FOTOGRAFIA PEISAGISTICĂ

Două obiective, două abordări ale fotografiei peisagistice

Fotograful profesionist Verity Milligan experimentează cu abordări alternative ale peisajelor folosind doar două obiective grandangulare: unul cu zoom şi altul cu distanţă focală fixă.
O fotografă stă pe pietre în apă puţin adâncă, fotografiind un lac înconjurat de munţi.

Fotograful premiat Verity Milligan este pasionată de fotografierea peisajelor. Ea se trezeşte adesea înainte de răsărit şi face ieşiri în natură. „Îmi plac foarte mult dimineţile, în special dimineţile ceţoase”, spune ea. „Au o atmosferă specială. Îmi place să ies înainte de răsărit şi să încep să fotografiez în «ora albastră», când soarele este încă sub linia orizontului.”

Verity are o gamă de invidiat de aparate foto Canon şi obiective din seria L în geanta de echipamente, dar pentru a demonstra ce este posibil cu doar o pereche de obiective compacte şi uşoare, a acceptat provocarea de a surprinde peisaje din diferite perspective cu un obiectiv cu zoom şi un obiectiv cu distanţă focală fixă – Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM şi RF 24mm F1.8 MACRO IS STM – în frumosul parc naţional Lake District din Cumbria, Anglia.

„Calitatea şi performanţa acestor obiective mai accesibile s-au îmbunătăţit considerabil de când mi-am început cariera în fotografie”, spune Verity. „Sticla este foarte bună şi ambele obiective au reacţii foarte rapide. Ceea ce mi-a plăcut cel mai mult, însă, este cât de mici şi de uşor de manevrat sunt. Ar fi suficient să iau un aparat foto şi aceste două obiective când merg să fotografiez peisaje.”

Două obiective, două perspective

Un aparat Canon EOS R5 cu un obiectiv Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM aşezate pe o buturugă, lângă un obiectiv RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

Verity şi-a luat aparatul Canon EOS R5 şi doar două obiective RF, Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM şi RF 24mm F1.8 MACRO IS STM, pentru această provocare.

O fotografă cu un aparat foto Canon în mâini stă în genunchi pentru a face o fotografie. În spatele ei se află un lac înconjurat de munţi.

„Echipamentul a fost atât de compact şi de uşor încât am putut să merg mai departe, să mă aventurez pe teren mai dificil şi să continui să merg mai mult fără să obosesc”, spune Verity.

„O provocare majoră în fotografia peisagistică este să vezi lucrurile diferit, astfel încât să poţi crea imagini care nu sunt la fel ca ale tuturor celorlalţi”, explică Verity. „De aceea, poate fi util să foloseşti obiective care oferă diferite perspective.”

Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM este ideal pentru pasionaţii de fotografie care doresc să adauge un obiectiv cu zoom ultra-grandangular versatil la aparatul lor foto din sistemul EOS R. Perfect pentru surprinderea priveliştilor panoramice, dispune de un stabilizator optic de imagine echivalent cu 5,5 stopuri pentru imagini fără tremur, chiar şi atunci când fotografiaţi peisaje cu aparatul în mână sau în condiţii de lumină redusă. Când este folosit pe un corp compatibil din sistemul EOS R, precum EOS R5, dispuneţi de o stabilizare a imaginii echivalentă cu până la 7 stopuri. Acest obiectiv este excelent şi pentru prim-planuri, cu un mod de focalizare manuală care oferă niveluri extraordinare de detalii şi claritate impresionantă, până la 12,8 cm (mărire 0,52x).

Cântărind doar 270 g, obiectivul mic şi uşor Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM combină unghiul larg cu o deschidere rapidă a diafragmei pentru fotografii creative, chiar şi în condiţii de luminozitate redusă. Un stabilizator optic de imagine echivalent cu 5 stopuri permite timpi de expunere mai lungi pentru fotografierea cu aparatul în mână, crescând la 6,5 stopuri cu un corp compatibil din sistemul EOS R. Este excelent şi pentru prim-planuri, cu o distanţă minimă de focalizare de 14 cm (mărire 0,5x sau jumătate din mărimea naturală), astfel încât să puteţi afişa un subiect în mediul său.

Peisaje ample cu Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

Formaţiuni noroase reflectate pe suprafaţa unui lac liniştit înconjurat de munţi.

„Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM este perfect pentru peisajele tradiţionale, clasice”, explică Verity, cum ar fi această fotografie a lacului Buttermere. „Este conceput pentru fotografii cu adevărat largi, cu o perspectivă extraordinară, care combină elemente din prim-plan, de mijloc şi de fundal.” Imagine realizată cu un aparat Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM la 17 mm, 2,5 s, f/11 şi ISO 100. © Verity Milligan

Un prim-plan cu flori de piciorul cocoşului pe malul unui lac. Florile sunt focalizate clar, în timp ce lacul şi munţii din fundal sunt estompaţi.

Flori de piciorul cocoşului pe malul lacului Buttermere. „Când sunteţi la început, puteţi crede că fotografia peisagistică se rezumă la imaginea de ansamblu, dar este mai important să obţineţi un echilibru între prim-plan şi fundal”, explică Verity. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM la 20 mm, 1/80 s, f/5 şi ISO 500. © Verity Milligan

Verity a folosit Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM pentru a realiza câteva fotografii uimitoare ale idilicului lac Buttermere şi ale versanţilor întinşi ai lanţului muntos Northern Fells. „Acest obiectiv este cel mai eficient pentru peisaje cu adevărat întinse”, explică ea. „Câmpul vizual mai larg este pur şi simplu imbatabil pentru surprinderea unor panorame ample şi a unui cer imens, dramatic.”

Relaţia dintre peisajul îndepărtat şi elementele de interes din prim-plan este esenţială atunci când vine vorba de compunerea fotografiilor cu peisaje. „Vreau să ghidez privirea privitorului prin cadru fără ca imaginea să devină prea aglomerată”, spune ea. „Este important să găsim un echilibru între prim-plan şi fundal. Oferă profunzime imaginilor.”

Verity a fost cu adevărat impresionată de versatilitatea oferită de RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM pentru fotografierea peisajelor şi de posibilităţile creative pe care le oferă. „Are un interval imens de distanţe focale pentru fotografierea peisajelor. Intervalul de zoom acoperă tot ce am nevoie şi este uimitor pe teren dificil, atunci când nu pot ajunge fizic la locul de unde vreau să fotografiez cu un obiectiv cu distanţă focală fixă.”

„De asemenea, poate combina un unghi de vizualizare foarte larg cu focalizare de aproape. Am reuşit să mă apropii foarte mult şi să fotografiez nişte flori de piciorul cocoşului în mijlocul cadrului, cu peisajul înconjurător estompat în fundal pentru context.”

Surprinderea detaliilor cu Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

Mâini ţinând un aparat foto Canon EOS R5 cu un obiectiv Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM în faţa unei flori de bumbăcăriţă.

„Îmi place foarte mult distanţa focală a obiectivului Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM şi câmpul vizual pe care îl oferă pentru fotografierea peisajelor”, spune Verity. „Mai mult, este uimitor de versatil pentru un obiectiv cu distanţă focală fixă.”

Un prim-plan cu flori de bumbăcăriţă. Florile din mijloc sunt focalizate, iar cele din prim-plan şi din fundal sunt estompate.

„Capacitatea macro înseamnă că mă pot apropia foarte mult pentru fotografii detaliate, iar diafragma luminoasă f/1,8 oferă o profunzime mică a câmpului, astfel încât pot estompa fundalul cu un efect bokeh frumos”, spune Verity. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM la 1/2000 s, f/2,5 şi ISO 100. © Verity Milligan

În timp ce fotografia bumbăcăriţele, un darter a zburat brusc în cadru, iar capacităţile macro ale obiectivului Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM i-au permis lui Verity să se apropie foarte mult pentru unele fotografii detaliate, fotografiind cu o diafragmă de circa f/3 pentru a izola libelula prin estomparea fundalului, păstrând în acelaşi timp culorile frumoase ale peisajului.

„Este minunat să ai această capacitate cu echipamentul tău”, spune Verity. „Vă ajută să vă amintiţi că fotografia peisagistică nu se rezumă doar la fotografierea unor panorame ample.”

Verity a fost încântată de distanţa focală fixă a obiectivului şi a spus că i-a fost de mare ajutor pentru evitarea distragerilor şi concentrarea asupra compoziţiei. „O distanţă focală fixă vă pregăteşte să fiţi un fotograf mai bun”, adaugă ea. „Pentru mine, acesta este un obiectiv mai creativ. Iar când toate condiţiile sunt îndeplinite, oferă imagini panoramice extraordinare.”

Un prim-plan al unei libelule darter odihnindu-se pe un fir de iarbă.

Factorul de mărire de 0,5x al obiectivului Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM i-a permis lui Verity să facă prim-planuri, cum ar fi al acestei libelule darter, pe un fundal frumos estompat. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM la 1/250 s, f/3,5 şi ISO 100. © Verity Milligan

Exploatarea posibilităţilor creative

Un lac înconjurat de munţi, ale căror creste sunt luminate de strălucirea aurie a soarelui.

„Ora de aur, imediat după răsăritul soarelui şi chiar înainte de apus, este o perioadă magică pentru fotografierea peisajelor”, spune Verity. „Calitatea luminii este pur şi simplu superbă, cu scene scăldate într-o lumină aurie”. Fotografie realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 15-30 mm F4.5-6.3 IS STM la 21 mm, 1/30 s, f/13 şi ISO 250. © Verity Milligan

Un lac cu un copac în prim-plan şi munţii în fundal reflectaţi pe suprafaţa apei.

Pentru a profita de întregul potenţial al sistemului EOS R şi a asigura calitatea fotografiilor finale, Verity şi-a procesat imaginile în Digital Photo Professional (DPP), software-ul Canon de procesare RAW şi editare foto. Imagine realizată cu un aparat foto Canon EOS R5 cu obiectiv Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM la 1/2 s, f/11 şi ISO 100. © Verity Milligan

Într-o lume ideală, aţi lua cu dumneavoastră obiective pentru o serie întreagă de scenarii când mergeţi să fotografiaţi peisaje, dar Verity a constatat că obiectivele Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM şi RF 24mm F1.8 MACRO IS STM i-au acoperit practic toate nevoile de fotografiere. „Ambele obiective au enorm de oferit oricui s-a familiarizat cu aparatul său foto şi doreşte ceva mai mult decât poate obţine cu obiectivul standard”, spune ea. Sunt incluşi aici utilizatorii aparatelor foto APS-C din sistemul Canon EOS R, care vor beneficia şi de unghiul mai larg al obiectivului cu zoom şi de deschiderea mai mare a obiectivului cu distanţă focală fixă.

„Cu unghiurile sale uriaşe de vizualizare, Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM oferă fotografilor posibilitatea de a vedea peisajul în moduri diferite şi de a-şi dezvolta cu adevărat creativitatea”, adaugă Verity. Capacitatea macro a obiectivului Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM, combinată cu diafragma f/1,8 luminoasă, oferă noi posibilităţi creative interesante.”

Verity a fost deosebit de impresionată de capacităţile de focalizare automată ale ambelor obiective şi de modul în care stabilizatorul de imagine din obiective a funcţionat împreună cu stabilizatorul IBIS de pe EOS R5. „Stabilizatorul de imagine a funcţionat incredibil de bine”, spune ea. „Nu cred că am o singură imagine neclară în două zile de fotografiat, chiar şi atunci când am folosit deschideri destul de mici ale diafragmei şi timpi de expunere lungi la lumină scăzută. În unele momente am fotografiat cu aparatul în mână în întuneric aproape deplin şi tot am obţinut constant imagini clare. Apreciez foarte mult libertatea de mişcare atunci când fotografiez şi posibilitatea de a face schimbări subtile pentru a vedea cum modifică perspectiva fotografiei. Să foloseşti un trepied te poate cu adevărat limita din acest punct de vedere, plus că este ceva în plus de transportat.”

Imaginile lui Verity demonstrează opţiunile creative pe care le pot oferi aceste două obiective compacte şi uşoare. „Am fost uimită de calitatea şi versatilitatea acestor obiective şi de cât de aproape pot focaliza”, spune ea. „Deschid noi oportunităţi pentru perspective complet diferite şi neobişnuite în fotografia peisagistică. Poţi să priveşti mai de aproape şi să vezi mult mai mult.”



Articol scris de Matthew Richards

Produse conexe

Articole conexe