Imortalizarea acţiunii rapide poate fi o provocare dificilă dacă sunteţi începător în fotografie. Ce setări ale aparatului foto ar trebui să utilizaţi? Cum ar trebui să focalizaţi obiectivul? Ce tehnici vor asigura rezultate extrem de clare?
Deborah, o tânără fotografă pasionată de sporturi de acţiune din Lyon, Franţa, îşi dorea mult să primească nişte răspunsuri.
„Îmi este destul de greu cu focalizarea şi încadrarea”, explică ea. „Vreau să învăţ tehnicile corecte pentru ca subiectul meu să fie clar şi să aflu cum să aleg unghiul perfect când fotografiez acţiune.”
Pentru a o ajuta pe Deborah să-şi dezvolte rapid abilităţile de fotografiere a acţiunii, am pus-o în legătură cu ambasadorul Canon şi fotograful de ciclism montan Jean-baptiste Liautard (Jb), cu care a făcut echipă într-o sesiune foto plină de cascadorii cu Jéremy Berthier, un ciclist montan francez specializat în pante.
De obicei, Jb fotografiază cu un aparat foto Canon EOS R5, însă, pentru a demonstra că nu este nevoie de echipamente profesioniste pentru a realiza fotografii cu aspect profesional, cei doi au primit un aparat Canon EOS RP şi un obiectiv Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM cu care să lucreze.
Descoperiţi modul în care Deborah a făcut faţă provocărilor şi citiţi cele mai importante sfaturi ale lui Jb despre fotografierea acţiunii.
FOTOGRAFIA DE SPORT
O sesiune foto de o zi cu un profesionist în sporturi de acţiune
1. Comunicaţi cu subiectul
„Dacă aparatul dumneavoastră foto nu dispune de o viteză mare de fotografiere continuă, va trebui să apăsaţi butonul declanşatorului exact la momentul potrivit”, spune Jb. „Câteva cunoştinţe despre sport vă vor fi cu adevărat utile în acest scop. Discutaţi cu ciclistul despre toate detaliile şi despre cascadoria pe care o va face, cât de sus va sări şi din ce unghi crede că va arăta bine acţiunea.”
Deborah este de acord: „Jb a explicat cât de importantă este comunicarea cu oamenii cu care lucrăm, astfel încât să ne facem cunoscute aşteptările unul altuia. Cea mai mare provocare cu care m-am confruntat în timpul sesiunii foto a fost să ţin pasul cu viteza subiectului. Am depăşit-o analizând sesiunile de practică ale lui Jeremy, astfel încât să pot anticipa momentul potrivit în care să apăs butonul declanşatorului la următoarea încercare.”
Nu uitaţi să folosiţi şi tehnologia aparatului foto în avantajul dumneavoastră. Comunicarea excelentă cu subiectul în combinaţie cu setarea cea mai rapidă de declanşare a aparatului foto vă vor oferi şanse mai bune de a surprinde momentul când sunt îndeplinite toate condiţiile pentru o fotografie de acţiune superbă. „Flexibilitatea de a înregistra o secvenţă de imagini pe care să o puteţi arăta atletului pentru ca acesta să aleagă cel mai bun cadru este foarte importantă, deoarece poziţia şi acţiunea trebuie să fie considerate perfecte de ambele părţi implicate”, explică Jb.
2. Controlaţi cât mai multe elemente posibil
Deşi nu puteţi controla vremea, ar trebui să vă străduiţi să nu lăsaţi la voia întâmplării niciun alt aspect al sesiunii foto, spune Jb. „Încercaţi să anticipaţi problemele şi să ţineţi sub control cât mai multe aspecte. Spre exemplu, ploua destul de tare în zilele de dinaintea acestei sesiuni foto, aşa că zona de desprindere pentru una dintre sărituri era mult prea moale. Pentru a rezolva acest lucru, am săpat sub marginea pantei pentru săritură şi am aprins un foc acolo, astfel încât noroiul să se usuce în câteva ore.”
Un aspect al sporturilor de acţiune care poate fi relativ controlat îl reprezintă îmbrăcămintea aleasă de ciclist. „Încercaţi să aveţi culori complementare sau contrastante. Spre exemplu, dacă aveţi un fundal verde, aţi putea alege haine roşii sau albe, aşa încât ciclistul să iasă în evidenţă.”
3. Setaţi un timp scurt de expunere
Selectarea timpului de expunere adecvat a fost esenţială pentru această sesiune foto. „Ciclismul montan este probabil unul dintre cele mai rapide sporturi care pot fi fotografiate”, spune Jb. „Roţile se rotesc atât de rapid, încât este dificil ca spiţele să fie surprinse clar la timpi de expunere mai lungi de 1/800 s. Dacă aveţi lumină suficientă, aş recomanda minimum 1/1000 s.”
Setarea unui timp de expunere atât de scurt poate fi o problemă în cazul în care cantitatea de lumină se reduce, însă utilizarea unui obiectiv „rapid” cu o deschidere maximă mare a diafragmei, cum ar fi Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, vă poate oferi mai multe opţiuni. „Cu un timp de expunere scurt, poate fi util să ajustaţi deschiderea diafragmei şi sensibilitatea ISO”, explică Jb. „Uneori este indicat să nu fotografiaţi la deschidere maximă a diafragmei în condiţii de lumină redusă, pentru ca prim-planul să fie mai clar. În acest caz, setând o valoare ISO mai mare, veţi putea totuşi să îngheţaţi acţiunea.”
În ciuda acestui lucru, Jb recomandă să menţineţi setarea ISO la o valoare cât mai mică posibil pentru a obţine o imagine de cea mai bună calitate, aşa că Deborah a început cu ISO 100. „Am ales apoi un timp de expunere scurt”, spune ea. „De asemenea, am ajustat deschiderea diafragmei şi sensibilitatea ISO pentru a obţine expunerea pe care mi-o doream.”
4. Alegeţi modul de focalizare corect
Focalizarea unui atlet care se mişcă rapid este una dintre principalele provocări în fotografia de sport. Conform sfaturilor lui Jb, deşi un aparat foto cu focalizare automată rapidă este adeseori de nepreţuit pentru a surprinde acţiunea, comutarea la focalizarea manuală vă va ajuta să obţineţi rezultate constante atunci când aveţi de-a face cu cascadorii sportive previzibile şi repetabile.
„Când cunoaşteţi sportul şi ştiţi exact unde se va afla ciclistul în cel mai înalt punct al cascadoriei, puteţi focaliza manual obiectivul în prealabil pe acel punct”, spune el. „Pentru a vă uşura treaba, cereţi-i să rămână în poziţie, sub punctul în care se va desfăşura cascadoria, apoi măriţi afişarea vizualizării în timp real cu 10x, astfel încât să puteţi focaliza cu precizie pe acesta.” Distanţa focală a acţiunii faţă de obiectiv nu ar trebui să se schimbe dacă aparatul foto rămâne în acelaşi unghi şi deci nu afectează focalizarea. Totuşi, dacă aparatul foto este înclinat în sus, distanţa de focalizare se va modifica şi focalizarea se va pierde dacă adâncimea câmpului este suficient de mică.
„Dacă acţiunea este imprevizibilă, cum ar fi ciclismul montan la vale, atunci aş profita cu siguranţă de avantajul focalizării automate servo.”
Deborah spune că a trebuit să încerce de mai multe ori pentru a se asigura că fotografiile ei erau focalizate clar, deoarece nu era obişnuită cu această tehnică. „Înainte de acţiune, am setat focalizarea automată pe un obiect care era la aceeaşi distanţă la care mă aşteptam să fie Jeremy în punctul maxim al cascadoriei sale, apoi am comutat obiectivul la focalizare manuală, astfel încât să nu îşi schimbe poziţia”, explică ea.
5. Creaţi-vă propriul noroc
Jb a i-a arătat lui Deborah importanţa flexibilităţii când lucrurile nu merg conform planului. „Am explicat că îmi place să am detalii de prim-plan, precum ramuri şi frunze, în imagini, deoarece acestea conferă adâncime şi un aspect tridimensional”, spune el. „Era ceva iarbă prin care voiam să fotografiez, dar era cam mică, şi aveam un gard în faţă care mi-ar fi blocat vederea asupra săriturilor de la un unghi jos. Pentru a rezolva acest aspect, am smuls puţină iarbă şi am ţinut-o în faţa obiectivului.”
Pentru Deborah, aceasta a fost o tehnică nouă. „Utilizarea ierbii sau a arborilor pentru a ascunde detaliile pe care nu le doream în fotografia mea sau pentru a crea o compoziţie mai bună era ceva la îndemână de făcut, însă ceva ce nu mai încercasem până la această fotografie”, explică ea. „Jb m-a îndemnat să nu ezit să explorez toate locurile pentru a găsi unghiul perfect şi să nu mă gândesc să trişez editând ulterior, ci să mă folosesc de mediu şi să îl modific atât cât am nevoie înainte de a realiza fotografia.”
Din fericire, Deborah a încheiat sesiunea foto cu câteva imagini uimitoare de sport de acţiune – şi sperăm că sfaturile lui Jb vă vor ajuta şi pe dumneavoastră cu propriile fotografii de cascadorii.
Avansaţi la următorul nivel al fotografiei de acţiune cu aceste tehnici mai avansate de la Jb*.
*Conţinut disponibil numai în anumite limbi.
Articol scris de Marcus Hawkins
Produse conexe
-
Aparate foto mirrorless
EOS R8
Avansaţi la fotografii şi filme full frame şi realizaţi-vă ambiţiile creative. -
Obiective RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Obiectiv MACRO f/1,8 de 35 mm, cu deschidere rapidă a diafragmei, pentru perspectivă grandangulară, focalizare la distanţă redusă şi stabilizator de imagine hibrid. -
Obiective RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Obiectivul de zi cu zi ideal pentru pasionaţii de aparate foto mirrorless full frame. Simplu de utilizat, RF 24-105mm F4-7.1 IS STM este uşor, compact şi gata să vă ducă fotografia la următorul nivel.
Articole conexe
-
FOTOGRAFIA DE ACŢIUNE
Cum să utilizaţi un bliţ în fotografia de acţiune creativă
Descoperiţi beneficiile utilizării unui bliţ Speedlite în fotografia de acţiune.
-
ÎN AER LIBER
Sfaturi şi trucuri pentru fotografiile din vacanţa de iarnă
Fotograful de sport profesionist Richard Walch îşi împărtăşeşte sfaturile specializate pentru fotografii de iarnă mai bune, de la alegerea aparatului foto până la cele mai bune setări.
-
FOTOGRAFII CU MIŞCARE
Surprinderea mişcării în fotografii
Descoperiţi cum să surprindeţi mişcarea şi să realizaţi fotografii care să ofere o senzaţie de mişcare.
-
FOTOGRAFIA DE SPORT
Povestea din spatele fotografiei
Cinci fotografi de sport profesionişti oferă sfaturi despre cum să realizaţi fotografii de sport care ies în evidenţă.