FOTOGRAFIA ALB-NEGRU

Stăpânirea artei expunerii prelungite în fotografia alb-negru

Descoperiţi unde, când şi cum îşi surprinde peisajele sale monocrome fascinante fotograful specializat în expuneri prelungite Stephen McNally.
O imagine alb-negru a ruinelor unei clădiri, realizată cu o expunere prelungită pentru a estompa norii de pe cer.

Stephen McNally şi-a însuşit arta fotografiei alb-negru cu expunere prelungită, având mai multe expoziţii la activ, iar apetitul său pentru acest gen nu a făcut decât să crească de-a lungul anilor. Lucrând ca frizer, fotografia îl forţează să iasă din casă, să caute locaţii noi şi să vadă locuri familiare dintr-o perspectivă proaspătă, oferindu-i o satisfacţie enormă.


Mulţi aleg fotografia alb-negru pentru modul în care poate accentua dramatismul prin contrast şi ton. Absenţa culorii vă face să priviţi altfel o fotografie şi să vă concentraţi asupra compoziţiei, subiectului şi formei. Asociaţi fotografia alb-negru cu o expunere prelungită şi veţi conferi fotografiei un element suplimentar de fascinaţie. După cum spune Stephen: „Fotografia cu expunere prelungită creează o lume eterică pe care ochiul nu o poate vedea, dar pe care aparatul foto o poate surprinde.

Aici, aflăm cum a evoluat munca lui Stephen în ceea ce priveşte procesul şi echipamentele – şi de ce este atât de entuziasmat de această tehnică.

De ce expunerea prelungită la fotografia alb-negru?

Cioturi şi rădăcini de copaci ies din apă într-un peisaj eteric.

„M-am dus la Blakemere Moss la Delamere, în Anglia, pentru a fotografia cioturile de copaci din lac, deoarece comisia forestieră a tăiat copacii pentru a readuce locul la un corp natural de apă”, spune fotograful Stephen McNally despre această imagine. „Cioturile copacilor tăiaţi creează o imagine minimalistă abstractă excelentă atunci când este fotografiată cu o tehnică de expunere prelungită care izolează subiectul. Expunerea lungă aplatizează apa, dându-i aspectul unei fâşii de gheaţă.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu adaptor de montură Canon EF-EOS R şi obiectiv Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (urmat acum de modelul mai nou Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) la 40 mm, 7,3 s, f/11 şi ISO 100. © Stephen McNally

Un debarcader dărăpănat este surprins cu nori care par să se rotească deasupra lui.

Stephen a făcut această fotografie a unui debarcader de mult abandonat în timpul unei vizite în Anglesey, în Ţara Galilor. „Când am văzut acel debarcader, am fost atras de textura şi detaliile de pe uşi, precum şi de contrastul cu algele foarte întunecate din partea de jos. Există atât de multe nuanţe de gri, încât am putut vedea cum apare albul în norii de deasupra lui”, spune el. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu adaptor de montură Canon EF-EOS R şi obiectiv Canon EF 16-35mm f/4L IS USM la 16 mm, 4 s, f/7,1 şi ISO 100. © Stephen McNally

Stephen a început să fotografieze subiecte populare, cum ar fi peisaje marine la apus şi la răsărit, dar a decis să treacă la ceva ce i s-a părut mai interesant. „M-am săturat să fac asta, toată lumea o făcea. Am vrut să încerc ceva mai dificil şi să fac mai multe cu aparatul foto”, explică el.

Pe lângă crearea unui element suprarealist într-o fotografie, o mare parte din atracţia expunerii lungi este elementul surpriză: nu ştiţi cum va arăta imaginea până când nu închideţi obturatorul şi nu vedeţi ecranul. Când obturatorul aparatului foto este deschis o perioadă lungă de timp, este capturată o urmă a mişcării creată de obiecte care sunt natural în mişcare, precum apa, norii sau chiar oamenii. Această parte a imaginii contrastează cu subiecţii statici din scenă, care rămân foarte clari.

Stephen spune: „Mă atrage aspectul eteric al acestor fotografii. Fotografia cu expunere prelungită aplatizează marea, chiar dacă ochiul poate vedea valuri uriaşe care vin şi se retrag. Puteţi întrerupe toate acestea într-o fotografie cu expunere prelungită: aceasta este magia.”

Locaţii ideale

Un copac singuratic apare focalizat pe un fundal mai deschis, cu norii surprinşi în mişcare deasupra.

Succesul unei fotografii alb-negru, potrivit lui Stephen, este legat de surprinderea unei varietăţi de nuanţe. „Lucrez pe principiul că, într-o fotografie alb-negru, am tonuri de la alb pur la negru pur, cu diferite nuanţe intermediare şi texturi. În software-ul de editare, numerele de la 1 la 12 din partea de jos îmi arată toate nuanţele, iar dacă le am pe toate 12, atunci este o fotografie alb-negru perfectă.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu adaptor de montură Canon EF-EOS R şi obiectiv Canon EF 16-35mm f/4L IS USM la 20 mm, 30 s, f/11 şi ISO 100. © Stephen McNally

Ruinele unei ferme vechi, cu copaci şi un câmp în fundal şi nori surprinşi în mişcare deasupra.

„Faceţi întotdeauna o fotografie de probă pentru a vedea ce arată histograma şi de acolo veţi şti cum să setaţi timpul de expunere”, sugerează Stephen. „Am indicatoare intermitente [avertismente de supra/subexpunere] activate, astfel încât să pot vedea când vor fi supraexpuse zonele luminoase. Dacă expuneţi fotografia cât de mult puteţi, atunci ştiţi că aţi capturat cât mai multe date posibil. Dacă zonele luminoase sunt expuse excesiv, nu veţi putea recupera datele.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu adaptor de montură Canon EF-EOS R şi obiectiv Canon EF 16-35mm f/4L IS USM la 16 mm, 38 s, f/11 şi ISO 100. © Stephen McNally

Stephen revine în mod repetat în aceleaşi locuri din nord-vestul Angliei. Are copacii lui preferaţi şi îi place să vadă cum se schimbă de la un anotimp la altul. Când e într-un loc nou, el analizează mai întâi peisajul şi încearcă să reţină locurile în care intenţionează să se întoarcă.

Dacă fotografiaţi peisaje marine, „trebuie să vă familiarizaţi cu mareea”, îndeamnă el. „În mod normal, fotografiez la reflux. Dacă fotografiaţi în timpul fluxului, veţi constata că aparatul foto se mişcă în timpul expunerii, aşa că imaginile nu vor fi clare. Este mult mai stabil la reflux.

Stephen tinde să fotografieze toamna, deoarece este mai bine să ai o zi mohorâtă sau chiar înnorată pentru a surprinde o expunere prelungită a cerului, pentru că laşi în mod natural mai multă lumină să intre în aparat. „Nu fotografiez în mijlocul verii, deoarece ar trebui să plec la 2 dimineaţa, aşa că de obicei încep în septembrie, când soarele răsare în jur de 6 dimineaţa. Îmi cercetez locaţiile, când va răsări soarele şi unde va cădea lumina. Dacă este o zi întunecată şi cerul parţial noros, ştiu că am ceva cu care să lucrez”, explică el. El începe prin a examina o histogramă pe aparatul foto pentru a-şi da seama de lumina disponibilă şi de cât timp va avea.

Există o atmosferă melancolică în fotografiile lui Stephen, care se datorează parţial subiectului abordat. El tinde să se concentreze pe repere industriale sau clădiri abandonate – locuri neglijate acum, care au fost odată pline de viaţă. „Sunt atras de clădirile vechi”, spune el. „Când am fost recent în Anglesey în Ţara Galilor, am dat peste această fermă veche (vedeţi imaginea de mai sus) şi m-am gândit: de cât timp este această fermă o ruină? Şi de ce au renunţat proprietarii să o întreţină? Unde sunt oamenii care au trăit şi au lucrat acolo?”

Aceste reminiscenţe ale trecutului sunt ideale pentru fotografia monocromă. „În cazul fotografiei alb-negru, compoziţia devine punctul central, trebuie să aibă impact”, adaugă el.

Articolele preferate de pus în geantă

Ruinele unei clădiri se evidenţiază pe un cer senin, cu norii estompaţi în mişcare.

Când a surprins ruinele acestui atelier de porţelanuri victorian, Stephen a realizat că „muncitorii ar fi trebuit să meargă pe jos kilometri întregi, pentru că nu există nimic altceva în jur. Făceau vase de porţelan, după care bărcile veneau şi le luau.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu adaptor de montură Canon EF-EOS R şi obiectiv Canon EF 16-35mm f/4L IS USM la 16 mm, 86 s, f/11 şi ISO 100. © Stephen McNally

O movilă de pământ pe marginea unei stânci, cu o mare calmă în fundal şi nori îngheţaţi în mişcare deasupra.

Cât timp condiţiile meteo şi de luminozitate sunt potrivite, este recomandat să faceţi cât mai multe fotografii posibil. „Mişcarea norilor sau a apei nu este întotdeauna previzibilă, dar este elementul ce asigură succesul – sau eşecul – unei fotografii. Am făcut peste 100 de fotografii în Anglesey, dar am procesat doar 20, la restul am renunţat”, spune Stephen. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu adaptor de montură Canon EF-EOS R şi obiectiv Canon EF 16-35mm f/4L IS USM la 16 mm, 55 s, f/11 şi ISO 160. © Stephen McNally

Cumpărarea unui aparat foto mai bun i-a permis lui Stephen să-şi adapteze procesul. El a început cu un Canon EOS 450D (urmat acum de modelul mai nou Canon EOS 850D), înainte de a trece la un Canon EOS 60D (urmat acum de Canon EOS 90D) şi, mai recent, la Canon EOS R6. În ciuda trecerii la mirrorless, Stephen poate să îşi folosească în continuare obiectivele EF preferate, fără niciun impact asupra calităţii cu adaptorul de montură Canon EF-EOS R.

„Îmi place ecranul tactil de pe Canon EOS R6, este atât de intuitiv. Poţi atinge pur şi simplu ecranul pentru a modifica valoarea f-stop sau ISO”, spune el.

Stephen fotografiază adesea în modul Bulb, ceea ce îi permite să ţină obturatorul deschis atâta timp cât are degetul pe butonul declanşatorului. Utilizarea unui declanşator cu cablu vă permite să evitaţi mişcarea aparatului foto cauzată de apăsarea butonului declanşatorului. „Modul Bulb este esenţial pentru menţinerea obturatorului deschis perioade lungi de timp la fotografierea pe întuneric sau cu un filtru ND [densitate neutră] cu 10 sau 16 stopuri”, spune el.

Stephen ia frecvent mai multe aparate foto la o şedinţă foto ca să-i treacă timpul mai uşor. Când face o fotografie cu o expunere de 20 de minute cu aparatul lui Canon EOS R6, poate să instaleze alt aparat foto cu un unghi diferit şi asta îl ţine ocupat în timp ce aşteaptă.

Elementul final din geanta de echipamente a lui Stephen este software-ul lui de editare. Fotografiază în format RAW şi color, ceea ce îi oferă mai multe informaţii cu care să lucreze la editare. Apoi îşi converteşte imaginea în alb-negru înainte de a o edita în software precum Adobe Photoshop sau programul gratuit Canon Digital Photo Professional (DPP). „Ajustez nivelurile şi curbele şi adaug câteva gradaţii de culoare. Dacă lucrez la un fişier mai mult de 10 minute, acesta este şters. Vreau să evit prea multe editări, aşa că încerc să obţin imaginea dorită în aparatul foto”, explică el.

Obţinerea fotografiei perfecte

O capcană de homari în prim-planul unui peisaj, cu apa nemişcată şi norii prinşi în mişcare în spate.

Natura nu oferă întotdeauna o compoziţie perfectă, aşa că Stephen recomandă să interveniţi uşor pentru a crea echilibru într-o imagine. „Capcana pentru homari era poziţionată în marginea cadrului, dar am mutat-o mai aproape de centru. Încerc întotdeauna să am elemente de prim-plan – am folosit o bucată de lemn înainte şi îmi place să creez scene destul de abstracte.” Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu adaptor de montură Canon EF-EOS R şi obiectiv Canon EF 16-35mm f/4L IS USM la 16 mm, 71 s, f/11 şi ISO 100. © Stephen McNally

Rădăcini de copaci ies dintr-o apă calmă, luminoasă, conferind imaginii o calitate sculpturală.

Stephen îşi găseşte liniştea în timp ce fotografiază expunerile sale lungi la lumină scăzută. „În timp ce aştepţi ca lumina să apară, ai senzaţia că lumea stă nemişcată. Nu e nimeni prin preajmă. Pare că ai lumea doar pentru tine”, se entuziasmează el. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R6 cu adaptor de montură Canon EF-EOS R şi obiectiv Canon EF 24-105mm f/4L IS USM la 80 mm, 36 s, f/11 şi ISO 100. © Stephen McNally

Încercarea de a realiza fotografii excelente la lumină redusă şi cu expunere prelungită este o provocare. „În nouă din zece cazuri nu reuşesc”, explică Stephen. „Cel mai bun lucru pe care îl pot face cei care doresc să exploreze acest gen este să experimenteze şi să iasă în zorii zilei”, adaugă el.

„Va fi util să aveţi un filtru ND cu 10 stopuri sau mai mult. Alternativ, fotografiaţi la lumină scăzută, chiar înainte de răsărit. Veţi obţine expuneri de până la 50 de secunde înainte de ivirea zorilor, ceea ce ar trebui să producă rezultate excelente. Folosesc şi filtre ND graduale atunci când este mai întunecat la orizont, deoarece acesta va fi cel mai luminos punct când soarele va răsări.”

Găsiţi un loc, cercetaţi locaţia, ieşiţi devreme dimineaţa şi încercaţi tehnica lui Stephen de a captura fotografii alb-negru cu expunere prelungită. Ultimul sfat al lui Stephen este: „Devoraţi cât mai multe informaţii puteţi şi apoi puneţi-le în practică. Nu veţi obţine niciodată ce vă doriţi dacă nu depuneţi efort.”



Articol scris de Natalya Paul

Produse conexe

  • Canon Camera

    APARATE FOTO MIRRORLESS

    Indiferent ce şi cum fotografiaţi, EOS R6 vă permite să vă folosiţi creativitatea în moduri la care nu v-aţi fi gândit că sunt posibile.
  • Canon Camera

    ÎMBUNĂTĂŢIŢI-VĂ OBIECTIVUL

    Utilizaţi obiectivele EF şi EF-S pe care le deţineţi cu noul EOS-R şi descoperiţi noi niveluri de creativitate.
  • Canon Camera

    APARATE FOTO MIRRORLESS

    Obiectiv cu zoom f/4 de 24-105 mm seria L, uşor şi oferind un interval mare de zoom, cu versatilitate impresionantă.

Articole conexe

  • FOTOGRAFIA ALB-NEGRU

    Surprindeţi lumea în monocrom

    Fotograful daltonist Chris Ward explică modul de a crea imagini care se concentrează pe detaliile mai fine.

  • Fotografia alb-negru

    Sfaturi despre fotografia alb-negru

    Descoperiţi cum puteţi realiza fotografii alb-negru uimitoare, indiferent că fotografiaţi nunţi, peisaje, sporturi sau portrete.

  • FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

    Creaţi dâre de lumină

    Cum să utilizaţi expunerea prelungită pentru a crea dâre de lumină: sfaturi de la câştigătorul concursului Canon Redline Challenge.

  • NOŢIUNI DE BAZĂ DESPRE FOTOGRAFIE

    Realizaţi fotografii de la distanţă

    Descoperiţi avantajele fotografiilor de la distanţă pentru toate tipurile de fotografie.