VIDEOCLIP

Alimente în mişcare: tranziţia la videografia culinară

Creatoarea de conţinut Jessie Bakes Cakes îşi împărtăşeşte sfaturile pentru realizarea unor videoclipuri care lasă gura apă.
Un aparat foto Canon EOS R8 şi o selecţie de obiective Canon RF afişate într-o imagine de sus, înconjurate de prăjituri, biscuiţi şi ingrediente.

Mâncarea are puterea de a uni oameni din toate mediile, iar fotografia şi videografia culinară atrag de mult timp publicul, în special odată cu creşterea popularităţii reţelelor sociale. Însă surprinderea alimentelor în mişcare nu este uşor de realizat – ceva ce creatoarea de conţinut Jessica Marsden-Urquhart ştie foarte bine.

Pe contul ei de reţele sociale, Jessie Bakes Cakes, unde are peste 100.000 de urmăritori, Jessie creează videoclipuri scurte în care pune accentul pe procesul creativ şi pe orele de muncă necesare pentru prepararea alimentelor. Călătoria ei în domeniul fotografiei culinare a început în timpul carantinei. „Mi-a plăcut întotdeauna să coc şi-mi aduc aminte când făceam fotografii groaznice cu telefonul în 2013”, spune râzând Jessie. „În 2020, am început să mă gândesc mai serios la acest lucru şi m-am întrebat: «Ce-mi place să fac?». Am început să-mi perfecţionez reţetele, dar şi să mă concentrez mai mult pe partea de fotografie.”

În acest articol, Jessie îşi descrie tranziţia de la fotografia la videografia culinară şi împărtăşeşte sfaturi şi trucuri practice pentru alte persoane care se gândesc să realizeze videoclipuri cu mâncare.

Tranziţia de la fotografia culinară statică la videoclipuri

O femeie stă în spatele unui aparat foto Canon EOS R8 montat pe un trepied cu scopul de a filma preparate culinare.

Nu este necesar neapărat să filmaţi pentru a reda mişcarea în fotografia culinară. Este suficient să fotografiaţi rulouri de scorţişoară pe care se toarnă glazură din cremă de brânză pentru a schimba modul în care privitorul percepe imaginile. Totuşi, trecerea la videoclipuri adaugă o cu totul altă dimensiune conţinutului dumneavoastră. Plăcerea noastră de a mânca este puternic influenţată de aspectul mâncării, iar textura şi dimensiunile pot fi mult mai uşor accentuate în videoclipuri. În principiu, ne place să privim imagini cu mâncare pentru că vrem să o mâncăm, iar videoclipurile ne fac să ne dorim asta şi mai mult.

De asemenea, este esenţial pentru creatorii de conţinut să se adapteze la mediul în continuă schimbare al reţelelor sociale. „Ceea ce mi-a stârnit cu adevărat interesul să trec de la fotografie la videografie a fost schimbarea tendinţelor”, spune Jessie. „Ştiam că trebuie să învăţ cum să folosesc filmarea astfel încât cariera şi afacerea mea să prospere.”

Procuraţi echipamentele potrivite cu care să vă transformaţi preparatele în vedete

Două mâini montează un obiectiv Canon pe un aparat foto Canon EOS R8.

„Nu-mi vine să cred cât de uşoare sunt obiectivele RF Canon în comparaţie cu obiectivele EF”, spune Jessie. „Ca să nu mai vorbim de îmbunătăţirea calităţii filmărilor, capacităţilor de focalizare şi intervalului diafragmei.”

O femeie stă pe o canapea, zâmbind şi ţinând o furculiţă în dreptul unei brioşe de pe o farfurie în faţa ei.

Încercările şi eşecurile sunt o parte importantă a procesului de perfecţionare a abilităţilor şi de descoperire a conţinutului care să fie atât pe placul dumneavoastră, cât şi pe placul urmăritorilor dumneavoastră, spune Jessie. Iar dacă rezultatul nu vă place, vă rămâne mâncare delicioasă din belşug pe care să o savuraţi.

Echipamentele pe care le utilizaţi pentru videografia culinară pot avea un impact mare asupra muncii dumneavoastră, dar nu trebuie să cheltuiţi mulţi bani pentru a obţine rezultate excelente. Jessie consideră că alegerea obiectivului contează mai mult decât alegerea aparatului foto şi recomandă un obiectiv de 50 mm cu o diafragmă mare, cum ar fi Canon RF 50mm F1.8 STM. „Acesta îmi oferă rezoluţia şi calitatea pe care le caut”, spune ea. Profunzimea mică a câmpului contribuie, de asemenea, la evidenţierea preparatelor, asigurând că acestea sunt în centrul atenţiei.

Jessie a folosit şi obiectivul Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM în această şedinţă şi spune că s-a îndrăgostit imediat de acesta. „Este ideal pentru a vă apropia de mâncare, iar claritatea imaginilor este uimitoare”, spune ea. „Îl folosesc pentru a prezenta texturile delicioase ale prăjiturilor. Comutatorul AF/MF asigură schimbarea foarte uşoară între focalizarea manuală, atunci când doresc să menţin focalizarea pe subiect, şi focalizarea automată, atunci când doresc să urmăresc mişcarea într-o scenă.” În plus, utilizarea unei diafragme mici îi permite lui Jessie să scoată în evidenţă mâncarea şi să creeze un fundal fantezist, estompat. Obiectivul dispune de un stabilizator optic de imagine echivalent cu 5,5 stopuri pentru înregistrări fără tremur, dar poate oferi până la 8 stopuri atunci când este folosit în combinaţie cu un aparat foto cu stabilizare integrată a imaginii (IBIS), cum ar fi Canon EOS R6 Mark II. Cele două motoare Nano USM asigură, de asemenea, focalizare automată precisă şi de mare viteză, funcţionând aproape fără zgomot, astfel încât zgomotul obiectivului să nu interfereze cu subiectul.

Obiectivul versatil Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM este o variantă compactă, cu greutate redusă. „Distanţa focală grandangulară îmi permite să realizez cadre panoramice pentru a arăta întregul subiect şi apoi să fac zoom pentru prim-planuri fără a fi necesar să schimb obiectivul sau să mut trepiedul şi fără să pierd rezoluţia”, spune Jessie. „De asemenea, reacţionează rapid la mişcare şi focalizează pe subiect fără a face zgomot – perfect atunci când înregistraţi videoclipuri cu sunet.” Acest obiectiv dispune de stabilizare optică a imaginii echivalentă cu până la 5 stopuri şi dacă panoramaţi obiectivul cu funcţia IS activată, acesta va comuta automat de la stabilizare standard a imaginii la stabilizare pentru panoramare. Aceasta înseamnă că puteţi înregistra videoclipuri cu aparatul foto în mână, mişcând aparatul pentru a înregistra fiecare detaliu.

În ceea ce priveşte aparatul foto, până la începutul anului 2023, Jessie a folosit un DSLR APS-C înainte de a trece la un aparat full frame mirrorless Canon EOS R8. „Folosesc lumină artificială, aşa că trebuie să o adaptez pentru a corespunde culorilor de pe aparatul foto, altfel obţin tonuri verzui sau roz”, spune ea. „Cu atât mai mult în cazul alimentelor, deoarece nu este de dorit ca o cremă să arate galbenă în loc de albă. EOS R8 m-a ajutat foarte mult, deoarece îmi permite să setez un nivel de alb personalizat, astfel încât să pot obţine exact culorile pe care le doresc.”

EOS R8 este foarte bun în special pentru videoclipuri, deoarece înregistrează în format 4K până la 60p supraeşantionat din datele 6K ale senzorului, având ca rezultat un videoclip 4K de calitate mai bună decât cel înregistrat nativ la rezoluţia 4K. De asemenea, nu vă veţi mai face griji că veţi pierde vreo secvenţă, deoarece EOS R8 are o funcţie de preînregistrare care înregistrează 3-5 secunde de material înainte de a apăsa butonul de înregistrare.

Eficientizaţi-vă fluxul de lucru videografic

Un aparat foto Canon EOS R8 montat pe un trepied la un unghi de 90° pentru a înregistra în format portret mai degrabă decât peisaj.

În general, Jessie filmează în orientarea portret, deoarece ştie că mare parte din conţinutul său este vizionat pe smartphone-uri. Pentru a economisi timp, îşi planifică toate cadrele pe care doreşte să le realizeze. „Scrieţi o listă de cadre, gândindu-vă la povestea pe care doriţi să o spuneţi”, recomandă ea. „Îmi notez unghiurile aparatului foto, obiectivul pe care vreau să îl folosesc şi setările care cred că vor avea rezultate bune. Organizarea chiar mi-a fost de ajutor.”

O fotografie cu o mână care toarnă glazură pe un tort, deschisă în software-ul Canon EOS Utility pe un ecran de laptop.

„Gândiţi-vă cum puteţi adăuga textură unui cadru, ceva care ar determina privitorii să-şi dorească să treacă prin ecran şi să ia mâncarea”, spune Jessie. „Indiferent că utilizaţi în acest scop o spatulă pentru a întinde glazura pe o brioşă sau un tub cu o duză specifică.” Jessie utilizează software-ul Canon EOS Utility pentru a vedea în detaliu textura imaginilor sale pe laptop.

Este important să găsiţi soluţia potrivită pentru dumneavoastră. Poate fi un proces destul de dificil şi îndelungat să concepeţi reţete, să coaceţi sau să preparaţi şi apoi să înregistraţi – de aceea, Jessie face întotdeauna mai multe în acelaşi timp. „Când creez o reţetă, deja mă gândesc cum o voi transpune într-un videoclip”, spune ea. „De exemplu, când scriu o reţetă de negrese, mă gândesc: «În acest moment adaug fulgii de ciocolată, ceva ce voi filma”». Probabil că veţi filma 30 de minute, conţinut pe care îl veţi reduce ulterior la 30 de secunde, deci este important să vă notaţi care porţiuni vor fi cele mai importante.”

Conţinutul lui Jessie este destinat în special reţelelor sociale – este filmat în orientarea portret pentru a fi vizualizat pe smartphone şi ea consideră că este util să editaţi pe telefon. „Nu folosesc software-uri pretenţioase de editare a fotografiilor”, explică ea. „Îmi transfer videoclipurile pe telefon utilizând aplicaţia Canon Camera Connect şi editez acolo. Există multe aplicaţii gratuite pe care le puteţi utiliza; nu trebuie să cheltuiţi mult pe un abonament costisitor.”

De asemenea, foloseşte software-ul Canon EOS Utility pentru a arăta în timp real pe laptop ceea ce se vede pe aparatul foto. „Vizualizarea conţinutului de pe aparatul foto pe un ecran mult mai mare este cu adevărat utilă atunci când pregătesc scena şi când înregistrez şi surprind alimentele în mişcare”, spune Jessie. „Folosesc marcajele de tip grilă din software, care mă ajută să plasez cu precizie elementele în scenă. De asemenea, îmi oferă control complet asupra temperaturii de culoare, care este importantă atunci când folosesc lumini artificiale, pentru a obţine cea mai bună precizie a culorilor.”

Atât EOS R8, cât şi EOS R50 pot afişa, de asemenea, marcaje de aspect pe aparatul foto, astfel încât să puteţi încadra scena corect în funcţie de platforma de socializare pentru care înregistraţi. Întregul cadru este în continuare vizibil, însă ghidajele vă arată unde va fi decupat.

Cele mai bune setări şi tehnici pentru videografia culinară

O femeie aranjează o prăjitură în faţa unei lămpi softbox, cu un laptop pe o masă din apropiere şi un aparat Canon EOS R8 montat pe un trepied pentru a filma de sus.

„Gândiţi-vă la moduri în care puteţi menţine interesul cuiva pe parcursul întregului videoclip”, spune Jessie. „Un truc excelent în acest scop este să schimbaţi modul în care filmaţi ceva. Nu ţineţi aparatul foto îndreptat numai spre alimente. Realizaţi un cadru ca acesta, apoi unul de sus, apoi un cadru la un unghi de trei sferturi, din lateral. Inclusiv schimbarea unghiurilor va accentua senzaţia de mişcare.”

O femeie îşi îndreaptă aparatul Canon EOS R8 spre un bol cu diferite feluri de ciocolată, presărând în acelaşi timp bucăţele de ciocolată albă deasupra.

Când turnaţi glazură, presăraţi toppinguri sau tăiaţi pandişpan cu un cuţit, viteza videoclipului poate face o diferenţă uriaşă. Jessie recomandă să încercaţi diferite efecte pentru a vedea ce puteţi obţine.

Jessie spune că una dintre cele mai frecvente greşeli la realizarea videoclipurilor o constituie necunoaşterea momentului potrivit când să comutaţi între modul de focalizare manuală şi cel de focalizare automată. „Dacă scoateţi ceva din cadru şi doriţi să focalizaţi pe ceva din spatele acelui element, utilizaţi focalizarea automată”, explică ea. „Cu toate acestea, înregistrez în principal în modul Manual pentru a evita alternarea focalizării, deoarece poate distrage atenţia.”

Este important totodată să încercaţi diferite unghiuri diferite atunci când înregistraţi un videoclip despre gătit. „De exemplu, o imagine de sus ar fi perfectă pentru un cadru în care amestecaţi aluat de prăjitură într-un castron, deoarece puteţi ilustra mişcarea şi atrage privitorul”, spune ea. „Inclusiv comutarea între prim-planuri şi unghiuri largi este utilă, deoarece puteţi arăta diferitele texturi ale alimentelor sau dimensiunea acestora.”

Deşi probabil postaţi multe dintre videoclipurile dumneavoastră la viteza reală, încercaţi să le redaţi cu încetinitorul sau la viteză accelerată, deoarece aceasta poate avea un impact semnificativ asupra rezultatului final. Când editaţi, puteţi chiar să măriţi viteza anumitor porţiuni şi să reduceţi viteza altora din postarea pe reţeaua socială. „Puteţi crea un cadru cu încetinitorul pe care să îl utilizaţi la început, deoarece redarea cu încetinitorul face ca totul să pară mai extravagant!”, spune Jessie. La polul opus, spune ea, „redarea accelerată a videoclipurilor le oferă mult dinamism.” Când aveţi constrângeri de timp pentru postări, redarea accelerată a videoclipului vă poate ajuta inclusiv să includeţi mai mult conţinut într-un interval de timp mai scurt: „De asemenea, înregistrarea rapidă este utilă atunci când trebuie să vă încadraţi într-un interval de 5 sau 10 secunde”, spune Jessie.

Folosiţi tendinţele în avantajul dumneavoastră – şi aveţi încredere în propriile instincte

Un aparat Canon EOS R8 configurat pentru a filma curgerea unei glazuri aplicate cu mâna pe un tort.

„În mare parte, videografia culinară înseamnă încercări şi eşecuri, aşa că nu vă temeţi să vă asumaţi riscuri”, spune Jessie. „Dacă un montaj nu iese cum aţi crezut, nu este nicio problemă. Încercaţi din nou.”

Tendinţele sociale sunt mereu în schimbare. Într-o săptămână, oamenii sunt obsedaţi de videoclipuri cu pandişpan cu banane şi în următoarea de bomboane fondante şi glazuri, ceea ce poate fi copleşitor pentru creatorii de conţinut. „Tendinţele vin şi pleacă”, spune Jessie. „Important este să luaţi ce vă place din acea tendinţă şi să vă gândiţi: «Cum pot folosi acest lucru în munca mea?» şi nu: «Trebuie să fac acelaşi lucru».”

De asemenea, Jessie subliniază importanţa păstrării propriului stil şi a propriei abordări în ceea ce priveşte videografia culinară. „Este ceea ce le place mărcilor sau clienţilor cu care lucraţi; v-au ales pentru individualitatea dumneavoastră”, explică ea. „Este uşor să vă simţiţi intimidat de persoanele cu mai mulţi urmăritori, însă a-i copia sau a încerca să obţineţi un public similar nu este cea mai bună metodă de a avea succes. Concentraţi-vă pe motivul pentru care faceţi ceea ce faceţi. Faceţi ceea ce vă pasionează, deoarece acea pasiune se va vedea în munca dumneavoastră. Când am obţinut primul meu client aveam doar 2.000 de urmăritori, aşa că nu aveţi nevoie de un public numeros. Puteţi să aveţi o afacere înfloritoare şi cu un număr mai mic.”

„Este în regulă să aveţi îndoieli”, continuă ea. „Există multe surse de inspiraţie şi poate încercaţi să imitaţi ceva şi vă gândiţi: «Nu se potriveşte tocmai bine cu stilul meu» sau «Chiar îmi place asta?». Mergeţi pe mâna instinctului. De cele mai multe ori nu veţi da greş.”

Aşadar, data viitoare când coaceţi un tort sau pregătiţi cina, puteţi să testaţi capacităţile video ale aparatului dumneavoastră şi sfaturile din acest articol pentru a vedea ce puteţi realiza.

Articol scris de Nikita Achanta

Produse conexe

Articole conexe