vremea. După ce aţi obţinut expunerea şi compoziţia corecte, dacă luminile nu se mişcă şi nivelul general de lumină nu se modifică, puteţi fotografia cât doriţi, ceea ce îl face un aparat foto excelent pentru pasionaţi şi începători.”

Markus, Carina şi Fanni şi-au atins obiectivul de a obţine câteva fotografii minunate cu aurora boreală, însă momentele trăite cu familia au fost cele care au dat valoare călătoriei. „Încerc să surprind momentul, nu să-l creez”, spune el, însă când apare un moment neaşteptat, cel mai bine este să fii pregătit.

Articol scris de Natalie Denton

Produse conexe

Articole conexe

Get Inspired (Inspiră-te) este principala sursă de sfaturi utile privind fotografia, ghiduri de achiziţie şi interviuri interesante – tot ce aveţi nevoie pentru a găsi cel mai bun aparat foto sau cea mai bună imprimantă şi pentru a vă realiza următoarea idee creativă.

Înapoi la toate poveştile