ARTICOL

Tranziţia către lucrul hibrid s-a încheiat întru totul cu adevărat?

Research conducted for the Canon IT Transformation Barometer report shows that 98% of IT leaders disagree.

O cercetare efectuată pentru raportul Canon Barometrul transformării IT arată că 98% dintre liderii IT nu sunt de acord.

În 2024, tendinţele în materie de lucru hibrid şi de la distanţă au depăşit cu mult stadiul de termen în vogă. Pur şi simplu este realitatea pentru milioane de lucrători din întreaga Europă. Companiile se mândresc cu tranziţia lor impecabilă la aceste modele, proiectând o imagine de naturaleţe în desfăşurarea propriilor activităţi. Dar, dincolo de aparenţele acestei transformări moderne a locului de muncă, există în continuare complexităţi şi provocări.

Aşadar, nu ne surprinde faptul că, chiar şi după câţiva ani de la adoptarea acestor modele, cele mai recente constatări ale raportului Canon Barometrul transformării IT arată că 98% dintre liderii IT sunt încă implicaţi activ în perfecţionarea strategiilor lor pentru lucrul hibrid şi la distanţă. Care sunt acele probleme persistente care încă îi afectează pe factorii de decizie IT (ITDM)?

Integrarea: o provocare cronică

Performanţa organizaţiilor şi a echipelor lor se bazează pe o comunicare perfectă între angajaţi, chiar şi atunci când aceştia nu lucrează în aceeaşi locaţie. Aceasta înseamnă că o modalitate sigură de a obţine un avantaj competitiv este de a adopta cea mai recentă tehnologie colaborativă imediat ce aceasta ajunge pe piaţă.

Dar adoptarea constantă a noilor instrumente într-un ritm rapid prezintă propriile provocări. Datele din Barometrul transformării IT sugerează că integrarea impecabilă a noilor tehnologii nu este uşoară. Când au fost întrebaţi cum doresc să îmbunătăţească lucrul hibrid în organizaţiile lor, 47 % dintre factorii de decizie IT au spus că integrarea cu infrastructura şi platformele de la birou este o prioritate, fiind astfel principala preocupare.

Aceasta are legătură cu dilema curentă a factorilor de decizie IT: perfecţionarea lucrului hibrid presupune evoluţie constantă. Dar rezolvarea unei probleme ajutând echipele distribuite să colaboreze mai eficient implică riscul de a exacerba o altă problemă: fiecare nouă implementare tehnologică aduce noi provocări de integrare pe care trebuie să le rezolve echipele IT.

Alte constatări din cercetarea noastră confirmă acest lucru. Când factorii de decizie IT au fost întrebaţi despre implementările lor tehnologice recente, cea mai comună problemă a fost compatibilitatea tehnologiilor noi cu cele vechi, o problemă indicată de 28% dintre respondenţi.

Aşadar, nu este de mirare că Barometrul transformării IT dezvăluie modul în care factorii de decizie IT abordează aceste complexităţi prin achiziţii strategice. A reieşit că integrarea este o prioritate principală în deciziile de achiziţii, reflectând o cunoaştere temeinică a potenţialelor perturbări pe care le pot provoca tehnologiile incorect integrate.

IT decision maker increasing visibility and control

Creşterea vizibilităţii şi a controlului

Lucrul la distanţă şi hibrid poate fi un coşmar în materie de reglementări. Nu este vorba despre supravegherea angajaţilor, dar, fără îndoială, provocările legate de monitorizarea şi gestionarea angajaţilor s-au intensificat în acest mediu de lucru.

În cadrul planurilor factorilor de decizie IT pentru perfecţionarea lucrului la distanţă şi hibrid a apărut o nouă tematică: necesitatea de a gestiona mai bine modul în care angajaţii accesează aplicaţiile şi informaţiile companiei în afara sediului. 43 % dintre liderii IT au declarat că doresc să îmbunătăţească vizibilitatea asupra software-ului utilizat de angajaţi, 42 % să crească nivelul de control asupra angajaţilor urmând procese de conformitate şi 40 % să mărească nivelul de control asupra echipamentelor IT neaprobate. Astfel, putem observa că liderii IT consideră în mod clar că sunt necesare mai multe controale pentru a evita apariţia riscurilor.

Nu este de mirare. Aceste cerinţe au apărut pe fondul unei creşteri a breşelor de securitate, a atacurilor cibernetice şi a proliferării echipamentelor IT neaprobate în companii în general. În 2023, a existat o creştere de 57 % a atacurilor ransomware care au afectat companiile din întreaga Europă1, iar Gartner estimează că, până în 20272, 75% dintre angajaţi vor contribui la introducerea echipamentelor IT neaprobate în reţeaua unei organizaţii.

Având în vedere aceste evoluţii, evident că factorii de decizie IT continuă să considere lucrul la distanţă şi hibrid o potenţială vulnerabilitate care necesită perfecţionare constantă pentru protecţia împotriva riscurilor, în special în ceea ce priveşte modul în care sunt gestionate informaţiile. Iar pentru a atenua aceste riscuri, aceştia au nevoie de sisteme şi politici robuste care să se poată adapta la peisajul în continuă evoluţie al muncii şi să menţină integritatea organizaţională intactă.

Povara echipelor IT

Factorii de decizie IT cunosc foarte bine măsura în care tranziţia către lucrul la distanţă şi hibrid a afectat şi continuă să afecteze volumul de lucru şi nivelurile de stres din cadrul echipelor lor.

Integrare. Vizibilitate. Securitate. Acestea sunt probleme complexe, iar efortul continuu de a perfecţiona sistemele care să îmbunătăţească aceste domenii a dus la o creştere atât a volumului, cât şi a complexităţii sarcinilor zilnice ale echipelor IT.

Barometrul IT oferă o imagine clară a modului în care aceste provocări au dus la creşterea volumului de muncă în IT. În 2023, liderii IT au raportat o creştere fără precedent a responsabilităţilor lor. Pe lângă faptul că se confruntă cu sisteme mai complicate şi cu riscuri mai mari de securitate, au crescut şi cererile de menţinere a continuităţii şi eficienţei în rândul echipelor din ce în ce mai dispersate: raportul arată că, în unele cazuri, factorii de decizie IT alocă de trei ori mai mult timp faţă de 2019 pentru a-şi îndeplini responsabilităţile.

Un volum de muncă mai mare duce, inevitabil, la un nivel mai mare de stres. Barometrul IT arată că nivelurile de stres în rândul profesioniştilor IT au crescut brusc între 2019 şi 2021 şi nu au scăzut încă la nivelurile de dinainte de pandemie.

Aceste constatări subliniază aspectul uman asociat provocărilor IT – pe lângă problemele tehnice, există un impact semnificativ asupra persoanelor însărcinate cu gestionarea acestor sisteme. Acum, mai mult ca oricând, factorii de decizie IT sunt principalele persoane care asigură rezilienţa organizaţională, punându-se accent pe necesitatea de asistenţă şi resurse strategice în măsură să reducă aceste presiuni şi să le asigure bunăstarea.

IT decision maker creating a position of strength

Creăm o poziţie de forţă

Factorilor de decizie IT nu le-a fost uşor în aceşti ultimi ani. Cercetarea noastră subliniază efectele muncii la distanţă şi hibride: un peisaj complex, în schimbare rapidă, în care factorii de decizie IT se adaptează şi inovează continuu.

Indiferent că este vorba de integrarea diverselor tehnologii sau îmbunătăţirea supravegherii şi controlului asupra operaţiunilor la distanţă, liderii IT sunt primii care definesc modul în care vor funcţiona locurile de muncă din viitor. Pentru mulţi, nu a fost un proces simplu. Cheia succesului va fi obţinerea echilibrului potrivit între investiţia în noi capacităţi şi gestionarea impactului noilor integrări; dacă acestea sunt realizate corect, anii următori ar putea fi cei mai interesanţi ani din cariera lor de până în prezent.

Doriţi să descoperiţi modul în care organizaţiile pot utiliza experienţele factorilor de decizie IT din ultimii cinci ani pentru a stabili un parcurs în următorii ani? Citiţi acum tot raportul Barometrul IT.

Descărcaţi raportul

Exploraţi mai departe

Nu sunteţi sigur de ce produs aveţi nevoie pentru compania dvs.?